Det er lenge siden jeg har oppdatert noe her, så jeg klipper og limer litt fra DCN.
Jeg har litt planer for denne bilen i år. For det første så skal den hellakkeres. Selv om den er i ganske god stand, så er det endel steinsprut og småskavanker som jeg vil ha bort. Fører døren skal rettes. Satser på å få begynt med demontering om ikke så lenge, så den kan bli klar til Sørlandstreffet.
Ved sidenav driver jeg også smått med interiøret, så det etterhvert kan stå i stil til eksteriøret. Innvendig er dethovedsaklig dashbordet som er dårlig, men jeg bytter også litt andrde deler innvendig.
Har bestillt nye setetrekk. De kom faktsik idag.
Jeg har fått tak i et dashbord til 240 som er i ganske god stand. Kun en liten sprekk ved luftedysen til frontrute og en liten skade i venstre hjørnet. Sistnevnte skade ble mindre synlig når jeg fikk vasket det. Sprekken er såpass liten at det er ikke sikkert jeg gjør noe med denne. Kanskje jeg fyller litt svart plastlim i den. Veldig mange av disse dashbordene har sprekk der.
Dette dashbordet kommer fra en litt nyere modell (93) enn min pga hullet og dekselet til senterhøytaleren er ikke på dette. Det gjør meg ingenting da det er veldig vanskelig å få tak i en høytaler i denne sære størrelsen.
Starter som vanlig med noen inspeksjonsbilder. Det er ganske støvete da det har ligget en stund.
Tok også bilder av skadene.
Før jeg begynte rengjøringen demonterte jeg noen smådeler så jeg kan komme til overalt og for at jeg kan rengjøre disse delene hver for seg.
Slik ser det ut etter demontering.
Deretter fant jeg frem Greenclean, børste, kost og Q-tip.
De trange stedene ble tatt med kost og Q-tip. De større flatene ble tatt med SV skinnbørsten.
Tørket over med MF.
Noen steder over instrumentet synes jeg det så litt skjollete ut.
Pga. misstanke til at det kanskje kunne ligge igjen mer møkk så finner jeg frem mitt favorittprodukt for hard rengjøring. Nemmelig SurfexHD. Denne gangen brukte jeg blandingsforhold 1:10.
Som jeg har opplevd tidligere, så er det ingen tvil om at Surfex er mer effektiv enn Greenclean. Jeg gikk over et par ganger med Surfex, børste/kost og pappir/MF før jeg sa meg fornøyd.
Ved en nermere titt så så jeg at flere av disse skjoldene ikke var skjolder, men litt ujevnheter i dashbordet. Tror ikke dette er synelig når alt er montert og ikke har en halogenlampe som lyser direkte på det. Surfex fjernet selvfølgelig ikke ujevnhetene, men det som faktisk var skjolder ble mye bedre.
Etter å ha testet litt forskjellige produkter endte jeg opp med CP PERL som beskyttelse. 50/50 bilder er en selvfølge.
Sprayet på produkt og fordelte det med kost.
PERL fikk ligge å trekke inn noen minutter før jeg tøket over med MF.
Når jeg var ferdig med 50/50 bildene mine gjorde jeg det samme over hele dashbordet.
Jeg har også funnet frem et par andre interiørdeler som fikk litt pleie. Dette foregikk på ca samme måte som med dashbordet. Lommene til dørtrekkene fikk PERL og gummimansjetten til girspaken fikk Pneu matt.
Jeg har også renset, behandlet og montert ventilene til varmeapparatet som sitter i dashbordet (det nye som skal inn i bilen).
Jeg har hele tiden synes at PERL 1:3 gav litt for blank finnish på dashbordet. Derfor har jeg også prøvet meg frem med litt forskjellige produkter. De produktene som jeg har til matt plast/vinyl (SV Protecton matt og GT matte dash) blir litt for matt da disse produktene ikke gjør noe med fargen på dashbordet (ser likt ut som med kun rens). I de fleste tilfeller er det slik vi vil det skal se ut, men på dette dashbordet ser det bare trist og ubehandlet ut.
Jeg prøvde å blande ut PERL enda mer (1:5). Fortsatt for blankt (med en flott og mørk svartfarge).
En ting jeg har merket med noen av disse produktene er at de må ligge litt før du tørker over. Tørker du med en gang så forsvinner alt produktet igjen.
Deretter prøvde jeg Pneu matt. Pneu gav det utseende jeg var ute etter. Jeg tok noen bilder, men synes det er vanskelig å få det slik som det ser ut på bildene. Derfor er mange av bildene veldig mørke. Her har jeg ganske god belysning så dette vil også gjøre utseende litt missvisende.
Tror det vil se bra ut når dashbordet er montert i bilen.
Midtkonsoll.
Enda en ny del til interiøret i 240 er i hus. Denne må selvsagt få en liten behandling. Den som står i bilen min mangler en liten bit ved brekket. Fort gjort at disse knekker akkurat der.
Den nye ser meget hel og fin ut. Det er en sprekk i bunn av den, men dette vil ikke synes da det er helt nede ved gulvet ved siden av beltet og stolen. Kommer til å lime sprekken med plastlim, så den ikke blir større.
Her er det noen bidler av utgangspunktet.
Den ser ikke så aller verst ut, men litt skitten er den og det er også litt slitasje på den. Spesielt der beltetfestet står. Det må man regne med på en gammel og brukt del.
Hele midkonsollen ble vasket med Surfex 1:10, gikk over med SV børsten fra skinnsettet og tørket over med MF. De ripete sidene fikk jeg litt bedre med hvit VP aplikator og S17+ for hånd. Tok et par 50/50 bilder av dette.
Etter at hele midkonsollen var ren og tørr påførte jeg SV Protecton matt med en SV detailkost.
Samtidig som at dette stod å herdet begynte jeg på smådelene.
Askebegeret ser det ut som bare er skittent og har mest sansynlig ikke blitt sneipet i da det ikke luktet røyk fra det.
Jeg demonterte klipset og la det i DeoxC en stund.
Askebegeret fikk deretter samme behandling som midtkonsollen med Surfex og Protecton matt.
Et 50/50 bilde. Protecton blir mattere etter den har ligget en stund.
Oppbevaringsrom ble støvsuget, vasket og behandlet. Her la jeg PERL 1:5 isteden for protecton pga den skjuler riper og slitasje bedre.
Etter at klipset hadde ligget i DeoxC i ca 1 time og 20 min så den slik ut. Ganske mye av skitten og korrosjonen som var på den er nå borte.
DeoxC gjør ikke metallet blankere, så da fant jeg frem MG NTX Metall all.
Etter litt gnikking med denne og SV Autobahn som LSP så det slik ut.
Til slutt noen ferdig bilder.
Setetrekkene jeg bestillte for en stund siden kom idag. Fargen er mørkere enn det jeg trodde. Noe som bare er positivt.
Føler at disse bildene ikke viser helt riktig farge da de egentlig er et lite hakk mørkere.
![]()