Stemmer det, ikke enda - men kommer til å gå på sprit når det blir flere sylindre inni bildet tenker jeg
Kjører på flybensin av noe slag nå, 110oktan minst.
Kom til å tenke på noe her en dag, en grisegrom 854 i min style medRWD, grom motor og sekvensiell kasse hadde også vært litt kult! Men det er bare en tanke, ikke noe mer enn det heldigvis!
Sist endret av Texascom; 09/08/12 kl 09:53
Felgen, Reodor Felgen...
2X FEM sylindere i rekke!
1987 Volvo 240
2018 Volvo S60 Polestar 383/1500
Tror ikke det hadde vert noe dom ide!
Får bruke motoren fra denne når den skal byttes ut![]()
S60 D5 2002
Hiv motoren fra denne over i en 850 da, og så gå i gang med Judd-prosjektet!![]()
Om jeg noen gang skal tre i veien med noe slikt, blir nok de fleste delene fra 240'n plantet i 850'n. Motormessig hadde det nok blitt en 5 syl med turbo på rundt 500hk og et fint register..
Og den skulle blitt klin strøken alle plasser!
Men dette er bare i hodet mitt, det skjer nok aldri![]()
Felgen, Reodor Felgen...
2X FEM sylindere i rekke!
1987 Volvo 240
2018 Volvo S60 Polestar 383/1500
Bare for å sette igang grillene i hodet
![]()
Gamle biler blir ødelagt om de ikke brukes, mens nye biler blir ødelagt om de brukes...
Prosjekttråd;
http://forum.vccn.no/showthread.php?...mod-It-s-alive!
Oh yes!
Om (eller aldri) så skulle "min" blitt helt clean i titangrå tipper jeg, med BTCC vinge helstøpt i carbonfiber.. Liker titangrå mot carbon med klarlakk![]()
Felgen, Reodor Felgen...
2X FEM sylindere i rekke!
1987 Volvo 240
2018 Volvo S60 Polestar 383/1500
ikke for å fyre oppunder, men 850 kom jo medAWDselv på sedan så det største problemet blir vell å sette motoren rette veiener jo forsåvidt enkelt å bygge spakstell når det er
RWDi motsetning tilFWD
det kommer nok til å skje en gang at du bygger en 850 som funker fint til å bruke opp hjul på rett aksel med show finnish![]()
Arne Finstad(finsta'n)Granhus 91 model
1989 modell 245 brukis
1987 modell 740 turbo prosjekt
1977 modell 242 Prosjekt
1988 modell 740 GLE Vinterbil å kansje banebil med sekser
momy said i could not handle a V8, momy is now religious!
'21 Audi E-tron 55 Sportback S-line
[X]'07 Volvo S60 2,4D 163hk Summum
[X]'95 Volvo 945 LT (Prosjekt/finbil)
Må vel prøve å svelge tanken og legge den vekk, men du verden å moro det hadde vært!
For en stk. JUDD V10 kan jeg jo bygge en hel 854 - minst!
Det hadde blitt en lisensbil med showfinish mye bedre enn den jeg har pr. dags dato sammen med hjuloppheng og motor som virkelig funker! Tror det kunne ha blitt tøft, men bort med den tanken!
Felgen, Reodor Felgen...
2X FEM sylindere i rekke!
1987 Volvo 240
2018 Volvo S60 Polestar 383/1500
Avgas 100 tilsvarer ala 130 "normal" oktanrating, men den damper igrunn for dårlig til at den egner seg så veldig til bilbruk, med mindre du kjører mest i 10-20000fots høyde da, da er "vapour point" straks bedre... Avgas er "tung" bensin, da normal bensin ville ha begynt å fosskoke i høyden... dumt å få motorstopp i et fly for at bensina har fordampa bort...
Ville heller ha satsa på ganske spritinnholdig 98 suppe (shell 98 V-power Nitro+ sånn nesten ala E10). Den har mye bedre fordampning/forstøving i normal "bilhøyde", samt spritholdig bensin tilsvarer i praksis (og ikke i et laboratorie) nesten 3 poeng mere enn den er oppgitt til... så 98 oktan spritinnholdig tilsvarer noe i duren 101 oktan ren petroleums bensin... Om ikke annet kan du kjøre til Tjeldbergodden og kjøpe deg noen fat industrimetanol![]()
Tidligere brukernavn: flyfaen
Opptatt med kjipe greier som "Sundown" for P-3 Orion, et dritthus osv...
Pellementmaker hos NK Engineering AS
A-til-B-traktor: 90' 740GL
Njål's 940Dtic --> 960II 3.0 24v Bruksbilprosjekt
for 500 hester trenger du ikke mere enn kompressor hvertfall ikke med E85... en Lysholm 1600AX fikser biffen... (den kan lade 1,2 bar) og er opp mot effektiviteten som en turbo... da får du nesten helt flat momentkurve, og i motsettning til vanlige eaton og andre skovvelkompressorer dabber ikke denne av heller med turtall...1,2bar på en 2,3 femmer (ritkig bygd vel å merke) holder til 500hk, og kanskje litt til...
Tidligere brukernavn: flyfaen
Opptatt med kjipe greier som "Sundown" for P-3 Orion, et dritthus osv...
Pellementmaker hos NK Engineering AS
A-til-B-traktor: 90' 740GL
Njål's 940Dtic --> 960II 3.0 24v Bruksbilprosjekt
Tidligere brukernavn: flyfaen
Opptatt med kjipe greier som "Sundown" for P-3 Orion, et dritthus osv...
Pellementmaker hos NK Engineering AS
A-til-B-traktor: 90' 740GL
Njål's 940Dtic --> 960II 3.0 24v Bruksbilprosjekt
Arne Finstad(finsta'n)Granhus 91 model
1989 modell 245 brukis
1987 modell 740 turbo prosjekt
1977 modell 242 Prosjekt
1988 modell 740 GLE Vinterbil å kansje banebil med sekser
momy said i could not handle a V8, momy is now religious!
At man får en fwd bil i awd gjør som regel ikke en rwd ombygging lettere. Et awd bakstell ville neppe tålt å bli brukt som rwd bakstell, motor må retstilles og det må lages plass til girkasse. Ny forstilling må også til, siden man plutselig ikke skal ha drivaksler der. Er ikke bare å fjerne dem heller, da ryker hjullagrene.
Jørgen Simonsen
1976 Volvo 242 - Bygdestyggen
2013 Kia Cee'd Exclusive - Kondemnert
1978 Volvo 265 V8 - Under restaurering
Tidligere brukernavn: flyfaen
Opptatt med kjipe greier som "Sundown" for P-3 Orion, et dritthus osv...
Pellementmaker hos NK Engineering AS
A-til-B-traktor: 90' 740GL
Njål's 940Dtic --> 960II 3.0 24v Bruksbilprosjekt
Jørgen Simonsen
1976 Volvo 242 - Bygdestyggen
2013 Kia Cee'd Exclusive - Kondemnert
1978 Volvo 265 V8 - Under restaurering
Ikke noe er fort gjort om det skal gjøres skikkelig!
Kassen min er jo "grei" å få plassert bak, så det hadde absolutt vært et alternativ det ja![]()
Felgen, Reodor Felgen...
2X FEM sylindere i rekke!
1987 Volvo 240
2018 Volvo S60 Polestar 383/1500
Tidligere brukernavn: flyfaen
Opptatt med kjipe greier som "Sundown" for P-3 Orion, et dritthus osv...
Pellementmaker hos NK Engineering AS
A-til-B-traktor: 90' 740GL
Njål's 940Dtic --> 960II 3.0 24v Bruksbilprosjekt
Mente ikke at det er gjort på en helg, men at det gjør visse ting litt lettere siden det fins en bakstilling med mulighet for trekk bak å da går det an å modifisere den litt for å tåle litt mere og som flyfaen sier så passer nesten 960 MK2 spindler på 850
Arne Finstad(finsta'n)Granhus 91 model
1989 modell 245 brukis
1987 modell 740 turbo prosjekt
1977 modell 242 Prosjekt
1988 modell 740 GLE Vinterbil å kansje banebil med sekser
momy said i could not handle a V8, momy is now religious!
Awd-bakstillinga til 850 er jo i stor grad lik 760/960, så ein får ein del starthjelp om ein ønskar det oppsettet. Dei fleste rallycrossbilar basert på fwd-volvoar, brukar 240-drivlinje.
2006 V70R AWD sonicama, 2007 XC90 Executive D5, 1992 244 Classic++
x: 1992 244 Classic, 1982 244 Turbo, 2004 S80 AWD, 1983 245 tic, 92 240 classic, 2 x V70R AWD -00, 90 760 TIC , 78 245L
virker nesten som de fleste på forumet prøver å sette griller i huet på deg nå anders, men ta den tia du trenger så kommer det nok en 850RWDi garagen din også![]()
Arne Finstad(finsta'n)Granhus 91 model
1989 modell 245 brukis
1987 modell 740 turbo prosjekt
1977 modell 242 Prosjekt
1988 modell 740 GLE Vinterbil å kansje banebil med sekser
momy said i could not handle a V8, momy is now religious!
Kommer nok i så fall til å bruke opp igjen en del fra 240'n over på denne i så fall! Motor osv blir nytt! Håper fortsatt på å glemme tanken, men det hadde jo vært litt moro!
Så, hva skjer med det gamle skallet?
Felgen, Reodor Felgen...
2X FEM sylindere i rekke!
1987 Volvo 240
2018 Volvo S60 Polestar 383/1500
Det hadde vært helt sykt rått! hvis det er noen som klarer og lage en syk 850RWDmed en konge finish så er det værtfall deg![]()
Kom igjenaaaaaaaaaaaa!![]()