Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  216
Side 28 av 77 FørstFørst ... 18 26 27 28 29 30 38 ... SisteSiste
Viser resultater 676 til 700 av 1923

Tråd: Datasprut tråden!!

  1. #676
    Registrerte brukere Njål Nilssen sin avatar
    Medlem siden
    27. jan. 2010
    Sted
    Andøy
    Innlegg
    4.097
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av SWR Vis post
    9.8-liter med 3672 Nm = en 2.3 med 862Nm. Er ikke bleikt sylindertrykk da... på 2.1 bar.
    Sa ikke at det var dårlig, men BBC kommer jo i 7L utgaver også og slikt så ikke folk får et helt feil bilde...
    Tidligere brukernavn: flyfaen
    Opptatt med kjipe greier som "Sundown" for P-3 Orion, et dritthus osv...
    Pellementmaker hos NK Engineering AS
    A-til-B-traktor: 90' 740GL
    Njål's 940Dtic --> 960II 3.0 24v Bruksbilprosjekt

  2. #677
    Registrerte brukere TomX95 sin avatar
    Medlem siden
    21. juli 2012
    Sted
    Telemark
    Innlegg
    1.227
    Antall takk

    Standard

    Har kobla opp MS3 Med X board. Funker fint MEN får ikke signal fra veiv pos. giveren. Har LH også lagt opp som nødløsning, og bilen går som bare det. Hvordan skal den egentlig kobles opp? Tokk 5Volt inn på 2 og de andre på 1 og 3, men får ikke inn noen ting på loggen.. AFR og Map funker fint.

  3. #678
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    02. april 2010
    Sted
    Fauske
    Innlegg
    663
    Antall takk

    Standard

    Da bruker du vel orginal Bosch trigger? Den er ikke hallgiver, men er en VR giver. Da har du pluss og minus signal fra trigger, og den tredje ledningen er skjerming og ikke 5v.
    Med Bosch VR giver så jorder du minussignalet på pin1 på DB37 kontakten, jorder skjermingen på pin2 og signalet inn på pin24. Signalkretsen inne i MS setter du opp for VR signal. Du må justere potmetrene for å få inn signalet rett. Har du pcb v3.57 hovedkort må du meget mulig lodde inn en motstand i serie med signalet om du mister signalet på litt turtall.
    Om du likevel har hallgiver så er det fortsatt enklest å bruke VR kretsen.
    Det er noen år siden sist jeg brukte Motronic trigger, så husker ikke hvilken pin som er hva. Men jeg inbiller meg at pin3 bruker være skjerming(?).
    - 98 Mustang Cobra banebil. - 84 mod. Ford Sierra 2.0GL, med 105 ville gamper, foreløpig. - 2000 "Opel" Tahoe 5.3 LT, LPG drift, trekkbil.
    x 97 mod V70 2liter turbo på 180hk. x Solgt til fordel for Mitibushen Pajero, trekkvogn. Pajero solgt.
    Jeg har datasprut, først og fremst MS, som hobby. Har begynt å legge ut noen videoer på youtube oktober 2018

  4. #679
    Registrerte brukere TomX95 sin avatar
    Medlem siden
    21. juli 2012
    Sted
    Telemark
    Innlegg
    1.227
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Truckdriver Vis post
    Da bruker du vel orginal Bosch trigger? Den er ikke hallgiver, men er en VR giver. Da har du pluss og minus signal fra trigger, og den tredje ledningen er skjerming og ikke 5v.
    Med Bosch VR giver så jorder du minussignalet på pin1 på DB37 kontakten, jorder skjermingen på pin2 og signalet inn på pin24. Signalkretsen inne i MS setter du opp for VR signal. Du må justere potmetrene for å få inn signalet rett. Har du pcb v3.57 hovedkort må du meget mulig lodde inn en motstand i serie med signalet om du mister signalet på litt turtall.
    Om du likevel har hallgiver så er det fortsatt enklest å bruke VR kretsen.
    Det er noen år siden sist jeg brukte Motronic trigger, så husker ikke hvilken pin som er hva. Men jeg inbiller meg at pin3 bruker være skjerming(?).

    Er org giveren. vr regner jeg med.
    Har jord fra ms til 1 på kontakten på giver. 24 fra MS til 2 på vr. Jord(skjold) til 3.
    Men det fungerer ikke..... Leser av om jeg sender litt strømm på, men giver gir ikke nokk. Helt dødt... Hva gjør jeg da?

    update:
    Ser att jeg må logge litt på kortet.
    Sist endret av TomX95; 22/09/13 kl 18:23

  5. #680
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    02. april 2010
    Sted
    Fauske
    Innlegg
    663
    Antall takk

    Standard

    Om du ikke har gjort det allerede, så nullstill begge potmetrene først. Så justerer du på R56 til du eventuelt får signal. Har du scoop eller tilgang til scoop kan du måle om signalet virkelig når fram.
    Men om du ikke har kontroll på om ledningene er rett eller om du bruker rett krets, så er det tvilsomt at signalet kommer fram.
    - 98 Mustang Cobra banebil. - 84 mod. Ford Sierra 2.0GL, med 105 ville gamper, foreløpig. - 2000 "Opel" Tahoe 5.3 LT, LPG drift, trekkbil.
    x 97 mod V70 2liter turbo på 180hk. x Solgt til fordel for Mitibushen Pajero, trekkvogn. Pajero solgt.
    Jeg har datasprut, først og fremst MS, som hobby. Har begynt å legge ut noen videoer på youtube oktober 2018

  6. #681
    Registrerte brukere TomX95 sin avatar
    Medlem siden
    21. juli 2012
    Sted
    Telemark
    Innlegg
    1.227
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Truckdriver Vis post
    Om du ikke har gjort det allerede, så nullstill begge potmetrene først. Så justerer du på R56 til du eventuelt får signal. Har du scoop eller tilgang til scoop kan du måle om signalet virkelig når fram.
    Men om du ikke har kontroll på om ledningene er rett eller om du bruker rett krets, så er det tvilsomt at signalet kommer fram.
    Jeg tokk ledningene til hverandre (de to inni den skjerma kabelen) og fikk opp pullser. Men får ikke pulser når jeg kjinner... Veit VR`en er i orden, funker på LH 2,4. Er b230fk regner med det er vr. Når er sprutet mest følsomt? R56 helt ute?

  7. #682
    Registrerte brukere Njål Nilssen sin avatar
    Medlem siden
    27. jan. 2010
    Sted
    Andøy
    Innlegg
    4.097
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av TomX95 Vis post
    Jeg tokk ledningene til hverandre (de to inni den skjerma kabelen) og fikk opp pullser. Men får ikke pulser når jeg kjinner... Veit VR`en er i orden, funker på LH 2,4. Er b230fk regner med det er vr. Når er sprutet mest følsomt? R56 helt ute?
    VR til l.H 2.4 har vel aldri hatt 3 pinner? bare to såvidt jeg vet... da er den "negative" (er strengt talt vekselspenning) kobblet til skjærmen, evt kan du lage det slik at du kan velge hvilken av lederne du legger skjerm til hvis du må bytte polariteten...
    Tidligere brukernavn: flyfaen
    Opptatt med kjipe greier som "Sundown" for P-3 Orion, et dritthus osv...
    Pellementmaker hos NK Engineering AS
    A-til-B-traktor: 90' 740GL
    Njål's 940Dtic --> 960II 3.0 24v Bruksbilprosjekt

  8. #683
    Registrerte brukere Ola Moen sin avatar
    Medlem siden
    08. mai 2011
    Sted
    Skotselv, Buskerud
    Innlegg
    3.173
    Antall takk

    Standard

    VR på LH2.4 har 3 pin. 1 signal.1 skjerming, og 1 jording.
    Pedersen & Moen's diverse galskap.
    Treffes på 93288310
    75' 242
    81' 242 (Vent å se)

  9. #684
    Registrerte brukere Njål Nilssen sin avatar
    Medlem siden
    27. jan. 2010
    Sted
    Andøy
    Innlegg
    4.097
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av V20T Vis post
    VR på LH2.4 har 3 pin. 1 signal.1 skjerming, og 1 jording.
    mulig jeg blanda med 24v'n nå
    Tidligere brukernavn: flyfaen
    Opptatt med kjipe greier som "Sundown" for P-3 Orion, et dritthus osv...
    Pellementmaker hos NK Engineering AS
    A-til-B-traktor: 90' 740GL
    Njål's 940Dtic --> 960II 3.0 24v Bruksbilprosjekt

  10. #685
    Registrerte brukere TomX95 sin avatar
    Medlem siden
    21. juli 2012
    Sted
    Telemark
    Innlegg
    1.227
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av V20T Vis post
    VR på LH2.4 har 3 pin. 1 signal.1 skjerming, og 1 jording.
    pin 1 jord, pin 2 signal pin 3 skjerming???? Kan ikke skjønne annet. 3 går ikke til jord eller de andre, en eller annen type spole imellom 1 og 2 på 100 Ohm.

  11. #686
    Registrerte brukere Ola Moen sin avatar
    Medlem siden
    08. mai 2011
    Sted
    Skotselv, Buskerud
    Innlegg
    3.173
    Antall takk

    Standard

    Pin 1 er signal
    ECU

    Pin 2 er sensor ground.
    Pin 3 er Shield ground.

    Kort fattet, nr 2 og 3 til jord. Nr. 1 gir triggersignal.

    Sånn har jeg koblet de hver gang.
    Da stend i bokji ;-)

    Utfra hva jeg så på 24v'n, så har den samme setup på sensoren
    Sist endret av Ola Moen; 23/09/13 kl 20:31
    Pedersen & Moen's diverse galskap.
    Treffes på 93288310
    75' 242
    81' 242 (Vent å se)

  12. #687
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    02. april 2010
    Sted
    Fauske
    Innlegg
    663
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av V20T Vis post
    Pin 1 er signal
    ECU

    Pin 2 er sensor ground.
    Pin 3 er Shield ground.

    Kort fattet, nr 2 og 3 til jord. Nr. 1 gir triggersignal.

    Sånn har jeg koblet de hver gang.
    Da stend i bokji ;-)

    Utfra hva jeg så på 24v'n, så har den samme setup på sensoren
    Ikke helt enig i formuleringen din. For å unngå problemer skal skjerming ikke blandes sammen med jordingen av signalet. Det er mange som blir forvirret av hvordan skjerming skal kobles, og kobler feil slik at de ikke har skjerming lenger i praksis.
    I en perfekt verden kan man jorde skjerming og jording av signal samme plass. Men har man muligheten bør man ha en dedikert jording til bare skjerming f.eks ved ecu, selv om jording ved sensor kan være like bra.
    Jeg bruker understreke at skjermingen skal jordes kunn i ene enden. Er skjermingen f.eks jordet ved ecu skal den ikke jordes ved sensor eller kontakt. Jordes skjermingen i begge ender mister skjermingen effekt, og om man jorder minussignalet fra trigger sammen med skjerming kan den miste effekt om man gjør det feil.

    Tom. Om du får litt hjelp så er enkleste måten å justere på at den ene kjører bilen på starter mens den andre justerer potmeter. Om du ikke får hjelp kan du f.eks justere en halv omdreining for hvert forsøk.
    Som nevnt kan det hende du må ha en ekstra motstand i serie med signalet om du ikke får justert det helt bra med potmetret.
    - 98 Mustang Cobra banebil. - 84 mod. Ford Sierra 2.0GL, med 105 ville gamper, foreløpig. - 2000 "Opel" Tahoe 5.3 LT, LPG drift, trekkbil.
    x 97 mod V70 2liter turbo på 180hk. x Solgt til fordel for Mitibushen Pajero, trekkvogn. Pajero solgt.
    Jeg har datasprut, først og fremst MS, som hobby. Har begynt å legge ut noen videoer på youtube oktober 2018

  13. #688
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    31. jan. 2010
    Sted
    Sykkylven
    Innlegg
    3.350
    Antall takk

    Standard

    Helt enig med Truckdriver her. En bør separere skjermen fra jordingspunktet.

    Jeg tok ut skjermingen ved stikkeren til sensoren, og jordet den i toppen.
    Rent å fint signal (etter jeg byttet starter )
    Mine prosjekt - Linker under:
    90 mod Volvo 240 Turbo - Prosjekt tråd
    88 mod Volvo 240 Turbo - Rullende prosjekt tråd
    92 mod Volvo 245 - Rullende prosjekt tråd

    Ønsker å kjøpe ett B204GT/FT innsug, send en pm om du vil selge.

  14. #689
    Registrerte brukere Ola Moen sin avatar
    Medlem siden
    08. mai 2011
    Sted
    Skotselv, Buskerud
    Innlegg
    3.173
    Antall takk

    Standard

    Det er på samme viset som det er gjort på
    OEM
    motor styring. Der
    Har riktignok skjerm og jordsignal to separate jordingspunkt. én i
    ECU
    , og en i motor/karosseri. Mulig jeg formulerte meg noe klønete :-)
    Pedersen & Moen's diverse galskap.
    Treffes på 93288310
    75' 242
    81' 242 (Vent å se)

  15. #690
    Registrerte brukere TomX95 sin avatar
    Medlem siden
    21. juli 2012
    Sted
    Telemark
    Innlegg
    1.227
    Antall takk

    Standard

    Har kobla slik det har blitt sagt.... Skrur r52 og r56 helt ut og kjinner som en idiot og skrur på r56.. Får ikke en jævla puls!! Helt dødt! Hvor mange runder er det egentlig på dritten? Får det aldeles ikke til. Noen med MS3 på b230 blokk som veit sånn cirka?? Desperat.,.

  16. #691
    Registrerte brukere Berg Performance sin avatar
    Medlem siden
    20. jan. 2010
    Sted
    Mo i Rana
    Innlegg
    1.052
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av TomX95 Vis post
    Har kobla slik det har blitt sagt.... Skrur r52 og r56 helt ut og kjinner som en idiot og skrur på r56.. Får ikke en jævla puls!! Helt dødt! Hvor mange runder er det egentlig på dritten? Får det aldeles ikke til. Noen med MS3 på b230 blokk som veit sånn cirka?? Desperat.,.
    Begge helt ut og 1000ohm motstand på signalet til hjernen.. Har jeg på begge bilene mine med MS, med helt perfekt signal.. Original 60-2 trigger på svinghjul med original sensor!

    R52 og R56 går seks runder ut, så begynner de å hoppe over. Du kjenner ikke når de er helt ute..

  17. Takk TomX95 takket for denne posten
  18. #692
    Registrerte brukere Berg Performance sin avatar
    Medlem siden
    20. jan. 2010
    Sted
    Mo i Rana
    Innlegg
    1.052
    Antall takk

    Standard

    Har du ordnet JP1 og alt av jumpere inni ?

  19. #693
    Registrerte brukere TomX95 sin avatar
    Medlem siden
    21. juli 2012
    Sted
    Telemark
    Innlegg
    1.227
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Berg Performance Vis post
    Har du ordnet JP1 og alt av jumpere inni ?
    Er jumper 2 plasser inni, er fra fabikk og utifra sidene skal det være riktig. Skal prøve å lodde på 1K ohm resistor etterpå å se

    Update: Fått lodda inn en Ressistor, krysse fingrene å prøve imorra
    Sist endret av TomX95; 25/09/13 kl 20:41

  20. #694
    Registrerte brukere Njål Nilssen sin avatar
    Medlem siden
    27. jan. 2010
    Sted
    Andøy
    Innlegg
    4.097
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av V20T Vis post
    Pin 1 er signal
    ECU

    Pin 2 er sensor ground.
    Pin 3 er Shield ground.

    Kort fattet, nr 2 og 3 til jord. Nr. 1 gir triggersignal.

    Sånn har jeg koblet de hver gang.
    Da stend i bokji ;-)

    Utfra hva jeg så på 24v'n, så har den samme setup på sensoren
    Motronic 1.8 du har sett på da? bare to pinner på 4.3 sensoren min 3 på hallgiveren til kammen
    Tidligere brukernavn: flyfaen
    Opptatt med kjipe greier som "Sundown" for P-3 Orion, et dritthus osv...
    Pellementmaker hos NK Engineering AS
    A-til-B-traktor: 90' 740GL
    Njål's 940Dtic --> 960II 3.0 24v Bruksbilprosjekt

  21. #695
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    02. april 2010
    Sted
    Fauske
    Innlegg
    663
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av V20T Vis post
    Det er på samme viset som det er gjort på
    OEM
    motor styring. Der
    Har riktignok skjerm og jordsignal to separate jordingspunkt. én i
    ECU
    , og en i motor/karosseri. Mulig jeg formulerte meg noe klønete :-)
    Som sagt flere måter å gjøre det rett på Men om man ikke følger en måte som er kjent å fungere så blir det som regel feil. Mange som aldri har tenkt over hva skjerming egentlig er ender opp med å gjøre det feil om de ikke følger en kjent fungerende metode.

    Sitat Opprinnelig postet av TomX95 Vis post
    Hvor mange runder er det egentlig på dritten?
    5 på potmetrene på v3.0 kortet og 25 på v3.57 kortet.
    Har du samme hovedkort som Berg Performance så følger du tipset hans.
    - 98 Mustang Cobra banebil. - 84 mod. Ford Sierra 2.0GL, med 105 ville gamper, foreløpig. - 2000 "Opel" Tahoe 5.3 LT, LPG drift, trekkbil.
    x 97 mod V70 2liter turbo på 180hk. x Solgt til fordel for Mitibushen Pajero, trekkvogn. Pajero solgt.
    Jeg har datasprut, først og fremst MS, som hobby. Har begynt å legge ut noen videoer på youtube oktober 2018

  22. Takk TomX95 takket for denne posten
  23. #696
    Registrerte brukere TomX95 sin avatar
    Medlem siden
    21. juli 2012
    Sted
    Telemark
    Innlegg
    1.227
    Antall takk

    Standard

    Jippi! Endelig noe inn

    Men har jeg snudd ledningene gale veien? eller holder det med å bytte fra faling TIL raising edge?
    Da jeg regner med att den høye pulsen er feltet de har hoppa over 2 hull pga feil polaritet?

  24. #697
    Registrerte brukere OlaBoy sin avatar
    Medlem siden
    21. juni 2010
    Sted
    Skien, Norway, Norway
    Innlegg
    728
    Antall takk

    Standard

    Knotete litt med sprutet mitt nå, autronic Smc.
    Får ikke gnist på plugg, får impulser inn, teller turtall når jeg kobler til pc'n. Ohmer utgang til tennmodul med multimeter, får utslag men tregheten i multimeteret blir det litt rart.
    Strøm og jord inn på tennmodul, signal fra ecu og videre til coil. Bruker coil fra en Ford motor WS opplegg, fungerte når den blei tatt av motor.


    Sendt fra min iPhone

  25. #698
    Registrerte brukere Njål Nilssen sin avatar
    Medlem siden
    27. jan. 2010
    Sted
    Andøy
    Innlegg
    4.097
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av OlaBoy Vis post
    Knotete litt med sprutet mitt nå, autronic Smc.
    Får ikke gnist på plugg, får impulser inn, teller turtall når jeg kobler til pc'n. Ohmer utgang til tennmodul med multimeter, får utslag men tregheten i multimeteret blir det litt rart.
    Strøm og jord inn på tennmodul, signal fra ecu og videre til coil. Bruker coil fra en Ford motor WS opplegg, fungerte når den blei tatt av motor.


    Sendt fra min iPhone
    EDIS coil? de trenger vel et sært opplegg?
    Tidligere brukernavn: flyfaen
    Opptatt med kjipe greier som "Sundown" for P-3 Orion, et dritthus osv...
    Pellementmaker hos NK Engineering AS
    A-til-B-traktor: 90' 740GL
    Njål's 940Dtic --> 960II 3.0 24v Bruksbilprosjekt

  26. #699
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    02. april 2010
    Sted
    Fauske
    Innlegg
    663
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av TomX95 Vis post
    Jippi! Endelig noe inn

    Men har jeg snudd ledningene gale veien? eller holder det med å bytte fra faling TIL raising edge?
    Da jeg regner med att den høye pulsen er feltet de har hoppa over 2 hull pga feil polaritet?
    Prøv heller å ta en composite logg. Da får du bedre oversikt over hvor de manglende tennene befinner seg. Med composite logger får du 2 linjer synlig når du har logget, der den røde indikerer triggerpunktet, altså de manglende tennene. Teller du 58 tenner har du mest sansynlig rett polaritet. Mister du signal på litt turtall til tross for motstand i serie så skifter du polaritet. Avviker tenning ved turtall når du har låst tenning så prøv å bytt polaritet. Ofte vil man få start selv med feil polaritet med MS.
    Teller du ikke 58 tenner og det ikke hjelper å snu polaritet, så må du sansynligvis justere potmeter litt mer.
    Du trenger ikke bytte om på ledningene om du har feil polaritet der.
    De forskjellige høydene på signalet som du har logget indikerer hvor lang tid det er mellom signalene. Så der ser du virkelig hvor mye turtallet på motor endrer seg når den går gjennom de forskjellige taktene.
    Det er derfor de manglende tennene må plasseres strategisk der hastighetsforskjellene varierer minst i løpet av en syklus, slik at de manglende tennene ikke skal forveksles med naturlig variasjon i signalet som vises på bildet ditt.
    - 98 Mustang Cobra banebil. - 84 mod. Ford Sierra 2.0GL, med 105 ville gamper, foreløpig. - 2000 "Opel" Tahoe 5.3 LT, LPG drift, trekkbil.
    x 97 mod V70 2liter turbo på 180hk. x Solgt til fordel for Mitibushen Pajero, trekkvogn. Pajero solgt.
    Jeg har datasprut, først og fremst MS, som hobby. Har begynt å legge ut noen videoer på youtube oktober 2018

  27. #700
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    02. april 2010
    Sted
    Fauske
    Innlegg
    663
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av flyfaen Vis post
    EDIS coil? de trenger vel et sært opplegg?
    Coilpakken er vanlig induktive coiler, så de går fint an å bruke sammen med vanlige sluttrinn uten EDIS modul. Selv om jeg forsatt ikke skjønner hvorfor velge EDIs coilpakke når man ikke har EDIS orginalt på motoren.

    Har du mulighet for å prøve måle utgangene fra sprut og sluttrinn med scoop? Vanlig multimeter blir for tregt.
    For å sjekke om sluttrinnene fungerer kan du eventuelt koble en led diode parraalellt med coilene, slik at du får ett visuelt signal om det skjer noe når du prøver å starte.
    Det kan være ett hjelpemiddel om du ikke har tilgang til mer avanserte hjelpemidler.
    Kan desverre ikke noe om Autronic, så jeg kan ikke gi deg noen mer spesifikke råd i forhold til sprutet.
    Er du forresten sikker på at signalet som styrer sluttrinnene er rett vei, slik at ikke coilene står å lader hele tiden mens tenning er på?
    - 98 Mustang Cobra banebil. - 84 mod. Ford Sierra 2.0GL, med 105 ville gamper, foreløpig. - 2000 "Opel" Tahoe 5.3 LT, LPG drift, trekkbil.
    x 97 mod V70 2liter turbo på 180hk. x Solgt til fordel for Mitibushen Pajero, trekkvogn. Pajero solgt.
    Jeg har datasprut, først og fremst MS, som hobby. Har begynt å legge ut noen videoer på youtube oktober 2018

Side 28 av 77 FørstFørst ... 18 26 27 28 29 30 38 ... SisteSiste

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •