[O] 1999 BMW M5 [O] 2006 Audi A8 3.0 TDI [O] 2004 Ford Connect 1,8 TD[X] 2008 Audi S8 V10[X] 1991 Audi S2 Coupe [X] 1997 Volvo V70 Turbo AWD [X] 1996 Volvo 944 Turbo [X] 1993 Volvo 945 Turbo [X] 1989 Volvo 745 Turbo [X] 1988 Volvo 760 Turbo [X] 1981 Volvo 245 Turbo
'21 Audi E-tron 55 Sportback S-line
[X]'07 Volvo S60 2,4D 163hk Summum
[X]'95 Volvo 945 LT (Prosjekt/finbil)
Men nå er det en ting du glemmer, og det er at hvis BT ser at det er modifisert masse i motorrom osv, så kan du bli sendt rett på effektmåling.
Hvis bilen er godkjent av svenske biltilsynet med den effekten, så er det ikke umulig å få det samme godkjent her. I Sverige får man blandt annet godkjent S60R med over 400HK. Jeg har selv sett vognkortet.Da er også sjansen der for at man får det inn her også, bare med en tilhørende avgift på 1000,- pr HK økning. Man trenger jo papirer fra Volvo på det, og det regner jeg med man får, i og med at det er det samme kravet i Sverige. Da har ikke BT så mye de kan si imot på, hvis Volvo går god for det.
Mvh Daniel V. Volvo 444 PV 1958
Den ekstra effekten kan uansett ikke avgiftsbelegges før bilen er godkjent med modifikasjonene og effektøkningen. At BT sender biler på effektmåling hvis det er mistanke om effektøkning er bare tull, det krever at de skrur ut motoren og sender den til godkjent laboratorie for måling.
'21 Audi E-tron 55 Sportback S-line
[X]'07 Volvo S60 2,4D 163hk Summum
[X]'95 Volvo 945 LT (Prosjekt/finbil)
Og poenget er at skal du ha en bil med 350 HK koster det mer uansett. Skal du ha en 350HK på skilt her i Norge koster det mer enn å ta inn en R med 300HK uansett, sett totalt.
Vi har jo selv medlemmer her inne som har fått beskjed av BT om å komme tilbake med bremsepapirer på motor før de får det godkjent, pga mistanke om høyere effekt enn originalt.
Sist endret av Daniel V; 21/12/13 kl 16:45
Mvh Daniel V. Volvo 444 PV 1958
Hvis denne T5'en det er snakk om ikke er godkjent med 350hk, så er det fortsatt 260hk som gjelder ved import. Dvs. at du enten får den godkjent på norske skilter med 260hk slik den er, eller at du må sette den tilbake til original stand for så å få den godkjent, fortsatt med 260hk.
'21 Audi E-tron 55 Sportback S-line
[X]'07 Volvo S60 2,4D 163hk Summum
[X]'95 Volvo 945 LT (Prosjekt/finbil)
Jeg har sett den på Valläkra, og jeg mener den er godkjent med 350 HK![]()
Mvh Daniel V. Volvo 444 PV 1958
Nu vel, BT har nokre effektruller som blir brukt i tilfeller som nevnt. Det kompenseres delvis for effekttap i drivlinje, men det vil sjølvsagt uansett bli god sikekkerheitsmargin så lenge effekt blir målt på hjula. Trondheim har egen rulle, Oslo brukar foreløpig Sarpsborg men får eigen rulle i løpet av 2014. I tillegg har mange utstyr for å lese feilkoder mm påECUog liknande. I tillegg kan ein sjølvsagt prøvekjøre og danne seg eit inntrykk som kan underbygge en mistanke
Les dette: http://www.bsr-tuning.no/Gatebil-ulovlig-trimming.pdf
"Det eneste som finnes er en stasjonær rullende landevei i Trondheim, men den er utrolig nok ikke godkjent som kontrollmåling for avgiftsendring ifølge Per Jensen, seniorrådgiver i Tollvesenet.
Den eneste målemetoden som er godkjent av Veidirektoratet for beregning av avgift, er måling av motor i benk i laboratorium med standardiserte verdier for lufttemperatur og luftfuktighet."
'21 Audi E-tron 55 Sportback S-line
[X]'07 Volvo S60 2,4D 163hk Summum
[X]'95 Volvo 945 LT (Prosjekt/finbil)
Ein brukar ECE-dokument med import av desse bilane, det inneheld det bilen vart levert frå fabrikk med.
2006 V70R AWD sonicama, 2007 XC90 Executive D5, 1992 244 Classic++
x: 1992 244 Classic, 1982 244 Turbo, 2004 S80 AWD, 1983 245 tic, 92 240 classic, 2 x V70R AWD -00, 90 760 TIC , 78 245L
Nå er nok den litt utdatert, samt at de gutta kan å vinkle det annerledes. Husk på at de lever av ulovlig trimma biler, så de vil jo bagatellisere faren for å bli tatt så mye som overhodet mulig. Noe annet blir jo for å dem å skyte seg selv i foten.
Det er kun hvis de ikke har mistanke om at bilen trimmet. Med engang de begynner å lure på det, så får pipa en helt annen lyd, og ECE-dokumentet blir ikke vektlagt i samme grad.
Da må en pent og pyntelig ta en tur på rulla.
Mvh Daniel V. Volvo 444 PV 1958
Mine biler:
- 2007 XC70 D5 AWD
- 2006 S60 R AWD
Tror ikke det er så ofte de "lurer" på det. Mine (personlige) erfaringer er at de er opptatt av chassisnummer og eventuell dokumentasjon, i de tilfellene man trenger det. I dette tilfelle skal det vel ikke være nødvendig med dokumentasjon i det hele tatt da en så ny europeisk bil er e-merket, og alt de behøver er tilgjengelig i datasystemet.
Den aktuelle bilen har forresten PPC-box og kan tilbakestilles - og data fra VV står i boksen under annonseteksten. Der står det 259hk.
Jeg skal like å se at du får den godkjent med boksen og dokumentasjonen til den - og hvis noen får det til - at det var verdt bryet
En tredje ting er at det er snakk om alternativ beregning av engangsavgift for både denne og en S60R mtp gunstigst mulig fortolling - og da ville denne kommet mye billigere ut siden alternativ beregning speiler markedspiser.
1996 Volvo 945 Turbo - 1997 Volvo 940 Turbo - 1998 Volvo 945 - 1996 Volvo 965 3,0 - 2012 VW Transporter 2,0tdi 4m - 2010 MB E350T CDI 4M - 2005 MB E500T
1996 Volvo 945 Turbo - 1997 Volvo 940 Turbo - 1998 Volvo 945 - 1996 Volvo 965 3,0 - 2012 VW Transporter 2,0tdi 4m - 2010 MB E350T CDI 4M - 2005 MB E500T
Som Daniel V skriver: denne artikkelen er et par år gammel og fyren er ikkje spesielt objektiv. På det tidspunktet var det berre ei rulle ja, men verden går nok framover også i BT.
Forøvrig er det to spor her. Ei effektrulle vil nok ikkje bli brukt for avgiftsberegning nei, i tilfelle blir det med gode sikkerheismarginar som ikke vil gi utslag for 15-20 % trim.
Det andre er om bilen er iht dokumentasjon som var grunnlag for registrering. Då vil andre metoder, eller kombinasjon av fleire, holde.
Du har kanskje hørt om at i MC miljøet har dette vore ei stor greie. Då såg ein feks berre på serienr påECU, og deretter sjekk på rulle. Sivil rulle vart brukt.
http://www.mc24.no/article.php?artic...5&categoryID=6
Dette var under import/registrering at han ble "mistenkt for trimming". De mente effekten ikke samsvarte med ECE-skjemaet. Det gjorde den jo forsåvidt ikke heller.
Mvh Daniel V. Volvo 444 PV 1958
Satser på det! Ingen har skrevet kontrakt enda, men isåfall får vi tre 06-07' S60R i byen![]()
Mine biler:
- 2007 XC70 D5 AWD
- 2006 S60 R AWD
Hmm, dårlig gjort det da! Er vel bare den titangrå S60R'en igjen her i Byn da?!
Sent from my SM-N9005 using Tapatalk
Skulle vært forbud mot å eie slike biler i Bergen, for makan til ugjestmildt bilklima skal man lete lenger etter..![]()
Mine biler:
- 2007 XC70 D5 AWD
- 2006 S60 R AWD
2006 V70R AWD sonicama, 2007 XC90 Executive D5, 1992 244 Classic++
x: 1992 244 Classic, 1982 244 Turbo, 2004 S80 AWD, 1983 245 tic, 92 240 classic, 2 x V70R AWD -00, 90 760 TIC , 78 245L