Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  88
Side 36 av 92 FørstFørst ... 26 34 35 36 37 38 46 86 ... SisteSiste
Viser resultater 876 til 900 av 2281

Tråd: ChrML's Worklog [Volvo 940 LT - 1995]

Registrerte brukere ChrML sin avatar
    Medlem siden
    11. des. 2009
    Sted
    Kongsberg, Norway
    Antall takk

Standard

Sitat Opprinnelig postet av volvoRsport Vis post
    Tenkte på den nye du har laget til K27'en.
    Yup, det kan jeg gjøre når jeg er ferdig med den. Har bare laget litt av den sålangt, blir nok ferdig med den iløpet av noen dager.

Edit: Eller blir ikke helt ferdig før turboen er på. Må sveise de siste 3 V-band flensene under montering av turbo.

Medlem siden
    11. des. 2009
    Sted
    Kongsberg, Norway
    Antall takk

Standard

Oppdatering 07.06.2010 - Montert bredbåndslambdaen

Montert den lille kontrolleren til bredbåndslambdaen i en boks som jeg fant en plass å skru fast under dashbordet. Lagt ledningsnett med to separate plusser, en for elektronikken og en for strømmen til forvarming av lambda. Også jordet de separat ca 40 cm frahverandre for å unngå forstyrrelser.

I motorrommet ble det to plugger, en til selve bredbåndslambdaen og en vanlig lambdaplugg jeg har klippet av fra gamle lambdasonden for å plugge til den originale kontakta. Sånn at jeg kjører et simulert smalbåndslambdasignal fra kontrolleren til hjernen.

Montert den der for nå. Blir nok satt i hanskerommet når jeg får tak i andre målere å ha der nede.

Ser at lambdaverdien varierer fra 14.5 til 15.0 på tomgang og under fin kjøring . Tror kanskje det er på grunn av de små turbulensene som er igjen for LMM-en, selv om det er 25cm med rett før foran. Mulig det blir bedre hvis jeg får rettet luftstrømmene mer eller montert en slakere bøy etter intercooler og inn på innsug. For trodde den skulle klare å holde en stabil 14.6 til 14.7.

Under pådrag er den ned på rundt 11.0 ved rundt 4000 rpm og 10.5 når jeg har nesten fullt turtall.

Registrerte brukere The Sven sin avatar
    Medlem siden
    10. des. 2009
    Sted
    Hamar
    Antall takk

Standard

Varierer slik min og...
    [O] 1999 BMW M5 [O] 2006 Audi A8 3.0 TDI [O] 2004 Ford Connect 1,8 TD [X] 2008 Audi S8 V10[X] 1991 Audi S2 Coupe [X] 1997 Volvo V70 Turbo AWD [X] 1996 Volvo 944 Turbo [X] 1993 Volvo 945 Turbo [X] 1989 Volvo 745 Turbo [X] 1988 Volvo 760 Turbo [X] 1981 Volvo 245 Turbo

Registrerte brukere Ollimo sin avatar
    Medlem siden
    13. jan. 2010
    Sted
    Bergen
    Antall takk

Standard

Har du kun limt den målerholderen din?

Medlem siden
    11. des. 2009
    Sted
    Kongsberg, Norway
    Antall takk

Standard

Sitat Opprinnelig postet av Ollimo Vis post
    Har du kun limt den målerholderen din?
    Yup, den er limt med kontaktlim på den originale hylla der. Skjærte bare vekk sigarettenner og hylla der. Sånn at jeg kunne feste den med de originale festene for å enkelt kunne ta ut og at askebegeret under sitter som det gjør originalt.

Registrerte brukere
    Medlem siden
    08. jan. 2010
    Antall takk

Standard

Sitat Opprinnelig postet av ChrML Vis post
    Ser at lambdaverdien varierer fra 14.5 til 15.0 på tomgang og under fin kjøring . Tror kanskje det er på grunn av de små turbulensene som er igjen for LMM-en, selv om det er 25cm med rett før foran. Mulig det blir bedre hvis jeg får rettet luftstrømmene mer eller montert en slakere bøy etter intercooler og inn på innsug. For trodde den skulle klare å holde en stabil 14.6 til 14.7.

Under pådrag er den ned på rundt 11.0 ved rundt 4000 rpm og 10.5 når jeg har nesten fullt turtall.
    Lambdavariasjonen er nok helt normal.
    11-10.5 er rimelig fett... Bilen kommer til å gå merkbart bedre hvis du får magra den ut.

Medlem siden
    11. des. 2009
    Sted
    Kongsberg, Norway
    Antall takk

Standard

Sitat Opprinnelig postet av Modalen Vis post
    Lambdavariasjonen er nok helt normal.
    11-10.5 er rimelig fett... Bilen kommer til å gå merkbart bedre hvis du får magra den ut.
    Ah, oki. Skulle nok hatt en justerbar BTR så kunne jeg justert ned bensintrykket litt, men får vente til jeg får inn den nye turboen for å se om det fortsatt er behov . Mulig den ikke klarer å holde en like feit lambdaverdi da.

Hva burde den ligge på? Rundt 12 ved maks belastning?

Registrerte brukere
    Medlem siden
    08. jan. 2010
    Antall takk

Standard

Sitat Opprinnelig postet av ChrML Vis post
    Ah, oki. Skulle nok hatt en justerbar BTR så kunne jeg justert ned bensintrykket litt, men får vente til jeg får inn den nye turboen for å se om det fortsatt er behov . Mulig den ikke klarer å holde en like feit lambdaverdi da.

Hva burde den ligge på? Rundt 12 ved maks belastning?
    Ved lave trykk kan du nok ha 13. 12,5 ved belastning til 12 på det feteste.

Vedder på at du kommer til å falle for fristelsen å montere programmerbart etterhvert

Medlem siden
    11. des. 2009
    Sted
    Kongsberg, Norway
    Antall takk

Standard

Sitat Opprinnelig postet av Modalen Vis post
    Ved lave trykk kan du nok ha 13. 12,5 ved belastning til 12 på det feteste.

Vedder på at du kommer til å falle for fristelsen å montere programmerbart etterhvert
    Ja, programmerbart sprut er et must etterhvert . Men det er leeenge til.

Registrerte brukere gasgasboy sin avatar
    Medlem siden
    13. april 2010
    Sted
    Hvitsten
    Antall takk

Standard

Ser bra ut den instrument holdern du har, sinnsykt tøff måler også
    Peugeot 306 GTI 6 2000 mod - Sommerbil
    Volvo 940 b230 fk 1996 - Selges

Registrerte brukere Fighter sin avatar
    Medlem siden
    14. des. 2009
    Sted
    Mandal
    Antall takk

Standard

Sitat Opprinnelig postet av gasgasboy Vis post
    Ser bra ut den instrument holdern du har, sinnsykt tøff måler også
    Målerne der får du på biltema, har selv oljetrykk, vanntemp og oljetemp i bruksbilen derfra:P
    Eller dem ser like ut, men tviler på det er samme greia
    BMW E34 525i
    BMW E30 316iA

Registrerte brukere gasgasboy sin avatar
    Medlem siden
    13. april 2010
    Sted
    Hvitsten
    Antall takk

Standard

Da vurderer jeg de der selv ! Hvordan er det å koble vanntempen, og olje tempen ? Skulle vel kanskje hatt oljetrykk også .. Holder litt igjen pga det høres ut som det er mye styr med å få det til å fungere : s
    Peugeot 306 GTI 6 2000 mod - Sommerbil
    Volvo 940 b230 fk 1996 - Selges

Medlem siden
    11. des. 2009
    Sted
    Kongsberg, Norway
    Antall takk

Standard

Oppdatering 09.06.2010 - Diverse forberedelser for turbobytte

Kjøpt inn litt deler fra Tess for å lage oljetrykkslange til turbo!

Endelig orket å gjordt klar LMM-en for litt ladetrykk (var lei av å kjøre pent i så mange dager ). Tok av lokket, la plenty med epoxylim imellom og trøkte det på. Fyllte på en del oppå lokket etterpå. Limet er knallsterkt og hardt så tviler på at det kommer til å blåse av .

Tatt av eksoshuset på K27-en. Litt køddent faktisk for måtte skjære av huet på ene skruen for fikk ikke tak på den.

Ingen som har et syrebad nær Kongsberg som jeg kunne duppet eksoshuset i?

Det meste av deler sveiset ferdig. Det eneste som mangler er lambdamutter en V-band flens midt på DP for å tre ut hele DP for å bytte tennplugger og enkelt vedlikehold som downpipen er i veien for. Men kan ikke sveise de V-bandene før jeg har begynt å montere og kan tilpasse det akkurat sånn det skal være.

Det som ligger til høyre er flensene for oljetrykk og oljeretur. Sveiset på nipler fra Tess til oljeslangene på flensene på turboen. Det var gjenger i flensene, men gidder ikke å ha flere potensielle plasser det kan lekke enn nødvendig.

Prøvemontert det meste nå som det er ferdig sveiset for å se hvordan det blir og måle/planlegge hvor jeg skal legge wastegate røret videre. Det blir enten den veien wastegaten peker nå med en helomvending rundt og inn i bunn av DP eller så blir den motsatt vei svingt inn foran oljefilteret og går skrått inn på DP der.

Må se an og måle litt først, vil helst ha plass til 2" fleksileddet mitt imellom sånn at grenrør og downpipe kan "flytte seg" med varmen individuellt, sånn at det ikke henger ihop stivt og kan ryke. Så ser ut til at det blir løst sånn som wastegate er avbildet nå. Da blir det også mye enklere å bytte oljefilter.

Det er ca 1.5 cm klaring fra wastegate til rammevange, og ca 2-3 mm klaring sideveis til oljefilteret blir det. Ble ca 1-2 cm klaring mot torpedovegg og wastegate for downpipen og . Blir en knekk midt på DP grunnet rammevangen kommer i veien.

Følgende deler er også bestillt og ventes iløpet av neste uke:
    - Turbosmart 50mm dumpventil med V-band anslutning (sveiser fast på trykkrøret)
    - Silikondeler til å bruke ut fra turbo (pga brukte de på andre siden av intercooler)
    - 90 grader 2" eksosbøy til wastegate retur
    - Kobberpakning mellom topp og grenrør
    - Stålpakning ut fra turbo

Forventer å bygge om turbo 18 eller 19. Juni!

Registrerte brukere
    Medlem siden
    18. des. 2009
    Sted
    levanger
    Antall takk

Standard

Nå ser det det ut til og bli ordnings snart ja
    Gleder meg til og se film av denne.
    Kawasaki kfx 450r
    BMW E39 525T

Medlem siden
    11. des. 2009
    Sted
    Kongsberg, Norway
    Antall takk

Standard

Sitat Opprinnelig postet av jonass Vis post
    Nå ser det det ut til og bli ordnings snart ja
    Gleder meg til og se film av denne.
    Fare for at det blir noen filmer og en god dose med blårøyk

Registrerte brukere
    Medlem siden
    18. des. 2009
    Sted
    levanger
    Antall takk

Standard

Hehe, hvordan har du tenkt og gjøre det med eu kontroller og slikt nå fremover da?
    Har begynt og fått litt mareritt ang dette selv. Nermer seg kjappere og kjappere
    Kawasaki kfx 450r
    BMW E39 525T

Medlem siden
    11. des. 2009
    Sted
    Kongsberg, Norway
    Antall takk

Standard

Hehe, hvordan har du tenkt og gjøre det med eu kontroller og slikt nå fremover da?
    Har begynt og fått litt mareritt ang dette selv. Nermer seg kjappere og kjappere
    Satser på å få dette godkjent med 238 hk. Vet ikke hvor lett det er for turboen er jo svær , men hvis man ordlegger seg rett på søknader og hos kontrolløren så går det kanskje sålenge man frembringer bremsepapirer på det.

Sålenge det er godkjent med det så tror jeg ikke det er noe problem å levere den på EU hos Volvo med dette i motorrommet. Da ser de hvertfall at det er litt godkjent .

Registrerte brukere
    Medlem siden
    14. des. 2009
    Sted
    oslo
    Antall takk

Standard

Ligner på gammle grenrøret mitt!

eller? :P

er turbon frisk så tror jeg du skyter godt i fra før 2500 hvis du har en fin kam
    One Ring to rule them all

Registrerte brukere
    Medlem siden
    14. des. 2009
    Sted
    oslo
    Antall takk

Standard

De fleste driter i dette på eu kontroller. ihvertfall rundt her
    One Ring to rule them all

Medlem siden
    11. des. 2009
    Sted
    Kongsberg, Norway
    Antall takk

Standard

Sitat Opprinnelig postet av TeamBørnOut Vis post
    Ligner på gammle grenrøret mitt!

eller? :P

er turbon frisk så tror jeg du skyter godt i fra før 2500 hvis du har en fin kam
    Hehe, satse på tidlig ladetrykk, ja, selv om jeg bare har VX3 nå . Eksoshuset er forresten 12-er hus. Sto 12 på huset og ser veldig likt ut det som er på bildet ditt.

Registrerte brukere
    Medlem siden
    18. des. 2009
    Sted
    levanger
    Antall takk

Standard

Da er det nesten så jeg tar meg en tur nedover da
    Kawasaki kfx 450r
    BMW E39 525T

Registrerte brukere henrik940 sin avatar
    Medlem siden
    16. des. 2009
    Sted
    Kongsberg, Norway, Norway
    Antall takk

Standard

Sitat Opprinnelig postet av TeamBørnOut Vis post
    De fleste driter i dette på eu kontroller. ihvertfall rundt her
    Verre med teknisk eller viss man havner i en ulykke
    1999 VOLVO V70 AWD <- Clicky
    1995 VOLVO 940 <- Clicky
    1988 VOLVO 740GL <- Clicky

volvobrage sin avatar
    Medlem siden
    20. des. 2009
    Sted
    Oppedal
    Antall takk

Standard

er ikkje den wastegaten litt overkill til din motor forløbig?

SirKim sin avatar
    Medlem siden
    18. des. 2009
    Sted
    Telemark
    Antall takk

Standard

Du må gi tilbakemelding med en gang du har testet å fortelle når du har ladetrykk og hvordan spool du har. Skal du teste med VX3 i første omgang eller? Jonass hadde orginalt grenrør med HX35, å jeg har samme. Han har annen kam så han fikk 1 bar ca 500rpm før meg virka det som. Så er veldig spent siden du har samme kam som meg, om hvordan din vil spoole kontra hos meg. For KKK27 som du har og HX35 som jeg har vil jeg jo si er "likt" sånn sett

Medlem siden
    11. des. 2009
    Sted
    Kongsberg, Norway
    Antall takk

Standard

Sitat Opprinnelig postet av amazonbrage Vis post
    er ikkje den wastegaten litt overkill til din motor forløbig?
    Nja, wastegate størrelsen følger ikke effekten. Jo lavere mottrykk og ladetrykk man eventuellt skal kjøre med, jo større wastegate må man ha for å unngå boost creep. Så tok en 50mm HKS kopi siden de var såpass billige og fått gode rykter på seg, så er jeg hvertfall sikker på at jeg kan kjøre på lavt ladetrykk mtp godkjenning/bremsing.

Sitat Opprinnelig postet av SirKim Vis post
    Du må gi tilbakemelding med en gang du har testet å fortelle når du har ladetrykk og hvordan spool du har. Skal du teste med VX3 i første omgang eller? Jonass hadde orginalt grenrør med HX35, å jeg har samme. Han har annen kam så han fikk 1 bar ca 500rpm før meg virka det som. Så er veldig spent siden du har samme kam som meg, om hvordan din vil spoole kontra hos meg. For KKK27 som du har og HX35 som jeg har vil jeg jo si er "likt" sånn sett
    Skal komme med tilbakemelding på det .

Side 36 av 92 FørstFørst ... 26 34 35 36 37 38 46 86 ... SisteSiste

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •