Brukere som er tagget i denne tråden

Viser resultater 1 til 25 av 1923

Tråd: Datasprut tråden!!

Threaded View

Forrige innlegg Forrige innlegg   Neste innlegg Neste innlegg
    Registrerte brukere Njål Nilssen sin avatar
    Medlem siden
    27. jan. 2010
    Sted
    Andøy
    Antall takk

Standard

Sitat Opprinnelig postet av Truckdriver Vis post
    En av de første utgavene av M50B25 motoren, om du kjenner til den. Så ingen VANOS der. Men det er støtte for variabel kamtiming, både hardware og firmware. PID eller av/på regulering. Selv om det vel enda er en Alpha funksjon så er det folk som har brukt funksjonen med suksess.
    Har som nevnt bare prøvd 2pins tomgangsventiler i forskjellige varianter foreløpig. Men det nevnes at 3 pins gir bedre kontroll av tomgang enn 2 pins.
    2 pins har vel bare selvregulering i forhold til belastnig, mens 3 pins som ikke har returfjær er mer selvregulerende i forhold til varierende driftspenning. Påvirkningen på tomgang i open loop skal altså være mindre når man plutselig får høyere strømforbruk fra f.eks lys.
    BTW, om reguleringsbredden er så snever som mellom 85-95%, altså 10% DC forskjell fra lukket til åpen, så betyr det vanligvis at ventilen kontrolleres med feil frekvens. Som oftest for høy frekvens. De fleste tomgangsventiler har komfortsone en plass mellom ca 50-150hz. For høy frekvens gir symptomer som nevnt over, mens for lav frekvens kan gi støy, treg respons og for grov justering, som igjen kan gi ujevn tomgang.
    Med passende frekvens har jeg vanligvis fått til justeringsbredde på ca 80-90% med 2 pins ventil. Typisk fra ca 10-90%DC.
    M50 har jeg pella på en del ja Kjører min 2-pins ventil på 108Hz... samme som Pug og Volvo bruker på den originalt Mulig ventilen min er slitt. Dog skal gå over til 3 pins på min uansett, Kjøpte en 3 pins fra en 850 GLT av Marius Skau, den har samme vinklene på inn og utløps-nipplene som den 2 pinsen som er på 7/900 så bare å trekke opp ei ledning til og bytte kontaktstykke...
    Sist endret av Njål Nilssen; 31/01/13 kl 01:13
    Tidligere brukernavn: flyfaen
    Opptatt med kjipe greier som "Sundown" for P-3 Orion, et dritthus osv...
    Pellementmaker hos NK Engineering AS
    A-til-B-traktor: 90' 740GL
    Njål's 940Dtic --> 960II 3.0 24v Bruksbilprosjekt

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •