Hei Folkens!
Jeg må igjen komme til dere for mer visdom, dere har ikke skuffet meg så langt, så jeg kommer tilbake som lovet!
Byttet til et Sports filter på min 855 idag, standard sugemotor, 2,5 liter, en B5252S, 1994 modell. Det gikk ikke akkurat som planlagt, etter jeg hadde montert filteret, så koblet jeg til LMM og greier. Når jeg startet bilen hoppet den til 2000 RPM og fikk deretter variabelt turtal mellom 1000 og 1500 på tomgang. Tenkte at det måtte være jeg som var idiot og ikke koblet fra batteriet før jeg monterte greiene. Så jeg koblet fra, og koblet tilbake batteriet, og prøvde igjen. Ingen ujevn tomgang, startet og gikk fint, og la seg på 850 RPM. Suksess tenkte jeg, men så fort jeg kom meg ut på veien merket jeg at noe ikke var som det skulle.
Til å begynne med, de første 100 meterne gikk den greit, grei respons, ikke store forskjellen fra før. Men etter jeg hadde kjørt noen minutter til begynte den å gå ujevnt gjennom hele registeret, være så den stod på tomgang, eller gikk i 80 på 5. giret med 2000 rpm. Prøvde å slå den av og på, bytte til annen LMM og sjekke feilkodene. A2 gav 3-2-3 og A3 gav 4-4-4 (ABSsystemet, urellevant, men har noen et svar til hvorfor dette skjer, gi meg en lyd, irriterende nårABSikke funker) Uansett! 3-2-3 er for en eller annen miljølampe, men denne feilen har jeg hatt en stund nå, og bilen gikk veldig godt før jeg byttet filteret.
Meh, ja, det åpenbare svaret er vel egentlig, bytt tilbake, og se om feilen vedvarer. Ville dog høre med dere først i tilfelle dette ikke løser problemet, eller dersom jeg bytter tilbake til gammelt filter og det går godt hva er da grunnen til at sportsfilteret ikke klarte å drive bilen ? (Recap: Bilen hakker, rister og har ujevn gange uansett hastighet og turtall, kan ikke kjøre på samme gir som tidligere fordi det blir for tungt for bilen. Dette etter filterbytte)
Mitt andre spørsmål handler om en pussig ting jeg fikk vite av muttern etter jeg tok over bilen. Hun sa at det kunne være at bilen hakket litt rundt 90 og noe. Når hun for noen år siden på et Volvo verksted i Førde hadde konfrontert de om dette, sa de at det var en sikkerhetsfunksjon som var til for å holde farten nede eller noe. Jeg skal dog si at jeg merker at noe skjer rundt 90, og kan bekrefte at ytelsen synker litt, og muligens hakker, men bare av og til. Jeg tror ikke helt på det Volvo verkstedet sa, det virker litt rart for min smak. Men mulig dere har et klarere svar til meg ? I tilfelle det er en "sikkerhets funksjon" her, så hvordan fjerner jeg den om mulig ? OCD sansene mine liker ikke helt om noen plomberer bilen min som sikkerhetsfunksjon....
Takk på forhånd, og beklager veggen!