Originalt fra Volvo er kompresjonsforholdet og kapasiteten på turbo og intercooler tilpasset det aktuelle effektuttaket. De enkelte komponentene og motoren som helhet jobber derfor EFFEKTIVT.
Hvis man bare øker ladetrykket på en originalmotor så presser man komponenter langt utenfor sitt virkningsområde og da stuper effektiviteten.
Men JA. Hvis du reduserer kompresjonsforholdet (slik at du kan kjøre KORREKT tenning), og setter på en intercooler og en turbo som har tilstrekkelig kapasitet til 290 hk v/ 1,9 BAR ladetrykk så VIL du få ut den effekten.
Turbosnurr effektmålte sin motor til 150 hk uten ladetrykk.
Ved 1,0 BAR var effekten 310 hk. (155 hk fra sugemotoren)
Ved 1,93 BAR ble resultatet 480 hk. (163 hk fra sugemotoren målt på NAV)
Vi ser altså at denne motoren bare blir mer og mer effektiv jo høyere ladetrykk man kjører.
Det er mer å hente her da planen var 2,5 + BAR ladetrykk.
Grunnen til at sugemotoreffekten er stadig økende er at motoren er spec. slik.![]()