Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  496
Side 22 av 70 FørstFørst ... 12 20 21 22 23 24 32 ... SisteSiste
Viser resultater 526 til 550 av 1744

Tråd: Legg ut dine/andres bremsepapirer og motoroppsett her

  1. #526
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.653
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Knallert Vis post
    Var ikke hensikten å kritisere.

    Prøvde bare å forklare hvordan turbomotorer som puster bedre får en høyere sugemotoreffekt med i dette tilfellet den samme kammen.
    Regner med at innsuget også kom mer til sin rett med en større turbin og heva effekten som n/a.

    Det viser vel at selv om overlappet er lite og tilpasset mye mottrykk så slår det positivt ut med mindre mottrykk på den kammen også.
    Neida, oppfattet det ikke slik. Ville bare påpeke fakta, slik at ikke resultatene våre på lave turtall blir vektlagt for mye. Den omslipte T5+ kammen presterer bedre enn dette.

    Høyere baktrykk vil alltid redusere effekten, men problemet er ikke så så stort som mange tror på riktige oppsett.
    Flere Drag-svenske foretrekker 0,5:1.
    Noen jobber har mot 1:1
    Andre spec. 2:1.
    En FK motor har vel 3-4:1 og da er det :(

  2. #527
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.653
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Joakim-G_R Vis post
    Jeg kan ikke si jeg er 100% sikker, men det var dette jeg fikk vite av Torgeir.
    Tilsvarende topp med samme jobb og kam har bremset henholdsvis 450 og 500 hester på 230blokk med F-innsug. :-)
    På samme drivstoff som du skal kjøre?

  3. #528
    Registrerte brukere Joakim-G_R sin avatar
    Medlem siden
    12. des. 2009
    Sted
    Løken, Aurskog-Høland
    Innlegg
    6.269
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av ClassicTurbo Vis post
    Hadde vært greit å se en kurve på ladertrykket, ser det blir sagt alt fra 1,2-1,4. Om trykket kansje er nede i 1,2 ved max effekt er jo sugemotoreffekten ca 114hk. Da forbedrer jo potensialt resultat seg en del. Men hva som gjør at baktrykket stiger? Tyder jo på at det er noe som bremser en del.
    Trykket var 1.4 på motoren til Roger.
    Tørrlagt Volvoholiker, med fare for tilbakefall.

  4. #529
    Registrerte brukere Joakim-G_R sin avatar
    Medlem siden
    12. des. 2009
    Sted
    Løken, Aurskog-Høland
    Innlegg
    6.269
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Batland Vis post
    På samme drivstoff som du skal kjøre?
    Jeg skal kjøre på 98, de andre er bremset på E85 såvidt jeg kan erindre. Det var jo biler bygd for banekjøring, min er jo en "daily driver", og effektmålet er langt lavere :-)
    Tørrlagt Volvoholiker, med fare for tilbakefall.

  5. #530
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.653
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Joakim-G_R Vis post
    Jeg skal kjøre på 98, de andre er bremset på E85 såvidt jeg kan erindre. Det var jo biler bygd for banekjøring, min er jo en "daily driver", og effektmålet er langt lavere :-)
    Tenkte meg det.
    Får håper at du får det resultatet du ønsker deg.
    Blir interessant så se om du tar min B21BT motor med Strømbergforgassere og stiftetenning.

  6. #531
    Registrerte brukere Joakim-G_R sin avatar
    Medlem siden
    12. des. 2009
    Sted
    Løken, Aurskog-Høland
    Innlegg
    6.269
    Antall takk

    Standard

    Det får vi snart se. Men som alltid, så blir det vel aldri "nok"..
    Tørrlagt Volvoholiker, med fare for tilbakefall.

  7. #532
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.653
    Antall takk

    Standard

    Det blir interessant, men med 35 mm eksosventiler og tilsvarende A-kam på eksos er jeg skeptisk.

  8. #533
    Registrerte brukere eab sin avatar
    Medlem siden
    27. nov. 2010
    Sted
    7036
    Innlegg
    1.474
    Antall takk

    Standard

    Jeg vet ikke så fryktelig mye om motoren, men den er på 2,7 liter, har en 530 topp med litt større ventiler enn org, f-innsug med 3" spjeldhus, "extreme" grenrøret fra kl med kinakopi av holset hx35, nira datasprut. Ønsket var iallefall massevis av dreiemoment på lavere turtall. Disse papirerene er ikke så veldig interessante kanskje, da bilen egentlig skulle mappes, men de måtte gi seg pga clutchproblemer og mye blårøyk (sannsynligvis fra turbo). Med litt bedre ladetrykkstyring, annen turbo og mer mapping så regner jeg med at den kanskje vil klare litt mer effekt/moment :P





  9. #534
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.653
    Antall takk

    Standard

    Stakkars gutt.
    Vet du hvem har spec. oppsettet og hva som har vært målet?

  10. #535
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    28. nov. 2010
    Sted
    Kongsberg
    Innlegg
    20
    Antall takk

    Standard

    [QUOTE=eab;786838]Jeg vet ikke så fryktelig mye om motoren, men den er på 2,7 liter, har en 530 topp med litt større ventiler enn org, f-innsug med 3" spjeldhus, "extreme" grenrøret fra kl med kinakopi av holset hx35, nira datasprut. Ønsket var iallefall massevis av dreiemoment på lavere turtall. Disse papirerene er ikke så veldig interessante kanskje, da bilen egentlig skulle mappes, men de måtte gi seg pga clutchproblemer og mye blårøyk (sannsynligvis fra turbo). Med litt bedre ladetrykkstyring, annen turbo og mer mapping så regner jeg med at den kanskje vil klare litt mer effekt/moment :P


    Få på en Garrett GT/GTX 3582R og en grom kam F.eks T3 fra kl racing så blir det resultater. Og E85

  11. #536
    Registrerte brukere eab sin avatar
    Medlem siden
    27. nov. 2010
    Sted
    7036
    Innlegg
    1.474
    Antall takk

    Standard

    Målet med motoren var vel mye dreiemoment, aner ikke hvem som har anbefalt eller plukka ut deler.

  12. #537
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.653
    Antall takk

    Standard

    Ok. Det ordner seg sikkert hvis de fortsetter å utvikle, men stusser på at de velger å bruk gode og dyre deler som 2,7 L strokerkit og Nira sprut - og så saboterer de med kina HX40 turbo og formentlig tilsvarende clutch.

    Jeg mener at en fullsize Garrett GT3071R turbo på en lett dekomprimert B230 med 46/40 ventiler hadde gitt betydelig bedre resultat enn dette.

    En kompis har 2,2L motor med en slik turbo og på pumpebensin har han 300 hk på 3000 o/min = 700 + Nm. Med 2,7 L blir det enda værre.
    Sist endret av Batland; 12/08/13 kl 10:18

  13. #538
    Moderator ArneR sin avatar
    Medlem siden
    23. des. 2009
    Sted
    Overhalla, Nord Trøndelag
    Innlegg
    3.004
    Antall takk

    Standard

    Helt standard, urørt B230F, med 940 manifold, portmatchet mot turbo, TB0384 T3 55trim fra B204FT, modelltilpasset 60mm alucooler, 525cc/min dyser, 3" -012 lmm, JT 3" eksos med to potter, LH2.4 mappet på måfå av meg selv. 0,6bar i trykk, som skjener opp til 0,75bar, sannsynligvis tenningsbank på 4200rpm, som gjør at den dipper stygt der.

    Sist endret av ArneR; 01/10/13 kl 19:37
    '83 242
    '92 BMW 325i coupe
    '92 BMW 325td coupe

  14. #539
    Registrerte brukere Njål Nilssen sin avatar
    Medlem siden
    27. jan. 2010
    Sted
    Andøy
    Innlegg
    4.097
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av ArneR Vis post
    Helt standard, urørt B230F, med 940 manifold, TB0384 T3 55trim fra B204FT, modelltilpasset 60mm alucooler, 525cc/min dyser, 3" -012 lmm, JT 3" eksos med to potter, LH2.4 mappet på måfå av meg selv. 0,6bar i trykk, som skjener opp til 0,75bar, sannsynligvis tenningsbank på 4200rpm, som gjør at den dipper stygt der.

    Tvilsomt om det er banking der, hvis den ikke banker på der ved 2500rpm hvor et er mye lettere å få banking
    Tidligere brukernavn: flyfaen
    Opptatt med kjipe greier som "Sundown" for P-3 Orion, et dritthus osv...
    Pellementmaker hos NK Engineering AS
    A-til-B-traktor: 90' 740GL
    Njål's 940Dtic --> 960II 3.0 24v Bruksbilprosjekt

  15. #540
    Moderator ArneR sin avatar
    Medlem siden
    23. des. 2009
    Sted
    Overhalla, Nord Trøndelag
    Innlegg
    3.004
    Antall takk

    Standard

    Hm. Om du ser på den andre grafen, så er det jo ikke noen dip der, det er samme oppsettet med løs wastegate. Var afr feil justert, skulle det skjedd på begge.

    Edit: jeg skal koble til den bærbare med tunerpro på, og så sjekke om det er i de lastcellene jeg ikke har justert. Jeg kjørte jo betraktelig høyere trykk på den forrige motoren, og de cellene ligger jo høyere enn de som er i bruk nå.
    Sist endret av ArneR; 01/10/13 kl 15:33
    '83 242
    '92 BMW 325i coupe
    '92 BMW 325td coupe

  16. #541
    Registrerte brukere Marius Skau sin avatar
    Medlem siden
    01. feb. 2010
    Sted
    Bodø, Norway, Norway
    Innlegg
    3.437
    Antall takk

    Standard

    Ska i benken til våren og lurer litt på hva jeg kan førvente av et slikt oppsett?

    B230Fk blokk med orginal innmat.
    940 Grenrør (Lett porta)
    T3/T4 Kina snurre
    TFLO Chip (7200rpm sperre)
    3" Eksos
    Alu cooler
    3" Lmm
    R dyser
    Justerbar BTR
    1.5 Bar
    Volvo 945 Turbo - http://forum.vccn.no/showthread.php?...olvo-945-Turbo
    Volvo 745 - Missile Drift Car

  17. #542
    Registrerte brukere bechlaffen sin avatar
    Medlem siden
    01. mars 2010
    Sted
    løkken verk
    Innlegg
    104
    Antall takk

    Standard

    Ikke forvent så veldig my heller tenke på at det blir morro å se va det yter

    Sent from my HTC One X+ using Tapatalk 2
    opel omega dbdragbil 1994mod.
    volvo 740 bruksbil 1986mod.
    volvo 244 v8 prosjekt 1983mod.
    Volvo 242 tak senka og bredda 1977mod.

  18. #543
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.653
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av ArneR Vis post
    Helt standard, urørt B230F, med 940 manifold, portmatchet mot turbo, TB0384 T3 55trim fra B204FT, modelltilpasset 60mm alucooler, 525cc/min dyser, 3" -012 lmm, JT 3" eksos med to potter, LH2.4 mappet på måfå av meg selv. 0,6bar i trykk, som skjener opp til 0,75bar, sannsynligvis tenningsbank på 4200rpm, som gjør at den dipper stygt der.
    Det holder vanligvis en liten stund, men vær forsiktig.



    "B230FD bottom end. MS2, 50trim T3, RSI phase 2 cam, Heebspeed touched head, adjustable cam gear, and many other odds and ends."

  19. #544
    Moderator ArneR sin avatar
    Medlem siden
    23. des. 2009
    Sted
    Overhalla, Nord Trøndelag
    Innlegg
    3.004
    Antall takk

    Standard

    Ble det sagt noe om ladetrykk på den motoren der da Batland?

    Skal bare bruke denne motoren til godkjenning uansett, og jeg skal montere svakere aktuator som gjør at jeg ikke får mer enn en halv bar i ladetrykk, og prøve å gjøre noe med at ladetrykket skjener oppover med turtallet. Dessuten kjører jeg ikke så stygt som ved bremsingen heller, er sjelden over 4000rpm til vanlig, så jeg regner med at det går greit.
    '83 242
    '92 BMW 325i coupe
    '92 BMW 325td coupe

  20. #545
    Registrerte brukere henrik940 sin avatar
    Medlem siden
    16. des. 2009
    Sted
    Kongsberg, Norway, Norway
    Innlegg
    4.648
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Batland Vis post
    Det holder vanligvis en liten stund, men vær forsiktig.



    "B230FD bottom end. MS2, 50trim T3, RSI phase 2 cam, Heebspeed touched head, adjustable cam gear, and many other odds and ends."
    Tenningsbank som har knerta det her?
    1999 VOLVO V70 AWD <- Clicky
    1995 VOLVO 940 <- Clicky
    1988 VOLVO 740GL <- Clicky

  21. #546
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    04. feb. 2010
    Sted
    Lillestrøm
    Innlegg
    1.247
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Batland Vis post
    Det holder vanligvis en liten stund, men vær forsiktig.



    "B230FD bottom end. MS2, 50trim T3, RSI phase 2 cam, Heebspeed touched head, adjustable cam gear, and many other odds and ends."
    Sånne stempler har jeg sett selv på moderat sugis, så jeg ville nok ikke sjansa stort med originale stempler...
    "Impossible? ...Nah. Just needs more development time."

  22. #547
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.653
    Antall takk

    Standard

    Ja det stemmer.
    Her er eierens forklaring: "I had used a cometic head gasket and the engine had a moment of detonation and or missfiring that resulted in the breaking of the pistons."

    Likevel lærte han ingenting og vil nå gå i gang med enda høyere kompresjonsforhold. Vi ønsker lykke til.....

    http://forums.turbobricks.com/showthread.php?t=243684

    Rundt her lades det godt over 2,0 BAR på slike stempler uten NOEN problemer. Grunnen er at de er neddreide til lavere kompresjonsforhold.

    Tenningsbank tar tabben på ALT og MÅ unngås for enhver pris.
    Sist endret av Batland; 02/10/13 kl 19:42

  23. #548
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    04. feb. 2010
    Sted
    Lillestrøm
    Innlegg
    1.247
    Antall takk

    Standard

    Mer komp på en sånn applikasjon er bare idioti uten en seriøs titt på forbrenningskammeret....
    "Impossible? ...Nah. Just needs more development time."

  24. Takk Batland takket for denne posten
  25. #549
    Registrerte brukere Njål Nilssen sin avatar
    Medlem siden
    27. jan. 2010
    Sted
    Andøy
    Innlegg
    4.097
    Antall takk

    Standard

    Merkelig at krona er hel om det var tenningsbank i bildet... ser da mere ut som kjøleproblemer i/rundt ringlandene...

    Edit så nå at det var knekt og ikke smeltet Da er banking mere sannsynlig, dog ringplasseringen på sugestempler egner seg lite til turbo uansett...

    BTW duden skulle ikke gå høyere i komp enn det han hadde... bare heve kompen med turbostempeler så den kom til samme nivå igjen...
    Sist endret av Njål Nilssen; 02/10/13 kl 23:39
    Tidligere brukernavn: flyfaen
    Opptatt med kjipe greier som "Sundown" for P-3 Orion, et dritthus osv...
    Pellementmaker hos NK Engineering AS
    A-til-B-traktor: 90' 740GL
    Njål's 940Dtic --> 960II 3.0 24v Bruksbilprosjekt

  26. #550
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.653
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av flyfaen Vis post
    Merkelig at krona er hel om det var tenningsbank i bildet... ser da mere ut som kjøleproblemer i/rundt ringlandene...
    I den lokale offerhyllen til "The God of speed" ligger det nærmere ett dusin med stempler som er tenningsbanket ihjel fra tiden man var ung optimist og trodde at høykomp. + pumpebensin + hyggelig ladetrykk var mulig. Ikke ett eneste av dem har hull i "krona", inkl. ett som ble neddreid utrolige 6 mm og hadde kun 1,2 mm igjen av "krona" på det tynneste.



    Samtlige av dem har imidlertid knekte ringland.

    Her ett annet eksempel.
    Eieren påstår 9,2:1 i kompforhold og hørte ingenting før motoren begynte å halte med en sylinder uten kompresjon.

    Sist endret av Batland; 06/08/22 kl 18:26

Side 22 av 70 FørstFørst ... 12 20 21 22 23 24 32 ... SisteSiste

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •