Spørs hva du mener med mye lyd. Er ofte en ganske markant klikkelyd.
Spørs hva du mener med mye lyd. Er ofte en ganske markant klikkelyd.
Skal komme en del lyd ja. Motoren detter ganske my på turtall i det ac kobler inn som får det til og virke så dramatisk. Men lageret kan også være gåent.
Oppdatering 01.05.2010 - Montert litt AC deler og diverse
![]()
Begynt å montere AC kompressoren. Demontert gammel brakett og funnet frem kompressor og ny brakett.
Gammel brakett vs ny brakett. Den lille gamle er faktisk dobbelt så tung som den nye. Gamle er støpjern, nye er i aluminum. Så sparer faktisk vekt noen steder da for en gangs skyld ved montering av AC, hehe.
Eneste ulempa er at den jeg har i aluminium har gummiforinger til dynamo og kompressor. Skulle hatt noen stålforinger der istedet som den lille braketten har. Hater gummiforinger til det fordi det ender med å risikere at reimhjula på dynamo/kompressor begynner å stå skeivt i forhold til veivhjulet pga gummien gir seg og så spiser bilen reimer til frokost!
Ferdig. Mangler reim til kompressoren, men den er bestillt og skal komme på Mandag eller Tirsdag.
Montert pressostatene for overtrykk og elviftestyring.
Montert AC akkumulatoren. Kjøpte denne ny fra BCB for lenge siden. Eneste jeg lurer på er at jeg syns den sto så skrått når jeg fikk montert på det røret mot torpedoveggen. Så festet passa ikke. Syns det var litt rart, håper det går bra med røret som skal ut i andre enden at det passer. Må modifisere festet litt for å få festa den.
Bytta også tennplugger og pluggkabler. Nye Bosch silikon pluggkabler. Virka som det trengtes, bilen kjentes mye "lettere" ut mtp at den gikk renere og bedre på kjøring med bittelitt gass. Tror kanskje det kommer til å gjøre bra utslag på drivstofføkonomien.
Får polyforinger til dynamo og AC..
Tørrlagt Volvoholiker, med fare for tilbakefall.
De skal være lette å få inn de, hør med Gaupe, mener han har slike på sin 240?
Tørrlagt Volvoholiker, med fare for tilbakefall.
kor får du kjøpt sånne foringer.?
Volvo 740 2JZ GTE-VVTI
Takk Til:
Bcb og L-m-r
IPD har vel også.
Tørrlagt Volvoholiker, med fare for tilbakefall.
Oppdatering 02.05.2010 - Montering av AC ferdig!
![]()
![]()
Da var alle AC røra montert og olje fylt på kompressoren. Var et helvete å få på røret foran på tørkeakkumulatoren! Aner ikke hvorfor, men mutteren måtte tvinges på hele veien først med en halvmeter lang skiftenøkkel før jeg kunne skru den fint sammen hele veien med hendene (ingen skader på gjenger eller noe). Virker som det var feil kon på gjengene, men det gikk seg til.
Så da er igrunn AC ferdig montert mekanisk sett!Bortsett fra enkelte rørfester som må skrus på nedenfra og at jeg må sette på reim på kompressoren. Tar det når jeg får reima og hiver bilen på bukk.
Står også igjen å lage elnett til elvifte/kompressor. Skal handle inn en del svart strømpe og diverse annet elmateriell til det i mårra. Så skal en på forumet her sende meg plugger til releeboksen for elvifte sånn at den kan kobles ferdig!
Har også montert justerbar lavtrykksvakt på tørkeren sånn at anlegget kan presses til å gi kaldere luft enn originalt. Magnus Hagtvedt her på forumet skal hjelpe meg å stille det inn sånn at det blir optimalt, og ikke så lavt at hele anlegget fryser
.
Lite helhetsbilde av hvordan motorrommet ser ut for øyeblikket! Fortsatt litt rot, men det skal bli ryddet i når jeg får tid til overs.
![]()
Og noen bilder av bilen.
Gøtt med ACMen trur ikke du sparer noe på det vektmessig mtp. at kompressoren veier noe jævlgi i forhold til størrelsen
![]()
2010 Audi A8L 3.0TDI ABT - 2000 Audi A8 4.2L (Til salgs) - 1964 Chevrolet Impala SS (Prosjekt) - 1967 Volvo Amazon 2dr (Prosjekt) - 1948 GMC 1/2 ton longbed (Prosjekt) - 1990 Volvo 245 (Prosjekt)
Hehe, veit. Kompressoren veier vel nesten 10 kg vil jeg tippe. Klimapakka i kupee veier nok ca 5 kg mer enn den manuelle. Pluss rør, kondenser og tørker så vil jeg tippe ganske akkurat 20 kg tyngre bil med AC
. Men verdt det kontra å svette hele sommeren
, merker nok ikke så stor forskjell på den vekta.
Virker som henrik940 misunnelig på det han ikke har selv
Nei bra jobba chrml. Det er deilig med ac og det er kjekt om vinteren til og få vekk dugg fra ruta![]()
Nei den sender ac lufta sammen med den vanlige varme lufta slik at lufta blir mere tørr tror jeg. Trur jeg har lest i instruksjonsboka til v70? at man skal ha på ac når man skal få vekk dugg. Og det hjelper ogsåMen det som er litt dumt med kaldkjøring og ac = bruker et lass med bensin.
xc940?
litt lavere nå så blir det bra.
volvo 240 turbo 87mod (prosjekt)
volvo v70 turbo 98mod (bruksvogn)
AC fjernar dugg sommar so vinter jaOg når du vrir luftvelgaren over til frontrute så koblar den automatisk inn AC ja. Har no studert 945' til kreket litt
![]()
Volvo 245 - Eks varebil
A turbo: exhaust gasses go into the turbocharger and spin it, witchcraft happens and you go faster
Electronic Climate Control. Er bare navnet på det automatiske klima anlegget. Stiller bare temperaturen den skal holde pg hvor den skal blåse, så styrer den selv med AC/varmeapparat, viftehastighet osv... avhengig av temperaturen på kjølevæske, utetemp, innetemp osv...
Haha, den er litt høy ja. Kommer nok ikke til å gjøre noe med det foran med det første, ikke før det blir coilovere eventuellt. Må jo beholde kjøregenskapene og. Må bygge ned bærekule/styrekule og før jeg kan senke noe mer.
Bak så er den original høyde for øyeblikket pga kjører med original nivåmatfjør. Blir satt på coilovere der iløpet av sommeren så den i minste blir jevn med fronten i høyden så det ser bedre ut og jeg slipper å se rett ned i asvalten når jeg kjører.