På normalt rolig landeveiskjøring på flate veier er høyt kompresjonsforhold meget gustig for forbruket.
(En ren bruksbil i Danmark/Nederland kan med fordel ha tildels svært høyt kompresjonsforhold i jakten på minimalt forbruk. Det spiller liten rolle om det tenningsbanker hysterisk på full gass eller at tenningen er latterlig lav på full gass for å unngå tenningsbank. Hvis man er opptatt av forbruket så gir man ikke full gass uansett.)
Lavt trykk i eksosmanifolden har også positiv innvirkning på forbruket da stemplet slipper å presse eksosen ut av sylinderen på vei mot ØD.
flyfaen postet vel at han hadde over 12:1 i kompresjonsforhold, ett kompresjonstrykk på 14??? og ingen turbo som bremser eksosen.
I tillegg har han en relativt stor coil som leverer gnist med lang brenntid. Dette er gunstig for forbruket.
Videre valgte han uvanlig små dyser og i tillegg i moderne utgave. Dette gir en klart mye bedre forstøving enn det 558/968 dysene er i stand til.
Jo bedre forstøving man får jo magrere blanding kan man kjøre uten at motoren fusker. Dette er positivt for forbruket.
På toppen av det hele, etter at teoriene feilet stygt, flyttet han dysene fra innsugsmanifolden og til toppen slik som E-motorene har det.
Dette er den optimale plasseringen i forhold til å oppnå lavt forbruk.