Hei,
Jeg har mange spørsmål, noen tanker, men få til ingen konkrete svar, alle gjelder min nylig innkjøpte Volvo S80 d5 fra 2007.
Først litt om bilen slik at vi er på samme side, d5 modellen fra 2007, automatkasse med geartronic, gått 227 000.
Bilen var nylig på en full tilstandssjekk og fikk feil på 2 foringer bak, død parkvarmer og sliten parkbremswire. Ellers meget god stand.
Eller tja, det er vel relativt, for jeg opplever noen få problemer med den.
På daglig kjøring føler jeg at den bruker utrolig mye drivstoff, ifølge kjørecomputern ligger forbruket på 1.2L på milen. Mer enn noen bensinere og dieselbiler jeg har vært av tilsvarende motorvolum. På langkjøring ca 0.85L. Jeg vet ikke med dere, men jeg kan ikke unngå å føle at dette er et noe høyt forbruk ?
Hvilket bringer oss til punkt to på listen som er det største problemet, nemlig girkassen. Den gjør for det meste det den skal, men den har sine stunder. Det verste hvilket er at bilen nykker noe vanvittig, nesten som en manuell om du ikke clutcher for å stoppe. Den gjør dette i to anledninger, når den legger NED i 2. og når den legger inn 6.. 6. gir kjennes av og til ut som det blir slått inn med en hammer. Noen tanker, det skjer at det kjennes ut som den legger inn et ekstra gir uten at den faktisk girer et sted mellom 3-5. girene. Så lurer på om ikke dette kanskje kan være pga dårlig Torque Converter/Momentomformer/Hvadetnåennheterpånorsk. 6. er vel antakeligvis pga litt gasspådrag, men med ny og dyr bil blir man paranoid ?
Den har også en tendens til å nesten ikke ville flytte på seg, så langt har det hendt 3 ganger på en uke at den bare gir masse turtall men ikke noe som helst fart. Flater pedalen men det den gjør er å holde samme fart i 3500rpm som 1500rpm.
Så var det parkvarmern, fullstendig død, fikk ikke noen konkrete feilmeldinger fra verkstedet, men har skjønt det slik at det ofte samler seg dritt i disse og at de ikke klarer å starte pga det ? Skjønner det også slik at det er bak frontfangern på bilen, men det er lite dokumentasjon på disse S80'ene fra dette årstallet.
til sist, er det noen som har erfaringer med BSR sitt software kit til disse bilene? Noen som vet om dette gjør noe med responstiden på bilen I.E kjappere reaksjon på gass, kjappere på å legge inn gir, osv. Det er ikke en racing bil, men den føles av og til ut som den er stor og treg i forhold til hva som står i den sammenlignet med eldre 2.4/2.5 turbodiesel motorene i f.eks V70 osv. Om dette også hjelper noe på bilens generelle "punch" ? Den går fort om du først går inn for det, men det føles ofte ut som det bare er masse diesel turtall med lite drag.....Og hva gjør det med forbruket hører de som sier at det går ned, spesielt på småkjøring, men mer hester og dreimoment er nesten for godt til å være sant?
Jeg digger bilen, det er som å kjøre en diger seng som du ikke vil stå opp fra, men det føles ut som det, mangler noe....