Eg har alltid likt den fargen på 240![]()
Eg har alltid likt den fargen på 240![]()
77 Volvo 242L
93 Volvo 940se
79 Volvo 244 DL
89 Volvo 245
03 Volvo S60
90 Toyota CarinaII
85 Volvo 245 GL
95 Volvo 855
87 Toyota Hiace
71 Massey Ferguson 135
Må snart få lakkert frontleppa eg har liggande og setta ho på 242en. Eg blir lika overraska kvar gong eg prøver, over kor mykje finare bilen blir.
Svart-kvittbilde for at det ikkje skal visa so godt at ho har feil farge.
Og so har eg lakkert to stålfelgar. Eg brukte biltemafelglakk. Eg har litt dårleg erfaring med lakk frå biltema, so eg tok dei medminst rust, og prøvde å ikkje pussa heilt ned il metallet. Dei vart no finare enn dei var. Sjølv om dei ikkje var so rusta, var dei ganske stygge, det hjelpte ikkje at han fyren som hadde 245en før hadde brukt maling til å merka HB og VB
Tok først nåken plassar med stålkost på drillen, so gjekk eg over med sandpapir.
Grunning
Og lakk
Tok litt klarlakk til slutt.
So på bilen
Syns det vart braIkkje 100%, men i alle fall ei klar forbedring.
![]()
77 Volvo 242L
93 Volvo 940se
79 Volvo 244 DL
89 Volvo 245
03 Volvo S60
90 Toyota CarinaII
85 Volvo 245 GL
95 Volvo 855
87 Toyota Hiace
71 Massey Ferguson 135
Visst nok typisk svakt punkt at metallet bakerst innenfor støtfangeren ruster.
Tildekkede bakre sideruter er, på godt eller vondt, tidstypisk trekk som kom med den nye "varebilordningen" i 1986 - reglene ble justert få år senere.
93/94 245SE
93 244SE (45.000 km)
75 164E (fra California)
03/04 S80 2.0T
15/16 S80 D4
Ja, det er nok det mest rusta på denne bilen i alle fall, men som sagt fekk me kappa det av den kvite
Kva reglar? Var det reglar om at det måtte vera sånn? no veit me ikkje heilt kva bilen skal brukast til enno, so dei kjem nok ikkje til å bli bytta ut med glas før me veit det.
77 Volvo 242L
93 Volvo 940se
79 Volvo 244 DL
89 Volvo 245
03 Volvo S60
90 Toyota CarinaII
85 Volvo 245 GL
95 Volvo 855
87 Toyota Hiace
71 Massey Ferguson 135
Det kom nye regler for varebiler fra 1. april 86. Det var da de grønne skiltene kom og dessuten en striks standard for skillevegg og en regel om at en viss del av bakre sidevinduer skulle være tildekket. Det lå vel delvis noe praktisk i dette, men sikkert også det underliggende prinsipp at varebiler skulle gjøres synlig mindre attraktive enn tilsvarende personbilutgave (stasjonsvogn), i de mange tilfeller hvor det var aktuelt - som f eks Volvo 245...
Det med manglende sidevinduer gikk litt ut over sikten og dermed i verste fall sikkerheten, så da ble regelen noe justert senere. Jeg er ikke sikker på nøyaktig hvordan regelen ble endret (og når), men det innebar vel i praksis i hvert fall at typiske kassebiler som Toyota HiAce og VW Transporter i varebilversjon fortsatt hadde tildekkede bakre sidevinduer, mens varebilversjonene av stasjonsvogner som Volvo 240 (senere 940), MB osv fikk ha vanlige sidevinduer igjen.
93/94 245SE
93 244SE (45.000 km)
75 164E (fra California)
03/04 S80 2.0T
15/16 S80 D4
Det var nytt for meg, men det er jo greit å veta
Eg har merka at det går litt ut over sikten når eg ryggar ja, men ikkje so gale. Og det eg ikkje ser gjennom siderutene (stålplatene) bak, ser eg jo i sidespeglane.
Det er jo litt praktisk viss me skal frakte mykje saker og ting i bilen, at dei platene som er der no ikkje kan knusa sånn som eit vindu kan. Men som sagt kjem det litt an på kva han skal brukast til, først skal han settast i tand og EU-godkjennast.
77 Volvo 242L
93 Volvo 940se
79 Volvo 244 DL
89 Volvo 245
03 Volvo S60
90 Toyota CarinaII
85 Volvo 245 GL
95 Volvo 855
87 Toyota Hiace
71 Massey Ferguson 135
Du skal vel ikke være interessert i å selge deler som du plukket av fra den hvite?![]()
Jo, eg har nåken delar, ja. Kva er du intressert i då?
77 Volvo 242L
93 Volvo 940se
79 Volvo 244 DL
89 Volvo 245
03 Volvo S60
90 Toyota CarinaII
85 Volvo 245 GL
95 Volvo 855
87 Toyota Hiace
71 Massey Ferguson 135
Tenke på blinklys venstre foran, kanskje noen lister? Stoler vis du har det? Fjærer bak
Har sedan jeg da, så vet ikke hvor mye som går overens.
Bestemor bor på Fusa, så er ikke lange veien bort vis jeg først er der![]()
Fek varsel om avskilting av dieselbilen i går på grunn av:
Ikkje UE-godkjent
Ikkje betalt omregistrering
Ikkje ansvarsforsikring.
Bilen er eit prosjekt og blir ikkje brukt, men eg har ikkje lyst å avskilta han, for me vil prøva å få han godkjent til vinteren sånn at han kan brukast, og vil ikkje få sånne stygge nye skilt.
Men eg risikerar vel ikkje at dei kjem heim til meg for å ta skilta? Det er vel berre viss me brukar bilen og kjem i kontroll den kan bli avskilta?
Eg har aldri høyrt om at dei kjem heim til folk for å ta skilta? Ein eg kjenner har kjørt med ikkje EU-godkjent bil i 6 år no og den har skilt enno.
Eg har som sagt ikkje tenkt å bruka bilen før alt detta er fiksaÅ kjøra utan ansvarsforsikring er det dommaste det går an å gjera med bil.
77 Volvo 242L
93 Volvo 940se
79 Volvo 244 DL
89 Volvo 245
03 Volvo S60
90 Toyota CarinaII
85 Volvo 245 GL
95 Volvo 855
87 Toyota Hiace
71 Massey Ferguson 135
- 1990 Volvo 740 GL -- 1986 Volvo 740 Turbo Intercooler -
kan vel risikere at de kommer hjem til deg grunnet ikke betalt omreg. og forsikring.. og omreggen får du purringe på om den ikke betales eller skilt leveres inn...
2008 v50 summum 2,0tdi (konebil)
1993 S2 Avant 2,2 turbo
Mi vogn har nå stått i to år med skiltene på, skulle vært på Eu i løpet av mars 2010. Har forsikring på den. Ingen problem sålangt hvertfall. Bilen blir ikke brukt og står i garasjen.
Så hadde ikke ofra det en tanke... Evt så oppbevarer de jo de "gamle" skiltene i 6mnd på stasjonen, så kan du jo se selv.
1976 Langførr med 6 på rekke !
1977 Volvo 245 Turbo
1990 Volvo 240 Stasj
2013 VW Passat 4motion
2004 Renault Trafic
Hvorfor ikke bare dra å levere inn skiltene? Da slipper du å få masse brev i Posten, du slipper å tegne forsikring og du slipper å betale omreg nå med en gang. Du kan oppbevare skiltene så lenge du vil, så lenge du ringer hver 6 mnd og fornyer det. Men det er vel ingen krise om de makulerer skiltene heller. Omregavgiften får du purregebyr på, og den går til innkasso om du lar skiltene stå på bilen uten å omregistrere.
Mvh Daniel V. Volvo 444 PV 1958
Då tenker eg at me betalar omregistreringa i alle fall, og satsar på å få bilen godkjen i løpet av hausten. Då blir bilen sikkert tatt i bruk og då blir han sikkert forsikraMen me må få betalt den omregistreringa då. Men viss dei tar vare på skilta kan me jo lika godt levera dei inn og so ringa ein gong i halvåret
Me får diskutera det litt.
77 Volvo 242L
93 Volvo 940se
79 Volvo 244 DL
89 Volvo 245
03 Volvo S60
90 Toyota CarinaII
85 Volvo 245 GL
95 Volvo 855
87 Toyota Hiace
71 Massey Ferguson 135
Da har du jo uansett frem til feb, og hvis de skulle makulere dem koster det 140,- for et nytt sett, og det er bedre det enn 1200,- i påskiltningsgebyr fordi de tok de gamle.
Mvh Daniel V. Volvo 444 PV 1958
er 11 mnd man kan oppbevare skiltpurregebur på omreg?? aldri jeg fått. kunn fått nue brev om å betale omreg, men prisen økte aldri
![]()
Mine kjøp og salg erfaringer! (LINK)
nåværende kjøretøy:
94 volvo 945 godkjent med t5
86 chverolet van
Ja, det er absolutt bere ja, men då får eg jo berre sånne stygge nymotens skilt i alle regnbuens fargarMen ja, eg vil heller levera inn skilta frivillig enn at politiet kjem og hentar dei. Kva må eg betala for å få skilta ut gjen bortsett frå omregistreringsavgift viss eg leverar dei inn frivillig?
Kva meinar du? Vil ikkje biltrangsynet oppbevara skilta meir enn 11 mnd sjølv om eg seier at dei ikkje må hiva dei i bosset?
Det å ikkje betala avgifter har du erfaring med ja![]()
et er no fint viss det ikkje er nåke purregebyr, men ein kan aldri veta med dessa folka dar, so det er best å ikkje ta nåken sjangsar
Ein heilt an ting eg lurer på:
Eg fekk plutseleg den geniale ideen å kjøpa eit sånt universalt bensinfilter til 242en, sånn at eg berre kuttar ein bensinslange og sette filteret mellom derMen eg veit ikkje om det er nødvendig, og so er det sikkert litt motstand i eit sånt filter, og det røyner vel litt på bensinpumpa?
eller kva seier ekspertane? Vil dåke anbefala å kjøpa eit sånt filter, eller er det berre tull og tøys?
77 Volvo 242L
93 Volvo 940se
79 Volvo 244 DL
89 Volvo 245
03 Volvo S60
90 Toyota CarinaII
85 Volvo 245 GL
95 Volvo 855
87 Toyota Hiace
71 Massey Ferguson 135
behold de game skilta!nye skilt på veteranbil ser bare tett ut etter min mening iallfall.angående bensinfilter funker det fint med ett universalt,bare sette det mellom pumpe og forgassar
"iblandt lønner det seg å holde kjeft å late som man er idiot,enn å åpne kjeften å fjerne all tvil"
Sist endret av Jan-Einar Jenssen; 02/08/12 kl 02:54
Mine kjøp og salg erfaringer! (LINK)
nåværende kjøretøy:
94 volvo 945 godkjent med t5
86 chverolet van
Du må ikkje finne på å sette på filter! Du øydelegg jo heile bilen og dens verdi, da det ikkje er orginalt!
Volvo 245 - Eks varebil
A turbo: exhaust gasses go into the turbocharger and spin it, witchcraft happens and you go faster
Nye skilt er ikkje aktuelt nei, det ser jo ikkje ut i måneskinSpesielt ikkje på gamle bilar. Det er jo 245en det er snakk om å avskilta, på 242en er alt påstell sånn sett
Oi! Det gløymte egDet er jo skandale å kjøpa uoriginalt bensinfilter, ja. Då blir ikkje det aktuelt!
Neida, eg berre tulla. Sånne småting må no vera lov![]()
77 Volvo 242L
93 Volvo 940se
79 Volvo 244 DL
89 Volvo 245
03 Volvo S60
90 Toyota CarinaII
85 Volvo 245 GL
95 Volvo 855
87 Toyota Hiace
71 Massey Ferguson 135
En 86 mod er fortsatt ingen veteranbl. Du kan uansett kjøpe nye grønne gamle skilter hos f. eks lator.. Ja, de koster litt, men skal man holde på med bil må en bare innstille seg på at det koster noen kroner. Spes når man ikke kan ha det statens vegvesen tilbyr billig.
Forresten Øygard, så tenker jeg at det er du som er "Volvomannen" som driver å kommenterer på Broom.no?![]()
Opprinnelig postet av Volvomannen
Sist endret av Daniel V; 12/08/12 kl 15:02
Mvh Daniel V. Volvo 444 PV 1958