Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  669
Side 183 av 206 FørstFørst ... 83 133 173 181 182 183 184 185 193 ... SisteSiste
Viser resultater 4.551 til 4.575 av 5126

Tråd: Kodja/Byneset Customs 242 TURBO: B230+16VTurbo: starta

Registrerte brukere
    Medlem siden
    03. nov. 2011
    Sted
    Mysen, Østfold
    Antall takk

Standard

Sitat Opprinnelig postet av rustkongen Vis post
    hei har et lite spørsmål ang 16 v. en b234f er vel sugemotor? noe fare for å sette turbo på det? b234f/b204ft hvem av disse motorene er best?
    mvh Joakim B
    B234F er en sugemotor. Du kan montere turbo på den, men kompresjonsforholdet gjør at du ikke kan kjøre mye ladetrykk. Skal du ha ut en del effekt anbefaler jeg deg å redusere kompresjonsforholdet enten ved å dreie grop i stemplene eller å kjøpe andre stempler.

B204FT/B204GT er originale turbomotorer. Vanskelig å svare på hvem som er best, da du må definere det begrepet litt først.
    Mitt Volvo 240 16 Ventiler Turbo Prosjekt: http://forum.vccn.no/showthread.php?...t-Motorrom-s-3

2. Takk rustkongen takket for denne posten
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    20. nov. 2011
    Sted
    bagn
    Antall takk

Standard

takk for svar!
    skjønner det kan være vanskelig å svare, er vel igrunn samme motorer, lurte bare på om det var noen svakheter.

Registrerte brukere
    Medlem siden
    03. nov. 2011
    Sted
    Mysen, Østfold
    Antall takk

Standard

Sitat Opprinnelig postet av rustkongen Vis post
    takk for svar!
    skjønner det kan være vanskelig å svare, er vel igrunn samme motorer, lurte bare på om det var noen svakheter.
    Bare hyggelig det.

Jeg ville satset på en turbokonvertert B234 (helst 230 blokk med 16V topp), da har man 300cc ekstra. Mer volum, mer effektpotensiale. 234/204 motorene har ekstern oljepumpe og balanseaksler som er reimdrevne. Ryker denne reima så har du null smøring. Balanseakslene tar vel også noe effekt.

Vet ikke om sylindervegga i 204 motorene er noe sterkere enn de i 230/204.
    Mitt Volvo 240 16 Ventiler Turbo Prosjekt: http://forum.vccn.no/showthread.php?...t-Motorrom-s-3

Registrerte brukere kimove sin avatar
    Medlem siden
    17. jan. 2010
    Sted
    Saltdal
    Antall takk

Standard

Sitat Opprinnelig postet av Daniel.B Vis post
    B234F er en sugemotor. Du kan montere turbo på den, men kompresjonsforholdet gjør at du ikke kan kjøre mye ladetrykk. Skal du ha ut en del effekt anbefaler jeg deg å redusere kompresjonsforholdet enten ved å dreie grop i stemplene eller å kjøpe andre stempler.

B204FT/B204GT er originale turbomotorer. Vanskelig å svare på hvem som er best, da du må definere det begrepet litt først.
    Forskjellen på 204FT og GT er at GT er levert uten katalysator (muligens også uten EGR) og er typegodkjent slik i Italia
    Teori e når man veit allt og ingenting funger.
    Praksis e når allt funger og ingen veit kofør.
    Å me dette så førenes teori og praksis.
    Ingenting funger og ingen veit kofør.

Registrerte brukere Kodja sin avatar
    Medlem siden
    11. des. 2009
    Sted
    Trondheim
    Antall takk

Standard

Gaupe: Rydd er du snill

dagens oppdatering... tenkte å prøve å komme meg ut i bilen for å teste litt forskjellig men ble litt salongskyting og kos. i tillegg til opprydding av ledninger og slikt på 960 instrumentet. har nå takket være koblingsskjemaene som ligger på forumet her nå satt sammen en bruksanvisning for meg selv til å teste å koble opp ting i morgen for å se om det fungerer eller ikke i praksis. veldig godt skjema å gå etter og takket være grunnarbeidet mitt selv fra forrige runde når jeg koblet opp El. speedometeret så vet jeg hvilke koblinger\stikk som er til hva på 240 instrumentet også. bilder taler for seg selv hvor langt jeg kom i dag. Blir forhåpentligvis testet i morgen nå for å se om det fungerer

960 hovedinstrument med en god lengde kabel på ved levering. Kjempeflott. Disse kablene skal monteres på kabelsko som går inn i de originale 240 stikkene slik at alt er reversjerbart, slik det meste av elkoblinger og modifiseringer jeg gjør er. jeg ønsker ikke å klippe og lime i noe som kan kobles til på annet vis i stede om man finner ut man ønsker å gå tilbake til Standard\ Originale ting igjen.

2x14 pins og 1x12 pins kontakter på baksiden av 940/960 instrumentene. kan det være at koblingene er like på både 940 og 960 tro? skal testes i alle fall, for jeg skal bruke et 940 instrument med Turbotrykksmåler i turtelleren i alle fall.

så langt kom jeg i dag. funnet ut som sagt hvor og hva det meste antageligvis skal kobles til. et par kjappe målinger i ledningsnettet i morgen gjennstår før forsøk på å koble det til blir gjort så vil time show hvordan det går. Speedometer vil jo da ikke fungere i riktig hastighet før jeg kobler opp rele som er på 91 mod
    ABS
    systemet som antageligvis konverterer hastighetssignalet til 48 tanns signal. moro moro

Medlem siden
    11. des. 2009
    Sted
    Trondheim
    Antall takk

Standard

Da har jeg testet koblingsskjemaet mitt mot 240 kontaktene og alt foruten Motortemperaturen fungerer som det skal så langt Speedo er ikke testet om det gir signal pga har ikke montert i ratt i bilen igjen enda. men der må det kobles opp rele som konverterer signalet først også. Motortemperaturen grubla jeg fælt på ei stund nå. før jeg kom på at 240 har jo enpolet tempføler... og 940 har jo topolet... så må skifte føleren og koble til en ekstra kabel inn til kupeen før jeg får den til å fungere regner jeg med ellers er jeg overrasket hvor fort det gikk å få det opp å gå. bare å finne meg kabelsko som passer i 240 stikkene nå så er det all good håper jeg for bruk.
    holder på å måle og merke opp hvordan jeg skal kappe i 960 dashen også nå så jeg kan teste å montere dette på plass og se hvor mye som må gjøres der også. spennende og moro opplegg

Registrerte brukere Zeeker sin avatar
    Medlem siden
    06. juli 2010
    Sted
    Hedmark
    Antall takk

Standard

Kan det være fordi tempgiveren er isolert og ikke tar jord fra toppen? Lurer på om jeg kobla ene ledningen i jord inne i bilen og den andre til panelet.
    VW Transporter - 02 - Trekkbil/Arbeidsbil

Volvo 242 - 76 - Lekebil

Videos:
    Peite @ facebook
    Peite @ youtube

simpel engineering is easy to maintain, and it works

BCB.no
    Realcar.no

Medlem siden
    11. des. 2009
    Sted
    Trondheim
    Antall takk

Standard

Nja testa å koble de to kablene mot tempsignal og fjording men nåla gikk bare rett til topps tvært da. Har ikke testa med annet instrument om det er noe gæli med det jeg har men tviler litt på det også egentlig :-)

Registrerte brukere Zeeker sin avatar
    Medlem siden
    06. juli 2010
    Sted
    Hedmark
    Antall takk

Standard

Regna med at du kobla en til jord og en til panel og ikke jorda begge signalene?

Hvia du bytter om polene da? Går den fortsatt til tops?

Jeg har giver fra 940 på motoren min og -76 mod panel og det virker der.
    Men skal ikke påstå at det vil virke, men verdt ett forsøk
    VW Transporter - 02 - Trekkbil/Arbeidsbil

Volvo 242 - 76 - Lekebil

Videos:
    Peite @ facebook
    Peite @ youtube

simpel engineering is easy to maintain, and it works

BCB.no
    Realcar.no

Medlem siden
    11. des. 2009
    Sted
    Trondheim
    Antall takk

Standard

Riktig. Prøvde begge veier. Men må sjekke litt om det er helt likt på 940 og 960 med tempfølerstikkene også

Registrerte brukere Anders Dybvadsskog sin avatar
    Medlem siden
    19. des. 2009
    Sted
    Verdal`n
    Antall takk

Standard

Tøft

Medlem siden
    11. des. 2009
    Sted
    Trondheim
    Antall takk

Standard

håper det blir like tøft til slutt som det ser ut til å bli akkurat nå ja bare jeg får alt til å fungere som det skal så. driver å spekulerer på om jeg skal flytte sikringsboksen til den 960 sikringsboksen på siden av dashen også. flatsikringer er liiiiitt likere enn krussikringer anno 1980... hehe

tok bort alle braketter som holder rattstamme og støttedeksler.

utstikkene må kappes av så de ikke turner noen plass.

merka opp hvor det skal kappes.

kappa igjennom her med dremel og så ei fintanna sag til slutt for å komme helt igjennom. oppdaga etterpå at luftedysa er jo skrudd med 4 umbraco skruer som man kommer til bare man trekker ut grillene der... men men... lærer så lenge man lever. uansett så får jeg ikke brukt den lenger i det heletatt når jeg skjøter det ilag uansett

ferdig kappa fra hverandre.

der så... ser man litt mer hvor og hvordan ting må customiseres før det kan ta plass der det skal må kappe i bue på førersida ved diskanthullet for å komme nærmere torpedoveggen, men det gjør ikke noe. skal trekkes opp hele dashen etterhvert uansett og da skal det ikke være noe slike hull der. eventuelt blir det kun en målerpod på plassen der for å ha et instrument lett synlig akkurat der. breibandslambda f.eks. tenkte jeg. time will show, det er details som først kommer om ei stund nå... mye jobb før jeg er der enda...

der er i alle fall en "ufokusert" og dårlig video som viser hvordan ting er pr nå. mørkt ute så tlf vil ikke fokusere eller vise særlig godt hvordan. men dashen må enda en 5 cm inn mot torpedoveggen før den sitter i avstand der den skal. herlig at rattstammen kommer så infernalskt perfekt rett ut der den skal i 960 dashen også virkelig deilig å slippe å tenke på å bytte rattstamme eller noe slikt!

volvobrage sin avatar
    Medlem siden
    20. des. 2009
    Sted
    Oppedal
    Antall takk

Standard

Stilig vri på dashbord i 240!
    Skal du bruke det beige dashbordet?Lazerblå hadde kansje kledd blått bedre??
    Bruksbil: Volvo 945 1995
    Prosjektbil: Volvo 242DL 1980
    X - bilar: Volvo 240GL 1983, Volvo 740GL 1991, Volvo V70 T5 AWD 1997, Volvo 940LT 1997, Volvo 960 1995, Volvo Amazon 1967 herregårdsvogn

Registrerte brukere oar83 sin avatar
    Medlem siden
    14. des. 2009
    Sted
    Ørsta
    Antall takk

Standard

Dette blir stilig!
    Visst du får dashbordet dei siste 5cm innover, så ser det ut å få klaring dei fleste plassar. Litt synd med høgtalar-grillar etc. kanskje et C70 dashbord passar bedre med tanke på kurvinga på rute m.m ?

Medlem siden
    11. des. 2009
    Sted
    Trondheim
    Antall takk

Standard

Sitat Opprinnelig postet av volvobrage Vis post
    Stilig vri på dashbord i 240!
    Skal du bruke det beige dashbordet?Lazerblå hadde kansje kledd blått bedre??
    takk. skal trekkes opp i sort skinn når det er ferdig tilpasset, samtidig som seter trekkes opp i orange skinn

Sitat Opprinnelig postet av oar83 Vis post
    Dette blir stilig!
    Visst du får dashbordet dei siste 5cm innover, så ser det ut å få klaring dei fleste plassar. Litt synd med høgtalar-grillar etc. kanskje et C70 dashbord passar bedre med tanke på kurvinga på rute m.m ?
    skal hente vinkelsliperen min i morgen så jeg får kappa i filler 240 dashbordet så jeg får laget mal for profilen mot ruta, så får jeg det inn der i riktig klaring mot ruta og festepunkt under dashen mot torpedoveggen. høyttalergriller skal jeg uansett ikke ha. alt skal være helt glatt på sider og over bortsett fra XC90 skjermen som skal komme opp på midten av dashen
    det jeg ser etter å kappet og tilpasset litt i plasten på dashbordet er at tenningslåsen kommer jo helt bom i forhold til dashbordet her så jeg må spekulere på om jeg skal få kappet den og flyttet den en plass eller hva jeg skal gjøre, tror det blir trangt å få den til å komme ut i dekslet med bryterpanelet. får se når jeg får tatt bort rattlåsen\plata som rattstammen er skrudd på. og så må jeg finne en BRA måte å stive opp og holde opp rattstammen på når ting er på plass så ikke rattet "henger og slenger" men sitter stødig fast nrå man skal drive å cruise rundt i 200kmt... for det har hendt før og kommer helt sikkert til å skje igjen for å si det sånn!!! men er veldig optimistisk og gleder meg til å få det ferdig, for jeg har skikkelig trua på at dette blir HELT riktig utseendemessig i 242n når det er på plass. 960 dash er jo så ufattelig udiskuterbart det peneste dashen på biler under 2000modeller.
    C70 dash blir helt feil form på. blri alt for likt 940 og det finnes ikke pent. men i en c70 som er rund i forma kler det bra opp. men 242 som er kantete bør ha kantete dashbord bare med litt kurver.

Registrerte brukere V90 sin avatar
    Medlem siden
    14. des. 2009
    Sted
    Trondheim
    Antall takk

Standard

Kult prosjekt!

Hva med å få dash`n flokket? Så slipper du å få gjenskinn fra skinnet i frontruta...

Stå på!
    Gamle biler blir ødelagt om de ikke brukes, mens nye biler blir ødelagt om de brukes...
    Prosjekttråd;
    http://forum.vccn.no/showthread.php?...mod-It-s-alive!

Medlem siden
    11. des. 2009
    Sted
    Trondheim
    Antall takk

Standard

Nah må ha skinn all over the place flockinga vil vel avsløre skjøter mer enn d som er ønskelig. Opptrekking av skinn skjuler mer det under slik at man ikke ser det er kappet og skjøtet ilag igjen vil jeg tro

SirKim sin avatar
    Medlem siden
    18. des. 2009
    Sted
    Telemark
    Antall takk

Standard

blir spennans å se slutt-resultatet mtp dashen

Medlem siden
    11. des. 2009
    Sted
    Trondheim
    Antall takk

Standard

Ja spent jeg også. har kommet dit hen at jeg skal skjære til profilen mot ruta på 960 dashen nå, men ser at det kan kanskje bli litt marginalt med plass bakover mot vindusviskermekanismen når jeg er ferdig :S

så derfor kommer følgende spørsmål som jeg håper noen har peiling på:
    http://forum.vccn.no/showthread.php?...693#post853693
    HVORDAN LAGER MAN EN HOLDBAR MONOVISKER foran på 240????
    No Fake'en har jo slik vell? så det går jo ann å få det til... håper noen har en Veldig god HowTO på dette Får man viskeren til å ligge flatt og vandre over hele ruta og tilbake? eller blir det i midten og så gå begge veier før den stopper opp på midten igjen?

Spent på svar her ang dette. eller... gjerne svar i linken så man slipper uendelig mange diskusjoner hit og dit i tråden min takk

Medlem siden
    11. des. 2009
    Sted
    Trondheim
    Antall takk

Standard

Har fått dashbordet mer på plass i dag nå. kappet til mot ruta og fått tenningslåsen ut gjennom fronten. overraska og veldig glad for at den kom der og ikke lenger ned i alle fall! så da blir det plass til en kul digital Eksostempmåler akkurat der over tenningslåsen. må bare handle den inn først her nå så ser også ut som det kanskje kan gå greit å unngå å bygge om til monovisker også når jeg satte inn instrumentet og sjekket etterpå her nå.

kappa i filler 240 dashbordet. helt okei, var sprekk beint over sia jeg kjøpte bilen så det gjør ingenting å donere dette har minst 2 sprekkfrie 240 dashbord liggende ekstra
    brukte den avkappede biten for å lage mal til hvordan dashbordet skulle kappes for å nærme seg torpedoveggen mest mulig.

kappa halve profilen av det jeg tegna opp først for å være på den sikre siden, men endte opp med å kappe ut hele profilen til slutt når jeg så hvordan klaringen ble.

Der er det kommet ganske bra på plass slik det kan bli. ikke mye modifisering igjen mot torpedoveggen før det sitter slik det skal der. men er nok en god del jobb igjen før det blir done deal.

Tenningslåsen kommer her mot dashen. takk og pris tenkte jeg at den ikke kom lavere! da hadde det blitt fryktelig vanskelig å få det "fint" til slutt. men nå kommer den heldigvis nederst i bryterpanelet som gjør at det går greit å få formet det fint også til slutt der.

Da var mye gjort føler jeg. Tennnigslåsen er ute av dashen. så nå kan jeg hvis jeg vil koble til kabler til instrumentet og trø det inn og ut å kjøre bilen til neste steg når det blir tid til.

Neste steg er å finne en kurrant, god og Sikker måte å hente opp rattstammen under dashen slik at den henger opp slik den skal originalt, bare med mye mindre gods og det som er. skal se om jeg får til å bruke noe av det originale blekket som støtter opp rattstammen eller ikke. hvis ikke blir det enkelt og greit firkantstål som kappes og sveises til å passe under der og mot rattstammen. SPENT! for når den biten er på plass, blir neste steg å gjøre om kablingen så den ligger mer optimalt og finere. er jo et kabelrot uten sidestykke originalt i 240 har jeg funnet ut ikke mindre av x-antall ekstra kabelnett som jeg har ettermontert av utstyr og slikt heller da men

Registrerte brukere knetrom sin avatar
    Medlem siden
    03. okt. 2010
    Sted
    Hordaland
    Antall takk

Standard

Er spent på hvordan det blir til slutt ja, ser ut til at du tilpasser det bra. Du har kanskje skrevet det, men skal du beholde den fargen + treet?
    '79 Kadett C 2,4i
    x '07 V70 2,4D, div 240, 740, 940 og andre gamle biler

Medlem siden
    11. des. 2009
    Sted
    Trondheim
    Antall takk

Standard

Sitat Opprinnelig postet av knetrom Vis post
    Er spent på hvordan det blir til slutt ja, ser ut til at du tilpasser det bra. Du har kanskje skrevet det, men skal du beholde den fargen + treet?
    mm
    Nei dashen skal trekkes opp i sort skinn med synlige sømmer tenker jeg, samtidig som seter trekkes opp når jeg er helt ferdig med dashen. blir levert til opptrekking så fort som mulig etter det. ser ikke ut til at motorbytte blir gjort så fort at det gjør noe så satser på å stille med nyopptrukket interiør og dash i alle fall til første treff i vår. lakkert blir den ikke før motor er inne og ordna så kan være heldig om det blir i sommer haha

edit: og panelene skal pusses ned og lakkeres i bilens farge til slutt ja

Registrerte brukere Anders Dybvadsskog sin avatar
    Medlem siden
    19. des. 2009
    Sted
    Verdal`n
    Antall takk

Standard

Gleder meg virkelig til sluttresultat her ja

Medlem siden
    11. des. 2009
    Sted
    Trondheim
    Antall takk

Standard

enkel måte å teste om det var topolt tempsensoren bare som skulle til for å få tempmåleren oppe å gå i 242n også.

Kobler selvfølgelig inn kablene til 940/ 960 instrumentet inn på den originale 240 kontakten med originale kabelsko ;p alt reversjerbart enkelt og greit.

Da er tempsensoren fra 940 montert på FK motoren og instrumentet er oppe å gå slik det skal være. nå kan bilen snart testkjøres med alt oppe å gå som det skal være jippei..

Neste på plana i morgen er å se om jeg får laget til en ny støttebjelke for rattstammen innunder dashbordet. den originale 240 pilaren går på skrå opp til tverrplata som holder oppe rattet slik det skal være i høyden, og den krasjer i 960 dashen. så har skaffa meg ei stålplate å kappe til for å lage ny bjelke som går mer eller mindre rett opp og ut til kanten.

Medlem siden
    11. des. 2009
    Sted
    Trondheim
    Antall takk

Standard

da fungerer det som det skal. neste bli å få lagt opp kablingen til
    ABS
    systemet slik at jeg får releomformeren for hastighetssignalet sånn at speedometer kanskje viser riktig hastighet.

Side 183 av 206 FørstFørst ... 83 133 173 181 182 183 184 185 193 ... SisteSiste

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •