Bare sånn til opplysning,med kappede fjærer så vil du mest sannsynlig pungtere de gule koni demperene.
På en 940 kan man da bruke gule koni fra 240. De er mye kortere. Det funker med kappa fjær
Jepp, må bare lage ei foring til å legge oppå dempern under mutteren som skrur dempern fast.
På 740n kjørte jeg kappa fjærer, bilstein clubsport til 240 uten de putene på dempern, var ganske lavt det, fjæra sto ikke i spenn når den var jekka opp, men hadde litt fjæring kontra med originaldemperne med samme fjærer.
Tar dem førerkortet hvis senk ikke er innskrevet i vognkort også?(tenker på ikke kappa )
Kjører med 60mm senk forran på begge mine,men fjærene er ikke tuv godkjente.
Noe av det teiteste jeg ser er kappa fjærer.
Vanlig takst der hvor jeg kommer fra, er å bare jekke opp bilen og stikke vinkesliperen borti fjæra til det smeller.
Så kapper man fjæra opp i biter og plukker den ut....neste side!
Udugelig senk på bare 10 min.
Aldri hatt kappa fjærer og kommer aldri til å ha det.
Koster 1500kr for senkefjærer, har man ikke råd til det så la det for i hellvete være da!
Man modder bilen for at den skal bli bedre, ikke værre.
Funksjon før form...BASTA!
Har du tenningsbank? Slå tilbake!
Skal du opp og fram i verden, må du værra som oss!!
Ja her fyrer vi jaggu løs..
Folk har delte meninger på det nivået. Og du kan ikke komme her å si hva som er rett og galt..
Alle gjør ting på sitt vis..
Jeg kapper. Men har absolutt ikke noe i mot senk..
Jeg kapper ikke bevist for di jeg vet det ikke er lov...
Er bare slik det er blitt med årene. Folk får gjøre hva dem pokker vil.
Men et lesjøfårs 40/40 senk holder absolutt ikke.. Og det er det "ENESTE" senkefjærene som kan godkjennes på 240..
Og det er for svært veldig mange. ikke godt nok. Så det er lite vits i å slenge ut små trussler og nedtrykke folk på det viset.
Er noe som heter det at: Alt er lov, så lenge man ikke blir tatt!
BTW: Merkelig du kaller deg "Skurk" når du skal gjøre alt på lovlig vis.. ? Det er b-lags kjeltring
Sist endret av Volvonikko; 19/05/13 kl 22:50
?
Folk er glade i å påpeke hva som er ulovlig her inne, men hvor mange har godkjent/lovlig effekt i bilen sin? Eller kjører med ulovlige bremser, eksos, bur osv?
Sist endret av ovlov86; 19/05/13 kl 23:54
Fyrer og fyrer. Føler jeg må få lov til å forsvare "skurk" her. Det handler ikke om noe "personangrep", men hva jeg ville kalt det: generell idioti. Og hvis alt er lov, så lenge man ikke blir tatt, ja da er det bare å kjøre på...
Alle har forskjellige meninger om ting, og selfølgelig innenfor det med senking av bil. Om du ikke får noe godkjent senkesett så ville det vært mer logisk å kjøpt 60/60 senk og hatt skikkelig understell i stedet for "home-made-style". Jeg ga vel egentlig uttrykk for min mening i forrige innlegg, så jeg skal ikke gjenta det..
En jeg kjenner ble møtt av en som hadde samme tanke som deg. Vedkommende tenkte at "nei, her er det ingen så da kan vi gasse på (alt er lov, så lenge man ikke blir tatt)". En del gass og med en hastighet i bortimot 100km/t i en 70 sone, en sving og en møtende bil hører ikke sammen. Spesielt med den standarden bilen var i som tullingen kjørte (skulle ikke forundre meg om Bosch hadde besøkt han også, for bilen var lav) Uansett; han jeg kjenner sitter nå i rullestol, er lam fra hoftene og nedover. Han andre er jeg usikker på, men han var ganske fjern da han ble lagt på båre.
I dag så sitter han hjemme og hele livet/levesettet er totalt forandret. Dessuten så håper jeg vedkommende som kjørte på han har dette i bakhodet så bra at han tenker seg om en ekstra gang. Alt handler om den lille risikovurderingen som vi alle må ta til enhver tid ved alt vi gjør, og jeg håper at noe av det vi sier gjør at du forstår at det finns alternativer.
-> Volvo V90 D3 AWD || x Dodge Ram 5.9d '03 || Volvo V70 D5 AWD '06 || x Volvo V70 D5 '07 || x Volvo V70 D5 AWD '05 || x Volvo V70N 2.4d '07 || x Volvo V70 2,5t AWD '98
x Volvo V70 2.5D '00 || x Volvo 964 3.0l '91 || x Volvo 855 '95|| x Toyota Hiace '07 || x Volvo 760 TDiC '90 || x Volvo 940 TD '92 || x Hyundai H1 '98 || x Volvo 760 GLE '88
Det finnes flere biler jeg ikke ønsker å nevne...
Må virkelig si jeg ble litt tilside satt der gitt..
Var virkelig ikke noe særlig å høre.
Men kunne denne situasjonen endret seg om fjørene ikke var kappet ?
Hadde de mest innspill i dette øyeblikket ? Hva med fart ?
Flertallet sier det at størt grad av ulykker er pga fart. Sjeldent kappet fjører. Men jeg står i stor respekt for deg og dine meninger. For ikke å snakke om han som måtte lide for det.
Jeg er slettes ikke i mot noen av delene. Jeg kapper kun fordi bilen min skal se fin ut. Bruker den så og si aldri. Kun veteran stil og står for det meste i en garasje.
Når jeg bruker bilen, er det kun for en søndags tur, eller treff og utstilling osv.
Den 245en er sjeldent over 60km/t.. Er så vidt den ruller på vegen.
Så derfor tar jeg en slik beslutning.
Hadde dette vært en bruksbil eller lignende, hadde nok tanken om senk streifet mer ja.
Men må virkelig innrømme at lesjøfårs 40/40 er vesentlig lite senk for en 240. Er det eneste man får risset inn i vognkortet.
Alt annet er ikke tuv eller lovlig i det hele tatt.
Derfor er jeg litt for kapping. Eller frisering av lesjøfårs. Og det er "KUN" pga utseende.
Liker ikke 40/40. På 240 blir alltid dette til at bilen blir høyere foran enn bak. Noe som ser helt patetisk ut. Skal stuke/ligge nedpå litt foran. Eller helt nøytral foran og bak.
Som sagt, jeg er ikke ute etter å bryte regler eller gjøre noe ulovlig.
?
Poenget er ikke selve fjørene, men holdning til "nei, det er ikke så farlig". Alle måner drar, og dårlig understell er en av tingene. Hjul, bremser og understell bør være 1.prioritet samt. holde det i orden. Selv kjører jeg bortimot 50k i året selv med forskjellige biler og merker ofte at nevnte ting bør/er i orden.
Som sagt; det er ditt valg av hva du velger å gjøre. Du mister ikke lappen ved kapping av fjører, du blir bare henvist til teknisk. MEN: om det skulle skje noe, en ulykke etc. (trenger ikke være store greiene), men kan fort få skylden og litt strengere straff pga. det.
-> Volvo V90 D3 AWD || x Dodge Ram 5.9d '03 || Volvo V70 D5 AWD '06 || x Volvo V70 D5 '07 || x Volvo V70 D5 AWD '05 || x Volvo V70N 2.4d '07 || x Volvo V70 2,5t AWD '98
x Volvo V70 2.5D '00 || x Volvo 964 3.0l '91 || x Volvo 855 '95|| x Toyota Hiace '07 || x Volvo 760 TDiC '90 || x Volvo 940 TD '92 || x Hyundai H1 '98 || x Volvo 760 GLE '88
Det finnes flere biler jeg ikke ønsker å nevne...
Er vel bare på et volvo forum hvor folk diskuterer om hvor mange ringer dem skal ta bort på traktoren sin.. Er det drygolin dere bruker for og få farge på bilene deres også?
Volvo fantast?
Finnes da vel tonnevis med BMW og Mercedes med kappa fjærer også.
2007 Volvo V70 D5 AWD
1980 Volvo 244 DL, B230FT.
[x]2012 Volvo V60 R-design
[x]1997 Volvo 850 R
[x]2004 Volvo V70 D5 AWD
[x]1986 Volvo 240 GLT
Greit å vite :-)
Volvonikko: selv helt vanlige tullinger har lyse øyeblikk serru.
Gikk tom for argumenter ettersom du "angriper" nicket mitt?
Synes det er veldig ok at kapping er forbudt.
Hadde man brukt båndsag og rikelig med skjæreolje og ikke kappa så mye at man mister forspennet, så hadde det jo ikke vært noe problem.
Men faktum er at, noen vattnisser prester å modde en av hovedkomponentene for kjøreegenskapene på bilen med vinkelsliper.
Fjærstål og varme er ikke en kjempekombo.
I en nødsituasjon med fullasta bil og kanskje en tung henger og 5personer i bilen,er belastning på understell enorme.
Da vil vi som kommer kjørende og aner fred og ingen fare, at han som kommer i mot, nødbremser og svinger unna ongen som kommer løpende etter ballen sin ut i veien sin bil fungerer som den var tenkt til.
Synes du det er veldig vanskelig å forstå?
Sist endret av skurk; 20/05/13 kl 16:19
Har du tenningsbank? Slå tilbake!
Skal du opp og fram i verden, må du værra som oss!!
Kan kappe på forskjellige vis. Går ann å sveise fjøra fast i skåla også..
Handler ikke om å ta 6 ringer på hver fjør heller..
Vet at div ulykker samt at bilen slepper i svinger eller fart..
Men i fleste tilfeller: Menneskelig svikt.
?
Kapper man så mye så korter man demper helt til man får spenn.
Når man kjører så lav bil man vil (!), kommer det en annen faktor. Vinkel på bærekule og endeledd. Kan ganske enkelt forbedres markant hvis man har noen ekstra fjærbein liggende som man er villig til å sette vinkelsliperen i.
Jeg har forøvrig 10cm neddreide dempere og kapp.