Jeg har hørt at man kan spare noe krefter ved å bytte ut vifta med en el-vifte?
Dette er snakk om en FB
Er det sant?
Vil man merke noe forskjell?
Jeg har hørt at man kan spare noe krefter ved å bytte ut vifta med en el-vifte?
Dette er snakk om en FB
Er det sant?
Vil man merke noe forskjell?
Merker litt forskjell på høyere turtall. Hvertfall når kjølevannet er varmt og slurrevifta har slått inn. Da går den MYE dårligere på høyt turtall, fordi den følger turtallet på motoren og flytter så enormt mye luft. En elvifte suger bare maks 30A uansett turtall på fullt. Hvis man regner om det til effekt og deretter til hestekrefter, så taper du ca 0.5 hk på at elvifta går for fullt. Det merker man ikke så godt, men slurrevifta stjeler mye mer enn det når den har slått inn.
Slurrevifta stjeler også litt effekt ved å henge på til vanlig selv når bimetallclutsjen på den ikke har slått inn. Som gjør at bilen bruker mer bensin.
Ligger det kontakt frem til el-vifte på alle 940, eller er det bare på biler med org klima anlegg?
Lå en 3-pol kontakt klar oppe ved passasjerside torpedoveggen under avstiveren på min 1995 modell 940. Den har ikke hatt klima eller elvifte originalt (men den har det nå ).
Det lå ikke klart på en 1991 modell 940 jeg kikka litt i motorrommet på. Vet ikke hvilke 940 det ligger klart og hvilke det ikke gjør på.
Man må lage et eget elnett fra den kontakta og frem til elvifte releet.
hvis noen skal koble opp el-vifte, så kan dere bruke det skjema her:
Sist endret av Øyvind G; 14/05/10 kl 21:05
Skal du ha klima med AC eller kun klima?
Har lagd det elnettet ferdig og koblet det opp i bilen min . Mangler kun 1 plugg for å sette på elvifta. Men lagde aldri noe koblingsskjema på det. Kan lage et lite et nå:
Tar forbehold om at det kan være byttet om på lav og høy hastighet, for der husker jeg ikke hva jeg fant ut.
Klima og AC blir det vis det skulle bli noe!! Det beste er vel og demontere selv så man ser hvordan ting sitter!?
Yup, er igrunn det. Da vet du hva du skal ha og, for lista er lang. Ble en del spekulering for min del og titting på Vadis og spørring for å finne ut hva jeg trenger.
Her er hvertfall en nogenlunde komplett liste:
Inne i kupe:
- Komplett klima apparat (ledningsmatte sitter på)
- Solføler (høyre høytalerdeksel)
- Taklys med innetemp føler og tilhørende ledningsmatte i taket (pga pluggen)
- Ventilasjonsmanifolden ut fra klima apparatet (forskjellig på klima vs standard)
Ute i motorrom:
- AC intercooler og bred radiator med elvifte
- AC kjølecondenser (bør kjøpes ny) + de 3 pressostatene (kan bruke brukt)
- AC tørkefilter (bør kjøpes ny)
- AC kompressor med dobbelbrakett for festing
- AC rør (kompressor -> condenser, condenser -> evaporator (inne), evaporator -> tørkefilter med tilhørende ventiler og tørkefilter -> kompressor)
- Alle O-ringer til AC (400 kr i O-ringer hos Volvo )
- Ny reim til dynamo (lengre pga brakett) og kompressor reim
Tror jeg skal ha fått med alt der. Kan ha glemt noe!
2006 V70R AWD sonicama, 2007 XC90 Executive D5, 1992 244 Classic++
x: 1992 244 Classic, 1982 244 Turbo, 2004 S80 AWD, 1983 245 tic, 92 240 classic, 2 x V70R AWD -00, 90 760 TIC , 78 245L
De forsvinner etter den første vintern...
Var litt tangerud av volvo å montere vifte forran hvor all dritten kommer og ødelegger den
One Ring to rule them all
2006 V70R AWD sonicama, 2007 XC90 Executive D5, 1992 244 Classic++
x: 1992 244 Classic, 1982 244 Turbo, 2004 S80 AWD, 1983 245 tic, 92 240 classic, 2 x V70R AWD -00, 90 760 TIC , 78 245L
Har vurdert dette selv, da det høres ut som er jet-fly allerede ved 2500 rpm.
Hvor kan man få tak i sånn universal temp relé? Er det noen jeg kan ta fra en golf f.eks? Tenkte på sånn til å ha på vannslangen.
-> Volvo V90 D3 AWD || x Dodge Ram 5.9d '03 || Volvo V70 D5 AWD '06 || x Volvo V70 D5 '07 || x Volvo V70 D5 AWD '05 || x Volvo V70N 2.4d '07 || x Volvo V70 2,5t AWD '98
x Volvo V70 2.5D '00 || x Volvo 964 3.0l '91 || x Volvo 855 '95|| x Toyota Hiace '07 || x Volvo 760 TDiC '90 || x Volvo 940 TD '92 || x Hyundai H1 '98 || x Volvo 760 GLE '88
Det finnes flere biler jeg ikke ønsker å nevne...