"iblandt lønner det seg å holde kjeft å late som man er idiot,enn å åpne kjeften å fjerne all tvil"
Satser på at du får bedre resultat.![]()
Sist endret av Batland; 28/08/13 kl 08:09
Har ikke kjørt bedre en 10,15 sjøl,så er bra gira på å komme ned på 9-8 talletHar idag vært å henta en AT forgasser til,samt handlet inn noen luft nippler til penta innsuget mitt.Dette,og ett til skal forøvrig glassblåses nå til uken
Har også flyttet,så nå holder jeg til bare 5 min fra verkstedet hvor jeg har bilene mine så blir litt enklere å jobbe på de nå![]()
"iblandt lønner det seg å holde kjeft å late som man er idiot,enn å åpne kjeften å fjerne all tvil"
Det er gode nyheter.![]()
Full virksomhet i verkstedet i verkstedet idagFått fjerna siste restene av lh 2,4 i 240 og holder på med siste rest av demontering/klagjøring til den skal inn i lakkboksen på Mandag,deilig å være igang med denne igjen
Også fått gjort ferdig spakstell/giroverføring på getragen,ble kanon det
Også kjøpt en 230fk blokk til 740,skal låne meg en dreiebenk å prøve å dreie ned stemplel sjøl.Har ikke dreia noe siden yrkesskolen så dette blir spennende,har ett par stempel å øve meg litt på så går nok bra
Var og til Skien her å handla en AT forgasser,denne er rengjort så godt jeg klarte,gikk å litt amok med autosol på denne,ble så fin att
Fikk og tak i en stor vakuum klokke til fordeleren i 740`, på det lokale høggeriet til den svimlende sum av 30kr!Stod i en 70 talls Mercedes med 6`r i,god det finnes slike små høggeri med gamle biler der en kan gå å lete sjøl ennå
Kommer mer i løpet av helgen,prøve å få tatt litt bilder også.
Sett over delene mine og å funnet ut att det eneste jeg mangler utløserlager,skikkelig luftfilter og lage trykk boks.Tenkte å bruke 2,5 eller 3 mm plate til dette,et det "overkill" kanskje?
Dette er en fin workblog.
Tenk på at 1,5 BAR er rundt 1,5 kg kraft på hver eneste cm2.
Det blir fort mange cm2 på en trykkboks så det er tilsammen mange 100 kg kraft som prøver å rive den i filler. Hvis man velger for tynne plater så vil boksen begynne å lekke.
Workblog ja,sier noe derSåpass med krefter ja,da kan jeg gå for de tykkelsene jeg hadde tenkt.Tar 3mm fordi det har jeg liggende her.
Angående den vakuum klokken jeg henta,så har denne to nipler,en oppe på toppen som vanlig og en under på innsiden,peker mot blokka.På Mercedesen denne sto i var bare den på toppen tilkoblet.Så hva er denne ekstra nippelen til?
Ser også på den siste AT forgasseren jeg kjøpte,så sitter det en føler eller lignende på lokket på flottør huset,hva er denne god for?Hadde en 740 med 23at motor som vinterbil for endel år siden,denne og hadde en slik husker jeg,men aner ikke hva den gikk til..
Når det gjelder stempel dreiing,er det 76x4,5mm grop som gjelder på en bruksbil?
Tok også å renska maskinrommet for ledninger og krimskrams,lakkerer dette og likegodt,tar resten av bilen så hadde vært dumt å spare igjen..240 er jaggu en deilig bil å jobbe på i forhold til de bilene volvo produserer idagVært ett snev av fornuft når de konstruerte den iallfall..
Har og muligheten til å bytte farge siden jeg tok motorrommet og,men tror ikke jeg gidder rote med det..Volvo 403 silvergreen met for holde
Lakkere motor rom å bilen innvendig,pluss bagasjerom.Så skal motor og gir inn,vil ikke henge over en nylakkert bil å skru mer enn jeg må![]()
Nippelen som er inn mot blokken er der pga miljøhensyn da den reduserer utslippet av forurensende avgasser.
Føleren på flottørhuset må du nesten ta bilde av for dette var nytt for meg.
76x4,5 mm grop er det jeg foreslår til en B23(0) bruksbil hvor man ikke har datatenning eller lignende, men ønsker er greit rask bil som ikke bruker skrekkelig mye drivstoff.
Dette går veien.![]()
Sist endret av Batland; 24/09/13 kl 13:51
Skal legge ut bilde av den i kveld.Sender forgasser og fordeler oppover til deg på Tirsdag forresten
Skal åpne fk blokka å se over lagrene å pelle ut stempla så fort 240 er i lakkboksen.Koster like godt på en ny oljepumpe også.
Det går framover ja,sakte men sikkertDesverre andre ting som krever tid,har jo ei "svartsmie" som må gå også
![]()
Flott. Det blir bra vet du.
Husk å sende med en lapp med alle spec. på oppsettet for sikkerhet skyld.
Den føleren eller hva det er ser ut til å være noe uoriginale greier så det er ikke godt å si hva den er eller hva den skal tilføre.
Ser man det.
Tips: Du må snu røret til peilepinnen ca. 180 grader.
Sist endret av Batland; 24/10/13 kl 10:53
Ja,merka det ble konflikt med peilepinne røretInnsuget ble bra synes jeg,eneste som gikk litt galt var att ene pinnebolten kom litt skeivt nedi så måtte file litt i ene skruehullet på forgasseren får å få den på plass.Skal ikke ha noen betydning.Har også kjøpt ett komplett k-jet med tenning å hele pakka til b21ft til senere ekspermentering med 740`n
Låner fordeleren fra dette til bruk sammen med crane tenninga.Kikka nedi fordelern,aldri sett en som ser slik ut før,er det dette som kalles "magnetic trigger" tenning?Altså kobles slik som på side 6 her?http://www.cranecams.com/uploads/ins...000-6000e_.pdf
Enig med du. Innsuget ser bra ut ja og som du sier, det der har ingen praktisk betydning.
Disse gode gamle fordelerene har ultrapålitelig magnetic trigger ja. Det stemmer at det kobles så enkelt som på side 6 ja. Foreslår også at du bytter til liten vakumklokke når du bruker retardfunksjonen på Crane boksen da det reduserer forbruket.
Hvor fikk du tak i innsuget? Jeg må også ha ett!
1993 Volvo 940 turbo b230ft - Bruksbil under oppgradering
1986 Volvo 740 GLE - Bruksveteran
1982 Volvo 242 16V-turboprosjekt
1981 Volvo 245 b19 - Står på vent
1979 Volvo 244dl b19 -Veteranprosjekt
Bare å lete på bruktmarkedet,IKKE lett å finne for å si det slik.Og kommer du over ett,koster det som regel dyrt.Kjøpte mitt hos ett firma som driver med volvo penta motorer/deler nede i Arendal.Eller så er div båt forumer en god plass å lete..Og så trenger du to alu plater for å bygge om flensene som er der orginalt som er til solex forgassere om jeg ikke husker feil.Å så må du mekke sammen en gassoverføring,min er en universal sak jeg kjøpte på pedersen-racing![]()
Sist endret av Team Tynner; 26/10/13 kl 11:28
Det kan jeg gjøre,må bare finne ut hvordan je demonterer fordeleren uten å ødelegge denFungerer orginale turtelleren sammen med crane tenninga eller må jeg ha en annen?Skal handle en smal bånds lambda til 240 og coil til 740 fra summit så vært greit å fått med en turteller å på lasset viss den er nødvendig.
Da er det bare å handle,måtte ut med 1500 for mittMå nok bygge om flensen,tror Pierburg har samme flenser som jeg har.
Jeg huska feil, det var nesten 3 for det.. http://www.ebay.com/itm/Volvo-Penta-...8af131&vxp=mtr For det er slik, ikke sant?
Ser riktig ut det jaMen koster gjør det ja.Ser du i forgasser turbo tråden ser du flere varianter av innsug til to forgassere.Går fint å lage ett sjøl også,kl-racing selger flenser,90 grader rørbender fra biltema er fine greier
![]()
Ja, det ble i dyreste lager for meg.. Jeg kommer nok til å gjøre ett forsøk på å lage selv ja!