'09 V70
740 - med b21 og vems
Helt enig i påstanden om at dette er maks av hva man kan få ut av en standard B230FK/FT.
Her får man virkelig sett hvor dårlig det står til med ett vanlig "300 sett".
Selv med kjempefordeler som den aldeles glimrende Garrett GT3071R, datasprut og mapping så blir ikke resultatet på 98 blyfri bedre enn 410 Nm og 270 hk målt på NAV - og maks effekten avgis helt nede på 4000 o/min tallet.
Sugemotorprestsjonene er 154 Nm og 98 hk. :(
Er dette med orginal T-kam?
En kompis kjørte T3 Super60 steg1 på urørt 530topp, T5Race kam, 940 rør og SM4, 250hk på 98 og 400nm, 300/450 på e85.
Men dette er jo ingen orginal FT, når du har ny turbo, store dyser og datasprut.
Tørrlagt Volvoholiker, med fare for tilbakefall.
Hvilket ladetrykk og hvilket turtall hadde han på maks effekt?
1.4kg, baktrykket tok igjen ladetrykket. Turtall for makseffekt var vel rundt 4500, er Rogern på forumet her, mener han har posta på 1. eller 2. siden her.
Tørrlagt Volvoholiker, med fare for tilbakefall.
Tørrlagt Volvoholiker, med fare for tilbakefall.
Han var på rett vei der ja.![]()
Selv med t5race kammen så er ikke sugenotoreffekten mer enn ca.102hk. med blyfri,så er vel ikke så imponerende Batland
Og 121hk. med e85.
Men den har et greit register da.
Da stemmer jo motoren med gt3071 bedre.
Den har jo std. kam og man kan vel ikke forvente stort mer enn 100 sugemotorhk. i en ft/fk siden den yter 135hk. i lavtrykksversjon som har 0.35 bar ladetrykk.
Det er helt riktig - og jeg tenker mitt om dette. "Vi" hadde 142 sugemotorhk på NAV med tilsvarende kam og 940 manifold.
Sammenligne dreiemomentet på 3000 og 3500 o/min.
En 450 - 500 hk turbo vil nesten alltid gi høyere maks tall enn en 300 hk turbo, men fungere dårligere på lave turtall og lave gasspådrag.
Sist endret av Batland; 25/07/13 kl 20:11
Tørrlagt Volvoholiker, med fare for tilbakefall.
Hva er det som er gammeldags da?
At den er utviklet for å FUNGERE sammen med 940 manifolden og en T3/T4 turbo?
Er det de 116 - 117 gradene i LCA?
Er det de antatt trege rampene og det lave løftet?
(Husk: "I`ve never seen a broken engine win a race.")
Klart at man kan hente ut mye høyere effekt med svært grenrør, svær plusplitt turbo og en racekam.
Kammen er den delen man bør kjøpe sist. Altså etter at man har kjøpt turboen og grenrøret man skal bruke da det er disse to som dikterer hvor vill kam man kan kjøre.
Husker ikke oppsettet ditt i farten så gjentar du det og evt. kamspec.?
Wetterhus-portet 530topp med nye rustfrie ventiler i orgdim, en kam fra Wetterhus, KMcams just. kamdrev, precision 4831b, 940rør, "modifisert" KLracing rustfritt baklokk, 3" rustfri eksos med 1 demper og kat, F innsug og 3" trykkrør. Walbro GSS341, Bosch 558 dyser, nye mahle stempler i 1.OD, Hråder. (................3"LMM og egenmodifiserte chipper..................)
Og selvsagt Innovate LM-1 bbl.
Data på kammen forøvrig.
Durasjon eksos 261 grader
Durasjon innsug 280 grader
Nockvinkel 114 grader
Løft er jeg usikker, kan vel strengt talt måles med mikrometer. :-)
Sist endret av Joakim-G_R; 27/07/13 kl 08:51
Tørrlagt Volvoholiker, med fare for tilbakefall.
Hadde vært greit å se en kurve på ladertrykket, ser det blir sagt alt fra 1,2-1,4. Om trykket kansje er nede i 1,2 ved max effekt er jo sugemotoreffekten ca 114hk. Da forbedrer jo potensialt resultat seg en del. Men hva som gjør at baktrykket stiger? Tyder jo på at det er noe som bremser en del.
1.2bar er tatt fra min hukommelse.
I tråden blir det skrevet 1.3-1.4bar.
Man vet jo at 940 røret bremser endel, det fant Volvo ut og man kan se det i bremsetråder publisert på savar turbo.
Turboen er også relativt trang i turbindelen.
Kombiner det med en helt urørt topp så er man vel på sporet av noe.
Std. Fk innsug er vel heller ikke optimalt om man jakter effekt men hjelper ikke at innsugsystemet evt. blir oppgradert hvis det koster for mye varme og effekt å få eksosen ut.
Men har sett bremsepapirer der t5race kammen både std. og omslipt med mere løft har gitt høy effekt på motorer med 940 rør,fellesnevner for disse er først og fremst bruk av større turboer med mer effektiv turbindel.
Men da med registeret og maks effekt flyttet oppover på turtallskalaen, som er vanlig med en større turbo som lader litt senere.
Så kan man velge å tro på det man vil![]()
Sist endret av Knallert; 27/07/13 kl 06:54
Kan forklare litt om den omslipte T5+ racakammen som turbosnurr brukte hvis det blir ansett som en forklaring og ikke en unnskyldning.
Bremsepapiret viser ikke hele potensialet. Samme turbo har tidligere vært montert på en B234 med 204 eksosmanifold og leverte da 332 hk v/ 4000 o/min.
På denne 8V motoren var han på ett stadie i mappingen rett over 300 hk på 4000 o/min., men klarte ikke dette igjen. Etter at bilen krasjet og motoren ble tatt ut så viste det seg at løsningen for å holde den integrerte WG helt lukket ikke fungerte tilfredstillende. Man kunne rotere wg tallerken med fingen.
Med en portet 530 topp med store ventiler og ingen lekkasjer i eksosmanifolden så hadde resultatet vært ett HELT annet.
Denne motoren ble også bygget med overdrevet lavt kompresjonsforhold på 6,8:1 for å prøve å kjøre 3,0 BAR ladetrykk.
Jeg syns derfor ikke at er riktig å skylde den lave effekten i mellomregisteret på T5+ racekammen i dette tilfellet.
Var ikke hensikten å kritisere.
Prøvde bare å forklare hvordan turbomotorer som puster bedre får en høyere sugemotoreffekt med i dette tilfellet den samme kammen.
Regner med at innsuget også kom mer til sin rett med en større turbin og heva effekten som n/a.
Det viser vel at selv om overlappet er lite og tilpasset mye mottrykk så slår det positivt ut med mindre mottrykk på den kammen også.