Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  496
Side 21 av 70 FørstFørst ... 11 19 20 21 22 23 31 ... SisteSiste
Viser resultater 501 til 525 av 1744

Tråd: Legg ut dine/andres bremsepapirer og motoroppsett her

  1. #501
    Registrerte brukere eab sin avatar
    Medlem siden
    27. nov. 2010
    Sted
    7036
    Innlegg
    1.474
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Joakim-G_R Vis post
    Hvis 870cc dyser har estimert 342 hester, hvordan kan da 450cc dyser kjøres på biler med 300 hester orginalt?
    Kanskje fordi man snakker om ganske lav afr, og e85. Mens du kanskje snakker om normal afr og bensin?

  2. #502
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    28. nov. 2010
    Sted
    Kongsberg
    Innlegg
    20
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Joakim-G_R Vis post
    Iflg flere her inne får man mer bunndrag med 530 kontra 531, med mindre man makser ut ventilene på 531toppen.
    Ja, greit hvis man ikke har så mye effekt. Men 530 toppen fløder en del mindre..

  3. #503
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    28. nov. 2010
    Sted
    Kongsberg
    Innlegg
    20
    Antall takk

    Standard

    Her er bremsepapirer fra i fjor høst på 98 oktan

    Helt original B230FK Med datasprut, 850cc dyser og GT3071

    Det vil si at dette er max av hva man kan få ut av en standard B230FK/FT

    Måtte helt ned på 12 grader tenning på 1.7 bar. var ikke mer å hente



  4. Takk Batland takket for denne posten
  5. #504
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.653
    Antall takk

    Standard

    Helt enig i påstanden om at dette er maks av hva man kan få ut av en standard B230FK/FT.
    Her får man virkelig sett hvor dårlig det står til med ett vanlig "300 sett".

    Selv med kjempefordeler som den aldeles glimrende Garrett GT3071R, datasprut og mapping så blir ikke resultatet på 98 blyfri bedre enn 410 Nm og 270 hk målt på NAV - og maks effekten avgis helt nede på 4000 o/min tallet.
    Sugemotorprestsjonene er 154 Nm og 98 hk. :(

  6. #505
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.653
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av 960 Vis post
    Ja, greit hvis man ikke har så mye effekt. Men 530 toppen fløder en del mindre..
    Bare når den er helt original.
    En portet 530 topp med store eksoventiler fungerer glimrende sammen med "normale" TURBOkammer og turboer i riktig størrelse.

  7. #506
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    27. feb. 2010
    Sted
    Bergen
    Innlegg
    528
    Antall takk

    Standard

    Er dette med orginal T-kam?

  8. #507
    Registrerte brukere Joakim-G_R sin avatar
    Medlem siden
    12. des. 2009
    Sted
    Løken, Aurskog-Høland
    Innlegg
    6.269
    Antall takk

    Standard Re: Legg ut dine/andres bremsepapirer og motoroppsett her

    En kompis kjørte T3 Super60 steg1 på urørt 530topp, T5Race kam, 940 rør og SM4, 250hk på 98 og 400nm, 300/450 på e85.

    Men dette er jo ingen orginal FT, når du har ny turbo, store dyser og datasprut.
    Tørrlagt Volvoholiker, med fare for tilbakefall.

  9. #508
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.653
    Antall takk

    Standard

    Hvilket ladetrykk og hvilket turtall hadde han på maks effekt?

  10. #509
    Registrerte brukere Joakim-G_R sin avatar
    Medlem siden
    12. des. 2009
    Sted
    Løken, Aurskog-Høland
    Innlegg
    6.269
    Antall takk

    Standard Re: Legg ut dine/andres bremsepapirer og motoroppsett her

    1.4kg, baktrykket tok igjen ladetrykket. Turtall for makseffekt var vel rundt 4500, er Rogern på forumet her, mener han har posta på 1. eller 2. siden her.
    Tørrlagt Volvoholiker, med fare for tilbakefall.

  11. #510
    Registrerte brukere Joakim-G_R sin avatar
    Medlem siden
    12. des. 2009
    Sted
    Løken, Aurskog-Høland
    Innlegg
    6.269
    Antall takk

    Standard Re: Legg ut dine/andres bremsepapirer og motoroppsett her

    Sitat Opprinnelig postet av Batland Vis post
    Hvilket ladetrykk og hvilket turtall hadde han på maks effekt?
    Her

    http://forum.vccn.no/showthread.php?p=37179
    Tørrlagt Volvoholiker, med fare for tilbakefall.

  12. Takk Batland takket for denne posten
  13. #511
    Registrerte brukere Knallert sin avatar
    Medlem siden
    07. juni 2011
    Sted
    Oppland
    Innlegg
    282
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Joakim-G_R Vis post
    En kompis kjørte T3 Super60 steg1 på urørt 530topp, T5Race kam, 940 rør og SM4, 250hk på 98 og 400nm, 300/450 på e85.

    Men dette er jo ingen orginal FT, når du har ny turbo, store dyser og datasprut.
    Mener å huske den bremsinga hadde egen tråd.
    Ble vel bremsa i motorbenk hos wetterhus så tallene er på veiv?
    Ladetrykk maks 1.2 bar pga. økende mottrykk
    0.62 a/r turbinhus
    Og maks. Nm ved 3500-4000 omdr.
    Og der var det en link

  14. #512
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.653
    Antall takk

    Standard

    Han var på rett vei der ja.

  15. #513
    Registrerte brukere Knallert sin avatar
    Medlem siden
    07. juni 2011
    Sted
    Oppland
    Innlegg
    282
    Antall takk

    Standard

    Selv med t5race kammen så er ikke sugenotoreffekten mer enn ca.102hk. med blyfri,så er vel ikke så imponerende Batland
    Og 121hk. med e85.
    Men den har et greit register da.

    Da stemmer jo motoren med gt3071 bedre.
    Den har jo std. kam og man kan vel ikke forvente stort mer enn 100 sugemotorhk. i en ft/fk siden den yter 135hk. i lavtrykksversjon som har 0.35 bar ladetrykk.

  16. #514
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.653
    Antall takk

    Standard

    Det er helt riktig - og jeg tenker mitt om dette. "Vi" hadde 142 sugemotorhk på NAV med tilsvarende kam og 940 manifold.

    Sammenligne dreiemomentet på 3000 og 3500 o/min.

    En 450 - 500 hk turbo vil nesten alltid gi høyere maks tall enn en 300 hk turbo, men fungere dårligere på lave turtall og lave gasspådrag.
    Sist endret av Batland; 25/07/13 kl 20:11

  17. #515
    Registrerte brukere Njål Nilssen sin avatar
    Medlem siden
    27. jan. 2010
    Sted
    Andøy
    Innlegg
    4.097
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Batland Vis post
    Det er helt riktig - og jeg tenker mitt om dette. "Vi" hadde 142 sugemotorhk på NAV med tilsvarende kam og 940 manifold.

    Sammenligne dreiemomentet på 3000 og 3500 o/min.

    En 450 - 500 hk turbo vil nesten alltid gi høyere maks tall enn en 300 hk turbo, men fungere dårligere på lave turtall og lave gasspådrag.
    E-manifold som gjorde utlaget tenker jeg
    Tidligere brukernavn: flyfaen
    Opptatt med kjipe greier som "Sundown" for P-3 Orion, et dritthus osv...
    Pellementmaker hos NK Engineering AS
    A-til-B-traktor: 90' 740GL
    Njål's 940Dtic --> 960II 3.0 24v Bruksbilprosjekt

  18. #516
    Registrerte brukere Joakim-G_R sin avatar
    Medlem siden
    12. des. 2009
    Sted
    Løken, Aurskog-Høland
    Innlegg
    6.269
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Knallert Vis post
    Selv med t5race kammen så er ikke sugenotoreffekten mer enn ca.102hk. med blyfri,så er vel ikke så imponerende Batland
    Og 121hk. med e85.
    Men den har et greit register da.

    Da stemmer jo motoren med gt3071 bedre.
    Den har jo std. kam og man kan vel ikke forvente stort mer enn 100 sugemotorhk. i en ft/fk siden den yter 135hk. i lavtrykksversjon som har 0.35 bar ladetrykk.
    Det stemmer at den ble bremsa hos Wetterhus ja. :-)

    Torgeir sa jo det om den T5race-kammen han og, at den er ganske "gammeldags".
    Jeg har dog en kam som Torgeir har tegna i en 530topp som Torgeir har herja, så blir spennende som tusan å få testet ut dette i rulla. :-)
    Tørrlagt Volvoholiker, med fare for tilbakefall.

  19. #517
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.653
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av flyfaen Vis post
    E-manifold som gjorde utlaget tenker jeg
    E-manifolden er en pålitelig, solid og nyttig bidragsyter ja. Sånn er det bare.

  20. #518
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.653
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Joakim-G_R Vis post
    Det stemmer at den ble bremsa hos Wetterhus ja. :-)

    Torgeir sa jo det om den T5race-kammen han og, at den er ganske "gammeldags".
    Jeg har dog en kam som Torgeir har tegna i en 530topp som Torgeir har herja, så blir spennende som tusan å få testet ut dette i rulla. :-)
    Hva er det som er gammeldags da?
    At den er utviklet for å FUNGERE sammen med 940 manifolden og en T3/T4 turbo?
    Er det de 116 - 117 gradene i LCA?
    Er det de antatt trege rampene og det lave løftet?
    (Husk: "I`ve never seen a broken engine win a race.")

    Klart at man kan hente ut mye høyere effekt med svært grenrør, svær plusplitt turbo og en racekam.
    Kammen er den delen man bør kjøpe sist. Altså etter at man har kjøpt turboen og grenrøret man skal bruke da det er disse to som dikterer hvor vill kam man kan kjøre.
    Husker ikke oppsettet ditt i farten så gjentar du det og evt. kamspec.?

  21. #519
    Registrerte brukere Joakim-G_R sin avatar
    Medlem siden
    12. des. 2009
    Sted
    Løken, Aurskog-Høland
    Innlegg
    6.269
    Antall takk

    Standard

    Wetterhus-portet 530topp med nye rustfrie ventiler i orgdim, en kam fra Wetterhus, KMcams just. kamdrev, precision 4831b, 940rør, "modifisert" KLracing rustfritt baklokk, 3" rustfri eksos med 1 demper og kat, F innsug og 3" trykkrør. Walbro GSS341, Bosch 558 dyser, nye mahle stempler i 1.OD, Hråder. (................3"LMM og egenmodifiserte chipper..................)

    Og selvsagt Innovate LM-1 bbl.

    Data på kammen forøvrig.
    Durasjon eksos 261 grader
    Durasjon innsug 280 grader
    Nockvinkel 114 grader

    Løft er jeg usikker, kan vel strengt talt måles med mikrometer. :-)
    Sist endret av Joakim-G_R; 27/07/13 kl 08:51
    Tørrlagt Volvoholiker, med fare for tilbakefall.

  22. Takk Batland takket for denne posten
  23. #520
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    27. feb. 2010
    Sted
    Bergen
    Innlegg
    528
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Knallert Vis post
    Selv med t5race kammen så er ikke sugenotoreffekten mer enn ca.102hk. med blyfri,så er vel ikke så imponerende Batland
    Og 121hk. med e85.
    Men den har et greit register da.

    Da stemmer jo motoren med gt3071 bedre.
    Den har jo std. kam og man kan vel ikke forvente stort mer enn 100 sugemotorhk. i en ft/fk siden den yter 135hk. i lavtrykksversjon som har 0.35 bar ladetrykk.
    Hadde vært greit å se en kurve på ladertrykket, ser det blir sagt alt fra 1,2-1,4. Om trykket kansje er nede i 1,2 ved max effekt er jo sugemotoreffekten ca 114hk. Da forbedrer jo potensialt resultat seg en del. Men hva som gjør at baktrykket stiger? Tyder jo på at det er noe som bremser en del.

  24. #521
    Registrerte brukere Knallert sin avatar
    Medlem siden
    07. juni 2011
    Sted
    Oppland
    Innlegg
    282
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av ClassicTurbo Vis post
    Hadde vært greit å se en kurve på ladertrykket, ser det blir sagt alt fra 1,2-1,4. Om trykket kansje er nede i 1,2 ved max effekt er jo sugemotoreffekten ca 114hk. Da forbedrer jo potensialt resultat seg en del. Men hva som gjør at baktrykket stiger? Tyder jo på at det er noe som bremser en del.
    1.2bar er tatt fra min hukommelse.
    I tråden blir det skrevet 1.3-1.4bar.

    Man vet jo at 940 røret bremser endel, det fant Volvo ut og man kan se det i bremsetråder publisert på savar turbo.
    Turboen er også relativt trang i turbindelen.
    Kombiner det med en helt urørt topp så er man vel på sporet av noe.
    Std. Fk innsug er vel heller ikke optimalt om man jakter effekt men hjelper ikke at innsugsystemet evt. blir oppgradert hvis det koster for mye varme og effekt å få eksosen ut.

    Men har sett bremsepapirer der t5race kammen både std. og omslipt med mere løft har gitt høy effekt på motorer med 940 rør,fellesnevner for disse er først og fremst bruk av større turboer med mer effektiv turbindel.
    Men da med registeret og maks effekt flyttet oppover på turtallskalaen, som er vanlig med en større turbo som lader litt senere.

    Så kan man velge å tro på det man vil
    Sist endret av Knallert; 27/07/13 kl 06:54

  25. #522
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.653
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Joakim-G_R Vis post
    Wetterhus-portet 530topp med nye rustfrie ventiler i orgdim, en kam fra Wetterhus, KMcams just. kamdrev, precision 4831b, 940rør, "modifisert" KLracing rustfritt baklokk, 3" rustfri eksos med 1 demper og kat, F innsug og 3" trykkrør. Walbro GSS341, Bosch 558 dyser, nye mahle stempler i 1.OD, Hråder. (................3"LMM og egenmodifiserte chipper..................)

    Og selvsagt Innovate LM-1 bbl.

    Data på kammen forøvrig.
    Durasjon eksos 261 grader
    Durasjon innsug 280 grader
    Nockvinkel 114 grader

    Løft er jeg usikker, kan vel strengt talt måles med mikrometer. :-)
    Er du 100% sikker på at kamspec. er korrekt? Virker som ett underlig valg på en motor med 8,7:1 i komp., store sylindre og små 35 mm eksosventiler.
    Den fremstår nå som storebroren til VX/VX3 kammen.
    Sist endret av Batland; 27/07/13 kl 11:58

  26. #523
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.653
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Knallert Vis post
    Men har sett bremsepapirer der t5race kammen både std. og omslipt med mere løft har gitt høy effekt på motorer med 940 rør,fellesnevner for disse er først og fremst bruk av større turboer med mer effektiv turbindel.
    Men da med registeret og maks effekt flyttet oppover på turtallskalaen, som er vanlig med en større turbo som lader litt senere.

    Så kan man velge å tro på det man vil
    Kan forklare litt om den omslipte T5+ racakammen som turbosnurr brukte hvis det blir ansett som en forklaring og ikke en unnskyldning.
    Bremsepapiret viser ikke hele potensialet. Samme turbo har tidligere vært montert på en B234 med 204 eksosmanifold og leverte da 332 hk v/ 4000 o/min.

    På denne 8V motoren var han på ett stadie i mappingen rett over 300 hk på 4000 o/min., men klarte ikke dette igjen. Etter at bilen krasjet og motoren ble tatt ut så viste det seg at løsningen for å holde den integrerte WG helt lukket ikke fungerte tilfredstillende. Man kunne rotere wg tallerken med fingen.

    Med en portet 530 topp med store ventiler og ingen lekkasjer i eksosmanifolden så hadde resultatet vært ett HELT annet.
    Denne motoren ble også bygget med overdrevet lavt kompresjonsforhold på 6,8:1 for å prøve å kjøre 3,0 BAR ladetrykk.
    Jeg syns derfor ikke at er riktig å skylde den lave effekten i mellomregisteret på T5+ racekammen i dette tilfellet.

  27. #524
    Registrerte brukere Knallert sin avatar
    Medlem siden
    07. juni 2011
    Sted
    Oppland
    Innlegg
    282
    Antall takk

    Standard

    Var ikke hensikten å kritisere.

    Prøvde bare å forklare hvordan turbomotorer som puster bedre får en høyere sugemotoreffekt med i dette tilfellet den samme kammen.
    Regner med at innsuget også kom mer til sin rett med en større turbin og heva effekten som n/a.

    Det viser vel at selv om overlappet er lite og tilpasset mye mottrykk så slår det positivt ut med mindre mottrykk på den kammen også.

  28. #525
    Registrerte brukere Joakim-G_R sin avatar
    Medlem siden
    12. des. 2009
    Sted
    Løken, Aurskog-Høland
    Innlegg
    6.269
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Batland Vis post
    Er du 100% sikker på at kamspec. er korrekt? Virker som ett underlig valg på en motor med 8,7:1 i komp., store sylindre og små 35 mm eksosventiler.
    Den fremstår nå som storebroren til VX/VX3 kammen.
    Jeg kan ikke si jeg er 100% sikker, men det var dette jeg fikk vite av Torgeir.
    Tilsvarende topp med samme jobb og kam har bremset henholdsvis 450 og 500 hester på 230blokk med F-innsug. :-)
    Tørrlagt Volvoholiker, med fare for tilbakefall.

Side 21 av 70 FørstFørst ... 11 19 20 21 22 23 31 ... SisteSiste

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •