For ordens skyld - våre nr begynner ikke på 0. Altså er laveste nr for bil AA10000.

Jeg har foreløpig ikke funnet ut om det er noe mer enn et forslag så langt. Flere endringer før har blitt innført på den 1. april, så jeg lurte på om det skulle skje nå også - men det har det tydeligvis ikke gjort, så vi får vente og se.

Kombinasjoner med både W og G (som ikke har vært brukt før) har i det senere blitt innført på firesifrede nr. Dette gir faktisk betraktelig flere muligheter - og så kan det sikkert også vurderes å bruke M og kanskje I, O og Q.

En fortløpende serie bilnummer for hele landet ser jeg for meg kan gå på en av disse forskjellige måtene:

1. Bruke bare de bokstavseriene som ikke har vært brukt før. AA er i bruk, så da begynner det på AB10000.

2. Bruke de enkeltnumre som ikke har vært brukt før. Da fortsetter det bare på ca AA65000 eller hvor langt det vil ha kommet når tiden er inne.

3. Bruke alle numre som er ledige og har vært det lenge, altså fra AA10000.

I tillegg bør det være slik at man på eldre bruktimporterte biler kan få sikret seg en bokstavkombinasjon uten W og slikt, så det blir forenlig med å sette på "tidstypiske" skilter, f eks av typene 1971-1982 og 1982-2001.