Sitat Opprinnelig postet av Truckdriver Vis post
Japp, tenkte meg til det, og det var derfor jeg tilføyde siste linjen i det inlegget mitt At det funker bra, har de funksjonene du trenger for øyeblikket, og at du er fornøyd, er jo uansett det viktigste.

Ja bla. Hjelper for tiden en kompis med montering av en MS3X i en BMW. Denne har transplantert hjerte fra en nyere BMW, og siden motorstyringen til den nye motoren ikke passer rett over, og han skal ha turbo senere, så går han direkte for datasprut istedenfor å forsøke å tolke kryptiske og dårlige koblingskjemaer til den orginale motorstyringen.
Ganske så standard MS3X med pcb v3.57. Men jeg har loddet inn klokkemodul og bankesensormodul. Vi skal til å begyne med prøve med bare en bankesensor, men det er ferdig koblet for en ekstra, minus selve sensoren.
Noe som for meg blir litt nytt i forhold til tidligere installasjoner jeg har gjort er at jeg skal prøve å etterligne flest mulig av de orginale funksjonene som hører til rundt den motoren. Det vil etterhvert føre til flere tilleggsfunskjonere enn jeg har prøvd før.
Har tenkt å sette opp chek engine light og limp home mode. Ventil som åpner for kullfilter til avgasser fra bensintank skal også styres av sprutet. Tomgangsventil uten returfjær(3 ledninger) er også nytt for meg. Har også tenkt å prøve på å kontrollere oljetrykklampe med sprutet.
Forhåpentligvis etanolsensor etterhvert.
Ladetrykk vil selvsagt bli kontrollert av sprutet når den tid kommer. Hastighetssensor skal også etterhvert kobles til, med de muligheter det byr på.
Hvordan blir det med VANOS'en da?

BTW... 3 pins tomgangsventiler er DIGG ift 2 pins møkka fra 740 og 940... justeringsbredden er 100% og ikke mellom 85% og 95% dty.c Dog kontrollprinsippet er HELT annet og fullt avhengig av closed-loop og PID controller... Feks. 100% duty på ene og 0 % på andre vil bestemme om den er helt åpen eller helt stengt alt etter hvilken av pinne 1 og 3 som har 100%, og akselerasjonen til ventilen... 50 % på begge kanaler = sleiden er upåvirket 51% på ene pinnen og 49% på den andre så vil ventilen gå hele veien i en rettning til den endten er stengt eller åpen, bare sakte. 75% på ene og 25% på andre skjer det samme bare at ventilen går fort.

Vet faktisk ikke om det går å bruke en slik ventil i annet enn closed-loop, evt kanskje faseforskyvning går for å kontrollere den i open loop...