Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  38
Side 29 av 35 FørstFørst ... 19 27 28 29 30 31 ... SisteSiste
Viser resultater 701 til 725 av 858

Tråd: Div. turbo spørsmål og tips, B230

  1. #701
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.650
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av H.Ihle Vis post
    Noen som har erfaring med Holset 3LD? Finner ikke mye info om den på nettet og får ikke mye info av selger heeller, men virka jævlig stor på bilde skal på et ca 300+ oppsett, lurer på størrelse i forhold til hx35 osv
    Når det gjelder en turbomotor så er selve turboen den plassen man absolutt IKKE skal spare penger.
    Holset 3LD ble bruk bl.a på Volvo TD70A motorer på 1970 tallet.
    Sjekk her: http://www.turboservice.se/Turbolista/Volvo-1.pdf

    Du bør definitivt satse på en mye mer moderne turbo.
    Her ser du problemet i praksis: http://www.youtube.com/watch?v=POt8aW6QPAQ
    Sist endret av Batland; 01/07/12 kl 12:46

  2. #702
    Registrerte brukere The Sven sin avatar
    Medlem siden
    10. des. 2009
    Sted
    Hamar
    Innlegg
    5.404
    Antall takk

    Standard

    Er sikkert lurt å vektjustere stemplene iallfall, når man har maskinert de.
    [O] 1999 BMW M5 [O] 2006 Audi A8 3.0 TDI [O] 2004 Ford Connect 1,8 TD [X] 2008 Audi S8 V10[X] 1991 Audi S2 Coupe [X] 1997 Volvo V70 Turbo AWD [X] 1996 Volvo 944 Turbo [X] 1993 Volvo 945 Turbo [X] 1989 Volvo 745 Turbo [X] 1988 Volvo 760 Turbo [X] 1981 Volvo 245 Turbo

  3. #703
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.650
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av The Sven Vis post
    Er sikkert lurt å vektjustere stemplene iallfall, når man har maskinert de.
    Volvo godtar visst inntil hele 18 gram forskjell mellom serieproduserte stempler i samme motor.
    Når man dreier stempler 76 x 4,5 mm så er nøyaktigheten svært mye bedre enn dette så behovet for vektjustering øker ikke pga dreiingen.

  4. #704
    Registrerte brukere The Sven sin avatar
    Medlem siden
    10. des. 2009
    Sted
    Hamar
    Innlegg
    5.404
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Batland Vis post
    Volvo godtar visst inntil hele 18 gram forskjell mellom serieproduserte stempler i samme motor.
    Når man dreier stempler 76 x 4,5 mm så er nøyaktigheten svært mye bedre enn dette så behovet for vektjustering øker ikke pga dreiingen.
    Ok, såpass ja, men disse motorene går ikke akkurat silkemykt heller så det skader sikkert ikke?
    [O] 1999 BMW M5 [O] 2006 Audi A8 3.0 TDI [O] 2004 Ford Connect 1,8 TD [X] 2008 Audi S8 V10[X] 1991 Audi S2 Coupe [X] 1997 Volvo V70 Turbo AWD [X] 1996 Volvo 944 Turbo [X] 1993 Volvo 945 Turbo [X] 1989 Volvo 745 Turbo [X] 1988 Volvo 760 Turbo [X] 1981 Volvo 245 Turbo

  5. #705
    Registrerte brukere Njål Nilssen sin avatar
    Medlem siden
    27. jan. 2010
    Sted
    Andøy
    Innlegg
    4.097
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av The Sven Vis post
    Ok, såpass ja, men disse motorene går ikke akkurat silkemykt heller så det skader sikkert ikke?
    Balanser de du
    Tidligere brukernavn: flyfaen
    Opptatt med kjipe greier som "Sundown" for P-3 Orion, et dritthus osv...
    Pellementmaker hos NK Engineering AS
    A-til-B-traktor: 90' 740GL
    Njål's 940Dtic --> 960II 3.0 24v Bruksbilprosjekt

  6. #706
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.650
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av The Sven Vis post
    Ok, såpass ja, men disse motorene går ikke akkurat silkemykt heller så det skader sikkert ikke?
    Helt klart ikke, men spørsmålet er om man får bedre resultat med å bruke disse pengene andre steder, som f.eks på bedre turbo.

  7. #707
    Registrerte brukere tempo_panter sin avatar
    Medlem siden
    19. aug. 2010
    Sted
    Sarpsborg
    Innlegg
    218
    Antall takk

    Standard

    Tenkte ihvertfall jeg skulle vektbalansere stempel og råder for det kan man jo gjøre selv!

  8. #708
    Registrerte brukere The Sven sin avatar
    Medlem siden
    10. des. 2009
    Sted
    Hamar
    Innlegg
    5.404
    Antall takk

    Standard

    Kjøkkenvekta til mor får du nok lånt helt gratis (om du sier du skal bake)
    [O] 1999 BMW M5 [O] 2006 Audi A8 3.0 TDI [O] 2004 Ford Connect 1,8 TD [X] 2008 Audi S8 V10[X] 1991 Audi S2 Coupe [X] 1997 Volvo V70 Turbo AWD [X] 1996 Volvo 944 Turbo [X] 1993 Volvo 945 Turbo [X] 1989 Volvo 745 Turbo [X] 1988 Volvo 760 Turbo [X] 1981 Volvo 245 Turbo

  9. Takk Ola Moen takket for denne posten
  10. #709
    Registrerte brukere Ola Moen sin avatar
    Medlem siden
    08. mai 2011
    Sted
    Skotselv, Buskerud
    Innlegg
    3.173
    Antall takk

    Standard

    Sjelden jeg har opplevd mer enn 8-10 gram i differanse på stempler i samme motor og 8-10 gram på råder.
    om en regner litt på totalen på stempler og råder, så kan det plutselig væra at en har fått det letteste stemplet på den letteste råden, og tyngste stempel på tyngste råden, og da har man fort oppi 15-25 gram differanse pr syl.
    Krysspinnene på B230'ene har jeg veid til 143 gram hver gang. Men nå er jo det en nøye maskinert del i et ganske så stabilt metall

    16V'n går veldig fint etter jeg vektjusterte råder og stempler ihvertfall
    Pedersen & Moen's diverse galskap.
    Treffes på 93288310
    75' 242
    81' 242 (Vent å se)

  11. #710
    Registrerte brukere Njål Nilssen sin avatar
    Medlem siden
    27. jan. 2010
    Sted
    Andøy
    Innlegg
    4.097
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av The Sven Vis post
    Kjøkkenvekta til mor får du nok lånt helt gratis (om du sier du skal bake)
    Tror Batland tenkte på dynamisk balansering av veivparti... noe man sjelden kan gjøre selv...
    Tidligere brukernavn: flyfaen
    Opptatt med kjipe greier som "Sundown" for P-3 Orion, et dritthus osv...
    Pellementmaker hos NK Engineering AS
    A-til-B-traktor: 90' 740GL
    Njål's 940Dtic --> 960II 3.0 24v Bruksbilprosjekt

  12. #711
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.650
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av tempo_panter Vis post
    Tenkte ihvertfall jeg skulle vektbalansere stempel og råder for det kan man jo gjøre selv!
    Vektjustering anbefales på generelt grunnlag, men blir ikke mer nødvendig pga stempeldreiingen.
    Vektjustering er forøvrig noe helt annet enn balansering.
    Sist endret av Batland; 02/07/12 kl 06:57

  13. #712
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.650
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av flyfaen Vis post
    Tror Batland tenkte på dynamisk balansering av veivparti... noe man sjelden kan gjøre selv...
    Det er korrekt ja.

  14. #713
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    04. feb. 2010
    Sted
    Lillestrøm
    Innlegg
    1.247
    Antall takk

    Standard

    Dynamisk balansering av noe som har to oppe og to nede med 180º seg i mellom har ikke stort å si... har en like tunge stempler og like tunge råder så er det godt innafor, da kanselerer de seg ut i stor grad. V-motorer derimot, hvor noe er oppe mens noe annet er halvveis nede, det er en HELT annen sak...
    "Impossible? ...Nah. Just needs more development time."

  15. #714
    Registrerte brukere tempo_panter sin avatar
    Medlem siden
    19. aug. 2010
    Sted
    Sarpsborg
    Innlegg
    218
    Antall takk

    Standard

    skal det kun være tetninger på innsugsventilene og ikke eksos ventilene?

  16. #715
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    04. feb. 2010
    Sted
    Lillestrøm
    Innlegg
    1.247
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av tempo_panter Vis post
    skal det kun være tetninger på innsugsventilene og ikke eksos ventilene?
    Jepp. det er bare på innsug originalt..
    "Impossible? ...Nah. Just needs more development time."

  17. #716
    Registrerte brukere Ola Moen sin avatar
    Medlem siden
    08. mai 2011
    Sted
    Skotselv, Buskerud
    Innlegg
    3.173
    Antall takk

    Standard

    En kan gjerne sette tettinger på styringene til eksosventilene også, men det har ingenting for seg. De blir bare steinharde og sprekker etter kort tid pga varmen
    Pedersen & Moen's diverse galskap.
    Treffes på 93288310
    75' 242
    81' 242 (Vent å se)

  18. #717
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    04. feb. 2010
    Sted
    Lillestrøm
    Innlegg
    1.247
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av V20T Vis post
    En kan gjerne sette tettinger på styringene til eksosventilene også, men det har ingenting for seg. De blir bare steinharde og sprekker etter kort tid pga varmen
    Passer ikke, vet du.. de er ikke dreid ned til styringer fra fabrikk.. Og de holder ganske lenge så sant en ikke bruker originale i naturgummi. Nær alle andre motorer har jo tetninger der.
    "Impossible? ...Nah. Just needs more development time."

  19. Takk The Sven takket for denne posten
  20. #718
    Registrerte brukere tempo_panter sin avatar
    Medlem siden
    19. aug. 2010
    Sted
    Sarpsborg
    Innlegg
    218
    Antall takk

    Standard

    okei, da er jo den grei! men når jeg først har det oppe, har det noe for seg og slipe ned styringene i innsugskanelen? også slipe til kanalen opp mot ventilsetet for sånn som det er nå er en rar kant der?

  21. #719
    Registrerte brukere Njål Nilssen sin avatar
    Medlem siden
    27. jan. 2010
    Sted
    Andøy
    Innlegg
    4.097
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av tempo_panter Vis post
    okei, da er jo den grei! men når jeg først har det oppe, har det noe for seg og slipe ned styringene i innsugskanelen? også slipe til kanalen opp mot ventilsetet for sånn som det er nå er en rar kant der?
    Har lite eller inget for seg å fjerne den på disse toppene.. du tjener ikke noe på det, annet enn mindre støtte for ventilen. "Innersvingen" i kanalen ("gulvet" hvis toppen står i sin normale rettning) kan du godt gjøre så stor radie på som mulig, da det ikke finnes radie der originalt. også generellt fjærne skarpe kanter, overganger osv Sånn uten å gjøre noen voldsomme inngrep. For all del ikke gjør hullet noe større!
    Tidligere brukernavn: flyfaen
    Opptatt med kjipe greier som "Sundown" for P-3 Orion, et dritthus osv...
    Pellementmaker hos NK Engineering AS
    A-til-B-traktor: 90' 740GL
    Njål's 940Dtic --> 960II 3.0 24v Bruksbilprosjekt

  22. #720
    Registrerte brukere tempo_panter sin avatar
    Medlem siden
    19. aug. 2010
    Sted
    Sarpsborg
    Innlegg
    218
    Antall takk

    Standard

    var noe sånt jeg tenkte med kanalen, bare fjerne skarpe kanter og lage alt "smooth"!

  23. #721
    Registrerte brukere Ola Moen sin avatar
    Medlem siden
    08. mai 2011
    Sted
    Skotselv, Buskerud
    Innlegg
    3.173
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av SWR Vis post
    Passer ikke, vet du.. de er ikke dreid ned til styringer fra fabrikk.. Og de holder ganske lenge så sant en ikke bruker originale i naturgummi. Nær alle andre motorer har jo tetninger der.
    Snodig det Bjørn :/ Jeg har nå faktisk klart å montere tettinger på eksosen på en 398 topp for mange år siden.
    De var det ikke mye igjen av når toppen ble demontert et år seinere Steinharde og bare fillebiter.
    Pedersen & Moen's diverse galskap.
    Treffes på 93288310
    75' 242
    81' 242 (Vent å se)

  24. #722
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    04. feb. 2010
    Sted
    Lillestrøm
    Innlegg
    1.247
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av V20T Vis post
    Snodig det Bjørn :/ Jeg har nå faktisk klart å montere tettinger på eksosen på en 398 topp for mange år siden.
    De var det ikke mye igjen av når toppen ble demontert et år seinere Steinharde og bare fillebiter.
    Stor nok slegge vet du..
    "Impossible? ...Nah. Just needs more development time."

  25. Takk Ola Moen takket for denne posten
  26. #723
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.650
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av tempo_panter Vis post
    okei, da er jo den grei! men når jeg først har det oppe, har det noe for seg og slipe ned styringene i innsugskanelen? også slipe til kanalen opp mot ventilsetet for sånn som det er nå er en rar kant der?
    Ja det har det.
    Flødekonkurranser har avslørt at flødet øker når man korter ventilstyringene. Til en gatebil hvor man forventer 100 000 vis av problemløse Km så dreier man i stedet styringen tynnere.

    Til høykomp. turbomotorer som går på pumpebensin kan man godt korte styringen da problemløse Km kun er fri fantasi og motorene demonteres hyppig uansett. Litt redusert levetid på ventilstyringene betyr derfor ingenting i praksis.

    Du sliper bort de styge kantene under ventilsetet og så er det viktig at du legger ut forbrenningskammerert rundt ventilene slik at den luften som skal forbi ventilene har god plass.

    Her ser du eksempler på korrekt utført modifisering:


    Sist endret av Batland; 27/07/12 kl 10:30

  27. #724
    Registrerte brukere Njål Nilssen sin avatar
    Medlem siden
    27. jan. 2010
    Sted
    Andøy
    Innlegg
    4.097
    Antall takk

    Standard

    Nederste er vel den mest rette av måtene å gjøre det på, men det krever sveising i kammeret.

    Å gjøre kammeret større uten grunn til det, er ikke akkuratt noe sjakktrekk for bankingen sin del, da flammefronten har langt nok å nå fra før... med mindre det er for å få gode diffusorer rundt ventilene som en FORLENGELSE av setene da (som på nederste bildet... Gr. A vil jeg tro?), og ikke bare skråing av kantene. I ett kammer med store diffusorer bør man også ha stempel med krone som fyller deler av brennkammeret, og lager kileformet kammer rundt pluggen som motstår banking bedre enn ett "badekarformet" ett...) Man vil også ha diffusorene i kammeret til å indusere så mye turbulens i kammeret som mulig, etter at de er ferdig med å roe ned lufta på en korrekt måte. Mye turbulens = bedre homogenisering av gassene (altså bedre forstøving) = høyere brennhastighet, lavere egt og bedre bankemotstand

    Det bør heller ikke være skarpe kanter, så de delene av squishområdene som er rett over gropa i stempelet bør rundes av da de ikke har noen som helst squishfunksjon, og er utsatt for hotspots. Der man vil ha skarp kant, er de delene av kammeret som dekker over "squish banen" rundt gropa i stempelet (som faktisk også er det eneste som har reell squishfunksjon, iaffal med
    OEM
    stempel...).

    Samt noe av det viktigste er en god setejobb, da den også utgjør MYE for fyllingen sin del, samt det gjør også nødvendigheten av en "superdiffusor" i kammeret mindre...
    Sist endret av Njål Nilssen; 27/07/12 kl 17:17
    Tidligere brukernavn: flyfaen
    Opptatt med kjipe greier som "Sundown" for P-3 Orion, et dritthus osv...
    Pellementmaker hos NK Engineering AS
    A-til-B-traktor: 90' 740GL
    Njål's 940Dtic --> 960II 3.0 24v Bruksbilprosjekt

  28. #725
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.650
    Antall takk

    Standard

    For å holde det enkelt, greit og oversiktlig.
    Prøver du å si at du anbefaler at folk flest ikke modifiserer det originale forbrenningskammeret, men beholder det urørt?

Side 29 av 35 FørstFørst ... 19 27 28 29 30 31 ... SisteSiste

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •