Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  144
Side 43 av 65 FørstFørst ... 33 41 42 43 44 45 53 ... SisteSiste
Viser resultater 1.051 til 1.075 av 1606

Tråd: Sugemotortråden!

Registrerte brukere
    Medlem siden
    04. feb. 2010
    Sted
    Lillestrøm
    Antall takk

Standard

Sitat Opprinnelig postet av Batland Vis post
    Innleder med å påstå med lett oppgitthet at det er både trist og forunderlig at du som har potensiale til å bidra med mye positivt velger å la være og har begrenset deg til noe som oppleves som redningsleder når enkelte roter seg ut på dypt vann.
    Jeg er helt sikker på at du VET at du ikke kan stille ett spørsmål av denne kvaliteten i innledningen av en diskusjon med en kverulant.
    Det var et enkelt spørsmål. Har du målt ut en V, slik som jeg har, så er det vel da vel ikke vits å kverulere om det? Jeg ville bare se om du var i nærheten av mine verdier, for å bekrefte at jeg ikke var helt på jordet...

Det er ingen mellomting med "dere". Leserene skal få inntrykk av at de må velge mellom 30 år gamle drittkammer og "Deres" unike og helt nyutviklede revolusjonskammer.
    Det er ikke slik det er i virkeligheten.
    Kunden har alle valg han vil ha. Om han vil kjøre en standard kam, en fra Nisse Hedlund, en fra KG, en fra indre Mongolia eller annet sted så kan han gjerne det, jeg derimot foretrekker å selge de kamprofilene jeg ser gir kundens motor mest innenfor det området han skal bruke den. Tvinger ikke på noen noe som helst, vil de ikke at jeg skal spec'e kammer eller selge dem noe fordi de har en helt brukandes rep-slipt K-kam liggende så er det helt greit for meg. Jeg selger faktisk hyllevarekammer fra Newman, CatCams, KG og enhver annen leverandør hvis profilen er slik matten sier den skal være for å ikke være helt i bakleksa..

Jeg har en forklaring på det der. Jeg har sett tilsvarende 100 vis av ganger før.
    Ok, forklar meg da hvordan jeg kan selge flere "spesialslipte revolusjonskammer" uten klager fra kunder som kommer tilbake. Jeg har hatt EN hendelse, men det viste seg å være en nedkjørt løfter grunnet det faktum at 0W-20-olje og 140 graders oljetemp ikke er spesielt bra på eldre Ford med stive fjører.

Man observerer til stadighet individer i dette miljøet som besitter helt ekstreme mengder selvtillit. (Gudene må vite hvorfor når men ser på prestasjonene deres.)
    Jeg påstår ikke at du er en av disse, men at dine tanker og ideer ligger fremfor hele kamindustrien og de som konkurrere med disse aktuelle motorene + motorbyggerene deres, det har jeg bare ingen tro på.
    Det blir sånn Siddispreg på det. "Alle andre enn JEG (gjerne i 3. person) er idioter og JEG er bare best på ALT og sånn er det bare", men hvor er prestasjonene å se??

Hvor er alle disse SWR/KM motorene å se??. Kan man få bekreftet noen prestasjoner??
    Hvis man har prestert gode resultater i haugsvis så MÅ det da være mulig å vise til noe?

Selv jeg kan gjøre slik, uten å forsøke å stjele noe som helst kreditt fra den flinke eieren:
    http://www.youtube.com/watch?v=9XhwqIps-yg
    Tror du JEG har enorme mengder selvtillit?? HAHAHAHAHAHAHHAHAAAAA!...pes..pes..HHHAHAHAHAHHAHA HAAAA!! Finner neppe noen som er mer nervøs for å teste noe som ikke er sannsynliggjort på alle mulige måter før det faktisk gjøres. Jeg har nervene utenpå huden før selv en nesten standard motor skal startes, så lite tillit til egen kunnskap har jeg... Mine tanker og ideer ligger ikke foran noen, men mer internasjonalt anerkjente folk enn meg har sagt at f.eks. kjente firmaer med guru-status i kamindustrien i England ikke kunne slipt en optimal profil om livet deres hadde stått på spill..(deres ord, ikke mine). ...og kopiering av lober firmaene imellom er mer utbredt enn du tror. Dog burde du VITE det hvis du har målt ut mange kammer i ditt liv...

Jeg spec'et de første trimkammene til Mitsu's 6G72-motor som ble laget noe sted, og med de utviklet vi over 700 hk fra en 3-liter på pumpebensin til gatebruk for snart et tiår siden. Men du ser ikke så mye til de, fordi kunden har ikke bodd på banetreff... forhindrer ikke at vi var først over 600whp på 98 på den motoren. Slo de anerkjente gutta - firmaer - fra over dammen med 3 år. Vil du se bilen i 2008, full av bagasje, 2 mann i bilen, fullt utstyrt med skinnseter etc mot en ribba Supra på dragslicks (med varme hjul) på C16 med en mann i bilen og bremsepapirer på 750hk på nav fra dagen føre, værsågod. http://www.youtube.com/watch?v=_FzSflyU3JI Les gjerne under hvor gebban sier hvordan det gikk...

Og jeg er faktisk motorbygger for folk som konkurrerer mot motorer fra andre anerkjente motorbyggere her i landet, og når vi lager motorer med mindre kubikk, halve påkosten, lavere ladetrykk, samme dreiemomentet på topp og noen hundre Nm mer på 3000 rpm, bedre respons og samme toppeffekt... greit, da gjør jeg det vel feil da.
    Sist endret av SWR; 06/03/13 kl 17:22 Begrunnelse: :)
    "Impossible? ...Nah. Just needs more development time."

2. Takk Larsgunnar takket for denne posten
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Antall takk

Standard

Sitat Opprinnelig postet av SWR Vis post
    Det var et enkelt spørsmål. Har du målt ut en V, slik som jeg har, så er det vel da vel ikke vits å kverulere om det? Jeg ville bare se om du var i nærheten av mine verdier, for å bekrefte at jeg ikke var helt på jordet...
    Som tidligere nevnt så er kravene og forventningene til en som driver med dette høyere enn til hvermansen.
    DU slipper derfor ikke unna så enkelt som dette. Du må selvfølgelig si hvilket løft som er aktuelt. Det er jo akkurat her Volvo er uenig med selv selv og med KG.
    Jeg målte dette for minst 10 år siden for å få en bekreftelse. Har nok noen notater i en perm ett sted. Hvis du har dine opplysninger lett tilgjengelig på data, og det har du HELT sikkert, hvorfor poster ikke du dine funn??

Jeg selger faktisk hyllevarekammer fra Newman, CatCams, KG og enhver annen leverandør hvis profilen er slik matten sier den skal være for å ikke være helt i bakleksa..
    Akkurat.

Ok, forklar meg da hvordan jeg kan selge flere "spesialslipte revolusjonskammer" uten klager fra kunder som kommer tilbake. Jeg har hatt EN hendelse, men det viste seg å være en nedkjørt løfter grunnet det faktum at 0W-20-olje og 140 graders oljetemp ikke er spesielt bra på eldre Ford med stive fjører.
    På generelt grunnlag ser man at folk sjelden innrømmer at motorene deres fungerer dårlig. De har brukt mye tid og penger på prosjektet og påstår som oftest hardnakket at det er suksess, gromt og "svære greier" uansett hvor elendig alle andre ser at det fungerer i praksis.

Tror du JEG har enorme mengder selvtillit?? HAHAHAHAHAHAHHAHAAAAA!...pes..pes..HHHAHAHAHAHHAHA HAAAA!!
    Neida. Bare les posten en gang til du.
    mer internasjonalt anerkjente folk enn meg har sagt at f.eks. kjente firmaer med guru-status i kamindustrien i England ikke kunne slipt en optimal profil om livet deres hadde stått på spill.
    Det har jeg sett flere si, ja.
    .og kopiering av lober firmaene imellom er mer utbredt enn du tror. Dog burde du VITE det hvis du har målt ut mange kammer i ditt liv...
    Jeg har ikke målt ut mange kammer i mitt liv. Jeg har sjekket noen og tatt noen ekstra mål i forbindelse med timing av kammer, men jeg har tatt notis av en kamslipere innrømmer at de gjør dette. Dette tyder på at de følger med i hverandes utvikling at "30 gamle drittprofiler" ikke er ett spesielt stort problem i praksis.

Jeg spec'et de første trimkammene til Mitsu's 6G72-motor som ble laget noe sted, og med de utviklet vi over 700 hk fra en 3-liter på pumpebensin til gatebruk for snart et tiår siden. Men du ser ikke så mye til de, fordi kunden har ikke bodd på banetreff... forhindrer ikke at vi var først over 600whp på 98 på den motoren. Slo de anerkjente gutta - firmaer - fra over dammen med 3 år. Vil du se bilen i 2008, full av bagasje, 2 mann i bilen, fullt utstyrt med skinnseter etc mot en ribba Supra på dragslicks (med varme hjul) på C16 med en mann i bilen og bremsepapirer på 750hk på nav fra dagen føre, værsågod. http://www.youtube.com/watch?v=_FzSflyU3JI Les gjerne under hvor gebban sier hvordan det gikk...
    Takk for titten, men pssst, du vet hva de sier: "Hva har en 600 hk Supra og en 1000 hk Supra har tilfelles?
    Begge kjører 10 sek.

Og jeg er faktisk motorbygger for folk som konkurrerer mot motorer fra andre anerkjente motorbyggere her i landet, og når vi lager motorer med mindre kubikk, halve påkosten, lavere ladetrykk, samme dreiemomentet på topp og noen hundre Nm mer på 3000 rpm, bedre respons og samme toppeffekt...
    Jeg "hører" du sier det, men legg gjerne ut tilsvarende dokumentasjon som over her så vi får sett selv.
    Sist endret av Batland; 06/03/13 kl 18:22

4. Takk Mr niceguy. takket for denne posten
    Registrerte brukere Stefan1980 sin avatar
    Medlem siden
    07. aug. 2011
    Sted
    Bruvoll / Nord Odal
    Antall takk

Standard

Da blir det ivertfall den kg002 kammen på meg
    Jeg har også fått et tips om et sted i nærheten av meg hvor dem opptimaliserer gassere og samtidlig måler effekten på bil... Så må spare opp kr til det men skal legge det ut her en gang i framtia da det er gjort

Registrerte brukere Njål Nilssen sin avatar
    Medlem siden
    27. jan. 2010
    Sted
    Andøy
    Antall takk

Standard

Vanligvis lar jeg deg bare putre på i fred, men nå saboterer du for andre....

Det er slik at jeg har målt durasjonen på mange Volvokammer ved forskjellige løftehøyder, inkl. KG002.
    Hovedgrunnen til at jeg gjorde dette er at Volvo ikke er konsekvent når de oppgir sine kammer.
    V-kam på 245 grader?? Hahaha, pføy.
    KG bruker verdier som IKKE samsvarer med Volvo sine.

Du avslører her med all tydelighet at du IKKE har gjort det samme og uttaler deg bombastisk i hytt og gevær uten å ha peiling på hva som er fakta.

På hvilket løft er f.eks den milde KG003 kammen 304 grader??

Dette evinnelige gnålet om alltid å begrense durasjonen og øke løftet UTOVER det som kamfabrikantene leverer er også bare tull da det er mange og svært gode grunner til at kammene er nøyaktig som de er.

Man får selvsagt slike kammer som du nevner, men selgerene er vanligvis nøye med å opplyse om alle ulempene som følger med. Du sier ikke ett pip om dette og sender "kunden" intetanende ut på tynn is alene.

Prøv først selv og bli kjent med ulempene, spesielt på en gatebil.

4V dyser i plenum var jo også "svære greier" uten ulemper - helt til du fikk forsøkt det i praksis selv, ikke sant?
    Jo helt klart, har ikke måla ut noen av kammene utenom K noe nøyaktig, Og du har rett i at forskjellige kam-leverandører bruker vidt forskjellige mål... (hvilket er EKSTREMT irriterende, de oppgir nesten ALDRI hvilket løft det er snakk om, og hvertfall ikke noe om høy løfts durasjon vilket du sikkert vet spiller en stor rolle på egenskapen) Hvis feks. en KG002 har ala 236 grader ved 1mm (altså ommentrent identisk med K) så er den fint i brukbarland. men da stusser jeg fælt hva den er oppgitt til 300 grader for, dette bør om så være med limt ventil og null klaring, og nesten ha "latnose" om den skal være vassere en KG004 som KG oppgir til å være sin snilleste kam. Det mest interessane å vite er durasjonen ved ca. 5mm.. Hva kammer generellt angår så pleier kammer som er oppgitt til 300 grader ofte å ha noe rundt 260 grader ved 1mm og gjerne et stykke over 210 ved 5mm, med utgangspunkt i det vil jeg ikke anbefale en slik kam til en hverdagsmotor... Jeg skrev også til ham at om han får seg en kam med litt heftigere akselerasjon, må han ha lettere løftere og tilhørende fjærer, uten det blir det helt klart fiasko... Samme som at de Originale F-fjærene mine, med Volvos SVINTUNGE løftere med 3mm shimbrikker sliter med Kg004 innen for originalt turtallsområde...

Gi meg EN god grunn til at kortere setedurasjon vs. høyløftdurasjon og høyere løft har en ulempe... seff er utgangspunkt at ventilfjærer og løftere "henger med" kammen.

men jeg er gjerne interessert i noe data på de uliek kammen til KG, for infoen de oppgir selv er jo egetnlig ikke brukanes til noe som helst annet enn å si hvor mye bensin de vil sluke i normal hverdagsbil-bruk...

Jeg prøver i utgangspunktet å ikke være så bastant, og ja jeg kan innrømme at jeg kanskje forhåndsdømte den kammen litt nord å ned basert på min erfaring hva "normale" kammer med 300 grader durasjon pleier å inneha av egenskaper. Jeg kan Innrømme feil også. Noe kanskje du også burdte gjøre NOEN ganger, for du er ikke så fint lite bastant selv til tider (no bad feelings, ta det som konstruktiv kritikk)

Hva de 4v dysene mine angår fant jeg ut hva som kan ha vært hovedårsaken til fiaskoen, når jeg titta inn i hullene der jeg hadde dysene... En ting er at V-sprayen var mye breiere enn den tilsynelatende virket å skulle være, en annen ting var at jeg hadde borra høla ut fra feil merking, så de bomma mildt sagt greit på trakta... Gjenværende bensin, bestående i hovedsak mest av høytemp dampende hydrokarboner i bunnen av innsuget bekreftet det... Det som va r igjen hadde såppas høyt kokepunkt at det minan mest om paraffin. Dog skal det sies at de funka meget bra ved WOT over 3000rpm Så helt elendig var det ikke... hadde de vært mono-spray og hadde pekt RETT ned trakta slik BMW har gjort på 1000RR motorsykkelen hadde nok problemene uteblitt Så tror ikke vi skal være så bastante å dømme det nord og ned heller
    Tidligere brukernavn: flyfaen
    Opptatt med kjipe greier som "Sundown" for P-3 Orion, et dritthus osv...
    Pellementmaker hos NK Engineering AS
    A-til-B-traktor: 90' 740GL
    Njål's 940Dtic --> 960II 3.0 24v Bruksbilprosjekt

Medlem siden
    27. jan. 2010
    Sted
    Andøy
    Antall takk

Standard

Som tidligere nevnt så er kravene og forventningene til en som driver med dette høyere enn til hvermansen.
    DU slipper derfor ikke unna så enkelt som dette. Du må selvfølgelig si hvilket løft som er aktuelt. Det er jo akkurat her Volvo er uenig med selv selv og med KG.
    Jeg målte dette for minst 10 år siden for å få en bekreftelse. Har nok noen notater i en perm ett sted. Hvis du har dine opplysninger lett tilgjengelig på data, og det har du HELT sikkert, hvorfor poster ikke du dine funn??

Akkurat.

På generelt grunnlag ser man at folk sjelden innrømmer at motorene deres fungerer dårlig. De har brukt mye tid og penger på prosjektet og påstår som oftest hardnakket at det er suksess, gromt og "svære greier" uansett hvor elendig alle andre ser at det fungerer i praksis.

Jeg har ikke målt ut mange kammer i mitt liv. Jeg har sjekket noen og tatt noen ekstra mål i forbindelse med timing av kammer, men jeg har tatt notis av en kamslipere innrømmer at de gjør dette. Dette tyder på at de følger med i hverandes utvikling at "30 gamle drittprofiler" ikke er ett spesielt stort problem i praksis.

Takk for titten, men pssst, du vet hva de sier: "Hva har en 600 hk Supra og en 1000 hk Supra har tilfelles?
    Begge kjører 10 sek.

Jeg "hører" du sier det, men legg gjerne ut tilsvarende dokumentasjon som over her så vi får sett selv.
    Vet ikke om han faktisk får lov av vedkommende sin motor å vise det, Jeg har sett dokumentasjonen (men har taushetsplikt, og det er IKKE fordi det er noen bremsepapirer man vil skjule for at de er dårlig...tvert mot, mange "proffer" der ute som garrantert vil tro talla er manipulert eller svada, så derfor kanskje?) Men ingen ting av det jeg sier er vel verdt en dritt uansett kan det virke som, men la oss bare si det er to 2JZ til to personer i driftingmiljøtet i Norge jeg tror han hinter til...

Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Antall takk

Standard

Sitat Opprinnelig postet av Stefan1980 Vis post
    Da blir det ivertfall den kg002 kammen på meg
    Jeg har også fått et tips om et sted i nærheten av meg hvor dem opptimaliserer gassere og samtidlig måler effekten på bil... Så må spare opp kr til det men skal legge det ut her en gang i framtia da det er gjort
    Bra for deg!

Når det gjelder toppen som er høvlet 1,9 mm så må du sjekke om den har de store eller små kjølekanalene. Hvis den har de store er den ødelagt.
    Her ser du hvordan kjølekanaler og forbrenningskamre med fordel på se ut.

Hvis toppen din har disse små kjølekanalene så foreslår jeg at du oppsøker nærmeste apotek og kjøper deg 3 stk. 20 ml sprøyter. Fyll disse med automatgearolje eller lignende, vatre opp toppen og se hvor mange ML ett forbrenningskammer rommer. Dette bruker vi til å beregne kompresjonsforholdet som anbefales økt når du skal sugetrimme en B21 motor.
    Sist endret av Batland; 07/03/13 kl 20:04

Registrerte brukere Larsgunnar sin avatar
    Medlem siden
    12. mai 2011
    Sted
    Harstad, Troms
    Antall takk

Standard

SWR motor finner du i Toyota'ene til Fredric Aasbø, Batland. Og det er prestasjon.

Jeg kunne gjerne tenkt meg å se noen av dine prestasjoner, Batland.

Edit;
    Her er video av en av de få prestasjonene til Bjørn.

Sjekk ut responsen på 2:28

http://www.youtube.com/watch?v=buy1cDiXEmg
    Sist endret av Larsgunnar; 06/03/13 kl 23:30
    -1993 Volvo 240, prosjekt tråd her. Solgt.
    -1987 BMW E30 325i, prosjekttråd på bimmers her.

Registrerte brukere Marius Skau sin avatar
    Medlem siden
    02. feb. 2010
    Sted
    Bodø, Norway, Norway
    Antall takk

Standard

Småjenter. Må dere slutte og krangle om hvem av dere som har mest peiling på hva! Dere virker utifta andre poster som dyktige motorbyggere. Men og sitte og rake ned på hverandre som en annen barnehage kan dere ta på Pm!
    Volvo 945 Turbo - http://forum.vccn.no/showthread.php?...olvo-945-Turbo
    Volvo 745 - Missile Drift Car

Registrerte brukere
    Medlem siden
    04. feb. 2010
    Sted
    Lillestrøm
    Antall takk

Standard

Det eneste som er relevant er durasjon fra ventilen begynner å røre på seg, dvs. at kammen har tatt opp ventilklaringen. Utmålt på en V innsugsprofil, så er full kamdurasjon med 0 klaring 328 grader. Med ventilklaring på 0.25 (som alle disse bilcross-slipene må gå med) så er den 292º. På reell Volvo-klaring på 0.45mm er sete-til-sete på 265,5º. Ved 1mm reelt ventilløft er den 236,9º. Og på 0.050", aka 1.27mm er den 231,3º. Ved 0.2" aka 5.08mm reelt løft er den 171,4º.

Akkurat.
    Og? Det gjør jo alle...

Når folk som ikke har lagt ned en månedslønn engang og som er kjent som sytepaver ringer og sier de er fornøyd, hva mer skal jeg som forretningsdrivende da gjøre? Be de levere bort bilen sin til 5 andre og få deres mening? Hva teller den?

Jeg har sett, og kranglet med ganske mange "gudestatus" folk som har rask bil på Gatebil og felles for de fleste av dem er at ikke mange av de har bygget dem selv. Men fordi bilen går bra er DE plutselig kyndige. Hvis det er det du mener.

Det er ikke mer enn halve antallet år siden jeg fikk KM til å slipe noen sære høyløftende kammer med kort durasjon. Etter å ha hørt resultatene begynte Kenneth å lete opp og bruke slike profiler på andre kundekammer. Brått begynte flere av hans kunder å melde om gode resultater, de fant plutselig mer effekt i hele det brukbare registeret, og ikke bare på en veldig smal topp. Det er fakta, men hvis du velger å tro at kamprofiler bestemt fra gassvekslingssimulering er dårligere enn de tatt med noe som i dag er en lommekalkulator, i 1980, så tro det gjerne. Jeg sier IKKE at de er dårlige. Jeg sier bare at de kan forbedres så fort en ikke lenger skal ha en helt original motor.

Begge kjører 10 sek.
    En reell 750 hk Supra kjører 10.23 med to bomgiringer. En 600 hk en kjører 10.96. En "jeg har 1000 hk" Supra kjører 10.5. En "jeg har faktisk 1043hk bremset på hjulene"-Supra kjører 9.63... Så det stemmer det du sa, hvis en har 600 reelle og den andre har 1000 pub-ponnier.

Jeg skal høre med kunden om det er ok... Ja Njål, du gjetta riktig.

Registrerte brukere
    Medlem siden
    04. feb. 2010
    Sted
    Lillestrøm
    Antall takk

Standard

Sitat Opprinnelig postet av Marius-Skau Vis post
    Småjenter. Må dere slutte og krangle om hvem av dere som har mest peiling på hva! Dere virker utifta andre poster som dyktige motorbyggere. Men og sitte og rake ned på hverandre som en annen barnehage kan dere ta på Pm!
    Har jeg rakket ned på noen..??? Isåfall skal jeg være første mann til å beklage det, for da har det kommet skakt ut...

13. Takk Ola Moen, Njål Nilssen takket for denne posten
    Registrerte brukere Marius Skau sin avatar
    Medlem siden
    02. feb. 2010
    Sted
    Bodø, Norway, Norway
    Antall takk

Standard

Har jeg rakket ned på noen..??? Isåfall skal jeg være første mann til å beklage det, for da har det kommet skakt ut...
    Jeg ønsker ikke og anngripe en eller 2 personer, derfør gikk innlegget mitt til alle som er med i diskutionen. Så lenge man ikke føler seg truffet så har man ikke noen grunn til og ta seg nær ^^
    Volvo 945 Turbo - http://forum.vccn.no/showthread.php?...olvo-945-Turbo
    Volvo 745 - Missile Drift Car

15. Takk SWR, Ola Moen, Njål Nilssen takket for denne posten
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Antall takk

Standard

Det eneste som er relevant er durasjon fra ventilen begynner å røre på seg, dvs. at kammen har tatt opp ventilklaringen. Utmålt på en V innsugsprofil, så er full kamdurasjon med 0 klaring 328 grader. Med ventilklaring på 0.25 (som alle disse bilcross-slipene må gå med) så er den 292º. På reell Volvo-klaring på 0.45mm er sete-til-sete på 265,5º. Ved 1mm reelt ventilløft er den 236,9º. Og på 0.050", aka 1.27mm er den 231,3º. Ved 0.2" aka 5.08mm reelt løft er den 171,4º.
    Det er jo aldeles strålende Bjørn. Dette er poster som er verdig ditt nivå!
    Jeg er helt enig og målte også durasjoen off-seat, med 1,0 mm løft og v/ 1,27 mm løft. Jeg har helt garantert myye dårligere verktøy enn deg, men kan likevel bekrefte disse tallene. Forenklet blir tallene 265/237 og 231 og vi ser da at dette ikke er noen ultramild plomberingskam som er i nabolaget 25 grader veikere enn en K-kam, ikke sant?
    Vi ser også at de 245 gradene volvo oppgir er på ett løft som ingen andre bruker.

I farten mener jeg å huske at jeg målte A-kammen til 224 v /1,27 og at D-kammen er 228.
    Og? Det gjør jo alle...
    Ja, og poenget er at det finnes mange gode kammer og kamprofiler å velge mellom.
    Når folk som ikke har lagt ned en månedslønn engang og som er kjent som sytepaver ringer og sier de er fornøyd, hva mer skal jeg som forretningsdrivende da gjøre? Be de levere bort bilen sin til 5 andre og få deres mening? Hva teller den?
    Da synes jeg at du skal du smile fornøyd.
    Jeg har sett, og kranglet med ganske mange "gudestatus" folk som har rask bil på Gatebil og felles for de fleste av dem er at ikke mange av de har bygget dem selv. Men fordi bilen går bra er DE plutselig kyndige. Hvis det er det du mener.
    Det er i denne gaten ja.

Det er ikke mer enn halve antallet år siden jeg fikk KM til å slipe noen sære høyløftende kammer med kort durasjon. Etter å ha hørt resultatene begynte Kenneth å lete opp og bruke slike profiler på andre kundekammer. Brått begynte flere av hans kunder å melde om gode resultater, de fant plutselig mer effekt i hele det brukbare registeret, og ikke bare på en veldig smal topp. Det er fakta,
    Sånn er det bare. Dette har man visst siden 1960 tallet. Problemet har vært ulempene med dem.
    men hvis du velger å tro at kamprofiler bestemt fra gassvekslingssimulering er dårligere enn de tatt med noe som i dag er en lommekalkulator, i 1980, så tro det gjerne.
    Det hverken sier eller tror jeg, men nå er du tilbake til slik enten eller opplegg.
    En 600 hk en kjører 10.96. En "jeg har 1000 hk" Supra kjører 10.5. En "jeg har faktisk 1043hk bremset på hjulene"-Supra kjører 9.63... Så det stemmer det du sa, hvis en har 600 reelle og den andre har 1000 pub-ponnier.
    Jeg refererte en kar som var drittlei alt det barnslige lavmåls 1000 hk pisset.
    Jeg skal høre med kunden om det er ok...
    Flott. Den er god.
    Jeg har tilgode å se noen gode og reelle resultater som viser positiv utvikling siden 1990 tallet. Da tok de borimot 550 NM I GJENNOMSNITT pr. 500 ccm sylinder fra 4000 - 7000 o/min på bensin. Peak tall er for unger som ikke vet bedre enda. :(

Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Antall takk

Standard

Sitat Opprinnelig postet av Larsgunnar Vis post
    SWR motor finner du i Toyota'ene til Fredric Aasbø, Batland. Og det er prestasjon.
    Jeg kunne gjerne tenkt meg å se noen av dine prestasjoner, Batland.
    Edit;
    Her er video av en av de få prestasjonene til Bjørn.
    Sjekk ut responsen på 2:28
    http://www.youtube.com/watch?v=buy1cDiXEmg
    Det er jeg klar over og derfor har jeg søkt opp på youtube og sett på disse, men drifting er ikke min greier. Jeg klarer derfor ikke å vurdere motorprestasjonen. På ca. 2:30 napper han clutch. Bare se på venstrefoten.
    Her kjører han 3,0 L (eller mer?) 24 v motor i en bil uten grep (se senere når han glir rundt på lave turtall nesten uten gasspådrag) og vi ser at det regner i tillegg. Synes ikke at det sier så alt for mye om motorens prestasjoner i forhold til de andre.
    Sist endret av Batland; 07/03/13 kl 00:31

Registrerte brukere Larsgunnar sin avatar
    Medlem siden
    12. mai 2011
    Sted
    Harstad, Troms
    Antall takk

Standard

Mtp det som SWR sier, at han har bygd en motor med mindre kubikk, halve påkosten, lavere ladetrykk, samme dreiemomentet på topp og noen hundre Nm mer på 3000 rpm, bedre respons og samme toppeffekt;

Stritter ikke det litt imot dine teorier?
    Lavere ladetrykk, med samme moment på topp, og mer på bånn?

Det kaller jeg effektivisering og "prestasjon".

Men jeg kunne fortsatt tenke meg å se noen av dine prestasjoner, for sammenligning.
    Jeg prøver ikke å henge ut noen, eller bevise at "noen er bedre enn andre". Men, jeg tror nok ikke SWR hadde fått jobbene med å bygge motor for Aasbø som kjører drifting profesjonelt, hvis han ikke hadde visst hva han holdt på med.
    -1993 Volvo 240, prosjekt tråd her. Solgt.
    -1987 BMW E30 325i, prosjekttråd på bimmers her.

Registrerte brukere
    Medlem siden
    04. feb. 2010
    Sted
    Lillestrøm
    Antall takk

Standard

Det er jeg klar over og derfor har jeg søkt opp på youtube og sett på disse, men drifting er ikke min greier. Jeg klarer derfor ikke å vurdere motorprestasjonen. På ca. 2:30 napper han clutch. Bare se på venstrefoten.
    Her kjører han 3,0 L (eller mer?) 24 v motor i en bil uten grep (se senere når han glir rundt på lave turtall nesten uten gasspådrag) og vi ser at det regner i tillegg. Synes ikke at det sier så alt for mye om motorens prestasjoner i forhold til de andre.
    Fredric sparker clutch akkurat der, ja. Men hør på resten av klippet.. hør når han går av og på igjen. Frankenstein er ikke noen responssinke...

3 liter, grep nok til å kjøre rundetid på Rudskogen bare 8 sekunder dårligere enn Time Attack-bilene når han ikke kjører på tvers. Han kjører jo faktisk på råeste gateslicks en får kjøpt for penger. "Glir rundt".. en gjør faktisk det med 80º vinkel i 150km/t på halvvåt bane etter tidligere regnvær. Det går MYE fortere der enn det ser ut på filmen...
    Sist endret av SWR; 07/03/13 kl 02:16

20. Takk Berg Performance, Njål Nilssen takket for denne posten
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    04. feb. 2010
    Sted
    Lillestrøm
    Antall takk

Standard

Det er jo aldeles strålende Bjørn. Dette er poster som er verdig ditt nivå!
    Jeg er helt enig og målte også durasjoen off-seat, med 1,0 mm løft og v/ 1,27 mm løft. Jeg har helt garantert myye dårligere verktøy enn deg, men kan likevel bekrefte disse tallene. Forenklet blir tallene 265/237 og 231 og vi ser da at dette ikke er noen ultramild plomberingskam som er i nabolaget 25 grader veikere enn en K-kam, ikke sant?
    Vi ser også at de 245 gradene volvo oppgir er på ett løft som ingen andre bruker.
    Den er ikke veik, nei, bortsett fra ved ca 3.5-4mm og opp for en kam til dette sylindervolumet, flowverdiene og turtallet.. Men som du nevner her:

I farten mener jeg å huske at jeg målte A-kammen til 224 v /1,27 og at D-kammen er 228.
    så er den ikke den verste å putte inn.

Ja, og poenget er at det finnes mange gode kammer og kamprofiler å velge mellom.
    Jepp. Og det har jeg heller ikke benektet på noen måte. Jeg sier bare at mange av de kammene som i dag er anerkjente profiler til Volvo's 8V topper ikke er så bra som de kunne være, men de gir et ok resultat for lite utgifter.

Det er i denne gaten ja.
    Det er sånn det er... hvor mange vet hvem motorbyggerene er i verdensseriene? Hvem bygde siste NASCAR-motoren som vant i helga? Ingen vet.. men føreren vet de.. Jeg har ikke noe problem med det, så PR-kåt er jeg ikke...

Sånn er det bare. Dette har man visst siden 1960 tallet. Problemet har vært ulempene med dem.
    Ulemper som jeg ikke har sett noe til, så kan du være så snill å fortelle meg hva de er? For jeg har ærlig talt ikke funnet noen ulemper så sant Acc/Vel/Jerk-tallene er innenfor ok verdier. Dog, når de har spinnville verdier (oftest pga dårlig / feil sliping) så får en flyt og all verdens trøbbel.. men de er det langt imellom.
    Det hverken sier eller tror jeg, men nå er du tilbake til slik enten eller opplegg.
    Beklager, men når folk i 20 år ler av deg for at du bygger motorer på din måte og først i de siste årene begynner å skjønne at du ikke bare synser vilt, så blir en litt sånn "Meg mot røkla"... Jeg har aldri vært i det gode selskap, og savner det ikke heller. Som Peder'n sa en gang.. "En skjønner at du er motorbygger, Bjørn... du er sær akkurat som alle andre motorbyggera"..

Flott. Den er god.
    Jeg har tilgode å se noen gode og reelle resultater som viser positiv utvikling siden 1990 tallet. Da tok de borimot 550 NM I GJENNOMSNITT pr. 500 ccm sylinder fra 4000 - 7000 o/min på bensin. Peak tall er for unger som ikke vet bedre enda. :(
    Hvilken motor utviklet det?

Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Antall takk

Standard

Den er ikke veik, nei, bortsett fra ved ca 3.5-4mm og opp for en kam til dette sylindervolumet, flowverdiene og turtallet.. Men som du nevner her:
    så er den ikke den verste å putte inn.
    Få se ditt kamforslag til Stefan1980 da?
    Alt High-tech gnukket kan med fordel holdes hemmelig. Jeg er bare interessert i to enkle opplysninger; durasjon v/ 1,27 mm og høyden på overlappstriangelet.
    Eks: 240/3,2mm.
    Hvilken motor utviklet det?
    Helt klart ingen.
    Bare å beklage at her multitasket jeg meg bort ved å tenke på flere ting samtidig. Det skulle være pr. 4 stk ca. 500 ccm sylindre, altså ca. 135 Nm pr. i gjennomsnitt pr. 498 ccm sylinder skulle det vært.
    Sist endret av Batland; 07/03/13 kl 07:39

Registrerte brukere Karl sin avatar
    Medlem siden
    18. des. 2009
    Sted
    Meløy
    Antall takk

Standard

Håper ikke det ikke var den som havarerte etter en halv runde på ACR

http://www.youtube.com/watch?v=_pP-CJsKcGc

Registrerte brukere Berg Performance sin avatar
    Medlem siden
    20. jan. 2010
    Sted
    Mo i Rana
    Antall takk

Standard

Sitat Opprinnelig postet av Karl Vis post
    Håper ikke det ikke var den som havarerte etter en halv runde på ACR

http://www.youtube.com/watch?v=_pP-CJsKcGc
    Såvidt meg bekjent var det etter dette SWR kom inn i bildet..

Registrerte brukere Karl sin avatar
    Medlem siden
    18. des. 2009
    Sted
    Meløy
    Antall takk

Standard

Ja, det får vi satse på. Han er nok veldig opptatt av holdbarhet for å kunne drive med konkurransekjøring.
    Det på ACR vil jeg kalle en flause.

Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Antall takk

Standard

Mtp det som SWR sier, at han har bygd en motor med mindre kubikk, halve påkosten, lavere ladetrykk, samme dreiemomentet på topp og noen hundre Nm mer på 3000 rpm, bedre respons og samme toppeffekt;
    Stritter ikke det litt imot dine teorier?
    Lavere ladetrykk, med samme moment på topp, og mer på bånn?
    Det avhenger selvsagt totalt av innfalsvinkelen og vi holdes i mørket. Vi VET! ingenting om hverken utgangspunktet eller resultatet. Jeg tror selvsagt ikke at SWR lyger, men å bare slenge ut en udokumentert påstand om store forbedringer det holder ikke her i gården.
    Det kaller jeg effektivisering og "prestasjon".
    Ser ikke bort ifra at jeg hadde gjort det samme hvis man fikk tilgang til fakta informasjon, men det avhenger selvsagt av hva som avsløres.
    Men jeg kunne fortsatt tenke meg å se noen av dine prestasjoner, for sammenligning.
    Det går ikke for det er ingenting å sammenligne. SWR driver jo med dette som levebrød og har utstyr deretter. Det simuleres og high-teches over en lav sko. Nå er det ikke noe galt med det, tvert imot, men jeg er i beste tilfellet amatør og finner helt andre områder utfordrene og interessante.
    Eks. "Hele verden" slenger dritt om AT satsene. De går så dårlig, de bruker så mye bensin osv osv. Det samme gjelder K-jet. Folk syter og klager og får det bare ikke til.
    Da skal det klages på delene for, alle vet at siden "Det er typisk Norsk å være GOD", så det kan UMULIG være noe galt med egen kompetanse eller mangel på teknisk innsikt og erfaring, ikke sant?
    Jeg finner det derfor utfordrende og interessant og se hvor godt man klarer å få en AT motor eller K-jet motor til å fungere i forhold til effekt, forbruk, lettstartethet, holdbarhet, kjøreglede og eierglede - og uten å måtte kjøpe en masse med ettermakeds dritt.

Hvem andre gidder dette?
    Hvem som helst kan gå i gang da det ikke koster allverden slik at man ikke begrenses av det økonomiske. Det blir da helt opp til den enkelte å tenke ut hvordan, hva, må gjøres for å få det resultatet man søker.

En hel haug med flinke svensker med gode resultater å vise til var så lei, frustret og forbannet på K- jet at de samlet sammen alt de hadde av K-jet deler i bygden og hadde feiring rundt bålet.
    Slikt gjør at man tar utfordringen på alvor.

Jeg prøver ikke å henge ut noen, eller bevise at "noen er bedre enn andre". Men, jeg tror nok ikke SWR hadde fått jobbene med å bygge motor for Aasbø som kjører drifting profesjonelt, hvis han ikke hadde visst hva han holdt på med.
    "Alle er gode til noe, men ingen er gode til alt."
    Når SWR sier at han omsetter i "store mengder" så MÅ det da være mulig å finne noe objektiv informasjon som viser resultatene. Da må da være måte på "Hard Core Underground" kundekrets. Noen har noen filmklipp.
    Sist endret av Batland; 07/03/13 kl 13:09

27. Takk Mr niceguy. takket for denne posten
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    31. okt. 2010
    Sted
    Bergen
    Antall takk

Standard

Moment i fotpund
    DETTE VISER KOMPETANSE !!
    Racing makes heroin addiction look like
    a vague wish for something salty
    Proud member of BAILEYS TUNING

Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Antall takk

Standard

Det kan nevnes at disse kurvene gjorde det mulig å spec. en gearkasse som gjør at motoren holdes over 700 hk gjennom hele draget. 700 hk i GJENNOMSNITT over 402 M på denne altså.
    Hvis man legger til 2 sylindre for 50% økning så ser man det sanne nivået på talentet.

Medlem siden
    27. jan. 2010
    Sted
    Andøy
    Antall takk

Standard

Få se ditt kamforslag til Stefan1980 da?
    Alt High-tech gnukket kan med fordel holdes hemmelig. Jeg er bare interessert i to enkle opplysninger; durasjon v/ 1,27 mm og høyden på overlappstriangelet.
    Eks: 240/3,2mm.

Helt klart ingen.
    Bare å beklage at her multitasket jeg meg bort ved å tenke på flere ting samtidig. Det skulle være pr. 4 stk ca. 500 ccm sylindre, altså ca. 135 Nm pr. i gjennomsnitt pr. 498 ccm sylinder skulle det vært.
    Interessert i overlappet? Hmm... utstrakt bruk av 5-taktsmotorprinsippet funker knall det (med forbehold)... grenrør er til stor hjelp til å bestemme motorkarkater her ... Den hjelper å "dra" opp hastighetene på gassene, men til hvilken pris?

Selvfølgelig er det en veteranbil eller en opp til og med 1988 eller bilcrossbil og lignende er det jo en smal sak. Er bilen fra nøyaktig 89 eller utover og skal brukes på offentlig veg og denne bilen ikke skal svappes motor på, ta fyr eller byttes kam på og justeres opp på nytt før hver BIDIGE periodiske kontroll, så sliter man. Regner for all del med at du er klar over dette

Å få en motor med korrekt overlapp til å dra godt er en ganske smal sak, "5 takt" er vel sammens med runnertuning den tingen som påvirker karakteren til en motor mest av alt.

Dog kreves det sin motorbygger for å bygge en motor som tåler krav fra etter 89 og som fortsatt går bra på vanlig pumpebensin uten bruk av variable ventiltider... Så straks du er begrenset til fastmonterte kammer og ikke kan forandre overlappet som det passer seg blir nemmelig oppgaven en HELT annen... Bla.a Motorkongen David Vizard selv "skjønner ikke" (eller vil helst ikke skjønne) hvorfor europeeiske biler tyr til 4v topper, når effekten ikke er så høy ut fra fabrikk... som han selv sa på Seminaret "Why on earth use the over engineered 4v støff, when a 2 valve will make the same power across the same rev range, or some times better! You only need a 4v when you are going to rev hard and make power at revs an ordenary cars won't see... It must be a popularity boom or something, A Ferrari wouldn't sell that good if it had a regular 2 valve v8 and could not brag about it's 32 extra things that can go wrong..." Han vet nok NØYAKTIG hvorfor, men slikt bryr de seg fint lite om i US&A, med mindre bilen er "Import" og skal til California da På det seminaret virka det som om det vel bare var jeg og en til (begge fra Norge) som skjønte den greia, ja og de som arrangerte seminaret såklart

Jeg holder for det meste på med biler fra etter 89, (da det er slik ungdommen liker), og det gjør også majoriteten av folk inne på VCCN også, så kanksje du NÅ kan få en forståelse for hvorfor bla.a jeg maser og kværulerer om høy komp, 4v, kort durasjon osv osv

Derfor jeg er lite "fan" av forgassere, gasser-turbo, lavkomp osv. Jeg VET at de kan funke bra, og gi gode effekt og kurve-messige resultater. Problemet er at de ikke tåler dagens lys, og ikke kom å skyld på meg for hvorfor de ikke gjør det. Nå skal det kanskje bli åpning for amatørbygde biler her i Norge også, og slik kravene som blir gjeldene framstilles, så må man bare innfinne seg i at visse ting bare må legges på hylla om man skulle prøve å få noe slikt godkjennt. Og for all del jeg skulle gjerne også likt å bli kvitt varmeovnen som egentlig ikke har noen praktisk funksjon annet enn tomgang og cruise...

Så før NOEN av oss tar bastante besluttninger, kanskje vi skal spørre Stefan1980 hvilken bil det er snakk om, og hva den skal brukes til? Det er snakk om B21, men jeg har sett B21 vært plassert i nyere biler også, så bare for å være sikker...

Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Antall takk

Standard

Sitat Opprinnelig postet av flyfaen Vis post
    Regner for all del med at du er klar over dette
    Jepp, men når han har sagt at han skal kjøre doble forgassere og grenrør da bør han velge en kam som kompletterer oppsettet og ikke en kam som er avgassgodkjent for en bil som uansett ikke blir godkjent pga trimming.

Side 43 av 65 FørstFørst ... 33 41 42 43 44 45 53 ... SisteSiste

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •