Tøft bilde
Tøft bilde
Vårklargjøring Volvo 240
Bilen har blitt litt matt igjen, så da er det på tide med en skikkelig vår shine
Den er relativt blank, men på noen steder er det endel død lakk som har kommet tilbake. Der det er verst er bakre hjulbuer. Må samtidig ta det litt pent der da jeg vet at det begynner å bli tynn lakk der. Spesielt på høyere side.
Vask:
- Prickbort
- IronX
- ONR
- 2stk GG bøtter
- Grønn chenille mitt
- CG miracle dryer
Bilen er ganske ren pga den ble vasket før vinteren og har stått med trekk.
Tenkte det var greit å gå over alikavel. Først fikk bilen prickbort på nedre paneler. Hadde kun 1 asfalt prikk.
Etter PB fikk den IronX. Her kunne jeg heller ikke se noe serlig. blir nok ikke så mye metall partikler når bilen ikke går i vinterhalvåret.
Felger fikk SG Hjul og avspyling.
Så ble det en ONR vask av hele bilen. Tok ingen bilder underveis da det egentlig var en ganske vanlig vask av en ren bil.
Bakskjermene er det som ser verst ut på bilen nå. Tok et par inspeksjonsbilder med blits.
Korrigering:
- Flex 3403 VRG
- Scholl og 3M bakplate
- 3M Fast Cut Plus
- 3M Extra Fine Compound
- Mirka ull pad
- Blårens og destilert vann
- Pad washer, Surfex 1:5
- Blå maskerings tape
- Div. MF
- ONR QD
Siden bakskjermene var styggest så begynte jeg på bakenden av bilen. Startet med høyere baksjerm, fortsatte på bakluke og jobbet meg over på den andre siden.
Under lista brukte jeg FCP på ullpad etterfulgt av ECF på gul skum pad. Over lista brukte jeg kun EFC på gul pad.
Først noen inspeksjonsbilder av høyere baksjerm.
På denne siden har selve hjulben holdt seg ganske fin. Denne ble jobbet med litt skikkelig forrige gang. Som dere ser på bildet under, så er lakke så tynn på kanten nå at man faktisk kan se igjennom lakken. Tok det litt pent her denne gangen, så jeg slepper å få grå stripe på hjulbuen.
Etter en liten runde på bakenden av skjermen så ull paden slik ut.
Fortsatte litt til før jeg tok turen til pad washer'en.
Første gang jeg prøver pad washeren min, så jeg tok også noen bilder av den for å vise hvordan den fungerer.
Før pad washer.
Etter.
Den fungerer ganske bra. Glemte dekselet som skal være på toppen og forhindre søl hjemme, så litt grisete ble det jo.
Etter endel kjøring med ull og FCP på baksjermen ser det slik ut.
Den riktige rød fargen begynner å komme frem
Så det var litt dårlig inntil listene, så jeg fant frem grønn spot pad, så jeg kom ordentlig til.
Så var det på tide å finne frem EFC og gul pad.
Noen inspeksjons bilder før EFC.
Litt spor her etter FCP og ull.
EFC ordner fint opp i dette.
Over lista så det bedre ut, så her brukte jeg kun EFC og gul pad.
Samme med bakluke. Dette bildet er før korrigering.
Litt matt er det jo.
Ser ut som at den gule paden også trenger en runde i pad washer en gang iblandt.
Det var bedre.
Bilder av luke etter EFC.
Så var det venstre baksjerm. Dette er vel den delen på bilen som er styggest. Har nok ikke jobbet godt nok med denne forrige gang.
Her har jeg kun hvert på selve hjulbuen med FCP og ull.
Etter litt jobbing ser den sånn ut.
Før jeg pakket sakene for dagen fikk jeg kjørt ferdig begge dørene også.
Ganske mye død lakk i pad washer'en nå.
Resten av sidene var det ikke så mye død lakk, så her brukte jeg kun EFC på gul 3M pad. For å jobbe litt mere efektivt tok jeg ingen bilder underveis, men det ble noen før og etter bilder.
Inspeksjon.
Litt rosa lakk er det jo.
Etter EFC.
Finish:
- Flex 3403 VRG
- 3M Ultrafina SE
- 3M bakplate
- Div MF
Nå som hele bilen (bortsett fra tak) har blitt polert med EFC og deler av bilen har blitt korrigert med FCP + ull er det på tide å kjøre finnishsteget. Det som blir brukt her er 3M UFSE og tilhørende blå pad.
Takte valgte jeg å kjøre kun dette steget på i og med at det ser ganske så bra ut. Jobbet veldig med taket forrige gang og her har jeg jo igjen for det
Tok bilder etterhvert som deler av bilen ble ferdig. Tok også av tape etterhvert som jeg jobbet meg vidre.
Fikk tatt høyere side, bakluke og tak med UFSE idag. Her tok jeg heller ikke noen bilder underveis. Prøver å jobbe litt efektivt nå, så da ble det rett og slett glemt.
Her er det noe random bilder etter at maskinen er pakket ned og tapen er revet av.
LSP:
- SV Mirage
- Svart VP aplikator
- Gul MF fra SV
Da er det endelig tida for LSP. Denne gangen gikk jeg for SV Mirage. Ble påført med svart VP aplikator og buffet med en gul MF klut som jeg fikk av SV på OSM. Veldig god og myk klut.
Voks er påført og venter på å haze.
Kjørte bilen ut, så jeg kunne få vasket hjulbuer og felger/hjul. Før jeg satte igang med det tok jeg noen bilder av bilen i sol lyset.
Refleksjons bilder (disse bildene ble desverre litt uklare).
Hjul og hjulbuer:
- Prickbort
- IronX
- Bilberry 1:5
- Surfex 1:5
- Div børster
- Div MF
- SV Autobhan
- SV Pneu
- CG Bare bones
- Gule aplikatorer
- Hvit VP aplikator
- Meg's NXT All Metal Polysh
Her ble det endel mer jobb enn jeg hadde sett for meg. Ble heller ikke så bra som jeg hadde håpet, men det kan gjøres bedre i senere tid. Problemet er at plasten i hjulbuene er fulle av tectyl som sitter godt, så det er mye jobb som skal til før det blir "som nytt" her.
Så fort bilen var bukket opp og hjulet var av tok jeg noen inspeksjonsbilder av fremmre høyere hjulbue.
Prickbort og Surfex 1:5 ble sprayet på.
Etter litt virketid gikke jeg over med kost og spylte av møkk og avfetting.
Synes ikke dette ble rent nok, så jeg sprayet hjulhuset PB og surfex igjen og fortsatte heller med felgen.
Siden felgene ikke er så gammle og har blitt vasket regelmessig, så er den ikke ekstremt møkkete, men litt er det jo. Asfalt prikkene som var på innsiden satt vannvittig godt. Skulle nesten tro noen har kødda med PB flaska mi.
Rustvann som antagelig vis kommer fra våt bremse skive etter vask før lagring.
Med disse hjulene har jeg hele tiden hatt problemer med risting. Tror jeg fant problemet nå. La merke til at det var merker langs den yttre kanten der loddet sitter, og etter en nermere titt ser jeg at loddet har flyttet seg 180 grader. kan se merke på bærebrua også, så loddet har nok subbet inntil der ved først prøvetur (før jeg monterte 3mm spacer)
Fant fram en hammer og en flattrekker og flyttet loddet dit det hører hjeme.
Samtidig som jeg holdt på med loddet, så ble PB påført, børstet og spylet 2-3 ganger. Fikk ikke vekk all asvalt, men ble betydelig mye bedre
Så er det tid for Bilberry 1:5.
Samtidig som dette får virke litt spyler hjulhuset igjen.
Bilberry børstet og spylt av.
Dette tok en del, men det er fortsatt noe igjen som IronX kan kose seg med. Sprayer på dette fantastiske ille luktene produktet på begge sider av felgen.
Etter noen minutter ser det sånn ut.
Samtidig som jeg gir IX enda litt mer virketid tar jeg av hjulet på andre siden og vasker rakst over med PB, Surfex 1:5 og børste.
Pga dette tar tid og sola begynner å gå ned, bestemmer jeg meg for å kun gjøre ferdig felgen på andre siden, så jeg kan få bilen inn å forstette inne. Setter på venstre hjulet uten å vaske det og forstetter på høyere felgen.
Her er IX spylt av. Morro å se hvor bra dette produktet virker.
Dekk ble skrubbet med Surfex 1:5
Etter dette ble bilen sluppet ned på bakken igjen og kjørt inn. Inne tok jeg av høyere hjulet, så jeg får lagt noe LSP på det. Prøvde å få vekk resten av asfaltprikkene med Meg's clay, men det satt for godt. Ytter kant av felg ple polert får hånd med Meg's NXT All Metal Polysh (grønn krukke med lilla lokk) på hvit VP aplikator.
SV Autobahn ble lagt på hele felgen og på hjulmuttere.
Dekksider fikk SV Pneu matt.
Siden jeg ikke ble fornøyd med hjulbuene demonterte jeg innerskjermen på høyere side (noe jeg egentlig ikke burde gjort). Den satt godt i Tectyl noe som gjorde at jeg fikke en liten sprekk i ytterkant.
Prøvde å lime denne sprekken med noe 2K 3M lim som vi hadde liggende. Synes ikke dette fungerte noe bra, så jeg får være på utkikk etter en ny innerskjerm her. Fikk heller ikke innerskjermen noe serlig renere, så dette blir nok ikke gjort på andre siden.
Skvettlapp og innerskjerm etter vask.
Etter CG Bare Bones er påført.
Montert på bilen igjen.
Fortsatte på venstre fram felg. Samme fremgangs måte her, men jeg brukte litt mindre tid inne i selve hjulhuset.
Utgangspunktet ser slik ut. Det brue er nok rustvann fra bremsene etter vask før vinterlagring. Mye asfalt som har festet seg her.
PB er påført.
Dekket blir vasket med Surfex.
Etter børsting og avspyling var det Bilberry sin tur. Dekksider fikk også en liten skrubb med Bilberry.
Avspylt og tørket raskt over og klare for IronX.
IronX etter noen min.
Ble en liten dam med IX blod på gulvet.
Etter avspyling.
Montert på bil.
Har også bilder av bakhjul, men det blir veldig mye bilder av det samme da det fåregår på stort sett samme måte. Bakre hjulbuer har ikke plastinneskjermer, så her ble det bare vasket kjapt over med Surfex, Skvettlapper ble demontert, så jeg fikk vasket vekk sand og grus som satt bak de. Skvett lapper og all nedre plast på bilen ble behandlet med Bare Bones (dvs plast under fanger bak, skvettlapper og nedre lister på dører)
Tok noen raske bilder før jeg dro hjem. Skikkelige etterbilder kommer når det er bedre vær og bilen er ibruk.
Til sammen gikk det ca 25 timer på denne jobben.
Veldig pent Øyvind, så deg i dag også, vinket bare denne gangen da
[ ]2003mod Nissan Navara D22 2,5TDI Man
[X]2002mod V70N 2.0T Aut
[X]1995mod 855 2.5l 10V Man
[X] 1989mod MB190E 2.0l Aut
2012 mod 240 som ble levert igår? Fy flate, har ikke ord! Strøkent..
Ble fint Øyvind. Bra jobbet denne gangen også
Så bra ut
som vanlig
Eneste jeg egentlig savner på de felga dine er en volvo navkopp!!
Henrik Hassel
Volvo Car Club Norway - VCCN.NO
Styremedlem
S60 2004 - 2,5T - AWD
V70 1998 - 2.0t - SOLGT
Hvis du ikke har ord, vent til du hører km standen på bilen
Ble fin bilen nå Øyvind!
Har et spm angående Surfex. Det er vel en slags avfetting, sant? Har nå en bil med en ikke helt ulik farge som din, uten klarlakk. Etter 2 steg med polering av den med maskin og bilen såg ut til å være ganske rød og fin, ble den omtrent like matt som den var før polering ble påbegynt etter ny vask med surfex HD før voks skulle på... På bilen til en kamerat som er 019 svart ble den omtrent helt hvit (ganske slitt lakk på denne) av surfex HD. Er det noe problemer med bruk av surfex HD på solid lakk?? Eller er det bare at en må få vekk absolutt ALL død lakk som er problemet? Syns det er rart det skulle bli så ille. 940en i 019 svart ble ganske bra igjen ved vask, men rart det reagerte så ille.
Noter at jeg ikke har peiling, og at det ikke var jeg som utførte jobben, derfor jeg kan spørre så dumt som om hva surfex egentlig er
[O] 1999 BMW M5 [O] 2006 Audi A8 3.0 TDI [O] 2004 Ford Connect 1,8 TD [X] 2008 Audi S8 V10[X] 1991 Audi S2 Coupe [X] 1997 Volvo V70 Turbo AWD [X] 1996 Volvo 944 Turbo [X] 1993 Volvo 945 Turbo [X] 1989 Volvo 745 Turbo [X] 1988 Volvo 760 Turbo [X] 1981 Volvo 245 Turbo
Er vel heller da at all død lakk ikke er fjernet.. For da fungerer surfex som en wipedown. Derav fjerner all olje som poleringa har lagt igjen! Olja legger seg jo veldig lett over å bare "skjuler" ulumskheter! :(
Henrik Hassel
Volvo Car Club Norway - VCCN.NO
Styremedlem
S60 2004 - 2,5T - AWD
V70 1998 - 2.0t - SOLGT
Inspirerende bilder, samtidig som en også kan bli nesten litt skremt av din innsats og grundighet. Altså med tanke på å prøve seg på noe slikt selv.
93/94 245SE
93 244SE (45.000 km)
75 164E (fra California)
03/04 S80 2.0T
15/16 S80 D4
[O] 1999 BMW M5 [O] 2006 Audi A8 3.0 TDI [O] 2004 Ford Connect 1,8 TD [X] 2008 Audi S8 V10[X] 1991 Audi S2 Coupe [X] 1997 Volvo V70 Turbo AWD [X] 1996 Volvo 944 Turbo [X] 1993 Volvo 945 Turbo [X] 1989 Volvo 745 Turbo [X] 1988 Volvo 760 Turbo [X] 1981 Volvo 245 Turbo
Spørs vel litt da også du setter bilen til lakkbehandling!
Setter du han på krysset under alibabas kebab så blir det jo gjerne verre enn det var!
Setter du det til en som lever for det og ikke nødvendigvis av det så blir det jo et annet resultat
Henrik Hassel
Volvo Car Club Norway - VCCN.NO
Styremedlem
S60 2004 - 2,5T - AWD
V70 1998 - 2.0t - SOLGT
Du må få bort all død lakk ja, ellers så vil den bli matt igjen når oljene forsvinner. Er greit å ta en wipedown i ny og ne når man holder på for å se om man har fjernet nok. Er pigmentene i lakken altfor nedbryti vil du ikke kunne få den helt bra igjen, noe man ser enkelte steder på lakken til Øyvind der hvor den har blitt matt igjen.
'21 Audi E-tron 55 Sportback S-line
[X]'07 Volvo S60 2,4D 163hk Summum
[X]'95 Volvo 945 LT (Prosjekt/finbil)
Rester etter tidligere voks/forsegling blir borte kjapt ved en polering/lakkrens, og var ikke lakken behandlet relativt nylig var nok beskyttelsen long gone allerede (uansett hvor mange år de som gjorde jobben lovte at det skulle holde). Det er mye bullshit i denne bransjen, mye pga. at hvem som helst kan starte opp et bilpleiefirma uansett hvor lite du kan.
'21 Audi E-tron 55 Sportback S-line
[X]'07 Volvo S60 2,4D 163hk Summum
[X]'95 Volvo 945 LT (Prosjekt/finbil)
[O] 1999 BMW M5 [O] 2006 Audi A8 3.0 TDI [O] 2004 Ford Connect 1,8 TD [X] 2008 Audi S8 V10[X] 1991 Audi S2 Coupe [X] 1997 Volvo V70 Turbo AWD [X] 1996 Volvo 944 Turbo [X] 1993 Volvo 945 Turbo [X] 1989 Volvo 745 Turbo [X] 1988 Volvo 760 Turbo [X] 1981 Volvo 245 Turbo
dette må være en av di mest bilde-dokumenterte oppdateringene jeg har sett på lenge på forumet her og det likes!
liker virkelig jobben du gjør med og holde bilen blank og fin
må jo være et sinnsykt tålmodighetsarbeide det dærre? men ser ut til at resultatet blir meget bra etter du har surra litt med di vidunder produkta dine som jeg forsåvidt ikke skjønner bæra av hva er for no egentlig
men inspirerende lesing er det noe som prøves ut en dag
Mine kjøp og salg erfaringer! (LINK)
nåværende kjøretøy:
94 volvo 945 godkjent med t5
86 chverolet van
Ser meget bra ut det her
Er alltid like gøy å polere matt rød (spess 601 som jeg regner med du har å?) bil, blir så FRYKTELIG stor forskjell!
Jeg hadde nok plukket av lista bak + de nederst på dørene for så å gitt de ett strøk mattsvart lakk. Det hjelper på noe utrolig mye
De listene blir nok snarlig frisket opp litt igjen ja
Vet derimot godt at dem blir ikke lakkert!
Henrik Hassel
Volvo Car Club Norway - VCCN.NO
Styremedlem
S60 2004 - 2,5T - AWD
V70 1998 - 2.0t - SOLGT
Takk for positive komentarer gutter. Hyggelig å høre
kkromcke:
La ikke merke til at du hilste på meg her om dag jen
Nilsson:
Er nok noen små ting her og der som må taes før den kan kalles en 2012 mod
Martin.S:
Nå er det bare din igjen
Hassel
Hadde nok gjort seg det, men jeg har jo bestillt meg nye hjul (aner ikke når de kommer).
The Sven:
Ser Heming har kommet med noen kloke ord under her også, men jeg kan jo også bidra litt.
Du har nok ikke fjernet all død lakk hvis den blir matt igjen etter Wipedown. Når du vet at lakken er fri for riper og hologrammer, så kan det være lurt å la lakken beholde oljene fra siste steget før LSP (har jeg fått tips om). Gjør så godt du kan og se hvordan det holder seg frem over. Du ser fort om du har gjort godt nok arbeid eller ikke etter en sommer
Ang. 019 lakk (har litt erfaring med den da jeg har denne fargen på min 940), så vet jeg at denne lakken er litt sticky. Produkter har en tendens til å "lime" seg fast til lakken hvis du kjører panelene litt varme. Sleit spesielt med siste steget (blå 3M) da denne var vanskelig å tørke av igjen. Tenker derfor at kanskje det hvit er produktrester som har blitt skjult av LSP og kommet fram etter du har brukt Surfex. Med denne lakken er det viktig å passe på varmen. Spesielt med grønn og blå. Den gule var veldig fin å ha med å gjøre på denne lakken.
Når du kjører den grønne litt varm, så bråtørker produktet og spruter vekk fra padden som små smuler og noe produkt brenner seg fast i lakken som store og små hvite flekker. Skjer dette, så du enten gå over en gang til (polere de vekk) eller du kan vaske de vekk med wipedown (i de aller fleste tilfeller fungerer dette).
Lykke til vidre og bare spør hvis det er noe.
Må legge til at 019 er ikke en SS lakk (denne har klarlakk). Du viste vel kanskje dette fra før?
kjellt:
Haha du mener det ja. Det er jo også en måte å si det på.
larsvern
Får du først interesse for dette, så er det veldig fort gjort at dette blir en hobby som du bruker mye tid og penger på
1janeinar:
Man må ha litt tolmodighet ja. Riktige produkter er også viktig.
Daruu:
601 jeg har ja. Blir stor forskjell når det er skikkelig matt ja. Alle nedre lister er behandlet med Bare Bones fra Chemical Guys. Denne er egentlig laget for plast i hjulhus, men ville teste denne på utv. plast også for å se hvor lenge den varer.
Hassel:
Som jeg skrev over her så er de behandlet. Tror nok ikke jeg kommer til å lakkere de nei da jeg er redd for at det kommer til å flasse av etterhvert.
Dæven, kan snart ikke være mere lakk igjen å polere på den bilen din :P Men fy faen for et resultat, ekstremt bra arbeid, veeeldig inspirerende. Skal til å foreta vårrengjøring bilen min og
Utrolig Pent !!!
Volvo 940 LT 98mod.
http://forum.vccn.no/showthread.php?...ngtidsprosjekt
Det skal jeg tro på, for dette er noe man ser resultater av, og det er strengt tatt noe av det mest motiverende som finnes.
Selv har jeg i hvert fall en bil som er så fin at den bør kunne bli skikkelig fin med litt slik behandling. Og andre som helt klart kunne trenge det...
93/94 245SE
93 244SE (45.000 km)
75 164E (fra California)
03/04 S80 2.0T
15/16 S80 D4
Ble veldig pent dette!
forresten, kan jeg spørre om du har noen erfaringer med Meguiars produkter?
- Volvo S60 2.0T -02
- Audi 80 Quattrofemmer
Vakkert!
Mye bra, mye dårlig. Slik som alt annet
Les om det på www.detailersclub.no der står det veldig mye nyttig info om produkter og veiledning til hvordan dem skal brukes!
Henrik Hassel
Volvo Car Club Norway - VCCN.NO
Styremedlem
S60 2004 - 2,5T - AWD
V70 1998 - 2.0t - SOLGT