Er vel stort sett stikkakslingane som går.
Er vel stort sett stikkakslingane som går.
2006 V70R AWD sonicama, 2007 XC90 Executive D5, 1992 244 Classic++
x: 1992 244 Classic, 1982 244 Turbo, 2004 S80 AWD, 1983 245 tic, 92 240 classic, 2 x V70R AWD -00, 90 760 TIC , 78 245L
Så vidt jeg har fått med meg så er stikkakslingene på begge like.
Og det er kun pinjong og kronhjul som er forskjellen. På 1031 er det litt grøvre for at det skal tåle mer.
Det er som Gaupe sier. Det er stort sett stikkakslingene som ryker. Enten ved lite power og mye hærjing eller mye pulver med sinnsykt feste.
Vanlig dødelige kjører ikke med slicks så tror ikke det skal være det største problemet med at de ryker. Men alt kan jo skje. hehe
Jeg kjørte med 1030 på min til i sommer fordi jeg trodde jeg hadde 1031, hehe. Også kommer Euro96 å dreper ilusjonen minMen jeg hadde med en 1031 som han flytta sperra mi over i.
Jeg har enda ikke klart å tatt noe stikkakslinger og behandlingen drivlinja mi får er ikke akkurat pen til tider. Ikke har jeg sykt med pulver heller, men desto mere må man sparke clutch og det er rykk og napp i drivlinja som tar livet av noe etterhvert.
Men som du sier, så er det greit å sette i stand en 1031 med en gang.
Du får nok tak i en etterhvert.
Fortsett det gromme arbeidet![]()
Sist endret av Zeeker; 19/11/12 kl 14:23 Begrunnelse: retting
VW Transporter - 02 - Trekkbil/Arbeidsbil
Volvo 242 - 76 - Lekebil
Videos:
Peite @ facebook
Peite @ youtube
simpel engineering is easy to maintain, and it works
BCB.no
Realcar.no
Det som tar livet av akslingen mine er at hullene til solhjulene blir ovale. Så til slutt er de så ovale at boltene sklir ut av sentrifugal kreftene. Jeg har brukt å sveise dem fast med 309 elektrode også sveise spærre. Da har 1030 holdt så godt at det er nesten kjedelig![]()
-90 VOLVO 745
-84 TOYOTA Hilux
Har du svart interiør til 700/900 å selge? Trykk der! --> ØNSKES KJØPT!
Tusen takk for mange gode tips og erfaringar!Det er sånt som er fantastisk bra med og være medlem her på forumet!
Haller litt fram og tilbake om kva aksling eg skal gå for..Frister jo med 1030 etter kommentarane dekas når den i tillegg ligger heime..Men kan ikkje være umulig og få tak i 1031 i nærområdet heller..
Viss du Zeeker har kjørt med 1030 fram til i sommar er vel det eit tegn på at dei tåler bra med pryl![]()
Bruksbil: Volvo 945 1995
Prosjektbil: Volvo 242DL 1980
X - bilar: Volvo 240GL 1983, Volvo 740GL 1991, Volvo V70 T5 AWD 1997, Volvo 940LT 1997, Volvo 960 1995, Volvo Amazon 1967 herregårdsvogn
Den funker
Men hvis du skal kjøre med heftig mye effekt så hadde det på en måte vært greit å gått for den beste med en gang.
Du skal vel kjøre med ZF (5-6 trinns?) og da spørs det på utveksling på siste giret kontra drevinga i bakaksligen.
Hvis det blir ei 5 trinns så er det 1:1 på 5. og da må'n ha lav utveksling. Jeg kjører med 3.54 i akslingen, men hadde jeg hatt mere pulver så kunne jeg kanskje ha kjørt med 3.30 å.
Det spørs litt hva slags kjøring du skal bruke den til ogsåMin gjør ca 220 Km/t på 7000 rpm i 5.gir
Spørsmålet er hvor mye penger du skal bruke på å fikse opp 1030'n også.
Hvem skal montere sperre btw? Hvis du driver med sånt sjøl så kan du jo ta en spansk en og ikke sandblåse den og montere sperre med nye lagre og kjøre med den sånn den er til du får tak i 1031 aksling og sandblåse og lakke for så å flytte alt overLagrene på både diff og stikkakslinger passer over. Så det spørs bare hva det koster i tid og penger å flytte alt
![]()
VW Transporter - 02 - Trekkbil/Arbeidsbil
Volvo 242 - 76 - Lekebil
Videos:
Peite @ facebook
Peite @ youtube
simpel engineering is easy to maintain, and it works
BCB.no
Realcar.no
Eg satsar på 6 trinns zf kasseVeit ikkje ka utveksling som blir best då?Blir litt brukt mykje til kverdags, pluss herjing på baner og rundt om kring
Trenger ikkje akkurat toppfart på 300 heller
Blir nok til at eg ordnar meg ein 1031, du har mykje gode tips og argument og eg kan like godt gå for det med ein gang..Kjem nok ikkje til og montere sperre sjølv, isåfall må eg kurse meg ein plass først..
Så då er bestemt, skal ordne meg ein 1031
Sitter her som lykkeleg eigar av eit hus no!Mitt første boligkjøp blei gjort idag
Viktigast av alt, garasje som skal bli den nye heimen til 242en
![]()
Bruksbil: Volvo 945 1995
Prosjektbil: Volvo 242DL 1980
X - bilar: Volvo 240GL 1983, Volvo 740GL 1991, Volvo V70 T5 AWD 1997, Volvo 940LT 1997, Volvo 960 1995, Volvo Amazon 1967 herregårdsvogn
Mine kjøp og salg erfaringer! (LINK)
nåværende kjøretøy:
94 volvo 945 godkjent med t5
86 chverolet van
Tusen takk for det!Deilig følelse!Gleder meg til og innrede garasjen med bil og verktøy
Vannrøret er klart til borring, så skal eg begynne og lappe det ihop igjen..Kappa det tynne røret som går bak og for og korte det inn
Fant dessa på jobben, tenkte kansje dei kan være fine til og dra wastegaten ut av grenrøret for og få god flow
Også begynte eg med det andre motorfestet idag..Fekk berre laga jigg og brent ut litt deler før ein kompis kom og skulle ha sveist eksos til motorsykkelen sin
Flott kreasjon
![]()
Bruksbil: Volvo 945 1995
Prosjektbil: Volvo 242DL 1980
X - bilar: Volvo 240GL 1983, Volvo 740GL 1991, Volvo V70 T5 AWD 1997, Volvo 940LT 1997, Volvo 960 1995, Volvo Amazon 1967 herregårdsvogn
Mine kjøp og salg erfaringer! (LINK)
nåværende kjøretøy:
94 volvo 945 godkjent med t5
86 chverolet van
Eige hus er deiligGratulerer
Ein fordel med 1030, er at du får billige drev til den, med alle slags utvekslingar. Til 1031 får du dei dyrt frå Volvo.
2006 V70R AWD sonicama, 2007 XC90 Executive D5, 1992 244 Classic++
x: 1992 244 Classic, 1982 244 Turbo, 2004 S80 AWD, 1983 245 tic, 92 240 classic, 2 x V70R AWD -00, 90 760 TIC , 78 245L
Får også andre enormt deilige deler til dem til en rimelig pris og da det er en del mindre 4x4 biler som bruker Dana 30. F.eks så finnes det uendelige kombinasjoner av akselhylser, stikkakslinger, diff typer osv som er ferdig bygd til en rimelig penge i statene. De samme delene får du også kjøpt løse.
-90 VOLVO 745
-84 TOYOTA Hilux
Har du svart interiør til 700/900 å selge? Trykk der! --> ØNSKES KJØPT!
Takk for det!Gledar meg som ein unge til og flytte inn, synd det ikkje er før mars:(
Hmmm, no kom det jo gode argumenter for 1030 igjen..Skal ikkje være lett og bestemme seg![]()
Fått gjort litt med vannrøret i kveldHadde tabba meg ut og ikkje pressa røret langt nok inn sist så måtte forlenge holet eg hadde laga..
Sida røyret kom lenger fram blei det tynne røret bakover for kort og så sveiste på igjen ein bit
Stilt det inn sånn eg ville ha det
Punkta alt ihop
Det tynne røret bak endar opp slik..Håper det går klar alt etter montering i bilen!Nåken meiningar om det?
Sveist og halvegs slipt
Festeøyret frå 960 røyret passa ikkje så skjærte det av..Kappa av festet på 850 røret og banka det til litt..Passa perfektSveiser det på i morra
Fekk sveist bunnpanna til Volvo-Lars og
Edit: På vannrøret trenger eg egentleg berre ein ekstra tapp til vannkjøling på turboen sant?Er to ekstra der no men trenger vel berre den minste tappen?
Sist endret av volvobrage; 23/11/12 kl 22:43
Bruksbil: Volvo 945 1995
Prosjektbil: Volvo 242DL 1980
X - bilar: Volvo 240GL 1983, Volvo 740GL 1991, Volvo V70 T5 AWD 1997, Volvo 940LT 1997, Volvo 960 1995, Volvo Amazon 1967 herregårdsvogn
Se der ja! Knall!
Du fikk boltene regner jeg med?
JeppDei kom før helga..Trenger du dei tre eg tok tilbake eller kan eg beholde dei?
Fått gjort litt med bilen igår, god følelse!
Starta med og skru i tempfølaren i bunnpanna..Fant den tilfeldigvis igjen under rydding så fant ut det var best og sette den i før den forsvant![]()
Så var det på tide med litt karrosseriarbeid!Kjerra på veg ut
Sveist ferdig passasjer sida på stolplataTar lang tid med tilpassing, sliping og sveising men syns det blir bra..Den følger karossen fint heile veien no
Halvferdig med sveising på andre sida og begynt og slipe litt
Og nesten ferdig med fronten
Litt frokost no så er det ut og jobbe med bilen igjen!
Bruksbil: Volvo 945 1995
Prosjektbil: Volvo 242DL 1980
X - bilar: Volvo 240GL 1983, Volvo 740GL 1991, Volvo V70 T5 AWD 1997, Volvo 940LT 1997, Volvo 960 1995, Volvo Amazon 1967 herregårdsvogn
Bare og beholde de boltene du trenger!
Når sender du bunnpanna?
Hehe, takk for det
Takk
Skal berre plukke ut dei tre boltane og teipe igjen pakken så er den klar..Viss mamma har tid skal ho sende den i morra
Gjort litt meir idag..Har vel jobba ca 5,5 time idag, men det viser ikkje igjen på antall bilderMykje pirke arbeid..
Stolplata ferdig sveist!
Fronten heilt ferdig sveist og slipt!Sveist på undersida og
Slipt litt meir på golvplata, syns det blir bra!Hadde ikkje anna lakk liggande, bra skiten skal sandblåsast
Skrudd i oljetrykksfølaren ogSer ut som den går fint klar motorfeste
![]()
Bruksbil: Volvo 945 1995
Prosjektbil: Volvo 242DL 1980
X - bilar: Volvo 240GL 1983, Volvo 740GL 1991, Volvo V70 T5 AWD 1997, Volvo 940LT 1997, Volvo 960 1995, Volvo Amazon 1967 herregårdsvogn
Ser veldig bra ut. Men trur du ikke vannrøret butter i torpedoveggen når du skal montere da? =)
Jeg har brukt mine penger på volvo , fyll og damer , resten har jeg tullet bort..
Bruksbil: Volvo 945 1995
Prosjektbil: Volvo 242DL 1980
X - bilar: Volvo 240GL 1983, Volvo 740GL 1991, Volvo V70 T5 AWD 1997, Volvo 940LT 1997, Volvo 960 1995, Volvo Amazon 1967 herregårdsvogn
Ja at den vil ligge inntil veggen, men er jo ikke sikkert. Det er jo litt mellomrom så![]()
Jeg har brukt mine penger på volvo , fyll og damer , resten har jeg tullet bort..
Bruksbil: Volvo 945 1995
Prosjektbil: Volvo 242DL 1980
X - bilar: Volvo 240GL 1983, Volvo 740GL 1991, Volvo V70 T5 AWD 1997, Volvo 940LT 1997, Volvo 960 1995, Volvo Amazon 1967 herregårdsvogn
Jeg har ikke kommet så langt enda som å lage vannrørEr jo bare å prøve å sette inn motoren først for å se om røret må kortes inn
![]()
Jeg har brukt mine penger på volvo , fyll og damer , resten har jeg tullet bort..
Bruksbil: Volvo 945 1995
Prosjektbil: Volvo 242DL 1980
X - bilar: Volvo 240GL 1983, Volvo 740GL 1991, Volvo V70 T5 AWD 1997, Volvo 940LT 1997, Volvo 960 1995, Volvo Amazon 1967 herregårdsvogn
ang det vannrøret trur jeg det går, er god plass på min, og vi har jo samme oppsett på motorfester osvskjekker til helgen
![]()
mosegrodd 240 http://forum.vccn.no/showthread.php?...vo-240-med-t-5!
volvo v70 testbil: http://forum.vccn.no/showthread.php?...vo-v70-testbil!
volvo 240 1991, go40,nhttp://forum.vccn.no/showthread.php?...gjøre-med-den
Bruksbil: Volvo 945 1995
Prosjektbil: Volvo 242DL 1980
X - bilar: Volvo 240GL 1983, Volvo 740GL 1991, Volvo V70 T5 AWD 1997, Volvo 940LT 1997, Volvo 960 1995, Volvo Amazon 1967 herregårdsvogn