Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  216
Side 26 av 77 FørstFørst ... 16 24 25 26 27 28 36 76 ... SisteSiste
Viser resultater 626 til 650 av 1923

Tråd: Datasprut tråden!!

Moderator ArneR sin avatar
    Medlem siden
    23. des. 2009
    Sted
    Overhalla, Nord Trøndelag
    Antall takk

Standard

Sitat Opprinnelig postet av larsa Vis post
    Hei. har absolutt 0 erfaring med datasprut men er veldig intrisert i å prøve dette. har noen erfaringer med DTA S60 Pro sprut? Er dette et bra sprut ? Finnes det en tråd som viser steg for steg i montering og hvilke sensorer osv som er nødvendig? Tenker og bruke dette på en b230Fk i min volvo 242.

http://shop.klracing.se/sv/artiklar/...a-s60-pro.html

Som du kanskje ser er S60 Pro egentlig ikke brukbart på noe annet enn en firesylindret motor, og forskjellen i pris opp til S80 Pro er veldig liten, spesielt med tanke på de ekstra funksjonene og støtten du får. Sekvensiell innsprøytning opp til 8 sylindre bl.a. Det var grunnen til at jeg returnerte mitt S60 Pro og gikk for neste modell iallefall.

Det finnes ikke noen guide på DTA sprut (vi skulle hatt det), men det finnes en stor datasprut tråd under avansert trimming kategorien, anbefaler deg å sjekke der og rette evt. spørsmål dit for best mulig hjelp.

Men det jeg kjøpte i tillegg til selve sprutet, var vanntemp- og lufttemp sensor, mapsensor (kun ekstern), kontaktene (tang som kan brukes til å terminere kontaktene kjøper du på biltema), og en EGT sonde med kontroller fra vems.hu. Bredbåndslambda hadde jeg fra før, du trenger en med egen kontroller, og kjøre et analogt signal inn på en ledig inngang. I tillegg har jeg kjøpt en elektronisk ladetrykksventil på ebay, det er den samme du finner på bl.a. VAG dieselmotorer.

Last ned dtaswin, og gå inn under "Engine configuration -> "sensor scaling", så får du en liten liste med forhåndsinnstilte sensorer du kan bruke, søk så på ebay etter numret og kjøp derifra, du kan spare noen kroner på det.

Jeg kommer til å tilpasse et ledningnett fra '93 240, det har noen ledige kontakter til bl.a. EGR og Pulsair som du kan bruke til lufttemp.sensor og ladetrykksventil, ellers bruker du svinghjulsgiveren du har fra før, og tilpasser en fordeler med hallgiver, klipp av tre av fire blader så har du kamsync til sekvensiell innsprøytning.

Lykke til.

Forresten, jeg flytter posten din inn i dataspruttråden, så slipper du å spørre på nytt.
    Sist endret av ArneR; 03/07/13 kl 01:23
    '83 242
    '92 BMW 325i coupe
    '92 BMW 325td coupe

2. Takk Djmss takket for denne posten
    Registrerte brukere Njål Nilssen sin avatar
    Medlem siden
    27. jan. 2010
    Sted
    Andøy
    Antall takk

Standard

Sitat Opprinnelig postet av larsa Vis post
    Hei. har absolutt 0 erfaring med datasprut men er veldig intrisert i å prøve dette. har noen erfaringer med DTA S60 Pro sprut? Er dette et bra sprut ? Finnes det en tråd som viser steg for steg i montering og hvilke sensorer osv som er nødvendig? Tenker og bruke dette på en b230Fk i min volvo 242.

http://shop.klracing.se/sv/artiklar/...a-s60-pro.html
    Gå heller for S80, skiller 500 NOK, og et hav mere muligheter. Jeg er godt fornøyd med min DTA S80, eneste jeg savner er komplett fuel-cutoff ved motorbremsing... harry med bulder i eksosanlegget Skal sende Mail til DTA og høre om de kan legge til en fuel-cut funksjon (de er veldig behjelpelig med å fikse funksjoner som kunder ber om).

Ellers har de en manual som i alle fall jeg synes er veldig bra, den gir konkrete forklaringer på det meste av instillinger og relevante ting. Hvordan sensorer fungerer osv. må du nok gjøre research på selv, da manualen ikke forklarer hvordan ei motorstyring fungerer fra a til z...

De har også generelle kopplingsskjema.

Til en 240 du kan bruke veivsensor fra LH motor, TPS kan du hente fra Volvo 850 (må ha potmeter type, brytertypen som er i 2/7/9 med LH er ubrukelig ) MAP(trykksensor), vann-, og lufttemp sensorer må du kjøpe selv, da den sensoren som sitter til EZK og LH systemet er noe sær, originalt sitter lufttemp på LH i LMM.

Skal du kjøre noen av funksjonene sekvensielt (feks. at dysene kunn sprøyter inn bensin i den porten som suger inn luft, og stengt ellers) så må du ha en hallgiver ti lreferanse signal. en Microswitch GT101 hall sensor er billig og bra til dette formål om du ikke har fordeler med hall originalt, har du det kan du gjøre som ArneR sier, klippe bort 3 av fire fingre i den originale hallgivern.

Innovate har en fin "inline" bredbåndskontroller, til en meget fair pris Med mindre du skal ha turbomotor trenger du strengt talt ikke EGT sensor, men den er litt kul å ha da :P Innovative har også dette, men da ender du opp med to 52mm målere. Om ikke annet har VEMS.hu en kontrollerindikator som har både bredbånd lambda kontroller og egt controller integrert i en std. 52mm måler.

Er det noe du lurer på når du begynner kan du sende PM til meg eller Ola Moen, vi har fiddlet noe med disse spruta nå så
    Sist endret av Njål Nilssen; 03/07/13 kl 16:33
    Tidligere brukernavn: flyfaen
    Opptatt med kjipe greier som "Sundown" for P-3 Orion, et dritthus osv...
    Pellementmaker hos NK Engineering AS
    A-til-B-traktor: 90' 740GL
    Njål's 940Dtic --> 960II 3.0 24v Bruksbilprosjekt

4. Takk Djmss takket for denne posten
    Registrerte brukere OlaBoy sin avatar
    Medlem siden
    21. juni 2010
    Sted
    Skien, Norway, Norway
    Antall takk

Standard

Spør her; Autronic SMC har 8 sekvensielle dyseutganger, men leser igrunn ikke at jeg kan bruke alle 8 på 4syl, altså 2 dyserekker.
    Noen som har prøvd/veit/tenker/ eller er sikker på om dette går?

-Ola

Medlem siden
    23. des. 2009
    Sted
    Antall takk

Standard

Et spørsmål om EGT sensor, hvor bør den plasseres?

Bør jeg bore og gjenge opp i bosset ved innløpet på turbinhuset, eller kan jeg bruke det pluggede EGR hullet i manifolden på sylinder 4? Eller blir det dumt det, med kun eksosen fra 1 sylinder? Det burde jo kanskje ikke ha stor betydning med eksos fra kun 1 sylinder, da det optimalt sett er lik temperatur ut fra hver enkelt sylinder. For enkelhetens skyld, samt kabeldraging hadde det vel vært best å brukt EGR uttaket.

Her er bosset jeg mener:
    '83 242
    '92 BMW 325i coupe
    '92 BMW 325td coupe

Registrerte brukere
    Medlem siden
    04. feb. 2010
    Sted
    Lillestrøm
    Antall takk

Standard

Sitat Opprinnelig postet av ArneR Vis post
    Et spørsmål om EGT sensor, hvor bør den plasseres?

Bør jeg bore og gjenge opp i bosset ved innløpet på turbinhuset, eller kan jeg bruke det pluggede EGR hullet i manifolden på sylinder 4? Eller blir det dumt det, med kun eksosen fra 1 sylinder? Det burde jo kanskje ikke ha stor betydning med eksos fra kun 1 sylinder, da det optimalt sett er lik temperatur ut fra hver enkelt sylinder. For enkelhetens skyld, samt kabeldraging hadde det vel vært best å brukt EGR uttaket.

Her er bosset jeg mener:
    Skal du ha en EGT-verdi som er brukandes til noe som helst er det nærmest mulig toppen som gjelder... EGT etter at det har forsvunnet 100 til 300 grader i strålingsvarme (bar 40cm svartstålsmanifold vs ditto design, innpakket manifold i syrefast) sier ikke stort... mener nå jeg.
    "Impossible? ...Nah. Just needs more development time."

8. Takk ArneR takket for denne posten
    Medlem siden
    23. des. 2009
    Sted
    Antall takk

Standard

Men da bruker jeg EGR uttaket jeg da.
    '83 242
    '92 BMW 325i coupe
    '92 BMW 325td coupe

Registrerte brukere
    Medlem siden
    15. jan. 2010
    Antall takk

Standard Haltech E6X HJELP!

Hei, trenger litt hjelp og det haster.
    Har akkurat koblet opp et Haltech E6X datasprut i min volvo 240, med fk motor.
    Jeg får ikke start og finner ikke feilen, den tenner ikke og det kommer ikke bensin, pumpa går. Hvis noen vet hva jeg kan sjekke eller har mulighet til å komme innom å se på det mot en slant Hade det vært strålende!
    Lurer også på om det er noen som har et map jeg kunne brukt?
    Oppsett:
    Fk motor
    Alu cooler
    Grønne lavohms dyser 440cc
    VX3 kam
    Org. tenning
    Org. turbo med oppjustert trykk
    044 Pumpe
    3" eksos hele veien

Kontakt på PM eller tlf: 91852060

På forhånd tusen takk for svar!
    Fylkesagronomen ropte pro, da han forlangte landbruksstøtte til sin 242 XD

Medlem siden
    28. nov. 2010
    Sted
    Hordaland, Bergen
    Antall takk

Standard

Noen her som har noen tanker om å bygge turbo på rødblokk med Haltech Platinum sprint 500?
    Er inne p åtanken selv, og lurer på om noen kan fortelle litt om hvordan det er å koble opp og mappe haltech sine sprut.
    Hva kan man dra ut av effekt på det sprutet på en konvertert FB blokk med underspyling, dreide stempler og originalråder?
    2003 Volvo V70 D5 163hk, 1990 Volvo 740, 1994 Volvo 940
    X: 2001 Volvo V70 2.5 TDI, 1995 Volvo 850 2.5 20v [SOLGT], 1995 Volvo 855 [SOLGT OG VRAKET]

Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Antall takk

Standard

Hvis du kjøper med flying lead ledningsnett så er det i grunnen bare å følge koblingsskjema og dra en og en ledning frem til der den skal.

Dreide orginale stempler og originale råder fra 1989 eller nyere har vist seg å tåle 500 + + hk og Haltech Sprint 500 har ingen problemer med å kontrollere dette.

Har bekjente som kjører det eldre E6X med 1000 ccm dyser på bensin og det fungerer godt.

6 stk. 1000 ccm dyser rekker til 1000 hk på en 6 syl. Supra/Skyline/BMW så 4 stk rekker sa til 1000/6*4 = 666 hk.

Registrerte brukere Knallert sin avatar
    Medlem siden
    07. juni 2011
    Sted
    Oppland
    Antall takk

Standard

Sitat Opprinnelig postet av burnrubber Vis post
    Hei, trenger litt hjelp og det haster.
    Har akkurat koblet opp et Haltech E6X datasprut i min volvo 240, med fk motor.
    Jeg får ikke start og finner ikke feilen, den tenner ikke og det kommer ikke bensin, pumpa går. Hvis noen vet hva jeg kan sjekke eller har mulighet til å komme innom å se på det mot en slant Hade det vært strålende!
    Lurer også på om det er noen som har et map jeg kunne brukt?
    Oppsett:
    Fk motor
    Alu cooler
    Grønne lavohms dyser 440cc
    VX3 kam
    Org. tenning
    Org. turbo med oppjustert trykk
    044 Pumpe
    3" eksos hele veien

Kontakt på PM eller tlf: 91852060

På forhånd tusen takk for svar!

Kan være triggerrelatert. Får du utslag på turtall i text engine data evt. Gauge page.
    Sist endret av ArneR; 10/07/13 kl 22:31 Begrunnelse: Tydeliggjør hvilket spørsmål som besvares etter fletting av tråder.

Registrerte brukere OlaBoy sin avatar
    Medlem siden
    21. juni 2010
    Sted
    Skien, Norway, Norway
    Antall takk

Standard

Sitat Opprinnelig postet av OlaBoy Vis post
    Spør her; Autronic SMC har 8 sekvensielle dyseutganger, men leser igrunn ikke at jeg kan bruke alle 8 på 4syl, altså 2 dyserekker.
    Noen som har prøvd/veit/tenker/ eller er sikker på om dette går?

-Ola

Noen som veit?

Registrerte brukere
    Medlem siden
    15. jan. 2010
    Antall takk

Standard Re: Haltech E6X HJELP!

Nei, men usikker på om den er koblet feil. Bruker den originale veiv triggeren, den er vel 60-2 forresten?

Registrerte brukere
    Medlem siden
    02. april 2010
    Sted
    Fauske
    Antall takk

Standard RE: Haltech E6X Hjelp!

Mener E6X er slik at om man har 60-2 triggerhjul så skal triggermønster settes til 120-4. Har du gjort det?
    Har du satt strøm innstillingene for dysene rett?
    Sist endret av ArneR; 10/07/13 kl 22:34 Begrunnelse: Tydeliggjør hvilket spørsmål som besvares etter fletting av tråder.
    - 98 Mustang Cobra banebil. - 84 mod. Ford Sierra 2.0GL, med 105 ville gamper, foreløpig. - 2000 "Opel" Tahoe 5.3 LT, LPG drift, trekkbil.
    x 97 mod V70 2liter turbo på 180hk. x Solgt til fordel for Mitibushen Pajero, trekkvogn. Pajero solgt.
    Jeg har datasprut, først og fremst MS, som hobby. Har begynt å legge ut noen videoer på youtube oktober 2018

Registrerte brukere
    Medlem siden
    15. jan. 2010
    Antall takk

Hvor stiller man dysestrøm? Prøver med 120-4 ;-)

Registrerte brukere
    Medlem siden
    15. jan. 2010
    Antall takk

Får ikke utslag på rpm!

Medlem siden
    07. juni 2011
    Sted
    Oppland
    Antall takk

Får du ikke utslag så er det enten triggeren som ikke registrerer at motoren tørner rundt pga at den enten er ødelagt,feilkoblet,ledningsbrudd o.l
    Eller så er det feil innstillinger i set up menyene.

Har du monteringsanvisningen?
    Lønner seg å lese gjennom den flere ganger.

Her er en link til Haltech sin hjemmeside med muligheter for å laste ned både koblingskjema og manual.
    http://www.haltech.com/downloads-2/previous-products/

De har også support,så hvis du er stødig i engelsk kan det være verdt å spørre de.
    Sist endret av ArneR; 10/07/13 kl 22:33 Begrunnelse: Tydeliggjør hvilket spørsmål som besvares etter fletting av tråder.

Medlem siden
    07. juni 2011
    Sted
    Oppland
    Antall takk

Standard

Jeg kjører med lav ohms dyser og har 4A peak limit i dyseinnstilling (input/output setup).

Ignition divide by 2 i fuel setup

Registrerte brukere
    Medlem siden
    18. juli 2011
    Antall takk

Standard

har et spørsmål om ms motorstyring, skal kople opp veivakselsensor, så er det en svart å hvit ledning å en ledning uten isolasjon, sensorn er en halvgiver fra opel vectra b. er svart gods å hvit er signal fra ms, å jeg har pleid å kobla på 12v+ for 5v+ ville ikke bilene som jeg har hatt ms i før starta

Registrerte brukere
    Medlem siden
    02. april 2010
    Sted
    Fauske
    Antall takk

Standard

Hva var egentlig spørsmålet? Hvilken fargekode fra MS som er hva? Isåfall. Om du har ett av den nye typen ledningsnett fra DIYautotune så er koblingskjema slik.

Signal fra hallgiver til MS er hvit ledning. Den du beskriver som uten isolasjon er alltid skjerming, og skal kunn brukes til skjerming, og aldri tilkobles noe som helst i den enden trigger monteres. Svart ledning er jording til VR/induktiv trigger. 5v/12v må du koble opp i tillegg, eller ta vekk den svarte ledningen fra DB37 kontakten og koble strøm på.
    Kjører du signalet inn i VR kretsen eller optoisolator inne i MS? Om du kjører det inn i optoisolator så må du ha pullup i opto kretsen til samme spenning som trigger får.
    Bruker du VR kretsen så er det enklest om triggeren har intern pullup. Om ikke så må du koble opp pullup enten i ledningsnett eller inne i MS rett på kretsen som kommer med signalet fra trigger.
    - 98 Mustang Cobra banebil. - 84 mod. Ford Sierra 2.0GL, med 105 ville gamper, foreløpig. - 2000 "Opel" Tahoe 5.3 LT, LPG drift, trekkbil.
    x 97 mod V70 2liter turbo på 180hk. x Solgt til fordel for Mitibushen Pajero, trekkvogn. Pajero solgt.
    Jeg har datasprut, først og fremst MS, som hobby. Har begynt å legge ut noen videoer på youtube oktober 2018

Registrerte brukere kimove sin avatar
    Medlem siden
    17. jan. 2010
    Sted
    Saltdal
    Antall takk

Standard

Jeg plages med at kommunikasjonen mellom pc og boksen (MS2 v3.0) ramler ut i eningen, jeg har win7 og har prøvd å kjøre tunerstudio i kompabilitetsmodus (win xp sp2) og det ble enda ikke bedre, noen som har noen forslag ?

BTW det funker bare godt med en kompis sin pc med win xp, så det er ikke kabelen, usb-com adapteret eller ms boksen
    Teori e når man veit allt og ingenting funger.
    Praksis e når allt funger og ingen veit kofør.
    Å me dette så førenes teori og praksis.
    Ingenting funger og ingen veit kofør.

Registrerte brukere Njål Nilssen sin avatar
    Medlem siden
    27. jan. 2010
    Sted
    Andøy
    Antall takk

Standard

Sitat Opprinnelig postet av kimove Vis post
    Jeg plages med at kommunikasjonen mellom pc og boksen (MS2 v3.0) ramler ut i eningen, jeg har win7 og har prøvd å kjøre tunerstudio i kompabilitetsmodus (win xp sp2) og det ble enda ikke bedre, noen som har noen forslag ?

BTW det funker bare godt med en kompis sin pc med win xp, så det er ikke kabelen, usb-com adapteret eller ms boksen
    Prøv å senke baud-rate på "com" porten... hvis ikke skjerminga av kabelen er god nok vil den dette ut med for høy baud-rate. Win 7 har vel en høyere baud-rate som std. enn xp...
    Tidligere brukernavn: flyfaen
    Opptatt med kjipe greier som "Sundown" for P-3 Orion, et dritthus osv...
    Pellementmaker hos NK Engineering AS
    A-til-B-traktor: 90' 740GL
    Njål's 940Dtic --> 960II 3.0 24v Bruksbilprosjekt

Registrerte brukere
    Medlem siden
    02. april 2010
    Sted
    Fauske
    Antall takk

Standard

Sitat Opprinnelig postet av kimove Vis post

Windows av nyere versjon enn XP er ikke liker brukervennlig sammen med datasprut som XP desverre. Men om man vet om de triksene som skal til så fungere win7 greit, og 32bit versjonen jeg bruker er jeg rimelig fornøyd med.
    Ikke kjør Tunerstudio i noen kompatibelmodus, da det ikke er problemet ditt. Jeg har laget en liten manual på ett annet forum, som jeg tror jeg har lagt ut her tidligere.
    Det er mest sansynlig port innstillingene dine somer feil, da de ikke blir lagret om man endrer de på samme måte som med XP. Legger ut den lille manualen på nytt:
    Jeg har laga en rask liten manual for innstillinger til usb adapter/com port med windows7, og MS2/MS3. Gjør man det på samme måte som i eldre windows versjon blir ikke innstillingene lagra.
    Etter å ha installert nødvendig driver begyner man med å gå inn på kontrollpanel, med adaptret tilkopla, og trykker der pila viser på bildet under.

Deretter trykker på den aktuelle drivern. FT232R USB UART i dette tilfelle.

Da kommer man hit, og må kjøre som asministrator for at instillingene skal lagres.

Disse instillingene skal som regel være greie for MS2 og MS3:

Oftest er det bare 115200 man trenger å velge.
    Jeg var litt plaga første gang jeg skulle kople til MS med win7, før jeg fant ut hvordan jeg fikk innstillingene til å holde seg.

Registrerte brukere oar83 sin avatar
    Medlem siden
    14. des. 2009
    Sted
    Ørsta
    Antall takk

Standard

Glad for at eg gjekk for Sm4, det er jo meir eller mindre Plug and Play, virka ioverkant omstendelig med MS.

Registrerte brukere kimove sin avatar
    Medlem siden
    17. jan. 2010
    Sted
    Saltdal
    Antall takk

Standard

Truckdriver: Alt dette var gjort rett Men tror jeg har funnet ut av det etter litt googling og testing, prøvde å sette usb-com adapteret rett i pcen og en vanlig god gammeldags com kabel mellom den og styreenheten så nå ser det ut til å funke

Ser ut til at det rett og slett var støy som var skyld i hele problemet mitt
    Teori e når man veit allt og ingenting funger.
    Praksis e når allt funger og ingen veit kofør.
    Å me dette så førenes teori og praksis.
    Ingenting funger og ingen veit kofør.

Registrerte brukere
    Medlem siden
    02. april 2010
    Sted
    Fauske
    Antall takk

Standard

Bra du fant en løsning Det bruker lønne seg å ha færrest mulig koblinger på kommunikkasjon ja. Men om du bruker adapter av normal størrelse så kan det være større fare for å ødelegge det når du har det plugget rett i usb porten. Har selv knekt ett adapter ved ett uhell under mapping. For å unngå problemer bør man uansett være forsiktig med kablene. I tillegg til det adaptret jeg knekte så har jeg faktisk slitt ut ett eller to adaptre til, der usb delen blir slitt og får dårlig kontakt med de problemer som følger med.
    Sitat Opprinnelig postet av oar83 Vis post
    Glad for at eg gjekk for Sm4, det er jo meir eller mindre Plug and Play, virka ioverkant omstendelig med MS.
    Tror nok du misforstår litt her. Dette er ikke problem med selve datasprutet, men kommunikkasjonsproblem som oftest kommer når man bruker usb/com adaptre.
    Det er en hel rekke vanlige feil med dette, og man kan få lignende feil med alle sprut som bruker com/rs232 kommunikkasjon. De fleste sprut bruker fortsatt det til tross for at moderne laptoper ikke bruker ha comport.
    Med sprut som har gode nok sikkerhetsprotokoller for kommunikkasjon så går det ikke værre enn at man mister kontakt med datasprutet og får opp en feilmelding. Men det er irriterende nok.

29. Takk kimove, Njål Nilssen takket for denne posten
Side 26 av 77 FørstFørst ... 16 24 25 26 27 28 36 76 ... SisteSiste

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •