Utrolig hvordan folk faktisk tror de har bedre veigrep med Koni enn med originaldemperne bare fordi de er stivere . "Alle" tror at stivere bil uansett om det er med Koni dempere eller stooore krengehemmere gir bedre veigrep .
Subaru Impreza WRX STi Spec C MY04 (kosebil med skilt )
Volvo 940 Turbo+ ft 93mod (bruksbil)
X: Volvo V70 2.5T 00mod Perla http://forum.vccn.no/showthread.php?t=1518
X: Volvo 940 GL 1994 mod
Originalt oppsett er nesten det som går raskest i svingen, ja. Litt krenging er bra for å få riktig hjulvinkler:
Men bilen føles såklart mer sportslig og kjennes ut som den ligger bedre på veien med større krengehemmere. Er vel stort sett derfor man oppgraderer de. Men eneste måten å se om man faktisk har bedre veigrep er å finne en sving og ta tiden på hvor raskt man kommer igjennom svingen hvis man kjører så fort det går, og gjøre det en gang til etter endringen er gjordt.
er klart det er bedre med stiv bil, skal du f eks gjennom to svinger ganske fort da så er det jo noe dritt at bilen gynger fra side til side. blir jo masse vekt som gynger fram og tilbake! og det vil jo gå utover veigrepet!!
Subaru Impreza WRX STi Spec C MY04 (kosebil med skilt )
Volvo 940 Turbo+ ft 93mod (bruksbil)
X: Volvo V70 2.5T 00mod Perla http://forum.vccn.no/showthread.php?t=1518
X: Volvo 940 GL 1994 mod
jeg trur ikke chrml snakker om at du skal kjøre med pungterte dempere her. men du gadd vel ikke og prøve og skjønne det han mente heller regner jeg med.
Volvo fantast?
jo jeg så poenget hannes, men syns det virket litt rart at det går fortest og gynge rundt en bane. orginalt syns jeg bilen er veldig myk, var værtfall min.
Og de som kjøper f eks krengehemmerne til IPD er storfornøyde etter de har satt de på så noe må de jo være godt for?
Sist endret av Marhau; 30/05/10 kl 11:52
Subaru Impreza WRX STi Spec C MY04 (kosebil med skilt )
Volvo 940 Turbo+ ft 93mod (bruksbil)
X: Volvo V70 2.5T 00mod Perla http://forum.vccn.no/showthread.php?t=1518
X: Volvo 940 GL 1994 mod
Er helt klart et kompromiss. Bilen skal ikke være for myk eller som en gjyngehest, men ikke for stiv eller. Den skal heller ikke være "feil" stiv. Litt avhengig av bruksområde og. Driftebiler er jo veldig glad i tykke krengehemmere og dønn stiv fjøring bak for da kan de skli rundt med null veigrep på bane .
Det er også stor forskjell på hva som føles bra ut og hva som hjelper deg fortest igjennom svingen. Mange originalbiler er raskest igjennom svingen og kan ta igjen mange som har lagt litt penger i understell på svingete veier sålenge dempere/fjører og foringer i god stand, men det vil ikke føles sånn.
Avhenger litt av bilen og. En 940 med original bakaksel har ikke så mange fordeler med en myk bakende, hvertfall ikke hvis man kjører med høy profil på dekka som gir seg en del på gummien. Da ender du plutselig opp med positiv camber på begge hjula (litt overdrevent tegnet såklart):
blir veldig frista til og prøve bilstein faktisk år jeg hører så mye negatvit om koni. får vel brukt de samme fjørene som jeg har i dag? H&R fjører?
Subaru Impreza WRX STi Spec C MY04 (kosebil med skilt )
Volvo 940 Turbo+ ft 93mod (bruksbil)
X: Volvo V70 2.5T 00mod Perla http://forum.vccn.no/showthread.php?t=1518
X: Volvo 940 GL 1994 mod
Du får brukt de samme fjørene ja.
en krenghemmer er bare for å kompansere mot "stivere fjører" . ofte audi gutta fjerner krenghemmerene sine (de som ikke har en krenghemmer som forstilling ) på banen.
Når jeg sladda rundt med stiv aksel så tok jeg et sømløst rør å laget krenghemmer av bak. bilen ble jo veldig stiv å "fin". men fantes ikke veigrep men var det jeg var ute etter også... Jeg merket at bilen min lå bedre på veien med en ny orginal grov krenghemmer en hva den gjorde med den grove pedersen selger. Men når jeg fikk bytta ut fjørene mine mot noe mykere noe så ble det bedre med den grove igjen. Men man kan også feste krenghemmeren på andre steder for å få de til å fungere bedre også. fester man de i fjørbeinet og ikke i bærearmene som på 940 så hjelper det en del (ikke spør meg hvorfor :P)
One Ring to rule them all
Koni er Nederlandsk og Bilstein er Tysk. Det var DeCarbon som produsert Volvo sine R-sport og Turbo/GLT demparar. Alle andre demparar vart produsert av Boge, som i dag er oppkjøpt av Sachs.
2006 V70R AWD sonicama, 2007 XC90 Executive D5, 1992 244 Classic++
x: 1992 244 Classic, 1982 244 Turbo, 2004 S80 AWD, 1983 245 tic, 92 240 classic, 2 x V70R AWD -00, 90 760 TIC , 78 245L
bilsteins dempre til 940 er kopier (nesten) av DeCarbon r sport dempere. men med litt bedre deler / olje
One Ring to rule them all
Christian Bourcier de Carbon founded the De Carbon company in the same year 1953 when he invented the monotube high pressure gas shock absorber. Soon after a license was sold to Bilstein in Germany. Now that the patent has expired also other companies such as Koni use the monotube technology for their top range.
Sitat volvo orginal cup.
Tumregeln säger: i rally används en tunn främre krängare som gör bilen mindre understyrd.
I racing används en grov främre krängare som ökar understyrningen. Vid rally på asfalt: välj
krängare efter körstil. Bakre krängare bör alltid demonteras, eftersom vi kör odiffat.
samme som mine erfaringer. herlig at koni har noen bra dempere i toppklassen :P
One Ring to rule them all
noen her inne som veit vilke klasse de koni dempera ben kaplan(kaphlenke) bruker er i?
Arne Finstad(finsta'n)Granhus 91 model
1989 modell 245 brukis
1987 modell 740 turbo prosjekt
1977 modell 242 Prosjekt
1988 modell 740 GLE Vinterbil å kansje banebil med sekser
momy said i could not handle a V8, momy is now religious!
Ser ut som at svensk moms fjernes, men norsk moms legges på, så det blir omtrent det samme.
Siterer mail fra KG-trimming.se
Men så spurte jeg, bare for å være sikker at det er samme vare, bilstein sprint i norge og sverige. Pedersen sier sprint er 35 mm kortere enn vanlig bilstein, men KG-trimning sier de er 25mm kortere:Priser nedan i SEK med Svensk moms.
Skickar vi till Norge = utan moms men Norsk moms tillkommer vid leverans = ca samma.
> Er Bilstein Sprint 35mm kortere enn de normale Bilstein demperne?
Det är 25mm kortare slag.
Frakt koster forøvrig 604,- pluss moms for dempere og fjører.
Geir Boman Rinde
Volvo Car Club Norway - VCCN.NO
Varamedlem
---
Volvo V90 R-design T8 2020
Husker når jeg skulle kjøre dragrace med 740ien på 204meteren hadde jeg ikke feste overhode. Men etter at jeg tok av krenghemmer bak fikk jeg feste, ble syk forskjell fra "stiv" til "myk" uten krenghemmer