Javisst. Hvorfor tror du ellers jeg er så motstander av 405/531??
Neida, poenget mitt er at 531 er fantastisk på 2,6 - 2,9 L Rallycross sugemotorer og helt ubrukelig på milde gate-turbomotorer.
Knalldyktige folk selger tross alt spesielle 405/531 kammer. Disse har minst 14 mm løft. Dette er passelig til de store kanalene.
Hvis man ikke kjører svære sylindre og minst 14 mm ventilløft så er kanalene rett og slett alt for store.
Jeg mener at det er slik med eksosventiler på en 2V turbomotor ja, men som sagt, andre som bl.a. SWR og Flyfaen er av en annen oppfatning.
Anyway, se nå:
Motor 1.
B23 motor med dreide stempler, portet 530 topp med 44/38,5 ventiler og 54/62 mm turbo. 290 hk v/ 4000 o/min og 407 hk på 5900 o/min.
Motor 2.
B230 med dreide stempler, B234topp og originale B234 kammer, 58,5/54,5 turbo. 286 hk på NAV v/ 4000 o/min (370 hk v/ 4200 o/min) og 426 hk v/ 5800 o/min.
Motor 3.
B230 med dreide stempler, uportet 531 topp med 46/40 ventiler. Samme eier, samme turbo, samme dyser og samme datasprut som over. Kun 120 hk NAV v/ 4000 o/min., men hele 475 hk NAV v/ 6300 o/min.
Motor 4.
Her finner du oppsettet i KG katalogen.
530 topp med 44/40 ventiler og KG2T kam. Rundt 425 hk på topp og helt vanvittig respons og bunndrag. Effekten v/ 4000 o/min var langt over 300 hk slik jeg husker det.