Skal ha dump ja! Er det noe av det som står i guide fra a til f/fk/ft du mener? : DUMPVENTIL:
FT/FK har orginalt resirkulerings-ventil, dvs at lufta som har passert LMM blir innafor systemet, resirk-ventilen sitter på kompressorhuset (den trekantede driten med en vakumslange på). Den er det bare å skru av, så skaffer man en liten bit med pakningsmatriale og en metallbit som han skrur på istede. Da er den tett. Så monterer man den dumpventil et eller annet sted mellom turbo og innsug. Det er delte meninger om den skal stå nærmest turbo eller nærmest innsug, så det kan dere bestemme selv, men det er vanligst at den står å nærme innsuget som mulig. Så bruker man bare vakumslangen fra resik ventilen til dumpen.
Et problem som kan dukke opp ved montering av åpen dump er at motoren kveles etter raske pådrag, det skyldes at luft som allerede er "registret" av LMM slippes ut av systemet og motoren får en alt for fet blanding mens ventilen blåser ut overtrykket. Dersom det kommer en liten dose med svart røyk ut av potta ved giring er det nettopp dette som skjer. Du kan montere LMM på trykksiden og montere dumpen FØR Lmm, da vil ikke den lufta som slippes ut ha blitt "registrert" av LMM og motoren får riktig blanding.
sorry hvis folk synes jeg må ha ting inn med teskje![]()