Å lodde skjøtene er jo bare jalla. Ikke noe poeng på en bil som er full av vibrasjoner og fukt. Skal man lodde så er ikke kortslutningsstrømpe noe å bruke, da er det tykkvegget krympestrømpe med lim som gjelder for å holde det helt tett og holde fukt ute. Og så eventuellt trekke det i strømpe igjen for at det skal se pent ut.
Beste i min mening er å bruke skjøtehylser og trekke alt i strømpe. Mye raskere å koble opp, holder evig sålenge man bruker hylser av god kvalitet og skjøten ikke ligger for utsatt til. Pressing er en varig løsning som du ikke klarer å dra av hvis du har brukt riktig verktøy. Du drar istykker ledningen før du drar den ut av hylsa.
Les hva han skriver da. Loddeskjøter. Ikke vært borti det? http://www.idgtools.no/default.pl?sh...590&pageId=102
skjøter alle kabler først, også kortslutningsstrømpe over der.
Er jo mer jalla med abiko-klemmer, spør du meg...
Tørrlagt Volvoholiker, med fare for tilbakefall.
Spør du meg, er det den beste løsninga. Men det er mange mulige meninger.
Får iallefall en garantert god skjøt med lodd. Ikke så lett å få varmgang, osv.
Brukte det på kjølevifta mi, den ryker 30A flatstift, må opp på 40A flatstift. Der holder loddeskjøtene, og har holdt en god stund..
Tørrlagt Volvoholiker, med fare for tilbakefall.
Mangler du så mye før du får klaska inn den da?
Tørrlagt Volvoholiker, med fare for tilbakefall.
Yup, mangler fortsatt alt av silikon/trykkrør, oljetur, wastegate, et par 3.5" V-band og må lage downpipen ganske klar først. Alu cooler dropper jeg i første omgang pga penger. Måtte prioritere AC-en først sånn at jeg ikke bygger noe i veien for AC delene.
Fortsatt usikker på om jeg skal prioritere sperra før turboen og. Kjenner jeg meg selv rett så blir det en del røyk da, og da er det kjekt at det holder baki der.
Svets.. Hehe
Greit å ha understell/bremser på stell før motoren også da. Hjelper ikke med 300 hester om man kjører en trillebår, liksom!![]()
Tørrlagt Volvoholiker, med fare for tilbakefall.
Yep. Bremsene er jo igrunn greie nok bare jeg får bytta bremsevæske. Understell er også greit nok bortsett fra at den kanskje skulle hatt noen nye foringer. Alt blir nok bytta bak før treffet, foran er dem ikke så ille så der blir de bytta til polyforinger når jeg har tid og penger til overs en gang.
Liten oppdatering angående AC og turbo
AC: Har vært hos Magnus Hagtvedt i dag for å fylle AC, men under trykktesting viste det seg at evaporatoren inne i kupeen er defekt :(. Mest trolig er røret ned til den vridd tvers av fordi han svenske soppen som demonterte dette ikke gadd å hente en skiftenøkkel som mothold når han demonterte ac røra for å ta ut klimakassa... Sånn at røret ned i kupeen er vridd av!
Så har bestillt en ny evaporator som ankommer til uka, så da er det å demontere en del dashbord igjen for å bytte den. Bruker sikkert roughly en dag på å gjøre jobben vil jeg tro. Fikk også med en overgang til å skru inn på AC anlegget sånn at jeg kan trykkteste AC-en selv på 10 bar så jeg slipper å kjøre flere ganger hvis det skulle oppstå noe mer katastrofalt under neste trykktesting.
Turbo: Har vært ute å kikket på grenrør, turbo og hvordan jeg skal montere wastegate og downpipe. Det er veldig god plass mellom grenrør og AC, flere centimeter faktisk, samme med AC røret. Det blir litt trangt å legge downpipen ned, men det blir bedre plass enn jeg trodde fordi jeg valgte å trikse litt med rørene og bruke 1992 modell tørkefilter med tilkobling på hver side istedenfor rørtilkobling mot motoren som det egentlig er originalt.
Så jeg tror det skal bli kurant å tilpasse dette. Driver å setter opp en motor på terassen nå som jeg skal bruke til å tilpasse downpipe mest mulig før ombyggingen begynner!
Og så en liten film: Filmet litt på en strekke på vei hjem. Sånn går bilen sånn ca nå. Går somregel litt bedre, men dette var tredje drag over sletta så turboen var rimelig rødglødende. Tror det kan bli sinnsykt morro når eksosbremsen er borte. Den holder igjen noe sykt nå har jeg en følelse av!
Noen som vet hva den syke lyden når jeg når ca 130 km/t kan være? Kunne minne litt om tenningsbank, men synes det er rart at den skulle komme på starten av fjerdegir sånn, men hørtes ut som noe annet rart. Kom forfra.
Er ikke helt fornøyd med 3.73 utvekslinga jeg har heller nå som dere ser på filmen. Altfor lettbeint, gjør ikke annet enn å gire.
6000 omdr i 140 på 3.?![]()
[O] 1999 BMW M5 [O] 2006 Audi A8 3.0 TDI [O] 2004 Ford Connect 1,8 TD[X] 2008 Audi S8 V10[X] 1991 Audi S2 Coupe [X] 1997 Volvo V70 Turbo AWD [X] 1996 Volvo 944 Turbo [X] 1993 Volvo 945 Turbo [X] 1989 Volvo 745 Turbo [X] 1988 Volvo 760 Turbo [X] 1981 Volvo 245 Turbo
Jaggu. Mulig min går like høyt men innbilte meg at jeg kunne kjøre bra mye fortere på 3. Men har heva turtallsperre da så går 110 på 2. gir![]()
[O] 1999 BMW M5 [O] 2006 Audi A8 3.0 TDI [O] 2004 Ford Connect 1,8 TD[X] 2008 Audi S8 V10[X] 1991 Audi S2 Coupe [X] 1997 Volvo V70 Turbo AWD [X] 1996 Volvo 944 Turbo [X] 1993 Volvo 945 Turbo [X] 1989 Volvo 745 Turbo [X] 1988 Volvo 760 Turbo [X] 1981 Volvo 245 Turbo
Yep, det stemmer nok. Er fordi jeg har 3.74 utveksling bak for øyeblikket. Sitter somregel 3.54 eller 3.31 på nyere FK og FT med manuell. Utvekslinga jeg har nå er irriterende på alle måter både under grisekjøring og vanlig kjøring på motorvei. Godt jeg har kjøpt en 3.31 utveksling som skal inn sammen med Truetrack.
Ja stemmer det, er jo 3,54 jeg harDu får montere overdrive på M90en
![]()
[O] 1999 BMW M5 [O] 2006 Audi A8 3.0 TDI [O] 2004 Ford Connect 1,8 TD[X] 2008 Audi S8 V10[X] 1991 Audi S2 Coupe [X] 1997 Volvo V70 Turbo AWD [X] 1996 Volvo 944 Turbo [X] 1993 Volvo 945 Turbo [X] 1989 Volvo 745 Turbo [X] 1988 Volvo 760 Turbo [X] 1981 Volvo 245 Turbo
Så høy utveksling dere har da gutter...![]()
Tørrlagt Volvoholiker, med fare for tilbakefall.
Ikke sikkert klutsjen din er like glad for det men![]()
[O] 1999 BMW M5 [O] 2006 Audi A8 3.0 TDI [O] 2004 Ford Connect 1,8 TD[X] 2008 Audi S8 V10[X] 1991 Audi S2 Coupe [X] 1997 Volvo V70 Turbo AWD [X] 1996 Volvo 944 Turbo [X] 1993 Volvo 945 Turbo [X] 1989 Volvo 745 Turbo [X] 1988 Volvo 760 Turbo [X] 1981 Volvo 245 Turbo
Clutchen min? Grom den da, skikkelig vinkelsliper..
Tørrlagt Volvoholiker, med fare for tilbakefall.
Tenkte på Henrik940 som har 3.31 utveksling![]()
[O] 1999 BMW M5 [O] 2006 Audi A8 3.0 TDI [O] 2004 Ford Connect 1,8 TD[X] 2008 Audi S8 V10[X] 1991 Audi S2 Coupe [X] 1997 Volvo V70 Turbo AWD [X] 1996 Volvo 944 Turbo [X] 1993 Volvo 945 Turbo [X] 1989 Volvo 745 Turbo [X] 1988 Volvo 760 Turbo [X] 1981 Volvo 245 Turbo
Ah.. Ikke alltid meg asså? Trodde jeg var midtpunktet uansett jeg.....![]()
Tørrlagt Volvoholiker, med fare for tilbakefall.