Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  60
Side 6 av 11 FørstFørst ... 4 5 6 7 8 ... SisteSiste
Viser resultater 126 til 150 av 252

Tråd: flyfaen's 740 A-t-B-Traktor Mid Life Update. Bremset!

Registrerte brukere Njål Nilssen sin avatar
    Medlem siden
    27. jan. 2010
    Sted
    Andøy
    Antall takk

Standard

i første omgang blir jeg nok bare å plugge igjen hullene til plenumsdysene, og bruke samme railen jeg har der den skal være Men skal sies den er litt morsom å kjøre nå.. spesielt når det begynner å dra skikkelig allerede fra 2000rpm av og blir bare gøyere jo lenger opp man kommer, til 5800 da daffer den FORT av... skal sies at det ikke var tegn til normal "random" banke-ping engang der oppe, så har nok MYE å gå på tenning... 36 grader ved 6000rpm og 100Kpa...
    Sist endret av Njål Nilssen; 20/01/13 kl 23:08
    Tidligere brukernavn: flyfaen
    Opptatt med kjipe greier som "Sundown" for P-3 Orion, et dritthus osv...
    Pellementmaker hos NK Engineering AS
    A-til-B-traktor: 90' 740GL
    Njål's 940Dtic --> 960II 3.0 24v Bruksbilprosjekt

Medlem siden
    27. jan. 2010
    Sted
    Andøy
    Antall takk

Standard

Vurderer også å heller gå over på Alpha-N base... blir for mye variasjon i manifoldtrykket nede ved tomgang til at den klarer å holde seg stabilt i ei map-celle. Den originale tomgangsventilen fra LH'n skal også pælmes... 3-pins jeg har liggende fra 960'n skal installeres... Den 2-pins fjærtypen som er fra LH'n begynner ikke å åpne før ved 85% PWM og er fullt åpen ved 90%... makan til møkk

Registrerte brukere Knallert sin avatar
    Medlem siden
    07. juni 2011
    Sted
    Oppland
    Antall takk

Standard

Har du stroba tenninga så du vet den stemmer med tabellen i sprutet?¨

Tenkte siden du måtte ha så "mye" fortenning på tomgang så er det greit å sjekke.
    Motoren må jo få det den trives best med sef. men greit å vite uansett.

Mulig du har skrevet noe om det tidligere.
    Sist endret av Knallert; 20/01/13 kl 23:34

Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Antall takk

Standard

Sitat Opprinnelig postet av Knallert Vis post
    Jeg merket forskjell ved å bytte fra F manifold til et mod. E innsug der dysene er montert under hver runner.
    Motoren går mer ruskete ved oppstart, prøvd å mappet meg bort fra det men går ikke å få den helt bra.
    Tomgangen er fin likeså gangen ellers.
    Så er nok en god grunn for den org. dyseplasseringen.

Ganske grov finish på porten og siemens deka 3102 m/pencil spray pattern på begge innsugene.

På neste motor blir det satt dyser i toppen med evt. en ekstra dyserad lengre ut i runneren.
    Kan man spørre om maks effekten på denne motoren, hvilket type bil den står i (bruksbil eller ei) og hvorfor du valgte 3102 dysene?
    Kjører du sekvensielt sprut?

Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Antall takk

Standard

Sitat Opprinnelig postet av flyfaen Vis post
    Vurderer også å heller gå over på Alpha-N base... blir for mye variasjon i manifoldtrykket nede ved tomgang til at den klarer å holde seg stabilt i ei map-celle. Den originale tomgangsventilen fra LH'n skal også pælmes... 3-pins jeg har liggende fra 960'n skal installeres... Den 2-pins fjærtypen som er fra LH'n begynner ikke å åpne før ved 85% PWM og er fullt åpen ved 90%... makan til møkk
    Har du vurdert den type micro plenum til MAP sensoren som brukes med IR systemer?

Medlem siden
    27. jan. 2010
    Sted
    Andøy
    Antall takk

Standard

Har du stroba tenninga så du vet den stemmer med tabellen i sprutet?¨

Tenkte siden du måtte ha så "mye" fortenning på tomgang så er det greit å sjekke.
    Motoren må jo få det den trives best med sef. men greit å vite uansett.

Mulig du har skrevet noe om det tidligere.
    Eneste tenningslampa jeg har tilgjengelig er så gammel at jeg ikke stoler på den. Den viser feks. 16* FØD (på plastdekselet vel å merke) når DTA'n sier 23* FØD. Dog har målt mekainsk kanten til første tann/søkk etter "missing" til å være rimelig nøyaktig 90* FØD, som også samtlige andre Bosch-efi svinghjul jeg har vært borti også har... Crank-trace funksjonen i DTA sa også klart ifra at veivsensoren lå mellom 88-92* FØD, så stoler hverken på plastdekselet eller tenningslampa jeg har

Medlem siden
    27. jan. 2010
    Sted
    Andøy
    Antall takk

Standard

Sitat Opprinnelig postet av Batland Vis post
    Har du vurdert den type micro plenum til MAP sensoren som brukes med IR systemer?
    Nei. Fyr løs... Dog som Sug er det kanskje like greit at jeg bruker Alpha-N... det bruker å funke bedre somregel på alle måter. eneste er at tomgangsventil-funksjonen blir litt vanskeligere å fikse opp, men litt høy tomgang til å begynne med kan jeg overleve...

Medlem siden
    07. juni 2011
    Sted
    Oppland
    Antall takk

Standard

Kan man spørre om maks effekten på denne motoren, hvilket type bil den står i (bruksbil eller ei) og hvorfor du valgte 3102 dysene?
    Kjører du sekvensielt sprut?
    Det er vel o.t
    Og jeg ser ikke relevansen dine spørsmål har til min erfaring med kun bytte av innsug/annen plassering dyser og dermed erfaring med at bilen ble mer ruskete ved oppstart/kald motor.
    lyst til å utdype hvorfor du spør?

Effekt uviss,bare mappet etter vei.
    240
    De var tilgjengelige og rimelige og passe store til mitt bruk. Dessuten går motoren fint med dem, selv om den gikk betydelig renere ved oppstart når jeg hadde f innsuget.
    Ikke sekvensielt (enda).

Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Antall takk

Standard

Nei. Fyr løs... Dog som Sug er det kanskje like greit at jeg bruker Alpha-N... det bruker å funke bedre somregel på alle måter. eneste er at tomgangsventil-funksjonen blir litt vanskeligere å fikse opp, men litt høy tomgang til å begynne med kan jeg overleve...
    Man setter en nippel (gjerne lett dempet) i (hver) ende(n) av plenummet. Herfra drar man slange(r) ned til en ekstra fuel rail som man bruker som plenum til å mate MAP sensoren.
    Det er tilstrekkelig raskt og nøyaktig og ganske fritt for forstyrrende pulser.
    Tviler på at Alpha-N er tilfredstillende nøyaktig til katalysator og spesielt ikke når du kjører Helmutz. Mye skjer selv om TPS signaltet er stabilt.
    Alpha-N er racegreier.
    Høy tomgang fikser vi med mappingen vet du.
    Sist endret av Batland; 21/01/13 kl 00:23

Medlem siden
    07. juni 2011
    Sted
    Oppland
    Antall takk

Standard

Kan funke med et bensinfilter for å sette på bensinslangen. Type før forgassern i bil og moped

Da får du også et lite plenum før map sensoren.
    Kan være verdt et forsøk siden det er rimelig og enkelt.

Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Antall takk

Standard

Det er vel o.t
    Og jeg ser ikke relevansen dine spørsmål har til min erfaring med kun bytte av innsug/annen plassering dyser og dermed erfaring med at bilen ble mer ruskete ved oppstart/kald motor.
    Ok, sant nok.
    Effekt uviss, bare mappet etter vei.
    Ok .

Medlem siden
    27. jan. 2010
    Sted
    Andøy
    Antall takk

Standard

Man setter en nippel (gjerne lett dempet) i (hver) ende(n) av plenummet. Herfra drar man slange(r) ned til en ekstra fuel rail som man bruker som plenum til å mate MAP sensoren.
    Det er tilstrekkelig raskt og nøyaktig og ganske fritt for forstyrrende pulser.
    Tviler på at Alpha-N er tilfredstillende nøyaktig til katalysator og spesielt ikke når du kjører Helmutz. Mye skjer selv om TPS signaltet er stabilt.
    Alpha-N er racegreier.
    Høy tomgang fikser vi med mappingen vet du.
    MAANGE hverdagsbiler som har alpha-n originalt... Storparten av japser og bla.a alle BMW uten LMM. Mazda FE3 motoren har Alpha-n, går klokkerent, responsiv, møter utslippskrav lett og går på luft og kjærlighet. SPREK er den også... 850 GLT 20v'n har alpha-n originalt, de gikk bort fra LMM på den da kammen lagde for mye støy til at LMM fungerte, dog fungerte LMM p åsekseren med samme kammene, da det på den ALTID er ei sylinder som treker luft... jeg har katte på min (MÅ ha forstås...), og med litt eksosbandasje så blir evt. små AFR forandringer på tomgang og dellast jevnet ut... Den kom seg gjennom EU med LH som sleit med K-kammen så ser ikke at Alpha-N skal bli noe problem med ei staks raskere motorstyring. En annen ting er at accel enrichment nesten blir overflødig, da den begynner å tilføre bensin før masseflødet når inn i sylinderne når man blipper gassen Om man trenger noe i det heletatt ender man somregel opp i noe å 15% incr. over 10 motoromdreininger eller så... men det gjelder forsåvidt for "normale" motorer, gjennstår å se hva rødblokka vil ha...

Skal som sagt prøve litt forskjellig, og om du vil, kan du få updates på hvordan det går med alpha-n (har ikke oppfattet deg som en som sier nei om info på rødblokker) Jeg har en misstanke om at Alpha-N kan være løsningen på K-kammen, da den har ganske dårlig idle-vacuum og er tildels støyete.

Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Antall takk

Standard

Som tidligere nevnt er "Power secret nr.1" Test, Test, Test, så det er bare å kjøre på.
    Det samme gjelder info i oppdateringene.

Æresmedlem gaupe sin avatar
    Medlem siden
    10. des. 2009
    Sted
    Ørsta, Norway
    Antall takk

Standard

850 GLT, har
    MAF
    , i det minste på 95-modellen
    :
    2006 V70R AWD sonicama, 2007 XC90 Executive D5, 1992 244 Classic++
    x: 1992 244 Classic, 1982 244 Turbo, 2004 S80 AWD, 1983 245 tic, 92 240 classic, 2 x V70R AWD -00, 90 760 TIC , 78 245L

Medlem siden
    27. jan. 2010
    Sted
    Andøy
    Antall takk

Standard

Sitat Opprinnelig postet av gaupe Vis post
    850 GLT, har
    MAF
    , i det minste på 95-modellen
    :
    850 GLT'n til ene læreren min på flyfaglinja hadde 850 GLT 20v (170 hestern) den hadde Alpha-N og en MAP sensor forran spjeldet til baro-korrigering Den med Siemens motorstyringa...

Medlem siden
    10. des. 2009
    Sted
    Ørsta, Norway
    Antall takk

Standard Re: flyfaen's 740 A-t-B-Traktor Mid Life Update. Lager map som funker!

850 GLT'n til ene læreren min på flyfaglinja hadde 850 GLT 20v (170 hestern) den hadde Alpha-N og en MAP sensor forran spjeldet til baro-korrigering Den med Siemens motorstyringa...
    Sikker på at du ikkje tenker på 126 vi motoren?
    x: 1992 244 Classic, 1982 244 Turbo, 2004 S80 AWD, 1983 245 tic, 92 240 classic, 2 x V70R AWD -00, 90 760 TIC , 78 245L

Medlem siden
    27. jan. 2010
    Sted
    Andøy
    Antall takk

Standard

Sikker på at du ikkje tenker på 126 vi motoren?
    va ikkje DOHC (10v) motorn nei... va ikkje LMM heller...

Medlem siden
    27. jan. 2010
    Sted
    Andøy
    Antall takk

Standard

Men skal sies at det er noen år sida nå da.... Poenget var uansett at Volvo hadde en femmer med støyete kammer som de kjørte Alpha-N på, og som gikk silkemykt...

Medlem siden
    10. des. 2009
    Sted
    Ørsta, Norway
    Antall takk

Standard

va ikkje DOHC (10v) motorn nei... va ikkje LMM heller...
    Er LH 3.2 på dei første, som kom Motronic 4,3 og 4,4 meinar eg. Men det blir vel nok off topic, legg ved eit dokument du sikkert syns er interessant:
    850dviglo.pdf

20. Takk Njål Nilssen takket for denne posten
    Medlem siden
    27. jan. 2010
    Sted
    Andøy
    Antall takk

Standard

Er LH 3.2 på dei første, som kom Motronic 4,3 og 4,4 meinar eg. Men det blir vel nok off topic, legg ved eit dokument du sikkert syns er interessant:
    850dviglo.pdf
    Takker! falt i god smak for 24v'n sin del! var noe interessant der fra Volvo R & D som bekreftet min misstanke om kanalform og tumble i brennkammeret, noe som lover SVÆRT godt for de kanalene jeg og Bjørn utvikler til toppen min Bøttevis av fløde, hastighet OG miksing i brennkammeret

22. Takk gaupe takket for denne posten
    Medlem siden
    27. jan. 2010
    Sted
    Andøy
    Antall takk

Standard MLU Update: 13 Nye dyser osv...

Tja da har man noe å oppdatere Har seff ikke fått mappa bilen skikkelig enda, da jeg må vente til det blir føre som tillater at man får mappa hele registeret skikkelig Men er ikke helt fornøyd med gangen i den, så nå har jeg bestillt nye dyser med single spray med bred kon og fløde som matcher ala de originale (246cc @ 3 bar) Five-O-Motorsports har mye fint til OK pris Dysene skal flyttes til port slik de er originalt for å se om det blir noen forskjell (fort gjort å bytte mellom de to rekker) har også skaffa en mere moderne tomgangsventil med 3 pinner som drives begge veier av PWM balanse, og i den sammenheng dryle 2-pins dritten... Skal av med toppen igjen for å værifisere ØD merkingen min og samtidig gjøre noen endreinger på brennkammerene som forblir hemmelig... fresen skal fram i alle fall skal ikke ta ut kammeret eller noe slikt heller Skal også etterhvert prøve Alpha-N... men må som sagt ha GREP før det skjer
    Sist endret av Njål Nilssen; 25/01/13 kl 22:15

Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Antall takk

Standard

Du fortsetter iallefall med å gjøre mye rart, det skal du ha.
    Med sugemotor og Helmutz, har du vurdert en KG002 kam og høykomp? Simuleringene har vel vist hva dette tilfører?

Medlem siden
    27. jan. 2010
    Sted
    Andøy
    Antall takk

Standard

Du fortsetter iallefall med å gjøre mye rart, det skal du ha.
    Med sugemotor og Helmutz, har du vurdert en KG002 kam og høykomp? Simuleringene har vel vist hva dette tilfører?
    kremt... Helmholz... Har ikke simulert med noe annet enn K kammen, da det er den jeg har og jeg liker registeret den gir. Dette skulle egentlig være "billig" Klabba litt på seg, men hva gjør man ikke for å forske litt... Men har funnet en løsning Har høykomp, til en viss grad... har ca. 11:1 som den er nå, og med K-kammen og den instillingen jeg kjører med så har jeg nesten 9:1 dynamisk... nesten inne i 4v område hva komp gjelder... Har sett litt på tester av 530 kammeret og hovedproblemet er at det er for lite turbulens og for kaldt rundt innsugsventilen ved lav last og turtall, til at man får noen stabil og hurtig burnrate... Det bygger seg også såppass trykk i squish-flatene at bensinen kondenserer ute ved ring landene som potensielt kan spontanfordampe og eksplodere (aka banking) ved lavere balastninger og turtall... Ustabil forbrenning gir også den "sjarkete" gangen på lave turtall. Må nødvendigvis feite opp blandinga med originalt brennkammer for å få en stabil brennkarakteristikk, en treg en sådan, men stabil. Nå skal toppen av og BAUFILA frem Jepp jeg skal sage i toppen OG bruke den etterpå... dere får tro jeg er ko-ko men vi får nå se Misstankene mine om hva det vil gjøre er å gjøre 530'n i praksis nesten bankeløs, samtidig som det ikke vil dråpe seg i squish-flatene. har sett tester av det jeg skal utprøve, og eksosportene forblir grå/rene, olja blir ikke svart (da det ikke blåses halvbrennte bensingasser ned i veivhus) og jeg kan kjøre på blandinger og tenninger som ellers ville føkka til hele dritten... Alene vil ikke denne modden gi noe mere effekt, men den åpner et helt vindu av hva som blir mulig... eneste man trenger er at brennkammeret promoterer hurtig forbrenning

Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Antall takk

Standard

kremt... Helmholz... Har ikke simulert med noe annet enn K kammen, da det er den jeg har og jeg liker registeret den gir. Dette skulle egentlig være "billig" Klabba litt på seg, men hva gjør man ikke for å forske litt... Men har funnet en løsning Har høykomp, til en viss grad... har ca. 11:1 som den er nå, og med K-kammen og den instillingen jeg kjører med så har jeg nesten 9:1 dynamisk... nesten inne i 4v område hva komp gjelder... Har sett litt på tester av 530 kammeret og hovedproblemet er at det er for lite turbulens og for kaldt rundt innsugsventilen ved lav last og turtall, til at man får noen stabil og hurtig burnrate... Det bygger seg også såppass trykk i squish-flatene at bensinen kondenserer ute ved ring landene som potensielt kan spontanfordampe og eksplodere (aka banking) ved lavere balastninger og turtall... Ustabil forbrenning gir også den "sjarkete" gangen på lave turtall. Må nødvendigvis feite opp blandinga med originalt brennkammer for å få en stabil brennkarakteristikk, en treg en sådan, men stabil. Nå skal toppen av og BAUFILA frem Jepp jeg skal sage i toppen OG bruke den etterpå... dere får tro jeg er ko-ko men vi får nå se Misstankene mine om hva det vil gjøre er å gjøre 530'n i praksis nesten bankeløs, samtidig som det ikke vil dråpe seg i squish-flatene. har sett tester av det jeg skal utprøve, og eksosportene forblir grå/rene, olja blir ikke svart (da det ikke blåses halvbrennte bensingasser ned i veivhus) og jeg kan kjøre på blandinger og tenninger som ellers ville føkka til hele dritten... Alene vil ikke denne modden gi noe mere effekt, men den åpner et helt vindu av hva som blir mulig... eneste man trenger er at brennkammeret promoterer hurtig forbrenning
    Hehehe, som sagt..

Vel, lykke til skal du ha.
    Viktig å få testet slikt før alderen gjør at innstillingen endres til: "Det enkle er ofte det beste."

27. Takk Anders Dybvadsskog takket for denne posten
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    08. jan. 2010
    Antall takk

Standard

Fil + squish-pad ? Den varianten har jeg prøvd. Det er sånn hysj-hysj modifikasjon man ikke snakker høyt om

Side 6 av 11 FørstFørst ... 4 5 6 7 8 ... SisteSiste

Lignende tråder

1. Rød kjølevæske ( Long life G30 )
    By Morgis in forum Motor og gir
    Svar: 13
    Siste post: 28/12/10, 13:30

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •