Brukere som er tagget i denne tråden

Viser resultater 1 til 25 av 252

Tråd: flyfaen's 740 A-t-B-Traktor Mid Life Update. Bremset!

Threaded View

Forrige innlegg Forrige innlegg   Neste innlegg Neste innlegg
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Antall takk

Standard

Sitat Opprinnelig postet av flyfaen Vis post
    vet du tilfeldigvis hvilket tenningsforskudd det var ved tomgang på B23 motorene med K-kam? Min virker å gå roligst og reinest med under lambda 1 og med litt over 20 grader fortenning på tomgang... for meg som er mest vant til 4v så blir dette litt "feil" Andre "normale" motorer liker helst greit over lambda 1 på tomgang og MYE mindre forskudd... Motoren min trives allikevel bedre på over lambda 1 ved normal cruising og lett last, og liker faktisk ikke noe lavare enn lambda 0,91 ved full last heller, da blir den lat...
    Gode gamle B21A har den fordeleren med den beste tenningskurven og tidligst tenning på tomgang, 15 grader.
    B23E har så vidt jeg husker 9 -12 grader på tomgang og i Volvolektyren står det at man må redusere dette til bare 5 grader hvis man skal dra campingvogn på sommerstid for å unngå tenningsbank.
    At motorene i praksis ser ut til å fungerer best med betydelig mer fortenningen enn dette er helt vanlig for oss amatører.
    Min ekstra lavkomp. B21AT vil f.eks helst ha 28 grader her, men får 23 grader fordi den da starter bare man toucher tenningsnøkkelen.
    Rødmotorene og andre gamle steinknusere liker lavere lambda enn nyere motorer som er konstruert og utviklet for å gå med Lambda 1.
    Hele vitsen med mapping er å kommunisere med motoren, høre etter og gi den det den vil ha for å levere de resultatene man ønsker.
    Det er derfor ingen god idé å i stedet presse egne meninger over på den.
    Lambda ca. 0,9 er helt perfekt til en rødmotor på sug. Du kan teste med tenning over 5000 o/min på både 36, 38 og 40 grader.
    Når det gjelder Lambda på tomgang så husker man at rødmotoren i utgangspunktet fikk co på over 2,5.
    Mang en Volvoeier rundt her har kommet misfornøyd tilbake fra eu kontroll fordi en universalmekaniker har justert CO ned til nivåer som rødmotorene ikke trives med.
    K-kammen er fra denne tidsepoken og er IKKE brukt på noen katalysatormotor pga lite miljøvennlige egenskaper.
    Sist endret av Batland; 20/01/13 kl 13:42

Lignende tråder

1. Rød kjølevæske ( Long life G30 )
    By Morgis in forum Motor og gir
    Svar: 13
    Siste post: 28/12/10, 13:30

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •