Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  216
Side 20 av 77 FørstFørst ... 10 18 19 20 21 22 30 70 ... SisteSiste
Viser resultater 476 til 500 av 1923

Tråd: Datasprut tråden!!

Registrerte brukere Njål Nilssen sin avatar
    Medlem siden
    27. jan. 2010
    Sted
    Andøy
    Antall takk

Standard

Sitat Opprinnelig postet av Truckdriver Vis post
    Kunne i grunn ikke vært sakt enklere å greiere. Selv jeg som liker MS er ikke noen fan av MS1. Grunnprinsippet er likt for de fleste sprut når man tuner, det er stort sett detaljene rundt som er forskjelige. Det betyr at man ofte er godt utrustet senere selv om man kommer over ett sprut man ikke har erfaring med fra før.
    Derfor liker jeg DIY prinsippet, for slike som meg som har interessen av å lære, og ikke er primært ute etter skrytemotor der mesteparten av jobben settes bort.
    Og da kommer man uansett ikke unna mange timer med studie. De kommersielle/motorsportsprutene jeg har vært borti har manualer beregnet for folk med erfaring, og gir få svar til en amatør som er ute etter å lære.

Til syvende og sist er det uansett du selv som må ta valget hva du skal gå for, og ikke la noen tullinger på ett forum bestemme for deg.
    For å være helt ærlig så var jeg veldig skeptisk selv før jeg bygde min første MS2. Og forventet i grunn at den skulle bryte sammen når som helst når jeg tok den i daglig bruk.
    Til å begyne med var oppsettet slik at det tok maks 5 min å bytte om til orginalhjerne om det skulle bli problemer. Eneste tilfellene jeg måtte gjøre det var når ett dårlig USB til COM adapter klusset til med justeringen. Etterhvert ble det bygd ut med ekstra funksjoner slik at det ble mer jobb å konvertere til orginal hjerne igjen. Når jeg var kommet så langt bød det likevel ikke på noen problemer de 30-40000km jeg kjørte med det oppsettet.
    Så når du skal sette deg ned for å bestille sprut bør du også være helt ærlig mot deg selv. Om du har litt DIY ånd og er oppriktig interessert i å bruke tid på å lære selv, så kan MS eller f.eks VEMS som er mer rettet mot slike kjøpere være aktuelt for deg.
    Om det er stor fare for at f.eks en tuner eller annen egnet person skal ta seg av det meste av justering, så kan det bli både billigere og bedre med ett kommersielt sprut anbefalt av den som skal justere.
    Jepp, derfor jeg begynnt aller først å se på MS (som da ikke hadde like mye muligheter som VEMS), fant ut jeg skulle bruke VEMS og satte meg inn i det. Når jeg da ble tipset om DTA og til sist bestemte meg for å gå for det, har jeg nå funnet ut etter å ha jobbet litt i med DTA, at bakenforliggende grunnkunnskaper fra både MS og VEMS har vært gull verdt nå som jeg holder på med DTA'n Uten basic-viten om sensorer og hvordan de blir tolket og hvordan ecu-er fungerer, hadde det ikke vært mye forståelig i manualene, da de helst er laget for folk som har litt bakgrunnskunnskap.
    Tidligere brukernavn: flyfaen
    Opptatt med kjipe greier som "Sundown" for P-3 Orion, et dritthus osv...
    Pellementmaker hos NK Engineering AS
    A-til-B-traktor: 90' 740GL
    Njål's 940Dtic --> 960II 3.0 24v Bruksbilprosjekt

Registrerte brukere
    Medlem siden
    06. sep. 2011
    Antall takk

Standard Datasprut tråden!!

Hva slags funksjoner er du manglet i MS som DTA har da?
    Spør bare av ren nysgjerrighet

- Magnar Tharaldsen, Tapatalk@iPhone -

Registrerte brukere
    Medlem siden
    02. april 2010
    Sted
    Fauske
    Antall takk

Standard

Såvidt jeg kan se av DTA sin oversikt, så er det i grunn ingen.
    Jeg kommer ikke på noen andre sammenlignbare sprut med flere funksjoner enn nyeste Alpha firmwaren til MS3.
    Men det skal også nevnes at mange av de nye kjekke funskjonene som ligner det orginale sprut har er rimelig nyutvikla.
    - 98 Mustang Cobra banebil. - 84 mod. Ford Sierra 2.0GL, med 105 ville gamper, foreløpig. - 2000 "Opel" Tahoe 5.3 LT, LPG drift, trekkbil.
    x 97 mod V70 2liter turbo på 180hk. x Solgt til fordel for Mitibushen Pajero, trekkvogn. Pajero solgt.
    Jeg har datasprut, først og fremst MS, som hobby. Har begynt å legge ut noen videoer på youtube oktober 2018

Medlem siden
    27. jan. 2010
    Sted
    Andøy
    Antall takk

Standard

Jeg kommer ikke på noen andre sammenlignbare sprut med flere funksjoner enn nyeste Alpha firmwaren til MS3.
    Men det skal også nevnes at mange av de nye kjekke funskjonene som ligner det orginale sprut har er rimelig nyutvikla.
    Dette er snakk om endel år siden, MS hadde DA ikke det jeg var ute etter, så det ble glemt også har jeg ikke holdt meg så veldig oppdatert på det siden... så på VEMS, ble ikke helt overbevist etterhvert så ble jeg tipset om DTA, som for meg har funket fint så langt

Registrerte brukere
    Medlem siden
    06. sep. 2011
    Antall takk

Jeg har jo bare fiklet med MS3+X og føler jeg kun utnytter en brøkdel av det den er i stand til.

Tenker du da på ting som check engine lyset og limp mode da?
    Jeg har ikke satt opp det i min bil enda.

Bruker en Nexus 7 via Bluetooth som ekstra instrument, så ser fort om noen av sensorene ikke svarer helt.

Et slikt instrument tilkoblet MS kommer på under 3000kr, og man har full frihet til å designe alt av målere/layout/farger selv. Etter min mening får et Stack instrument til å ligne en Nokia 3110 i forhold

Her er en relativt klein inboard vide fra A4'en min, med Shadow Dash MS kjørende på Nexus 7.

Eneste som irriterer meg med dette oppsettet er at prosessorkraft og Bluetooth bruker mere strøm en den klarer å lade :(

Sist endret av eMTea; 29/01/13 kl 14:34

Registrerte brukere
    Medlem siden
    02. april 2010
    Sted
    Fauske
    Antall takk

Standard

Sitat Opprinnelig postet av flyfaen Vis post
    Dette er snakk om endel år siden, MS hadde DA ikke det jeg var ute etter, så det ble glemt også har jeg ikke holdt meg så veldig oppdatert på det siden... så på VEMS, ble ikke helt overbevist etterhvert så ble jeg tipset om DTA, som for meg har funket fint så langt
    Japp, tenkte meg til det, og det var derfor jeg tilføyde siste linjen i det inlegget mitt At det funker bra, har de funksjonene du trenger for øyeblikket, og at du er fornøyd, er jo uansett det viktigste.
    Sitat Opprinnelig postet av eMTea Vis post
    Tenker du da på ting som check engine lyset og limp mode da?
    Jeg har ikke satt opp det i min bil enda.
    Ja bla. Hjelper for tiden en kompis med montering av en MS3X i en BMW. Denne har transplantert hjerte fra en nyere BMW, og siden motorstyringen til den nye motoren ikke passer rett over, og han skal ha turbo senere, så går han direkte for datasprut istedenfor å forsøke å tolke kryptiske og dårlige koblingskjemaer til den orginale motorstyringen.
    Ganske så standard MS3X med pcb v3.57. Men jeg har loddet inn klokkemodul og bankesensormodul. Vi skal til å begyne med prøve med bare en bankesensor, men det er ferdig koblet for en ekstra, minus selve sensoren.
    Noe som for meg blir litt nytt i forhold til tidligere installasjoner jeg har gjort er at jeg skal prøve å etterligne flest mulig av de orginale funksjonene som hører til rundt den motoren. Det vil etterhvert føre til flere tilleggsfunskjonere enn jeg har prøvd før.
    Har tenkt å sette opp chek engine light og limp home mode. Ventil som åpner for kullfilter til avgasser fra bensintank skal også styres av sprutet. Tomgangsventil uten returfjær(3 ledninger) er også nytt for meg. Har også tenkt å prøve på å kontrollere oljetrykklampe med sprutet.
    Forhåpentligvis etanolsensor etterhvert.
    Ladetrykk vil selvsagt bli kontrollert av sprutet når den tid kommer. Hastighetssensor skal også etterhvert kobles til, med de muligheter det byr på.
    - 98 Mustang Cobra banebil. - 84 mod. Ford Sierra 2.0GL, med 105 ville gamper, foreløpig. - 2000 "Opel" Tahoe 5.3 LT, LPG drift, trekkbil.
    x 97 mod V70 2liter turbo på 180hk. x Solgt til fordel for Mitibushen Pajero, trekkvogn. Pajero solgt.
    Jeg har datasprut, først og fremst MS, som hobby. Har begynt å legge ut noen videoer på youtube oktober 2018

Registrerte brukere
    Medlem siden
    06. sep. 2011
    Antall takk

Ja det høres ut som du har litt å stelle med da

Medlem siden
    27. jan. 2010
    Sted
    Andøy
    Antall takk

Standard

Japp, tenkte meg til det, og det var derfor jeg tilføyde siste linjen i det inlegget mitt At det funker bra, har de funksjonene du trenger for øyeblikket, og at du er fornøyd, er jo uansett det viktigste.

Ja bla. Hjelper for tiden en kompis med montering av en MS3X i en BMW. Denne har transplantert hjerte fra en nyere BMW, og siden motorstyringen til den nye motoren ikke passer rett over, og han skal ha turbo senere, så går han direkte for datasprut istedenfor å forsøke å tolke kryptiske og dårlige koblingskjemaer til den orginale motorstyringen.
    Ganske så standard MS3X med pcb v3.57. Men jeg har loddet inn klokkemodul og bankesensormodul. Vi skal til å begyne med prøve med bare en bankesensor, men det er ferdig koblet for en ekstra, minus selve sensoren.
    Noe som for meg blir litt nytt i forhold til tidligere installasjoner jeg har gjort er at jeg skal prøve å etterligne flest mulig av de orginale funksjonene som hører til rundt den motoren. Det vil etterhvert føre til flere tilleggsfunskjonere enn jeg har prøvd før.
    Har tenkt å sette opp chek engine light og limp home mode. Ventil som åpner for kullfilter til avgasser fra bensintank skal også styres av sprutet. Tomgangsventil uten returfjær(3 ledninger) er også nytt for meg. Har også tenkt å prøve på å kontrollere oljetrykklampe med sprutet.
    Forhåpentligvis etanolsensor etterhvert.
    Ladetrykk vil selvsagt bli kontrollert av sprutet når den tid kommer. Hastighetssensor skal også etterhvert kobles til, med de muligheter det byr på.
    Hvordan blir det med VANOS'en da?

BTW... 3 pins tomgangsventiler er DIGG ift 2 pins møkka fra 740 og 940... justeringsbredden er 100% og ikke mellom 85% og 95% dty.c Dog kontrollprinsippet er HELT annet og fullt avhengig av closed-loop og PID controller... Feks. 100% duty på ene og 0 % på andre vil bestemme om den er helt åpen eller helt stengt alt etter hvilken av pinne 1 og 3 som har 100%, og akselerasjonen til ventilen... 50 % på begge kanaler = sleiden er upåvirket 51% på ene pinnen og 49% på den andre så vil ventilen gå hele veien i en rettning til den endten er stengt eller åpen, bare sakte. 75% på ene og 25% på andre skjer det samme bare at ventilen går fort.

Vet faktisk ikke om det går å bruke en slik ventil i annet enn closed-loop, evt kanskje faseforskyvning går for å kontrollere den i open loop...

Registrerte brukere
    Medlem siden
    02. april 2010
    Sted
    Fauske
    Antall takk

Standard

En av de første utgavene av M50B25 motoren, om du kjenner til den. Så ingen VANOS der. Men det er støtte for variabel kamtiming, både hardware og firmware. PID eller av/på regulering. Selv om det vel enda er en Alpha funksjon så er det folk som har brukt funksjonen med suksess.
    Har som nevnt bare prøvd 2pins tomgangsventiler i forskjellige varianter foreløpig. Men det nevnes at 3 pins gir bedre kontroll av tomgang enn 2 pins.
    2 pins har vel bare selvregulering i forhold til belastnig, mens 3 pins som ikke har returfjær er mer selvregulerende i forhold til varierende driftspenning. Påvirkningen på tomgang i open loop skal altså være mindre når man plutselig får høyere strømforbruk fra f.eks lys.
    BTW, om reguleringsbredden er så snever som mellom 85-95%, altså 10% DC forskjell fra lukket til åpen, så betyr det vanligvis at ventilen kontrolleres med feil frekvens. Som oftest for høy frekvens. De fleste tomgangsventiler har komfortsone en plass mellom ca 50-150hz. For høy frekvens gir symptomer som nevnt over, mens for lav frekvens kan gi støy, treg respons og for grov justering, som igjen kan gi ujevn tomgang.
    Med passende frekvens har jeg vanligvis fått til justeringsbredde på ca 80-90% med 2 pins ventil. Typisk fra ca 10-90%DC.

Medlem siden
    27. jan. 2010
    Sted
    Andøy
    Antall takk

Standard

En av de første utgavene av M50B25 motoren, om du kjenner til den. Så ingen VANOS der. Men det er støtte for variabel kamtiming, både hardware og firmware. PID eller av/på regulering. Selv om det vel enda er en Alpha funksjon så er det folk som har brukt funksjonen med suksess.
    Har som nevnt bare prøvd 2pins tomgangsventiler i forskjellige varianter foreløpig. Men det nevnes at 3 pins gir bedre kontroll av tomgang enn 2 pins.
    2 pins har vel bare selvregulering i forhold til belastnig, mens 3 pins som ikke har returfjær er mer selvregulerende i forhold til varierende driftspenning. Påvirkningen på tomgang i open loop skal altså være mindre når man plutselig får høyere strømforbruk fra f.eks lys.
    BTW, om reguleringsbredden er så snever som mellom 85-95%, altså 10% DC forskjell fra lukket til åpen, så betyr det vanligvis at ventilen kontrolleres med feil frekvens. Som oftest for høy frekvens. De fleste tomgangsventiler har komfortsone en plass mellom ca 50-150hz. For høy frekvens gir symptomer som nevnt over, mens for lav frekvens kan gi støy, treg respons og for grov justering, som igjen kan gi ujevn tomgang.
    Med passende frekvens har jeg vanligvis fått til justeringsbredde på ca 80-90% med 2 pins ventil. Typisk fra ca 10-90%DC.
    M50 har jeg pella på en del ja Kjører min 2-pins ventil på 108Hz... samme som Pug og Volvo bruker på den originalt Mulig ventilen min er slitt. Dog skal gå over til 3 pins på min uansett, Kjøpte en 3 pins fra en 850 GLT av Marius Skau, den har samme vinklene på inn og utløps-nipplene som den 2 pinsen som er på 7/900 så bare å trekke opp ei ledning til og bytte kontaktstykke...
    Sist endret av Njål Nilssen; 31/01/13 kl 02:13

Registrerte brukere TomX95 sin avatar
    Medlem siden
    21. juli 2012
    Sted
    Telemark
    Antall takk

Standard

Har sett litt på en som laga adapter fra LH 2,4 til megasquirt. Han lagde kunn overgang fra bensin enheten til MS. Men kan man lage adapter fra den ekstra "sløyfa" som ligger ved siden av boksen? Eller er det ikke samme kabelene som går opp til tenningsmodulen??

Hvor mye mer vill jeg kunne forvente? Alle dysene går vell likt, så vill jeg fortsatt få litt ustabil bensin/luft blanding??
    Sist endret av TomX95; 09/02/13 kl 16:11

Registrerte brukere
    Medlem siden
    31. jan. 2010
    Sted
    Sykkylven
    Antall takk

Standard

Siden dette er datasprut tråden, og jeg mangler ting til datasprutet mitt så tenkte jeg at jeg kunne spørre her.
    Har fått hentet spjeldet og tps'en min.. men dette er jo original spjeldet fra ft og tps'en er fra 850, ser litt på hva jeg må gjøre for å få dette til og passe sammen...

Here goes: Noen som har ferdige distanser som jeg kan bruke for å få 850 tpsen til og passe original spjeldet? Eventuelt en 1:1 tegning som jeg kan bruke for å f.eks. merke av hvor hullene blir?

Kurt.
    Mine prosjekt - Linker under:
    90 mod Volvo 240 Turbo - Prosjekt tråd
    88 mod Volvo 240 Turbo - Rullende prosjekt tråd
    92 mod Volvo 245 - Rullende prosjekt tråd

Ønsker å kjøpe ett B204GT/FT innsug, send en pm om du vil selge.

Moderator ArneR sin avatar
    Medlem siden
    23. des. 2009
    Sted
    Overhalla, Nord Trøndelag
    Antall takk
    '83 242
    '92 BMW 325i coupe
    '92 BMW 325td coupe

Registrerte brukere
    Medlem siden
    31. jan. 2010
    Sted
    Sykkylven
    Antall takk

Standard

Nice Tusen takk. Bestilt ikveld

Du er en knupp ArneR

Kurt.

Registrerte brukere OlaBoy sin avatar
    Medlem siden
    21. juni 2010
    Sted
    Skien, Norway, Norway
    Antall takk

Standard

Noen som har erfaring med Autotronic SMC?
    Fordeler, ulemper, pris osv.

Registrerte brukere
    Medlem siden
    16. des. 2009
    Sted
    Frøya sør trøndelag.
    Antall takk

Standard

Hei kan noen fortelle meg hvordan en Breibandlamda fungerer ? skal bygge om fra lh til datasprut nå før sommeren. og har akkurat kjøpt meg en aem Breibandlamda. hvor langt fra turbo skal denne stå? har sjønt den må stå på topp av eksosrør.

mvh karlsen tuning
    §2 Signaturen skal bestå av max. 5 tekslinjer. Eventuelt bilde med max. størrelse 500x150 pixler.

WWW.Facebook.com/karlsentuning

KarlsenTuning

Volvo 242 turbo
    Volvo 360 turbo
    Volvo 245 Turbo

Registrerte brukere eab sin avatar
    Medlem siden
    27. nov. 2010
    Sted
    7036
    Antall takk

Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Antall takk

Standard

Sitat Opprinnelig postet av OlaBoy Vis post
    Noen som har erfaring med Autotronic SMC?
    Fordeler, ulemper, pris osv.
    Autronic SMC er gått ut av produkjon. Videre er det det simpleste sprutet som faktisk trenger "smarte" sluttrinn for å funke og det begynner det å bli litt vrient å få tak i.

Autronic sitt beste sprut er SM4. Etterhvert introduserte Autronic SM4 med det såkalte 1,09 chippet og de mener at dette er så revolusjonerende at det idiotforklarer ALLE andre sprut på markdet, inkl. eldre SM4, SM2 og iallefall SMC.
    Det er ingen grunn til å betvile påstanden.

Du gir fra deg store fordeler ved å velge SMC fremfor SM4 med 1,09 chippet så du bør ikke kjøpe SMC med mindre prisen er riktig god.

Medlem siden
    21. juni 2010
    Sted
    Skien, Norway, Norway
    Antall takk

Standard

Nei, fant ut også at det ikke var å få tak i, men sm4 har så veldig mye mer enn det jeg trenger, og det er noe for dyrt synes jeg. Men fant SM3 kit i Sverige til 12500svenske, så hvis de sender over grensa blir det det

Medlem siden
    27. jan. 2010
    Sted
    Andøy
    Antall takk

Standard

Nei, fant ut også at det ikke var å få tak i, men sm4 har så veldig mye mer enn det jeg trenger, og det er noe for dyrt synes jeg. Men fant SM3 kit i Sverige til 12500svenske, så hvis de sender over grensa blir det det
    Jeg er godt fornøyd med min DTA S80 Veldig ok pris også, så det kan jo være et alternativ også med mindre du har noen som skal mappe for deg som ikke kan noe annet en Autronic da

Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Antall takk

Standard

Helt rett og dette er problemet. Man betaler for en hel haug med saker og ting som i praksis ALDRI kommer i bruk = 100% bortkastede penger.

Har du sjekket Haltech sprint 500, Link Atom. Vi-pec V44 og KMS?
    http://qwt.no/performance/performanc...datasprut_univ
    http://www.krbtrading.no/link_ecu/cms/63
    http://www.halandtuning.no/Vi-PEC_datasprut.asp
    http://www.gasolin.no/index.php?main...roducts_id=653

Registrerte brukere Ola Moen sin avatar
    Medlem siden
    08. mai 2011
    Sted
    Skotselv, Buskerud
    Antall takk

Standard

SM3 er et helt greit, og bra sprut
    Om du vet at du kun skal kjøre 4 syl motor, så har man DTAS40Pro og S60Pro.
    S40Pro krever fordeler, og kjører kun semisekvensiell innsprøytning.
    Og klarer man seg med det, så har man et fullgodt sprut til 7500,- NOK.
    + TPS, lufttemp og evt bredbåndslambda
    Pedersen & Moen's diverse galskap.
    Treffes på 93288310
    75' 242
    81' 242 (Vent å se)

Medlem siden
    21. juni 2010
    Sted
    Skien, Norway, Norway
    Antall takk

Standard

Sitat Opprinnelig postet av flyfaen Vis post
    Jeg er godt fornøyd med min DTA S80 Veldig ok pris også, så det kan jo være et alternativ også med mindre du har noen som skal mappe for deg som ikke kan noe annet en Autronic da
    Sitat Opprinnelig postet av Batland Vis post
    Helt rett og dette er problemet. Man betaler for en hel haug med saker og ting som i praksis ALDRI kommer i bruk = 100% bortkastede penger.

Har du sjekket Haltech sprint 500, Link Atom. Vi-pec V44 og KMS?
    http://qwt.no/performance/performanc...datasprut_univ
    http://www.krbtrading.no/link_ecu/cms/63
    http://www.halandtuning.no/Vi-PEC_datasprut.asp
    http://www.gasolin.no/index.php?main...roducts_id=653
    Sitat Opprinnelig postet av V20T Vis post
    SM3 er et helt greit, og bra sprut
    Om du vet at du kun skal kjøre 4 syl motor, så har man DTAS40Pro og S60Pro.
    S40Pro krever fordeler, og kjører kun semisekvensiell innsprøytning.
    Og klarer man seg med det, så har man et fullgodt sprut til 7500,- NOK.
    + TPS, lufttemp og evt bredbåndslambda
    Har en kompis som har styra endel med Autotronic og Motec++ så har lyst til å ha en av de da det er enkelt å spørre han om hjelp om det er noe

Registrerte brukere
    Medlem siden
    31. jan. 2010
    Sted
    Sykkylven
    Antall takk

Standard

Noen som har en god løsning på sekundær trigger, (bruker gt101 giveren) på en b230ft? Hvor og hvordan feste..

Medlem siden
    27. jan. 2010
    Sted
    Andøy
    Antall takk

Standard

Sitat Opprinnelig postet av Riff Vis post
    Noen som har en god løsning på sekundær trigger, (bruker gt101 giveren) på en b230ft? Hvor og hvordan feste..

Men spørs hvis du har 240... Jeg brukte fordeleren som sto på 740'n min dreide ned akselen littegranne og pressa på halvmånen som ellers ville sittet i bakkant av hvitmotorer på eksoskammen... betydelig mer lavprofil enn det originale fordelerlokket, så KANSKJE blir det plass på 240 også, men kan ikke garrantere...

Kan lages mye mere lavprofil enn det jeg gjorde her også, jeg hadde bare ikke fokuset på det da jeg har 740 som brukstraktor, og genrellt holder på med 7/900 serie

Side 20 av 77 FørstFørst ... 10 18 19 20 21 22 30 70 ... SisteSiste

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •