Sitat Opprinnelig postet av Holck Vis post
Det blir nok et møte på verksted etterhvert for å diskutere litt hva vi gjør, er ikke lett for meg å egentlig velge what to do. Syns det går veldig bra 1,2 bar så spørsmålet er om jeg "trenger" mer da jeg gjerne vil ha kreftene ned i bakken også. (den hvite engelen på høyre skulder sier en ting, den røde på venstre skulder sier noe annet.)
Uansett hva vi finner på i Nittedals verksted så skal du igjen ha en stor takk Batland for all info

35-69-210 Volvo B23 V16 TURBO 268/112/12.2/1.5 ?
Værsågod.

T5 Racekammen har 267/117/10,67/ og sånn ca. 1,0.

De aller fleste performance 2V motorer trenger så høyt ventilløft som mulig, men uten at dette går ut over levetiden eller at man må øke durasjonen.
V16 kammen har som vi ser betydelig høyere ventilløft enn T5 kammen på i praksis samme durasjon. Dette er svært positivt uansett, men spesielt når man har alt for store innsugskanaler slik du har.

I tillegg får man (pga 112 vs 117 LC) lukket innsugsventilen tidligere og dette er alltid gunstig for bunndraget og dreiemomentet i motoren. Du kan derfor TRYGT redusere kompresjonsforholdet, montere denne kammen og forvente forbedring av resultatet gjennom HELE turtallsregisteret.

Hvis du ikke reduserer kompresjonsforholdet så vil du måtte etterjustere ladetrykket for på unngå problemer med tenningsbank.