Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 25 av 26

Tråd: 230 ET, ikke strøm til pluggene

  1. #1
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    22. aug. 2010
    Innlegg
    47
    Antall takk

    Standard 230 ET, ikke strøm til pluggene

    Hei

    Har en 86 mod 230 ET montert i min 84 mod 240 GLT for mange år siden.
    Alt har fungert bra inntil for et par dager siden.
    Har nettopp satt inn høyohms dyser og BTR og bilen gikk greit de første dagene.
    Motstanden er koblet vekk og alle 5 ledningene her er koblet sammen igjen.
    Plutselig ville den ikke starte for et par dager siden.
    Får ikke gnist til pluggene og sannsynligvis ikke strøm til dysene heller.

    Har 12 volt inn på coil, men bare 2-3 volt ut til pluggene?

    Har testet følgene:

    1) Har 4 hjerner som er prøvet uten resultat
    2) Sjekket med 3 forskjellige LMM'
    3) Sjekket med 4 forskjellige bensinreler, forpumpen går.
    4) Sjekket med 3 coiler
    5) Måler ca 830 i motstand fra begge svinghjulsfølerene

    Hva er det som styrer videre fra coil da jeg har 12 volt der inn på coil?

    Noen som har noen tips for å hjelpe meg med.

    MVH

  2. #2
    Registrerte brukere PVT sin avatar
    Medlem siden
    06. aug. 2010
    Sted
    Fredrikstad
    Innlegg
    861
    Antall takk

    Standard

    hjernen sender signal til tennings forsterker og så videre til coil.



    sjekk denne boksen at kontaktene ikke har irr, rens kontaktene osv

    dette er tenningsforsterkeren til motronic og kan ha sammenheng med at du ikke får gnist

    sjekk også kontaktene fra coil til hjernen står i beskrivelsen hvilken pin du skal sjekke

    videre kan du sjekke feilsøkings posten min i signatur for verdier av ohm målinger osv

  3. #3
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    22. aug. 2010
    Innlegg
    47
    Antall takk

    Standard

    Hei

    Takker for svar, skal sjekke dette over helgen-
    Var jo merkelig at det kan skje når bilen var ok når jeg satt den fra meg, ok så 2 dager senere er det helt dødt?

    Får se hva jeg finner ut av, men er vanskelig med det elektriske .

  4. #4
    Registrerte brukere PVT sin avatar
    Medlem siden
    06. aug. 2010
    Sted
    Fredrikstad
    Innlegg
    861
    Antall takk

    Standard

    da jeg hadde motor ute for reperasjon så starta den ikke med en gang den ble satt inn igjen.
    Manglet gnist og det som var før jeg fant ut at det var irr på en kontakt jeg ikke hadde rørt, også var det fult liv igjen.

    er grei skuring bare rens alle kontakter i motorrom så ordner det seg sikkert, lykke til

  5. #5
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    22. aug. 2010
    Innlegg
    47
    Antall takk

    Standard

    Hei

    Har sjekket litt i dag.

    Kontroll av jordtilkobling i motorro:
    Måler 1 i ohm på kontakt 5 og 19

    Kontroll av strømtilførsel til styreenheten:
    Ingen spenning mellom jord og 35 selv når startmotor går

    Kontrollerer ledningen som er til coilen.
    Ingen utslag eller spenning her heller

    Ser ut som jeg ikke har strøm inn til hjernen?

    Har også målt tenningsforsterkeren i motoren uten å finne spenning der heller?

    Noen forslag?

    MVH

  6. #6
    Registrerte brukere PVT sin avatar
    Medlem siden
    06. aug. 2010
    Sted
    Fredrikstad
    Innlegg
    861
    Antall takk

    Standard

    sjekket alle sikkringene? inkludert de som evt måtte ha blitt satt inn i ettertid.
    sikkring nr 1 er til hjernen med mindre det er koblet opp annerledes.
    I og med at det ikke er orginalt montert, så må det bare feilsøkes helt til man finner feilen. Eller prøve å
    legge opp midlertidige kabler til man finner ut hva som skyldes feilene du opplever.

  7. #7
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    22. aug. 2010
    Innlegg
    47
    Antall takk

    Standard

    Hei

    Var ute og sjekket igjen.

    Når jeg har strøm på samt lar tankpumpa gå (har bryter på tankpumpa)

    Da får jeg spenning nr. 35 og 4
    Ser den grønne som går fra 35 blir koblet sammen til en tykkere grønn som går til det hvite bensinreleet
    Her er det også spenning når pumpa går.

    Angående kontroll av innsprutdysene

    Når du skriver ta av kontakt til sluttsteget, er dette på tenningsforsterkeren fremme i motorrommet?
    Her hadde jeg kun spenning på en av koblingene, er det her det skal være spenning også på 17,18,19 og 20?
    Og kommer eventuelt strømmen til 17,18,19 og 20 fra nr. 14 og 15 i hjernen?

    MVH

  8. #8
    Registrerte brukere PVT sin avatar
    Medlem siden
    06. aug. 2010
    Sted
    Fredrikstad
    Innlegg
    861
    Antall takk

    Standard



    alt som er markert rødt her skal ha + fra batteri resten som er svart er endten jord eller supplert med + fra hjernen
    da skal det kunn være strøm på nr 1 på sluttsteget (289)

    videre er 17 18 19 20 jording til dysene som går inn i sluttsteget som videre er jordet fra hjernen 14
    Sist endret av PVT; 08/12/13 kl 18:11

  9. #9
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    22. aug. 2010
    Innlegg
    47
    Antall takk

    Standard

    Hei

    Har nå gått over alle kontaktene i motorrom, og her var mye dårlig.
    Har strøm på dysene når tenning er på og bensinpumpa går.
    Måler spenning på både + og minus på coil? turteller går ikke ved kjøring av starter?
    Og har ikke gnist til pluggene?
    Når tenning er på og bensinpumpen går har jeg spenning på følgende nr. på sluttsteg.
    Nr. 1 samt 17-18-19 og 20? trodde 17-20 var til jord.
    Har jo koblet sammen alle 5 ledningene til motstanden og bilen sveiv i 2 dager etter at dette ble gjort?
    Begynner å bli litt forvirret med all denne søkingen, men kan jo ikke gi meg da bilen sveiv med dette oppsettet i mange år.
    Ser det er koblet på nr. 2-4-5-6-7-8-9 på sluttsteget, de 2 siste er vel svarte og jord.
    Er de andre til motstanden som var der tidligere?
    Lurer på om disse gjør noe galent, men bilen gikk jo greit slik det var.
    Kommer jo en blå og en hvit ut til coilen og disse har strøm, men hva mangler for å få gnist på pluggene?
    Ble mye dette, men er litt forvirra for øyeblikket

    MVH

  10. #10
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    22. aug. 2010
    Innlegg
    47
    Antall takk

    Standard

    Var ute og sjekket de 5 ledningene jeg har koblet sammen etter frakobling av motstanden og her var også spenning på
    alle når tenning var på og forpumpen gikk.

  11. #11
    Registrerte brukere PVT sin avatar
    Medlem siden
    06. aug. 2010
    Sted
    Fredrikstad
    Innlegg
    861
    Antall takk

    Standard

    du kobler fra kontaker når du prøver å måle, hvis ikke blir det feil. men uansett ser ut som det er som det skal være der.
    er det fortsatt ikke gnist må du prøve med nye svinghjulsfølere. 1000ohm greia er bare en indikasjon. disse kan kun måles med ett spesielt instrument dvs ikke multimeter

    en ting til du har ikke prøvd å bare bytte om kontaktene til svinghjuslfølerne kanskje blitt montert feil?
    det er samme type følere med lik kontakt bare forskjellig bruksområde.

  12. #12
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    22. aug. 2010
    Innlegg
    47
    Antall takk

    Standard

    Har prøvet og bytte om kontaktene på svinghjulsfølerene uten resultat som jeg visste for ingen ting av dette er rørt siden sist gan bilen sveiv.
    Måler lik motstand i begge følerene og selv om multimeter ikke kan brukes er det vel rart at begge har samme motstand?
    Ville vel uansett målt forskjellig hvis 1 av dem var gåen?
    Er det noen plass på hjernen jeg kan ta en jumber direkte til coil for å teste ?
    Eller noen andre punkter på hjernen eller sluttsteget jeg kan jumpe direkte for å se om jeg får gnist på pluggene?

  13. #13
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    22. aug. 2010
    Innlegg
    47
    Antall takk

    Standard

    Hei

    Da er det meste av koblinger etc. gått gjennom uten noen bedring.
    Plutselig er lyset begynt å lyse når jeg setter på tenning, noe det ikke gjorde før?
    Er det mulig det kan være overledning/feil med tenningslåsen?
    Den har jo vært brukt i 30 år nå.
    Har sjekket alle lys og koblinger samt lysreleet uten å finne noen feil.

    Venter nå på nye svinghjulsfølere, så da får vi se om det blir fyr på galskapen-

  14. #14
    Registrerte brukere 1987_Turbo745 sin avatar
    Medlem siden
    29. okt. 2010
    Sted
    Holter
    Innlegg
    135
    Antall takk

    Standard

    hei jeg hadde samme feil min bare plutselig stoppet. og hadde ikke gnist på pluggene og bensinpumpen, hos meg var det tenningsbryteren som hadde en feil i seg. byttet tenningsbryteren og fyra som den skal, sitter bakk tenningslåsen der som kontakta sitter på. byttet på 2 minn.

    jeg har en liggende hvis du er int.
    1987 - Volvo 745 Tic (ET)

  15. #15
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    22. aug. 2010
    Innlegg
    47
    Antall takk

    Standard

    Hei!

    Takker for innlegg, var derfor jeg nevnte tenningslåsen i mitt siste innlegg.
    Får sannsynligvis svinghjulsfølerene mine i morgen, men det er skikkelig trangt å få skiftet dem.
    Har bestillt en ny tenningsbryter på e.bay, men tar nok litt tid før jeg får den.
    Hvor mye skal du ha for den du har liggende?

    MVH

  16. #16
    Registrerte brukere 1987_Turbo745 sin avatar
    Medlem siden
    29. okt. 2010
    Sted
    Holter
    Innlegg
    135
    Antall takk

    Standard

    hvis jeg får 50 kr + frakt
    1987 - Volvo 745 Tic (ET)

  17. #17
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    22. aug. 2010
    Innlegg
    47
    Antall takk

    Standard

    Hei

    det er greit, send meg en pm med kto din eller send opplysningene på min mobil: 95810021
    Og oppgi frakten så overfører jeg alt med en gang

  18. #18
    Registrerte brukere 1987_Turbo745 sin avatar
    Medlem siden
    29. okt. 2010
    Sted
    Holter
    Innlegg
    135
    Antall takk

    Standard

    hei jeg har leitet i hele dag finner den ikke den på nok være i bilen som blei sent til hoggeren jeg var ganske sikker på att jeg tok vare på den
    1987 - Volvo 745 Tic (ET)

  19. #19
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    22. aug. 2010
    Innlegg
    47
    Antall takk

    Standard

    Hei

    Ok, har fått svinghjulsfølerene i dag, så får se om jeg får start når de er montert

  20. #20
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    22. aug. 2010
    Innlegg
    47
    Antall takk

    Standard

    Da var nye svinghjulsfølere montert og ingen forbedring.
    Må nå satse på at det er tenningsbryteren som Turbo 745 nevner i sin post her.
    Vet ikke mer jeg kan prøve på og tenningsbryteren går vel ikke an og bypasse?

  21. #21
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    22. aug. 2010
    Innlegg
    47
    Antall takk

    Standard

    Ny oppdatering uten resultat

    Fikk satt inn helt ny tenningsbryter i går uten noen fremdrift.
    Lånte en Motronic hjerne fra en bekjent i dag(han visste ikke tilstanden på den), men samme resultat uten gnist på pluggene.
    Ser ut som alt virker unntatt gnist til pluggene,
    Har 12 volt på coilledning ved fordeler, men gnistrer ikke fra coilledning når jeg legger denne mot jord under prøvestart?
    Er det noen som har noen tips på hvordan jeg skal få gnist på pluggene?

  22. #22
    kimove sin avatar
    Medlem siden
    17. jan. 2010
    Sted
    Saltdal
    VCCN medlemsnummer
    405
    Innlegg
    1.603
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av bowspring Vis post
    Ny oppdatering uten resultat

    Fikk satt inn helt ny tenningsbryter i går uten noen fremdrift.
    Lånte en Motronic hjerne fra en bekjent i dag(han visste ikke tilstanden på den), men samme resultat uten gnist på pluggene.
    Ser ut som alt virker unntatt gnist til pluggene,
    Har 12 volt på coilledning ved fordeler, men gnistrer ikke fra coilledning når jeg legger denne mot jord under prøvestart?
    Er det noen som har noen tips på hvordan jeg skal få gnist på pluggene?
    Du har ikke byttet om på kontaktene på svinghjulssensorene (kontaktene er helt like, men den ene registrerer turtallet på startkransen) ? og er du sikker på at svinghjulet står rett ?

    På disse skal det være 12v tenningsstrøm på ene pluggen på coilen (15) og jordingssignalet kommer fra styreenheten (den inne i bilen) som gjør at det blir gnist
    Teori e når man veit allt og ingenting funger.
    Praksis e når allt funger og ingen veit kofør.
    Å me dette så førenes teori og praksis.
    Ingenting funger og ingen veit kofør.

  23. #23
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    22. aug. 2010
    Innlegg
    47
    Antall takk

    Standard

    Hei

    Har byttet begge svinghjulssensorene og bytter om på koblingene når jeg har prøvet noe nytt i tilfelle de er koblet feil.
    Så dette blir prøvet hele tiden.
    Bilen har gått med dette oppsettet i mange år og ingenting har blitt gjort med motoren som kan gjør at svinghjulet ikke er rett.
    Hvilket nr. på Motronic hjernen kommer jordingssignalet til coilen fra?

  24. #24
    kimove sin avatar
    Medlem siden
    17. jan. 2010
    Sted
    Saltdal
    VCCN medlemsnummer
    405
    Innlegg
    1.603
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av bowspring Vis post
    Hei

    Har byttet begge svinghjulssensorene og bytter om på koblingene når jeg har prøvet noe nytt i tilfelle de er koblet feil.
    Så dette blir prøvet hele tiden.
    Bilen har gått med dette oppsettet i mange år og ingenting har blitt gjort med motoren som kan gjør at svinghjulet ikke er rett.
    Hvilket nr. på Motronic hjernen kommer jordingssignalet til coilen fra?
    nr 1 fant jeg ut i haynes manualen, men det er et koblingspunkt/kontakt en eller annen plass mellom styreenhet og coil
    Teori e når man veit allt og ingenting funger.
    Praksis e når allt funger og ingen veit kofør.
    Å me dette så førenes teori og praksis.
    Ingenting funger og ingen veit kofør.

  25. #25
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    22. aug. 2010
    Innlegg
    47
    Antall takk

    Standard

    Hei

    Ja nr. 1 på Motronic hjernen går til 1 på coil, hvit ledning.
    Lurer på om jeg må sjekke den blågrønne ledningen fra starteren da denne går til start injector etc.
    Har vært nede i området ved starteren og rotet litt, så kan muligens ha vært borti en ledning her.
    Vet ikke om denne blågrønne har noe med gnist på pluggene å gjøre, men får se i morgen.

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Lignende tråder

  1. Får ikke gnist og ikke strøm på dyser etter motorbytte!
    By sanderturbo in forum 850 / x70 -serien
    Svar: 26
    Siste post: 24/02/17, 15:52
  2. 940 turbo som ikke får gnist på pluggene!!!!!
    By 7up in forum 700 / 900 / x90 -serien
    Svar: 50
    Siste post: 09/09/12, 22:51
  3. Coil får ikke strøm.
    By alecxz in forum 100 / 200 -serien
    Svar: 4
    Siste post: 09/11/10, 22:01
  4. coilen får ikke strøm!
    By cybe in forum 700 / 900 / x90 -serien
    Svar: 5
    Siste post: 29/09/10, 18:48

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •