Bra for deg. Mulighetene dine til å få ut høy effekt fra en 8VB230 på pumpebensin har nettopp økt dramatisk.
Akkurat hvor lavt er vanskelig å si da det avhenger av hvor høyt ladetrykk du vil kjøre og hvor hardt og i hvor lange intervaller du vil holde dette ladetrykket, samt hvor mye annet du vil gjøre i tillegg.
Vil også påpeke sugemotoreffekten igjen.
Man tar ut over 300 hk på sug med 531 toppene. Som vi ser ligger motoren din på ca. 145 hk og man trenger selvsagt ikke noe annet enn en 530 topp for å klare dette.
Hvis budsjettet kan dekke det så leverer KG 530 turbotopper med 44/40 ventiler som er dekomprimert til ønsket nivå. Dette er det rette valget.
Hvis budsjettet ikke kan strekkes til dette så kan du evt. skaffe en 530 topp og gi meg en lyd så finner vi sikkert en plan B. Oppsettet ditt er ganske godt og derfor interessant å utvikle videre.
Som du har erfart koster hver eneste ekstra hk en god del kr., men i dette tilfellet vil en korrekt bearbeidet 530 topp gi deg stor forbedring for hver utlagt kr.
Hehehe, nja, jeg har sett under 10 grader på disse motorene før så jeg er ikke så veldig overrasket.
Det som er forbausende er at enkelte til tross for at så tydelig info som dette er tilgjengelig, nekter å innse problemet og mener at sen tenning er positivt og til og med ønskelig!??