Ausj!
Men da blir den bilen her så bra den kan bli gitt =)
Blir spennende å se sluttresultatet nå, blir det klarlakk?
Henrik Hassel
Volvo Car Club Norway - VCCN.NO
Styremedlem
S60 2004 - 2,5T - AWD
V70 1998 - 2.0t - SOLGT
Blir bra dette Øyvind! Skjønner at du vil ha klarlakk! Merker jo hvor mye lettere det er å vedlikeholde lakken på 850en kontra 300en.
Greit å få rettet ut døra også, den har jo liksom ødelagt litt for helheten til nåMen nå blir det andre boller!
![]()
Sist endret av Daniel V; 27/03/13 kl 22:22
Mvh Daniel V. Volvo 444 PV 1958
Det blir nok bra om ikke så alt for lenge ja. Klarlakk må man ha den dag idag. Hadde lakken hvert skikkelig beskyttet fra dag 1 så tror jeg ikke SS lakk er noe verre å holde pen enn lakk med klarlakk, men når jeg kan velge så blir det selvsagt klarlakk.
Gleder meg veldig til å få alt på stell. Serlig den døren.
Har også noen andre småplaner:
- Refleksplaten skal ikke på igjen. Nye skiltplater skal monteres.
- Luftfilterboks skal jeg prøve å få plass til på innsiden av høyere fremskjerm. I denne forbinnelse skal også LMM flyttes og jeg skal få oljedamp slangen inn på innsug til turbo.
- All plast skal grundig rengjøres og behanles (så sant tiden strekker til)
- Girkasse skal skiftes iløpet av sesongen pga det mangler 1 eller felr tenner på reverse giret.
- Speedometerpolhjul i bakaksel skal flyttes da det står montert litt for langt inn på differensialen.
- Skifting av div servicedeler. Må også fikse noen små lekkasjer på motor.
Innvendig har jeg også endel planer. Det står det om tidligere i tråden her.
Sist endret av Øyvind G; 28/03/13 kl 13:27
Overbevist om at dette blir meget bra![]()
Følger med i spenning.![]()
Bilen blir mest sannsynlig overlevert til lakkerer om ca 2 uker.
Jeg må også få demontert takluke pga. pakkningen er vanskelig å maskere. Hvis ikke jeg husker feil, så må taktrekket ned for å få til dette, men det er ikke noe problem.
Bakluken skal jeg prøve å rette ved innfestingen til hengsle på høyere side, så luken står rett på bilen. Jeg må også fjerne en god del lim inder luken etter forrige eier har lydisolert den.
Har så vidt begynt på rengjøring av lister. Startet med de som er i bunn av dørene. Her er det mye tape å fjerne og det sitter godt. Har vasket 1 list med SurfexHD. Den blir helt ren av det, men som jeg hadde misstanke til så er disse listene såpass falmet og missfarget at jeg ikke kan få de fine. Derfor har jeg bestemt meg for å lakkere de i omtrent samme gråfarge som de skal være. Ser ut som jeg har endel å gjøre samtidig som bilen er på lakkering for å få et bra resultat på all plast.
Skal også vaske bilen så godt som det lar seg gjøre for å fjerne all skitt som lå under lister og div deler før den leveres til lakkerer.
Digg med lakkerte lister da.![]()
Demontering av takluke og vask av bil før lakkering.
Etter ønske fra lakkerer har jeg nå demontert takluke og vasket bilen. Dette fikk jeg gjort igår.
Pga. det er vanskelig å maskere pakkningen til takluken må jeg også demontere den. For å få til dette må taktrekket også demonteres. Dette er ikke noe problem annet enn at det er litt ekstra jobb.
Bilen var iutgangspuktet ren da den ble vasket før vinterlagring og har stått med trekk hele vinteren, men det lå endel skitt under delene som er demontert. SurfexHD 1:5 ble sprayet på og jeg spylte med HT der det var mulig. Det er mange "hull" i bilen nå, så jeg måtte ta det litt pent med spylingen. Etter dette tok jeg en ONR vask.
Jeg synes Shield har holdt bra denne gangen.
Etter vask ble det mye reinere, men det sitter litt igjen. Vil tro dette er godt nok på en bil som skal lakkes.
Taktrekk og takluke ble som sagt demontert.
For å huske hvor ledningene på taklampen skal stå tok jeg også bilde av lampen.
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
De siste dagene har jeg også jobbet endel med å fjerne tape fra noen av listene på bilen. Dette sitter ekstremt godt fast og har hvert endel jobb å fjerne.
Slik så listene ut før jeg startet.
Fremsiden av listene har jeg aldri fått helt bra så jeg har bestemt meg får å få de skikkelig rene nå som jeg har de av. Jeg startet på den minste delen og prøvde diverse produkter for å få den ren og grå istenden for brun. Det viser seg at denne missfargingen sitter så dypt inne i plasten at det ikke lar seg fjerne. Ikke en gang clay eller våtslip fjerner den stygge fargen. Dette er et problem som går igjen da jeg aldri har sett en 240 med dette listverket i riktig farge.
Listene blir rene med Surfex, men de er så falmet og missfarget at det er vanskelig å få frem riktig farge igjen.
Jeg har kontaktet lakkerer om dette og blitt enig med han om at de skal lakkeres grå.
Det har også hvert litt av et prosjekt å få av all tape. Jeg holdt på lenge på et par små deler med en metote som var meget tidskrevende. Denne metoden var å skrapebort tapen med forskjellige verktøy. Varmet også litstene i varmt vann. Dette gjorde jobben litt lettere, men likevel satt det godt. Sitrusrens ble også prøvd, men tror ikke sitrusrensen kom til limet når all den tykke tapen var der.
Rart jeg ikke tenkte på dette tidligere, men jeg endte opp med å få fjernet nesten alt med rotordyse på HT (hvem hadde trodd at jeg noen gang skulle få bruk for den?). Dette gikk ganske effektivt. Smårester ble fjernet med sitrusrens fra Valetpro, håndkle, håndmakt og litt clay.
Resultatet ble bedre enn jeg forventet.
Nå er det bare fremsiden som må renses så er listene klar for lakkering.
Lakkerer har sagt at jeg mest sansynlig kan levere bilen til han helgen 19-21 April.
Jeg har også snakket med en bekjent som jobber med ruter. Han skal skjære ut frontruten min neste Tirsdag. Har uansett hatt planer om å skifte den, så da passer det egentlig veldig fint å ta det nå.
Har du vurdert å droppe de nederste listene? Ser mye bedre ut med kun kanallista.
Christian Gulbrandsøy
Volvo Car Club Norway - VCCN.NO
Nestleder/Treffansvarlig
Er ikke enig ^^ synes du skal beholde alt av listerblir for lite detaljer synes jeg uten de listene
![]()
Sakte ja, men foran deg!
Volvo 240, 1990, B230f (Langtidsprosjektet)
Volvo 745, 1987, B230f (rep.prosjektet/bruksbil) Er til salgs
Hvis jeg dropper listene på siden må jeg droppe den bak også og det ser ikke bra ut å ikke ha noe bak.
Har også blitt litt glad i alt som er orginalt de siste årene, så jeg synes at en 240 fra 86-93 bør ha denne plasten. Jeg er overbevist om at dette kommer til å se bra ut når det er lakkert mørkgrått slik som f.eks skvettlappene på 940 er.
Sammenligner jeg med fargen bak på listene skulle den nok hvert litt lysere, men utifra den 240'en jeg så på Elmia som var urørt og hadde gått 40 mil, så så det faktsik ut som at listen skulle være så mørke.
Jeg har vurdert svart, men så var det det med hva som var orginalt igjen da. Jeg tror også at svart ser mere "bruktbilstripe" ut enn det grå gjør. Med såpass mørk gråfarge så tror jeg det blir en mellomting. Alt er bedre enn grå lister med brunskjær i hvertfall!
Jeg har nå få vasket fremsiden av listene også. Har tatt mange runder med Surfex og det blir fortsatt brunt noen steder når jeg lar det ligge å virke litt, så det er nok noe igjen. Tror ikke jeg gjør noe mer med de mtp. at de likevel skal slipes og lakkes. Fant også ut at missfargingen kan skrapes av så nå er jeg usikker på om det er missfarget eller om det ligger noe på utsiden. Det blir uansett ikke noe pent resultat å skrape over listene med en kniv, så jeg går for lakkering.
Skal slenge med noe fler bilder av listene senere idag.
Plastlister til 240 (Fortsettelse)
Nå som alt lim var borte fra baksiden av listene var det på tide å få fremsiden så ren som mulig før lakk. Jeg har kjørt mange runder med Surfex 1:1 og kost. Det ligger nok noe småtteri igjen, men siden de likevel skal slipes og lakkeres så tror jeg dette er godt nok.
Når Surfex har virket i noen minutter ser man tydelig at den løser opp skitten og "trekker den ut" av plasten.
Etter flere runder med Surfex, børste og skylling ser det slik ut:
Jeg testet også et sprekt syrebasert produkt fra Ferrobet som heter Alurens. Synes ikke denne fikk listene noe rene. Surfex var mere riktig produkt for denne jobben. Godt av det pga. Ferrobet har såpass sprek syrekukt at jeg begynner å hoste av den. Liker ikke produkter som dette.
Alt dette har blitt gjort imellom slagene i hverdagen iløpet av de siste dagene.
Stor forbedring med plast-listenehva for en 40mils 240 på Elmia du nevnte her?
- Volvo S60 2.0T -02
- Audi 80 Quattrofemmer
Har desverre et par mobilbilder av den.
KL-racing har superbillige silikonslanger, er der jeg kjøpte mine svarte![]()
Mye flott arbeid. Digger bilen din.
Mine prosjekt - Linker under:
90 mod Volvo 240 Turbo - Prosjekt tråd
88 mod Volvo 240 Turbo - Rullende prosjekt tråd
92 mod Volvo 245 - Rullende prosjekt tråd
Ønsker å kjøpe ett B204GT/FT innsug, send en pm om du vil selge.
Sendt til lakk.
På Tirsdag ble frontruten demontert. Takk til Johnny som var så snill å skjærte den ut for meg. Dyktig kar.
Dette ble gjort så skånsomt som det var mulig. Selv om bilen skal lakkeres, så liker jeg at alt blir gjort uten å lage skade.
Fikk tatt noen få bilder underveis med Martin sitt kamera.
In action:
Her er ruten ute.
Fant en liten flekk med overflaterust oppe i høyere hjørne. Denne er fin å komme til nå som ruten er ute.
Det kan se ut som at det ikke går ann å få tak i ny rute til gammel type list. Jeg hadde håpet på at jeg kunne beholde den gammle listen. Johnny skulle skjekke ut dette. Blir det ny list så må jeg få tak i ny type pakkning til bakruten også.
Nå har jeg levert bilen hos Nøtterøy billakkering. Det regnet selvfølgelig idag, så bilen ble fraktet med trekk pga. div ruter er demontert. Likevel ble det litt vann i bilen, men det var ikke til å unngå.
Glemte selvfølgelig å ta bilder regnværet selv om kamera var med. Mulig bilen er ferdig allerede neste helg.
Fantastisk arbeid!
En original 244 Turbo hadde vært i trygge hender hos deg :-) Det hadde vært bil for deg!
Stå på!
Grundig detaljarbeid, utvilsomt. Skal det lakkeres alt fra bunnen av nå?
93/94 245SE
93 244SE (45.000 km)
75 164E (fra California)
03/04 S80 2.0T
15/16 S80 D4