Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  1.571
Side 34 av 176 FørstFørst ... 24 32 33 34 35 36 44 84 134 ... SisteSiste
Viser resultater 826 til 850 av 4398

Tråd: Zeeker's Volvo 242 -76 B230FT - Megasquirt 3 X - ZF girkasse - Coilover - GTX3071R

Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Antall takk

Standard

Sitat Opprinnelig postet av Zeeker Vis post
    Skal se mere på shiten i mårra.
    Nå er jeg bare lei hele bilen
    "Another one bites the dust!"
    Disse kompisene er ofte livsfarlig for andres biler. "Det er mer farlig å kunne litt enn å ikke kunne noe."
    Eksosbandasje isolerer og da øker selvsagt temperaturen innenfor denne dramatisk. Downpipen er en stor kjøleribbe som trekker varme ut fra turbinhuset. Når denne blir bandasjert så holder varmen seg i turbinhuset.
    Det er ikke andre feil her enn.
    1. For høy komp.
    2. Eksosbandasje.
    3. For lav tenning.
    4. Tvilsom mapping.
    5. Nervøs og uerfaren eier.
    Sist endret av Batland; 01/06/12 kl 07:28

Registrerte brukere Zeeker sin avatar
    Medlem siden
    06. juli 2010
    Sted
    Hedmark
    Antall takk

Standard

Sitat Opprinnelig postet av Batland Vis post
    For at høykompgjengen skal unngå tenningbank og motorras så velger de å være utrolig feig på tenningen og dette sender eksostemp til himmels.
    Ett godt utgangspunkt for en tenningskurve er 0,01 grad fortenning pr. o/min opp til 3500 på sugemotorlinjen.
    Så legger du til enda mer når du har vakum. (B19A og B21A fordeler har dette.)
    Som du ser nærmer det seg raskt det dobble av den fortenningen du i praksis diller rundt med i dag.
    Hvordan kan det da ha seg at jeg har kjørt med denne tabellen siden i fjor uten å hatt problemer?
    Er det kammen sin skyld at tempen går i været nå?

Her er hele tenningsmappet som motoren har gått på frem til nå.
    VW Transporter - 02 - Trekkbil/Arbeidsbil

Volvo 242 - 76 - Lekebil

Videos:
    Peite @ facebook
    Peite @ youtube

simpel engineering is easy to maintain, and it works

BCB.no
    Realcar.no

Registrerte brukere The Sven sin avatar
    Medlem siden
    10. des. 2009
    Sted
    Hamar
    Antall takk

Standard

Sitat Opprinnelig postet av Batland Vis post
    Det er både tenkt på og forsøkt for lengst. Problemet er at skivene sprekker.
    Det var nok mest ment som en spøk fra min side
    [O] 1999 BMW M5 [O] 2006 Audi A8 3.0 TDI [O] 2004 Ford Connect 1,8 TD [X] 2008 Audi S8 V10[X] 1991 Audi S2 Coupe [X] 1997 Volvo V70 Turbo AWD [X] 1996 Volvo 944 Turbo [X] 1993 Volvo 945 Turbo [X] 1989 Volvo 745 Turbo [X] 1988 Volvo 760 Turbo [X] 1981 Volvo 245 Turbo

Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Antall takk

Standard

Hvordan kan det da ha seg at jeg har kjørt med denne tabellen siden i fjor uten å hatt problemer?
    Er det kammen sin skyld at tempen går i været nå?

Her er hele tenningsmappet som motoren har gått på frem til nå.
    Som vi ser er det tungvindt og vanskelig å feilsøke via forum.
    Jeg forholdt meg til denne posten:
    Tenninga ligger på rundt 21 på 2500/3000 rpm (Helt vanlig rolig kjøring)
    Hvorfor øker ikke tenningen på 2000, 2600 og 3100 når kan går nedover fra 100 til 50 kpa?
    Du kan begynne med å prøve 5 grader ekstra på 50 linjen fra 2000 o/min (28.3, 31 osv) og så interpolerer du mot 100.

En annen ting, er du helt sikker på at ikke motoren går med høyere AFR nå enn før, nå som du har montert mye bedre kam?
    Sist endret av Batland; 01/06/12 kl 18:13

Medlem siden
    06. juli 2010
    Sted
    Hedmark
    Antall takk

Standard

Den gikk litt feitere enn før. Så vi magra den ut når vi gjørde første prøveturen. Men er fortsatt ikke helt sikker på kaminnstilling hvis det har noe å si for AFR :/
    Har fått hjelp av en kompis her til å se på tenningsmappet og han gjorde endringer.
    Kan legge det ut i mårra, så får du se.

Nå er natta

Volvo 242 - 76 - Lekebil

Videos:
    Peite @ facebook
    Peite @ youtube

BCB.no
    Realcar.no

Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Antall takk

Standard

Den gikk litt feitere enn før. Så vi magra den ut når vi gjørde første prøveturen. Men er fortsatt ikke helt sikker på kaminnstilling hvis det har noe å si for AFR :/
    Har fått hjelp av en kompis her til å se på tenningsmappet og han gjorde endringer.
    Kan legge det ut i mårra, så får du se.

Nå er natta
    Foreslår at dere vurderer å legge på mer bensin, spesielt i de rutene som hart vært mest brukt når grenrør og turbo gløder.

Høres bra ut det.

Medlem siden
    06. juli 2010
    Sted
    Hedmark
    Antall takk

Standard

Nytt tenningsmap.
    Han ville ikke dra opp altfor mye fra 1400 til 2600 på sugesia pga av noe jeg ikke husker, hehe. Har fortsatt demens

Volvo 242 - 76 - Lekebil

Videos:
    Peite @ facebook
    Peite @ youtube

BCB.no
    Realcar.no

Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Antall takk

Standard

Nytt tenningsmap.
    Han ville ikke dra opp altfor mye fra 1400 til 2600 på sugesia pga av noe jeg ikke husker, hehe. Har fortsatt demens
    Det er to ting som gir uakseptabelt høye eksostemperaturer.
    1. For sen tenning.
    2. For manger blanding.
    Hvis man kombinerer disse to så tar det av.
    Slik jeg ser det så kan ett kambytte endre kravene til tenningstidspunkt og dysenes åpningstid og hvis ikke dette justeres korrekt så kan dette sende temperaturene til himmels. Det er ikke den tidlige åpningen av eksosventilen i seg selv som er problemet, men hvis réell AFR og tenningstidspunkt gjør at blanding brenner ALT for sent da KAN man få ett slikt problem som du har.

KG2T har vært brukt med suksess i åresvis, så det er ikke selve kammen som lager krøll for deg her.

Den nye tenningstabellen er ett steg i riktig retning, men B230A og E har høyere komp. og kjører likevel mer aggressiv "100-kurve" og vakum-kurve enn dette.
    Lavere tenning enn det disse bruker øker eksostemp. og dette forbedrer spool up.

Registrerte brukere
    Medlem siden
    02. april 2010
    Sted
    Fauske
    Antall takk

Standard

jeg ville hatt ivertfall 35 grader på 100kpa på 3500rpm, om du ikke har EVO modifisert topp, altså bearbeidet forbenningskammer.
    Om motoren gikk feitere i det aktuelle områdetet etter kambyttet, og før justering, så indikerer det at den puster dårligere, altså tar til seg mindre luft enn med forrige kam.
    Det betyr også at motoren mest sansynlig trenger mer tenning i samme området for å ikke få peak sylindertrykk alt for seint.
    Det motsatte skjer vist motoren hadde pustet bedre i det området. Da ville den gått mye magrere før justering, og krevd mindre tenning for at peak sylindertrykk ikke skal komme for tdilig, og eventuelt føre til tenningsbank.
    Om du har aktivert "Incorporate AFR target" så skal du vite at VE mappen er en veldig god indikasjon på momentkurven. Ved sammenligning av gammel VE mapp det tenning er ca det den vil ha så vil du se tydelig forskjell mot VE mapp med den nye kammen, etter justering av bensin og tenning til det motor vil ha.
    Forskjellene du ser er hvor kammen er både mer og mindre effektiv enn den gamle, der den er mer effektiv får du høyere VE, og lavere VE der den er mindre effektiv.
    Om du ikke har skjønt det enda så kan du faktisk ved hjelp av VE mappen og logg se når kammen er rett justert for din motor. Bare ei lita feiljustering av kammen kan ha store utslag her. Etter min smak så kompanserer også tenningstabellen din delvis feil vei for mottrykk på høyere turtall. Ikke så mye det er snakk om. Men det kan være pga jeg er litt uenig på sugesiden av tabellen.
    - 98 Mustang Cobra banebil. - 84 mod. Ford Sierra 2.0GL, med 105 ville gamper, foreløpig. - 2000 "Opel" Tahoe 5.3 LT, LPG drift, trekkbil.
    x 97 mod V70 2liter turbo på 180hk. x Solgt til fordel for Mitibushen Pajero, trekkvogn. Pajero solgt.
    Jeg har datasprut, først og fremst MS, som hobby. Har begynt å legge ut noen videoer på youtube oktober 2018

Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Antall takk

Standard

Ikke glem at han sist kjørte med denne som vil forvirre de fleste, inkl. lambdasonden, mye:

VX kammen er i mine øyne noe dritt som tvinger motoren inn i EGR. KG2T kammen ER mye bedre, noe dette forsåvidt bekrefter:
    Jeg syns den er litt hissigere på mellomregister til topp allerede.
    Det er noe som er feiljustert her som vil kunne bli rettet med en mapping. Personlig hadde jeg begynt med ca. 1,5 mm +/- 0,3 mm åpning på innsugsventilen i ØD og ikke det som står i papirene som følger med kammen.
    Det er ikke få som har rotet seg langt ut på viddene pga blind tillit til bredbandslambda. Hvis eksosen fra bilen under maks aks ser ut som en EL-bil da kan du legge på fuel. Anbefaler en test med like mye eller mer bensin enn det man brukte med den andre kammen.
    Sist endret av Batland; 02/06/12 kl 21:34

Registrerte brukere
    Medlem siden
    02. april 2010
    Sted
    Fauske
    Antall takk

Standard

Helt klart. Og så burde det nesten også vært levert med en EGT sonde med vert kit med bbl som ble solgt. Høy EGT kan påvirke avlesinga av bbl, og det samme med eksostrykket.

Har også prøvd meg på mapping av motor med frieksos før bbl sonde, litt mot min vilje. Og det kan vel gå under beskrivelsen av ett mareritt.
    - 98 Mustang Cobra banebil. - 84 mod. Ford Sierra 2.0GL, med 105 ville gamper, foreløpig. - 2000 "Opel" Tahoe 5.3 LT, LPG drift, trekkbil.
    x 97 mod V70 2liter turbo på 180hk. x Solgt til fordel for Mitibushen Pajero, trekkvogn. Pajero solgt.
    Jeg har datasprut, først og fremst MS, som hobby. Har begynt å legge ut noen videoer på youtube oktober 2018

Medlem siden
    06. juli 2010
    Sted
    Hedmark
    Antall takk

Standard

Takker for svar begge to
    Jeg justerte kammen 2.6mm åpning på innsugsventilen mot for 3.5mm i følge papiret.
    Men skulle jeg ha hatt enda mere tenning i mellomregisteret 1400 til 3100 eller går det an å prøve den der?

Hvor lett hører man evt tenningsbank nedi dette området?

Den pakningen som satt der var ikke helt god nei.

Jeg har mistet v-båndklemma på wastegaterøret mitt så klart :( Så prøver å ordne noe greier der. Også må jeg ta av wastegate'n i mårra for å åpne den for å se om det er smelta membran eller om stempelet har satt seg. Evt andre feil. Den justerer i hvertfall ikke trykket :( Den burde bli i orden før jeg prøver noe mer. Kan hende jeg må kjøpe ny :/
    Sist endret av Zeeker; 03/06/12 kl 00:29

Volvo 242 - 76 - Lekebil

Videos:
    Peite @ facebook
    Peite @ youtube

BCB.no
    Realcar.no

Registrerte brukere Ola Moen sin avatar
    Medlem siden
    08. mai 2011
    Sted
    Skotselv, Buskerud
    Antall takk

Standard

VX kammen, med løft inn på 11.3mm på 44mm blir et ventilvindu på 1561 mm2.
    KG2T kam med løft inn på 10.5mm på 46mm ventil gir et ventilvindu på 1517 mm2
    Litt forskjell blir det siden det er lavere løft på KG2T.

Seteringdiameteren er på 90% av ventildia.
    Setene er mirafrest med 3 vinkler.
    Akkurat hvilke vinkler SWR brukte der husker jeg ikke i farta.

Portene har fått minsteareal utfra ventilvindu/gardin eller hva man vil kalle det.

Den toppen skal ikke puste så mye dårligere enn den som satt der før, til tross for et lavere løft på innsugsventilen
    Pedersen & Moen's diverse galskap.
    Treffes på 93288310
    75' 242
    81' 242 (Vent å se)

Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Antall takk

Standard

Takker for svar begge to
    Jeg justerte kammen 2.6mm åpning på innsugsventilen mot for 3.5mm i følge papiret.
    Men skulle jeg ha hatt enda mere tenning i mellomregisteret 1400 til 3100 eller går det an å prøve den der?

Hvor lett hører man evt tenningsbank nedi dette området?

Den pakningen som satt der var ikke helt god nei.

Jeg har mistet v-båndklemma på wastegaterøret mitt så klart :( Så prøver å ordne noe greier der. Også må jeg ta av wastegate'n i mårra for å åpne den for å se om det er smelta membran eller om stempelet har satt seg. Evt andre feil. Den justerer i hvertfall ikke trykket :( Den burde bli i orden før jeg prøver noe mer. Kan hende jeg må kjøpe ny :/
    Igjen så er dette ett skritt i riktig retning, men husk at KG2T kammen har A-kam på innsug. En original A-kam er justert til 1,2 - 1,5 mm og resultatene man får da må sies å være gode.

Du har 19 grader på 100 linjen på 1400 o/min noe som jeg mener er for mye.
    På 3100 har du 27,8 som jeg mener er for lite.
    Min egen erfaring med B230A viser at tenningsbank på lave turtall er lett å høre, spesielt på høye gear i motbakker.

Du kan sjekke wg ved å tilsette trykkluft og se om ventilen går og høre etter lekkasjer.
    Sist endret av Batland; 03/06/12 kl 11:17

Registrerte brukere Knallert sin avatar
    Medlem siden
    07. juni 2011
    Sted
    Oppland
    Antall takk

Standard

Hvis problemet med varme er størst på cruising (om jeg har forstått det rett).
    Så har det ikke blitt gjort større endringer i tenningsmappen i det området som blir brukt til cruising.
    Jeg kjører hvertfall betydelig mere fortenning og opplever ikke problemer med varme.

Men samtidig er det vanskelig å vite hva som funker på en motor over internett, men der motoren går som sugemotor og ved cruiseturtall/landevei så er tenninga uheldig lav spesielt fra 80kpa og nedover.

Medlem siden
    06. juli 2010
    Sted
    Hedmark
    Antall takk

Standard

Sitat Opprinnelig postet av Knallert Vis post
    Hvis problemet med varme er størst på cruising (om jeg har forstått det rett).
    Så har det ikke blitt gjort større endringer i tenningsmappen i det området som blir brukt til cruising.
    Jeg kjører hvertfall betydelig mere fortenning og opplever ikke problemer med varme.

Men samtidig er det vanskelig å vite hva som funker på en motor over internett, men der motoren går som sugemotor og ved cruiseturtall/landevei så er tenninga uheldig lav spesielt fra 80kpa og nedover.
    Den ble grisevarm ved cruising ja.
    Så du mener at jeg burde dra på litt? øke alt fra 1400 til 3100 jevnt oppover, men evt hvor mye burde jeg gå opp.
    Er det skakking du kjører også?
    Muligheter for å se tenningsmappet ditt?
    Hva slags kam kjører du med?

Mye rare spørsmål her nå men, hehe
    Sist endret av Zeeker; 03/06/12 kl 22:12

Volvo 242 - 76 - Lekebil

Videos:
    Peite @ facebook
    Peite @ youtube

BCB.no
    Realcar.no

Medlem siden
    06. juli 2010
    Sted
    Hedmark
    Antall takk

Standard

Fikk demontert alt i dag da.
    Og fikk konstantert at flensen på grenrøret mot turboen var helt mongo. Om det er det som var årsaken til at pakningen forrige gang så ut som den gjorde eller om den har blitt sånn i ettertid med ødelagt pakning vites ikke.
    Den var ikke vridd, men det så ut som det hadde gått av noen få skall, så det kan virke som at det er varmgang pga pakningen har vært ødelagt som har ødelagt flata. Den er nå reparert på gamlemåten med sveiseapparat og fil & rettekloss med pussepapir
    Takk til Øyvind for det uten han hadde ikke flensen vært bra nå.
    Jeg skal ta av turbo for å se på pakning etter våler evt kjøringen etter det igjen.
    Og prøve å finne ei uke uten kjøring påfølgende helg som passer slik at jeg kan sende bort grenrøret til plansliping

Jeg fant også ut grunnen til at ladetrykket ikke funka som det skulle. Der var rett og slett wastegate'n på tur til å gå fra hverandre.
    Den ene skruen som holdet "trykkhuset" eller hva jeg skal kalle det var helt løs og de 2 andre satt ikke kjempegodt.
    Da var det bare å plukke fra hverandre og lage ny pakning og sette shiten sammen igjen, + at jeg hadde på ny bandasje..

Det som er rart er at all faenskapen som har skjedd med bilen min har skjedd denne uka :/ Jeg har sikkert snakka litt sygt om'n og at'n hørte det., hehe

Grenrøret er montert med wastegate på motor igjen.
    Håper på prøvetur i mårra kveld

sikkert ikke så spennende å se en wastgate, men her kommer den i deler og bilder hehe

Ferdig satt sammen med lock tite på alle boltene. Håper den holder seg sammen nå.

Grenrøret ble reparert sent på kvelden. Kjenner ingen med fres og tror ikke noe firma her jeg bor kan ta noe sånt på sparket.
    Da er det godt å ha en kompis som bare dukker opp og tar fila fatt Stor takk til Øyvind
    Vi la på sveis i det oppmerkede område og han filte det ned igjen.
    La på en stållinjal og det var helt rett både på kryss og tvers
    Sist endret av Zeeker; 03/06/12 kl 21:46

Volvo 242 - 76 - Lekebil

Videos:
    Peite @ facebook
    Peite @ youtube

BCB.no
    Realcar.no

Registrerte brukere
    Medlem siden
    31. jan. 2010
    Sted
    Sykkylven
    Antall takk

Standard

Godt du finner ut av feilene.
    Blir nok bra nå som du har fått fikset det.
    Mine prosjekt - Linker under:
    90 mod Volvo 240 Turbo - Prosjekt tråd
    88 mod Volvo 240 Turbo - Rullende prosjekt tråd
    92 mod Volvo 245 - Rullende prosjekt tråd

Ønsker å kjøpe ett B204GT/FT innsug, send en pm om du vil selge.

Medlem siden
    06. juli 2010
    Sted
    Hedmark
    Antall takk

Standard

Sitat Opprinnelig postet av Riff Vis post
    Godt du finner ut av feilene.
    Blir nok bra nå som du har fått fikset det.
    Det spørs med det varme grenrøret/turboen da.. Men håper det løser seg
    Har fri fra jobben og alt om onsdagen for å kjøre på Vålerbana, så det hadde gjort seg om ting hadde fungert slik det skal

Volvo 242 - 76 - Lekebil

Videos:
    Peite @ facebook
    Peite @ youtube

BCB.no
    Realcar.no

Registrerte brukere Knallert sin avatar
    Medlem siden
    07. juni 2011
    Sted
    Oppland
    Antall takk

Standard

Kjører rødblokk ja.
    Vi har vel ikke helt like oppsett.
    Du har jo fått en god del gode råd tidligere her og du kan gjerne dra på noen grader på vakuumsiden ja.
    Prøv med 5 grader høyere tenning fra 1400omdr. fra 80kpa og nedover
    Prøv og se om det gir noe positivt utfall

Medlem siden
    06. juli 2010
    Sted
    Hedmark
    Antall takk

Standard

Sitat Opprinnelig postet av Knallert Vis post
    Kjører rødblokk ja.
    Vi har vel ikke helt like oppsett.
    Du har jo fått en god del gode råd tidligere her og du kan gjerne dra på noen grader på vakuumsiden ja.
    Prøv med 5 grader høyere tenning fra 1400omdr. fra 80kpa og nedover
    Prøv og se om det gir noe positivt utfall
    Det kunne jo hende du hadde noen helt andre erfaringer og tall du ville jeg skulle prøve
    Takk takk

Hva slags oppsett kjører du? evt effekt?

Volvo 242 - 76 - Lekebil

Videos:
    Peite @ facebook
    Peite @ youtube

BCB.no
    Realcar.no

Registrerte brukere bakterius sin avatar
    Medlem siden
    26. mai 2011
    Sted
    Bodø, Norway
    Antall takk

Standard

Håper det ordner seg for deg nå

Medlem siden
    06. juli 2010
    Sted
    Hedmark
    Antall takk

Standard

Fikk ikke prøvekjørt i dag :(
    Har bare fått startet den, og syns den er litt rufsete på tomgang, men dette er kanskje kammen sin skyld?
    Tenkte ikke over hvordan den var sist jeg drev på. Var sikkert mere gira på å ut å kjøre etter at kammen var kjørt inn.

Jekken min døde litt etter at jeg skulle prøve å etterfylle litt olje så jeg fikk ikke ned bilen fra bukkene.
    Det blir prøvetur i mårra. (siste dag for evt justeringer)

Volvo 242 - 76 - Lekebil

Videos:
    Peite @ facebook
    Peite @ youtube

BCB.no
    Realcar.no

Medlem siden
    06. juli 2010
    Sted
    Hedmark
    Antall takk

Standard

Noen som har sett i sprutene sine og tenkt over hva "normaltemp" er på eksos når'n kjører pent og pyntelig?
    Og evt full spiker

Volvo 242 - 76 - Lekebil

Videos:
    Peite @ facebook
    Peite @ youtube

BCB.no
    Realcar.no

Registrerte brukere oppeez sin avatar
    Medlem siden
    06. sep. 2010
    Sted
    Hamar
    Antall takk

Standard

Det at den er litt rufsete på tomgang kan nok skyldes kammen ja, har samme kam sjøl, og den er littegrann rufsete, men ikke no plagsomt egentlig

Side 34 av 176 FørstFørst ... 24 32 33 34 35 36 44 84 134 ... SisteSiste

Lignende tråder

1. Girkasse og bakskjermer. Volvo 242
    By 745tic in forum K: 100 / 200 -serien
    Svar: 0
    Siste post: 12/12/14, 22:34
  2. Svar: 5
    Siste post: 13/09/13, 15:35
  3. Zeeker's Volvo 945 -97 mod - 3" eksos, M90 :)
    By Zeeker in forum 700 / 900 / x90 -serien
    Svar: 195
    Siste post: 28/06/13, 05:54
  4. Volvo 242 1980 med B230ft 280 hk.
    By Snooze1992 in forum 100 / 200 -serien
    Svar: 2
    Siste post: 03/10/12, 12:31
  5. H.Ihle - Volvo 242 -80 B230FT
    By H.Ihle in forum 200 -serien
    Svar: 38
    Siste post: 18/06/12, 20:08

Tagger for denne tråden