Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  29
Side 11 av 15 FørstFørst ... 9 10 11 12 13 ... SisteSiste
Viser resultater 251 til 275 av 365

Tråd: TomX95`s 940 '96

  1. #251
    SirKim sin avatar
    Medlem siden
    18. des. 2009
    Sted
    Telemark
    Innlegg
    1.933
    Antall takk

    Standard

    sliter du med at stikkakslene går kan du jo prøve å hullborre. å går ikke det heller kan du jo prøve ut mk2 med litt modifiseringer
    Sist endret av SirKim; 06/07/14 kl 20:35

  2. #252
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.631
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av TomX95 Vis post
    Setter på smalere dekk Da slepper det kansje før momentet blir så høyt Men lurer på hvordan den vill svare på 1,8n i ladetrykk. Sensoren ligger på bordet her Men kan hende jeg bør la vær.

    Kjører bare 1,4 nå
    Husk at belastningen på mellomaksling, bakaksling og bahjulsopphenget øker med utvekslingen i gearkassen.
    Hvis man f.eks har 2,16:1 på 2. gear og 1,37:1 på 3. gear så trenger man faktisk hele 2,8 (tokommasju) BAR ladetrykk på 3. gear for at de nevnte delene skal bli like hardt belastet som ved 1,4 BAR på 2. gear.

    Det er derfor bare til å montere den nye MAP sensoren og øke ladetrykket, men unngå å kjøre 1,8 BAR på 1. og 2. gear andre steder enn Street Legal. Man kan f.eks legge inn en begrensning i sprutet.
    Sist endret av Batland; 09/06/14 kl 10:15

  3. #253
    Registrerte brukere TomX95 sin avatar
    Medlem siden
    21. juli 2012
    Sted
    Telemark
    Innlegg
    1.227
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Batland Vis post
    Husk at belastningen på mellomaksling, bakaksling og bahjulsopphenget øker med utvekslingen i gearkassen.
    Hvis man f.eks har 2,16:1 på 2. gear og 1,37:1 på 3. gear så trenger man faktisk hele 2,8 (tokommasju) BAR ladetrykk på 3. gear for at de nevnte delene skal bli like hardt belastet som ved 1,4 BAR på 2. gear.

    Det er derfor bare til å montere den nye MAP sensoren og øke ladetrykket, men unngå å kjøre 1,8 BAR på 1. og 2. gear andre steder enn Street Legal. Man kan f.eks legge inn en begrensning i sprutet.
    Tja, må finne på ett eller annet for å ikke dra dritten i betær

  4. #254
    Registrerte brukere TomX95 sin avatar
    Medlem siden
    21. juli 2012
    Sted
    Telemark
    Innlegg
    1.227
    Antall takk

    Standard

    Tja mitt lille sideprosjekt

    MF 1080 sekvensiell twinturbo prosjekt På jakt etter NM






    Er 90 suge hk i den :P hadde vært gøy å dobla, men må vell være fornøyd med en 140 hk Ska sveise grenrør til den. Ska ha en liten turbo olabøy skaffa, og en gedigen wg.
    Så den lille kan mate opp te 0.8 ellerno, etter det får den store gjøre resten Lurer på om jeg ska kjøre org wastegate på den lille i starten, og koble den store til trykket mellom turboene, og slutt-trykket blir justert av den interne i den største Får se ossen det drar i vei


    Sist endret av TomX95; 10/06/14 kl 21:53

  5. Takk Anders Dybvadsskog takket for denne posten
  6. #255
    Registrerte brukere TomX95 sin avatar
    Medlem siden
    21. juli 2012
    Sted
    Telemark
    Innlegg
    1.227
    Antall takk

    Standard

    Skjer lite omdagen, men har fått støpt te løftebukken da


    Også har jeg kjøpt meg Go40


  7. #256
    Registrerte brukere TomX95 sin avatar
    Medlem siden
    21. juli 2012
    Sted
    Telemark
    Innlegg
    1.227
    Antall takk

    Standard

    Fekk på monetstaget idag Skifta skiver forran, men det skjerte seg da jeg fant ut att glideboltene på caliptern var ødelagt. Så må prøve å få fatt i no greier.

    Studerer på å gå ned til 2,5 " på trykkslanger og kaste på en org LMM til å regne bensin på lave belastinger og tomgang. Da SD er litt vansklig å ha med å gjøre der. Hadde blitt pent med intercooler på orginalplass, og viftekappe igjenn. Hadde sett mye penere ut da.

  8. #257
    Registrerte brukere TomX95 sin avatar
    Medlem siden
    21. juli 2012
    Sted
    Telemark
    Innlegg
    1.227
    Antall takk

    Standard

    Rota litt med traktoren da. Skulle vært bilen men



  9. #258
    sikkan sin avatar
    Medlem siden
    16. des. 2009
    Sted
    Eidskog
    Innlegg
    341
    Antall takk

    Standard

    Veldig interessant, lærerik og inspirerende tråd! Lest fra ende til annen. Har lekt lenge med tanken på MS, og merker dette gå en ny liten dytt i riktig retning
    Liker spesielt at det er bruksbilen du driver med.

  10. #259
    Registrerte brukere TomX95 sin avatar
    Medlem siden
    21. juli 2012
    Sted
    Telemark
    Innlegg
    1.227
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av sikkan Vis post
    Veldig interessant, lærerik og inspirerende tråd! Lest fra ende til annen. Har lekt lenge med tanken på MS, og merker dette gå en ny liten dytt i riktig retning
    Liker spesielt at det er bruksbilen du driver med.
    Mange takk Å bruke bruksbilen er jo intressant til tider La opp MS ved siden av komplett. Så tokk jeg og koblet av og på orginale styreboksen når jeg prøvde. Til slutt ble det så bra att jeg kutta den helt ut

    Lov å eksperimentere litt

  11. #260
    sikkan sin avatar
    Medlem siden
    16. des. 2009
    Sted
    Eidskog
    Innlegg
    341
    Antall takk

    Standard

    Ok, åssen gjorde du det? helt parallelt ledningsnett som du koblet av felles sensorer, eller noe annet lurt?

  12. #261
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.631
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av TomX95 Vis post
    Å bruke bruksbilen er jo intressant til tider.
    Forstår det slik at bilen fungerer tilfredsstillende og at du er fornøyd, men savner likevel mer info om hvordan den funker og hvor godt den går. Hvordan er f.eks forbruket og hvilke biler har du kjørt fra?

  13. Takk sikkan takket for denne posten
  14. #262
    Registrerte brukere TomX95 sin avatar
    Medlem siden
    21. juli 2012
    Sted
    Telemark
    Innlegg
    1.227
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av sikkan Vis post
    Ok, åssen gjorde du det? helt parallelt ledningsnett som du koblet av felles sensorer, eller noe annet lurt?
    Helt korrekt :P når jeg ble fornøyd tokk jeg avbitern på det gammle koblett opp paralelt.

  15. #263
    Registrerte brukere TomX95 sin avatar
    Medlem siden
    21. juli 2012
    Sted
    Telemark
    Innlegg
    1.227
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Batland Vis post
    Forstår det slik at bilen fungerer tilfredsstillende og at du er fornøyd, men savner likevel mer info om hvordan den funker og hvor godt den går. Hvordan er f.eks forbruket og hvilke biler har du kjørt fra?
    Hatt mye å gjøre på jobb, så har blirr lite mekking på 940en omdagen. Den går som ett olja lyn synns jeg Fint spekter. Kommer på 2500 så bare trykker det jevnt og trutt te turtalls-spærra. Kjører bare 1,4. Merker vell forskjell på 1,8 Må også handle WG actuator, tipps?
    Men under 2000 rpm er det samme som ikkeno. Er akkurat som ett kikk når man kommer forbi. Helt tragisk å ta igang med.

    Problemet mitt er lit rare blandinger på lav belasting... Så jeg har kjøpt en 3 bar absolutt som jeg skal ha ekstern i motorrom til innsug. Så bruker jeg map i boksen til kontsant kompensering av atmosfæretrykket. Sak flytte Luft temp i innsug. + jeg ska ha en 012 lmm på sprutet på bunn SD kan ta over når den gir 4,9 volt ellerno.

    Skulle gjerne hatt tatt dyse dead time, men må sette meg litt mer inn i det.

    Oppsettet funker bra kjører fortsatt med noen gammle råttne denso plugger :P Må skjærpe meg. Kjører mobil en 5w-50 på motor, liker det veldig godt.

    er litt på tanken å prøve A kam på den, får vell litt mer drag under 2000?

    Men, er LMM skal jo brenne seg rein av og til. Bosch sier 1 sekund av gangen, men hvor ofte? og gir den ut ett "kjørbart" signal når den gjør det?

    For meg er det like viktig att den går "perfekt" som att den går godt Gikk jo bra nokk med chipp, men er ikke fornøyd med ossen den tedde seg.


    Neste på menyen etter det er og få turbo ned og bak BT får jo innfarkt om de ser snurra der sånn.

  16. Takk Batland, sikkan takket for denne posten
  17. #264
    Registrerte brukere TomX95 sin avatar
    Medlem siden
    21. juli 2012
    Sted
    Telemark
    Innlegg
    1.227
    Antall takk

    Standard

    FAEN TA PLING PLONG DUMPER!
    Kjørte litt idag, lot en kammerat prøve. Han dro jo på litt, turbo begynte å hyle noe volsomt når den kom te 1,5 bar. Han visste jo ikke ossen detta skulle væra så tokk litt tid før jeg fekk stoppan.. Trur dumpen har stått halveis oppe........................................ Er litt slakk i turbo`en. Hvor mye kan det være i en kulelagerturbo? Er halveis på vei te å være like slakk som en glidelagerturbo... Funker fint, lader tidlig. er bare hylinga over 1,5 bar. Synns det var litt volsomt. Har ikke sejkka eksoslekasjer og slikt som lydkilde enda. Tror ikke turbin har berørt huset.




  18. #265
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.631
    Antall takk

    Standard

    Enig med du der!

    Lyder er det værste å feilsøke over forrum, men jeg anbefaler alltid trykktestning som testpkt. 1 på listen.

    Du bør sku av kompressorhhuset for å sjekke om kompressorhjulet har tatt borti for du ser ikke det i innløpet av turboen. Det som skjer er at ladetrykket legger seg på baksiden av kompressorhjulet og presser dette fremover. Med 1,5 bar og 60 mm stordiameter så er ca. 20 kg kraft fremover på akslingen. Hvis du ikke vil demontere så kan du lage ett vertøy av en mutter, ett universalledd fra ett pipenøkkelsett og ett gjengestag e.l. Skru dette inn på akslingen og dra RETT fremover med ca. 20 kg samtidig som du roterer akslingen og forsøker litt forskjellige SMÅ vinkler dvs høyre, venstre, opp og ned.
    Hør etter om hjulet skraper borti.
    Nå skal kulelagrene tåle mangfoldige 100% mer belastning denne veien enn glidelagre, men jeg har sett og VET derfor også at kulelagerturboer får store problemer når de overruses.

    50% slakk av det en glidelageturbo har, er i utgangspunktet ingen krise slik jeg ser det.
    Sist endret av Batland; 05/07/14 kl 10:42

  19. #266
    Registrerte brukere TomX95 sin avatar
    Medlem siden
    21. juli 2012
    Sted
    Telemark
    Innlegg
    1.227
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Batland Vis post
    Enig med du der!

    Lyder er det værste å feilsøke over forrum, men jeg anbefaler alltid trykktestning som testpkt. 1 på listen.

    Du bør sku av kompressorhhuset for å sjekke om kompressorhjulet har tatt borti for du ser ikke det i innløpet av turboen. Det som skjer er at ladetrykket legger seg på baksiden av kompressorhjulet og presser dette fremover. Med 1,5 bar og 60 mm stordiameter så er ca. 20 kg kraft fremover på akslingen. Hvis du ikke vil demontere så kan du lage ett vertøy av en mutter, ett universalledd fra ett pipenøkkelsett og ett gjengestag e.l. Skru dette inn på akslingen og dra RETT fremover med ca. 20 kg samtidig som du roterer akslingen og forsøker litt forskjellige SMÅ vinkler dvs høyre, venstre, opp og ned.
    Hør etter om hjulet skraper borti.
    Nå skal kulelagrene tåle mangfoldige 100% mer belastning denne veien enn glidelagre, men jeg har sett og VET derfor også at kulelagerturboer får store problemer når de overruses.

    50% slakk av det en glidelageturbo har, er i utgangspunktet ingen krise slik jeg ser det.
    Takk forr svar! Tror jeg slapp unna med skrekken Turboen hang med 2 skruer.... Satte på plass dro til, koste hva det koste vill så dro jeg på veien. Hørte ikke mer til det. Rart att lekasje før turbo ska hylse så ektremt. Lada ikke mer enn 1 bar når jeg kjørte nå.. Er jo elektrisk styrt, så er sannsynligvis en lakasje, men kjører jo open loop, så små lekasjer kan sabotere det. Ske se i loggen fra igår før det skjedde å se hva den lada da. Lada over 1,5 ei beite, men når map stoppa så stilla jeg det godt ned, men husker ikke hvor mye

  20. #267
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.631
    Antall takk

    Standard

    Værsågod.

    Akkurat, grenrørets gleder. Neste gang sprekker det vel, men flott at du slapp med skrekken denne gangen.

    Når det er sagt så håper jeg at du har fått nok motivasjon til å trykkteste systemet og evt. utbedre lekkasjer.

  21. #268
    Registrerte brukere TomX95 sin avatar
    Medlem siden
    21. juli 2012
    Sted
    Telemark
    Innlegg
    1.227
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Batland Vis post
    Værsågod.

    Akkurat, grenrørets gleder. Neste gang sprekker det vel, men flott at du slapp med skrekken denne gangen.

    Når det er sagt så håper jeg at du har fått nok motivasjon til å trykkteste systemet og evt. utbedre lekkasjer.
    Jeg har alltid øret oppe når jeg kjører, og kikker alltid litt ekstra når jeg er nerri panseret

    Men appropo grenrørets gleder, den støypejernsklumpen volvo hadde snekkra på var jo 10X værre når det gjelder å riste seg løs sånn sett
    Sist endret av TomX95; 06/07/14 kl 20:59

  22. #269
    Registrerte brukere TomX95 sin avatar
    Medlem siden
    21. juli 2012
    Sted
    Telemark
    Innlegg
    1.227
    Antall takk

    Standard

    Da var den nye løftebukken innviet !!


    Dessværre ble 940en "bisatt"...

    Bukken gikk nesten igjennom gulvet på den.. Så har snusa opp no greier. Får se ossen saker og ting blir. Blir nokk avlivet. Men drivlinjen vill bli bevart til senere morro.

    Er surt når så mye tid har gått tapt, men i hovedsak forsvinner ikke delene.
    Sist endret av TomX95; 16/07/14 kl 19:05

  23. #270
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    14. jan. 2012
    Sted
    Herre, Telemark
    Innlegg
    76
    Antall takk

    Standard

    Hva gjorde du med vannslangen som kommer ut av blokka ? Kræsjer ikke den med grenrøret ?

  24. #271
    Registrerte brukere TomX95 sin avatar
    Medlem siden
    21. juli 2012
    Sted
    Telemark
    Innlegg
    1.227
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Andre Pettersen Vis post
    Hva gjorde du med vannslangen som kommer ut av blokka ? Kræsjer ikke den med grenrøret ?
    Har igrunn ikke hatt problemer med slkt. det eneste er vannslangen fra vannpumpa er litt nært synns jeg.

  25. #272
    Registrerte brukere TomX95 sin avatar
    Medlem siden
    21. juli 2012
    Sted
    Telemark
    Innlegg
    1.227
    Antall takk

    Standard

    Kasta på en skikkelig grom kam idag! A-kam! Nå ble det fart i sakene Monterte også min nye GM 3 bar sensor idag
    Ladetrykket kommer generelt 1500 rpm tidligere, og du kan faktisk ta bakkestart uten å ruse over 4000
    Ska dra vogn med den imorra.... En kammerat spurte så pent. Blir spennans. Ska sitte ved siden av og justere nå som jeg får skikkelig motstand på den for en gangs skyld Får håpe draget på vogna tåler det da Og målte forbruke på den med gammle kammen, var litern blank, og jeg hadde ikke vært snill med den. Så får håpe det blir enda bedre nå

    Har også tatt dysedødtid, men fekk bare tatt på 12.5 volt. Men er bedre enn ikkeno. 1.085 ms. siden jeg har to maper nå kjører jeg konstant barometrisk korreksjon. Ser lysere på stabil afr på tomgang nå. Blei mye bedre allerede nå Men vill ha iat sensor i innsug, og vill fortsatt prøve en lmm.

  26. #273
    Registrerte brukere TomX95 sin avatar
    Medlem siden
    21. juli 2012
    Sted
    Telemark
    Innlegg
    1.227
    Antall takk

    Standard Havariet

    Var å krusa på E-18 da, kjente på draget fra A kammen, så pluttselig blei tempen litt høy. Ville ikke gi seg. Jeg satt med pcen og en kamerat kjørte. Endte med att vi bare måtte stoppe i veiskuldra og få tak i Viking. Når jeg startet den opp etterpå gikk den bare på 3. Og vannet bare fossa over. Inegn ting nytta...



    Dette hadde skjedd på cylinder nr 3.. Vi hadde mata på litt først, men var en 10 min etterpå varmen kom.

    Bilde av stempel på nr 3:



    Ser ut som ujevnheter, men er det bank? kunne ikke føles med fingern. Og banka den pga det komm vann inn? eller komm det vann inn pga det banka.. The big question... Toppen så jeg derimot ingen ting på. Men hadde kjøpt pakning hoss kl... Det er no dritt i forhold til org volvo. Den Nye var jo 2 lag med stål og kanalene var "emaljert" med stål over alt. Noe mer seriøst.

    Lite stemmingsbilde..


    Fått snekran sammen, men blei lei av det luft temp greiene så gjorde slik:


    Fekk på annen intercooler, ser litt proffere ut. Sett flere som bruker patentbånd... Men vill påstå att min løsning ble en del ryddigere:











    Så nå har dumpen havna rett ved siden av luftfilteret.
    Får håpe den funker nå. Men skulle gjerne hvist om den banka....

  27. #274
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. juni 2013
    Innlegg
    1.446
    Antall takk

    Standard

    Det der syns ikke jeg ser ut som tenningsbank, smikk den sammen igjen og skru mer. Du skulle ha benka den også for og se hva du faktisk har av hester.

  28. #275
    Registrerte brukere TomX95 sin avatar
    Medlem siden
    21. juli 2012
    Sted
    Telemark
    Innlegg
    1.227
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Skårholen Vis post
    Det der syns ikke jeg ser ut som tenningsbank, smikk den sammen igjen og skru mer. Du skulle ha benka den også for og se hva du faktisk har av hester.
    Jauda, er isammen igjenn, kjørt til jobb idag Stygt ut av rundkjøringane altså Bånndrag i den nå.
    Skulle jo selvfølgelig benka, men er det å få rota seg te det da

Side 11 av 15 FørstFørst ... 9 10 11 12 13 ... SisteSiste

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •