Brukere som er tagget i denne tråden

Viser resultater 1 til 25 av 201

Tråd: 531 topp på fk

Threaded View

Forrige innlegg Forrige innlegg   Neste innlegg Neste innlegg
  1. #16
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.633
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av eab Vis post
    Basert på denne tommelfingerregelen så vil altså motoren min ha ca 290 hestekrefter, med 1,9 bar ladetrykk..?
    Originalt fra Volvo er kompresjonsforholdet og kapasiteten på turbo og intercooler tilpasset det aktuelle effektuttaket. De enkelte komponentene og motoren som helhet jobber derfor EFFEKTIVT.
    Hvis man bare øker ladetrykket på en originalmotor så presser man komponenter langt utenfor sitt virkningsområde og da stuper effektiviteten.

    Men JA. Hvis du reduserer kompresjonsforholdet (slik at du kan kjøre KORREKT tenning), og setter på en intercooler og en turbo som har tilstrekkelig kapasitet til 290 hk v/ 1,9 BAR ladetrykk så VIL du få ut den effekten.

    Turbosnurr effektmålte sin motor til 150 hk uten ladetrykk.
    Ved 1,0 BAR var effekten 310 hk. (155 hk fra sugemotoren)
    Ved 1,93 BAR ble resultatet 480 hk. (163 hk fra sugemotoren målt på NAV)
    Vi ser altså at denne motoren bare blir mer og mer effektiv jo høyere ladetrykk man kjører.
    Det er mer å hente her da planen var 2,5 + BAR ladetrykk.
    Grunnen til at sugemotoreffekten er stadig økende er at motoren er spec. slik.
    Sist endret av Batland; 15/10/12 kl 12:03

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •