Gode gamle B21A har den fordeleren med den beste tenningskurven og tidligst tenning på tomgang, 15 grader.
B23E har så vidt jeg husker 9 -12 grader på tomgang og i Volvolektyren står det at man må redusere dette til bare 5 grader hvis man skal dra campingvogn på sommerstid for å unngå tenningsbank.
At motorene i praksis ser ut til å fungerer best med betydelig mer fortenningen enn dette er helt vanlig for oss amatører.
Min ekstra lavkomp. B21AT vil f.eks helst ha 28 grader her, men får 23 grader fordi den da starter bare man toucher tenningsnøkkelen.
Rødmotorene og andre gamle steinknusere liker lavere lambda enn nyere motorer som er konstruert og utviklet for å gå med Lambda 1.
Hele vitsen med mapping er å kommunisere med motoren, høre etter og gi den det den vil ha for å levere de resultatene man ønsker.
Det er derfor ingen god idé å i stedet presse egne meninger over på den.
Lambda ca. 0,9 er helt perfekt til en rødmotor på sug. Du kan teste med tenning over 5000 o/min på både 36, 38 og 40 grader.
Når det gjelder Lambda på tomgang så husker man at rødmotoren i utgangspunktet fikk co på over 2,5.
Mang en Volvoeier rundt her har kommet misfornøyd tilbake fra eu kontroll fordi en universalmekaniker har justert CO ned til nivåer som rødmotorene ikke trives med.
K-kammen er fra denne tidsepoken og er IKKE brukt på noen katalysatormotor pga lite miljøvennlige egenskaper.