Dette er helt klart en dårlig kombinasjon ja, men det blir ett spørsmål om hvem som er den mest skyldige, de svære innsugskanalene, den milde kammen eller selve turboen. Her vil nok forskjellige folk ha forskjellige meninger, men "vi" synes iallefall at "vi" har gode resultater med T5 kammen.
Mener at det var slik at pga homologisering så måtte Volvo bruke eksosmanifold og turbo med T3 turbinhjul. Dette gjorde at T5 kammene ble slik de ble.
Potensialet i delesortementet til Volvo er høyt. Det er merklig at ikke flere utnytter dette.
Glimrende. Det blir interessant å høre selv om jeg som vanlig er skeptisk til å lade såpass hyggelig på pumpebensin på en 2V motor med så høyt kompforhold som 8,0:1.
Disse motorene ser ikke ut til å trives (effektiviteten stuper og eksostemp. tar av) hvis tenningen må retarderes til mindre enn ca. 22 grader i ett forsøk på å unngå tenningsbank.
Lykke til uansett.
Nevner at "Vi" klarte tross alt 480 hk på NAV med 1,96 BAR ladetrykk. Grunnen er at denne motoren var lavkomp. og tålte tidlig tenning. Eksostemp var maks 896 grader. Som vi ser blir den teoretiske sugemotoreffekten målt på NAV hele: 480 /(1+1,96) = 162 Hk!
Dette ER glimrende effektivitet.