For nesten 2mnd siden kjøpte jeg en 940 på ren impuls, en 91 mod GL med orginalt automat og B230FB (531 og VX3).
En av grunnene til at jeg slo til var at den sto kun 3km fra meg og det andre var at det var en god del gromdeler på den og selvsagt så var prisen riktig.
Den hadde stått uten skilt i 2år og hadde en mangellapp på ikke godkjent med ettermontert turbo ei heller godkjent ombygd fra automat til manuell og ikke godkjent med JT eksos.
Dette var gjort med bilen:
Hvite blink hele veien.
Godkjent senket i vognkort.
Nye bremsecalippere fremme + skiver F/B.
19T turbo med #7 hus og kon utløp (bolton 940).
Chippet tenning og bensin + justerbar progressiv BTR.
19" felger med dekk og 25 +20mm spacere (ET35).
3" JT med ei potte og 100cell racekat (nytt).
M90 kasse med ny sachs racing 712 trykkplate og ny slave sylinder.
Ny Mocal oljekjøler.
Karrosserimessig var det ganske lite rust.
Hadde egentlig planer om å godkjenne den med ettermontert turbo på FB motoren, men etter å ha vært i kontakt med teknisk support på biltilsynet så fant jeg det best i å søke etter en ny blokk for å godkjenne den som en ren FK motor.
Jeg lyktes i å få byttet 19" hjulene likt mot en nesten komplett FK uten ledningsnett og IC rør.
Blokka viste seg og være i overkant hva en honing klarer å redde så en borring til første overdim var på sin plass. I samme slengen fikk den polering/kontrollmåling av veiv og nye lagre pluss pakninger. Takk til MGP performance for rask levering :-)
Nye FK stempel litt neddreide for å senke kompen til 8,0:1
Vektjustering av stempel og frest vekk styringa av råde/stempel oppe siden H-profil rådene har styring nede mot veiv.
Matching av H-profil råder mot stempel.
Alle 4 kom på +/-0 gram avvik :-)
Hadde egentlig fler bilder, men telefonen har funnet ut at det var på plass å slette hele mappen med bil bilder :-(
Utover dette har jeg en Dana lamellsperre som skal inn etter litt shimsing. Tenkte å beholde 4,10:1 utvekslingen for litt lek og morro.
Fortsettelse følger.