Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  144
Side 30 av 65 FørstFørst ... 20 28 29 30 31 32 40 ... SisteSiste
Viser resultater 726 til 750 av 1606

Tråd: Sugemotortråden!

  1. #726
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    25. des. 2009
    Sted
    Kristiansand
    Innlegg
    1.217
    Antall takk

    Standard

    men tingen med smallblockmotorene er at innsuget har mange fler funksjoner enn bare å lede luft inn i sylinderne, for eksempel så sitter både fordeleren og termostaten i toppen. om jeg kunne ha kjøpte kun den bunnplata til det plastinnsuget hadde det vært lett

  2. #727
    Registrerte brukere Njål Nilssen sin avatar
    Medlem siden
    27. jan. 2010
    Sted
    Andøy
    Innlegg
    4.097
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Sebbe Vis post
    men tingen med smallblockmotorene er at innsuget har mange fler funksjoner enn bare å lede luft inn i sylinderne, for eksempel så sitter både fordeleren og termostaten i toppen. om jeg kunne ha kjøpte kun den bunnplata til det plastinnsuget hadde det vært lett
    Kna evt. kjøpe det billige Alu-innsuget og kappe bort de bitene du ikkej trenger da har du jo dyseholderne og alt
    Tidligere brukernavn: flyfaen
    Opptatt med kjipe greier som "Sundown" for P-3 Orion, et dritthus osv...
    Pellementmaker hos NK Engineering AS
    A-til-B-traktor: 90' 740GL
    Njål's 940Dtic --> 960II 3.0 24v Bruksbilprosjekt

  3. #728
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    25. des. 2009
    Sted
    Kristiansand
    Innlegg
    1.217
    Antall takk

    Standard

    men jeg spør igjen, er det hvirkelig så mye å hente på å ha glassfiber/plast innsug i forhold til alu? om jeg taper 10 hk etter jeg har straffa bilen på banen en hel dag så gjør ikke det meg noe

    men om det virkelig er litt å hente bortsett fra vekt så hadde det vært gøy finnes også billigere "forgasser" innsug med dyseholdere, får de vel for under 1000 lappen, som jeg kunne ha kappa i stykker. men dette er en gammel motor som jeg ikke forventer stort av, så vet ikke hvor mye jeg gidder å styre for å få det til

  4. #729
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    04. feb. 2010
    Sted
    Lillestrøm
    Innlegg
    1.247
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Sebbe Vis post
    var like store eksosventiler hvor mye effekt/liter kan jeg satse på med de ventilene, porta topper, bra, avstemt innsug, kammer med endel løft og ventilmekanisme som tåler det?
    Mener jeg har en simulering et sted av en 305 med frisk ventilmekanisme og div annet og den tror jeg det ble 447 hk i... fordi det ble sagt det ikke var mulig.. selv med typisk 4% feilsim så er du jo greit oppe i over 70hk/liter.. Skal se om jeg har den enda eller om den døde sammen med siste datakrasj...
    "Impossible? ...Nah. Just needs more development time."

  5. #730
    Registrerte brukere Njål Nilssen sin avatar
    Medlem siden
    27. jan. 2010
    Sted
    Andøy
    Innlegg
    4.097
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Sebbe Vis post
    men jeg spør igjen, er det hvirkelig så mye å hente på å ha glassfiber/plast innsug i forhold til alu? om jeg taper 10 hk etter jeg har straffa bilen på banen en hel dag så gjør ikke det meg noe

    men om det virkelig er litt å hente bortsett fra vekt så hadde det vært gøy finnes også billigere "forgasser" innsug med dyseholdere, får de vel for under 1000 lappen, som jeg kunne ha kappa i stykker. men dette er en gammel motor som jeg ikke forventer stort av, så vet ikke hvor mye jeg gidder å styre for å få det til
    vel... du kan vel prøve å tenke hvor mye lettere varm luft/bens-blandig banker ift. til en kald... David Vizard testa plast vs. alu... ble det samme som å kjøre suppe med 3 oktantall høyere, skal se om jeg finner noen linker til testen, er ikek sikker på om det er lagt ut kurver der, men du henter ut bra mye ved å kunne øke kompen som om du hadde feks. 101 oktan vs. 98
    Tidligere brukernavn: flyfaen
    Opptatt med kjipe greier som "Sundown" for P-3 Orion, et dritthus osv...
    Pellementmaker hos NK Engineering AS
    A-til-B-traktor: 90' 740GL
    Njål's 940Dtic --> 960II 3.0 24v Bruksbilprosjekt

  6. #731
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    25. des. 2009
    Sted
    Kristiansand
    Innlegg
    1.217
    Antall takk

    Standard

    3 octantall høyere er jo faktisk endel ja, trodde ikke lufta rakk å bli så varm på den lille tida den er i kontakt med innsuget

  7. #732
    Registrerte brukere Ola Moen sin avatar
    Medlem siden
    08. mai 2011
    Sted
    Skotselv, Buskerud
    Innlegg
    3.173
    Antall takk

    Standard

    Rekker jo å bli bra varm igjennom et kompressorhus på en turbo også ikke store overflatearealet der i forhold til et innsug


    Da snakker jeg "Normal" turbo. ikke lastebilsnurre
    Pedersen & Moen's diverse galskap.
    Treffes på 93288310
    75' 242
    81' 242 (Vent å se)

  8. #733
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    25. des. 2009
    Sted
    Kristiansand
    Innlegg
    1.217
    Antall takk

    Standard

    Lufta blir varm i turboen fordi den blir komprimert, ikke bare på grunn av varmeoverføring fra kompressorhuset

  9. Takk SWR takket for denne posten
  10. #734
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    09. feb. 2012
    Sted
    Hordaland
    Innlegg
    52
    Antall takk

    Standard

    Nettop kjøpt meg ein 940 med b230fb motor. Er enda usikker på om eg skal ha full motor og girkasse bytte fra den til b230fk med m90. Eller om eg skal prøve meg på sugetrim. Blir jo på ein måte meir unikt. Tips til et holdbart opsett som leverer rundt 170-190hk ?
    takker for svar

  11. #735
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    25. jan. 2010
    Sted
    Bodø
    Innlegg
    444
    Antall takk

    Standard

    hvilken kam passer på B230 med 2x45 weber.

    Har prøvd en H-kam på vanlig b230A motor, den ble lat under 2500 rpm
    Sist endret av VolvoMan; 23/02/12 kl 17:40
    - 1998 Volvo V70
    - 1975 VW Boble


    Bilbelte er tøfft

  12. #736
    Registrerte brukere Njål Nilssen sin avatar
    Medlem siden
    27. jan. 2010
    Sted
    Andøy
    Innlegg
    4.097
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av VolvoMan Vis post
    hvilken kam passer på B230 med 2x45 weber.

    Har prøvd en H-kam på vanlig b230A motore, den ble lat under 2500 rpm
    Med mindre du har en kam som har 200* duarjon ved 1mm eller mindre så vil den så å si altid bli lat på bunnen. Riktig plenumvolum og plenum innløpsrør fikser det...

    H-kam er egentlig med sine 280 i setedurasjon ganske lite til 8v å være... Skal fint gå å få ala 180Nm på en sugis 2,3L med en H-kam selv nede ved 2000rpm. Foretrekker du å ligge å dure på under 2000rpm vil jeg anbefale deg en diesel

    Seff gir man blaffen i slike tuningfaktorer som innsugssystem og eksos osv gir, så vil nesten en hvilken som helst kam som ikke har ultralav durasjon blir lat på bunn, evt. vil den gå VELDIG dass lengre opp om man vil ha ha bunndrag...
    Tidligere brukernavn: flyfaen
    Opptatt med kjipe greier som "Sundown" for P-3 Orion, et dritthus osv...
    Pellementmaker hos NK Engineering AS
    A-til-B-traktor: 90' 740GL
    Njål's 940Dtic --> 960II 3.0 24v Bruksbilprosjekt

  13. #737
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    25. jan. 2010
    Sted
    Bodø
    Innlegg
    444
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av flyfaen Vis post
    Med mindre du har en kam som har 200* duarjon ved 1mm eller mindre så vil den så å si altid bli lat på bunnen. Riktig plenumvolum og plenum innløpsrør fikser det...

    H-kam er egentlig med sine 280 i setedurasjon ganske lite til 8v å være... Skal fint gå å få ala 180Nm på en sugis 2,3L med en H-kam selv nede ved 2000rpm. Foretrekker du å ligge å dure på under 2000rpm vil jeg anbefale deg en diesel

    Seff gir man blaffen i slike tuningfaktorer som innsugssystem og eksos osv gir, så vil nesten en hvilken som helst kam som ikke har ultralav durasjon blir lat på bunn, evt. vil den gå VELDIG dass lengre opp om man vil ha ha bunndrag...
    Oki, får høre meg litt rundt om kammer, eventulet prøv ut litt forskjellig
    - 1998 Volvo V70
    - 1975 VW Boble


    Bilbelte er tøfft

  14. #738
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    26. feb. 2010
    Sted
    Mysen, Østfold
    Innlegg
    251
    Antall takk

    Standard

    hvordan er det å bygge sugis ut av en b234? tenker doble gassere, grenrør og 2,5''.
    ser for meg at det er en del mindre arbeid med toppen her kontra 530? billigere å nå ca 200 kjørbare hk?
    01 v70 2,4 aut
    94 945 turbo

  15. #739
    Registrerte brukere Ola Moen sin avatar
    Medlem siden
    08. mai 2011
    Sted
    Skotselv, Buskerud
    Innlegg
    3.173
    Antall takk

    Standard

    Vel. Billigere vet jeg nå ikke, men enklere å få et kjørbart register
    Sist endret av Ola Moen; 24/02/12 kl 09:35
    Pedersen & Moen's diverse galskap.
    Treffes på 93288310
    75' 242
    81' 242 (Vent å se)

  16. #740
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.639
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av H.Ihle Vis post
    hvordan er det å bygge sugis ut av en b234? tenker doble gassere, grenrør og 2,5''.
    ser for meg at det er en del mindre arbeid med toppen her kontra 530? billigere å nå ca 200 kjørbare hk?
    Drit i alle hestene. Hvor mye tror du at du vil la turtelleren ligge stabilt på rundt 6500 o/min?
    Det er god akselerasjon folk egentlig ønsker (farten turtellerviseren flytter seg med) og denne opplevelsen er det DREIEMOMENTET som gir deg, ikke alle disse jævla hestene. En tur i en bil med turbodiesel vil overbevise deg.
    Hvis det gjelder en bruksbil/gatebil så hadde jeg mye heller brukt pengene på å slipe om en gammel veiv og kjøpe nye kortere råder.

  17. #741
    Registrerte brukere Espen Hveding Nordgård sin avatar
    Medlem siden
    01. juni 2010
    Sted
    Råholt, Akershus
    Innlegg
    1.504
    Antall takk

    Standard

    Hvordan er det å montere 2,5L veiv i en helt standard B234F?
    Kortere råder regner jeg med?
    - HvedingN

    - 09' V70 R-design, 2.4D P*
    - 95' Toyota 4Runner 1KZ-T
    - 89' 745GLT B234F
    - 81' 343GLS B234F

  18. #742
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    04. feb. 2010
    Sted
    Lillestrøm
    Innlegg
    1.247
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Batland Vis post
    Drit i alle hestene. Hvor mye tror du at du vil la turtelleren ligge stabilt på rundt 6500 o/min?
    Det er god akselerasjon folk egentlig ønsker (farten turtellerviseren flytter seg med) og denne opplevelsen er det DREIEMOMENTET som gir deg, ikke alle disse jævla hestene. En tur i en bil med turbodiesel vil overbevise deg.
    Hvis det gjelder en bruksbil/gatebil så hadde jeg mye heller brukt pengene på å slipe om en gammel veiv og kjøpe nye kortere råder.
    Mye hk = mye dreiemoment pluss en tidsfaktor. Siden å akse tar tid snakker vi primært om utvikling av mye hk på lave turtall, hvilket dieseler som ikke er Knock limited er ypperlige til.. ..mens en bensinmotor akser like bra med halve utvekslinga og doble turtallet.
    "Impossible? ...Nah. Just needs more development time."

  19. #743
    Registrerte brukere Njål Nilssen sin avatar
    Medlem siden
    27. jan. 2010
    Sted
    Andøy
    Innlegg
    4.097
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av SWR Vis post
    Mye hk = mye dreiemoment pluss en tidsfaktor. Siden å akse tar tid snakker vi primært om utvikling av mye hk på lave turtall, hvilket dieseler som ikke er Knock limited er ypperlige til.. ..mens en bensinmotor akser like bra med halve utvekslinga og doble turtallet.
    Exactly

    Og med mindre man har problemer med å velge gir, eller har fobi mot å passere 3000rpm så er det null stress
    Tidligere brukernavn: flyfaen
    Opptatt med kjipe greier som "Sundown" for P-3 Orion, et dritthus osv...
    Pellementmaker hos NK Engineering AS
    A-til-B-traktor: 90' 740GL
    Njål's 940Dtic --> 960II 3.0 24v Bruksbilprosjekt

  20. #744
    Registrerte brukere Njål Nilssen sin avatar
    Medlem siden
    27. jan. 2010
    Sted
    Andøy
    Innlegg
    4.097
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av HvedingN Vis post
    Hvordan er det å montere 2,5L veiv i en helt standard B234F?
    Kortere råder regner jeg med?
    Må ha kortere råder ja, 3mm kortere. Da havner kompen på 11,2. hvilket vil si at en innsugskam på ala 237-240*@ 1mm løft (typ 274-277 i setedur) vil være nødvendig for å få en passelig dynamisk komp. Den med lavest dur. litt retardert ift. den med 240* Bør havne på i duren 9:1 dynamisk da, hvilket bør gå fint på en 16V topp Kommer nok til å passere 100% VE med de kammene om ikke resten rundt er helt missmatch da.
    Tidligere brukernavn: flyfaen
    Opptatt med kjipe greier som "Sundown" for P-3 Orion, et dritthus osv...
    Pellementmaker hos NK Engineering AS
    A-til-B-traktor: 90' 740GL
    Njål's 940Dtic --> 960II 3.0 24v Bruksbilprosjekt

  21. #745
    Registrerte brukere Espen Hveding Nordgård sin avatar
    Medlem siden
    01. juni 2010
    Sted
    Råholt, Akershus
    Innlegg
    1.504
    Antall takk

    Standard

    Altså, jeg skjønte det her: 3mm kortere råder.
    Resten, ke?

    Det du sier er at jeg må bytte kammer for å få detta til å synge greit sammen?
    - HvedingN

    - 09' V70 R-design, 2.4D P*
    - 95' Toyota 4Runner 1KZ-T
    - 89' 745GLT B234F
    - 81' 343GLS B234F

  22. #746
    Registrerte brukere Njål Nilssen sin avatar
    Medlem siden
    27. jan. 2010
    Sted
    Andøy
    Innlegg
    4.097
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av HvedingN Vis post
    Altså, jeg skjønte det her: 3mm kortere råder.
    Resten, ke?

    Det du sier er at jeg må bytte kammer for å få detta til å synge greit sammen?
    jepp, eller senke kompen... lettere å putte i noen kammer som faktisk får bilen til å gå bedre både på bunn og toppen av registeret samtidig, enn å øke volumet i toppen / dreie stempler og få en motor som går dårligere
    Tidligere brukernavn: flyfaen
    Opptatt med kjipe greier som "Sundown" for P-3 Orion, et dritthus osv...
    Pellementmaker hos NK Engineering AS
    A-til-B-traktor: 90' 740GL
    Njål's 940Dtic --> 960II 3.0 24v Bruksbilprosjekt

  23. #747
    Registrerte brukere Espen Hveding Nordgård sin avatar
    Medlem siden
    01. juni 2010
    Sted
    Råholt, Akershus
    Innlegg
    1.504
    Antall takk

    Standard

    Nå snakker du mitt språk

    Så 2,5L veiv og kammer... Køstøm kammer eller er det noe der ute jeg kan bruke?
    - HvedingN

    - 09' V70 R-design, 2.4D P*
    - 95' Toyota 4Runner 1KZ-T
    - 89' 745GLT B234F
    - 81' 343GLS B234F

  24. #748
    Registrerte brukere Njål Nilssen sin avatar
    Medlem siden
    27. jan. 2010
    Sted
    Andøy
    Innlegg
    4.097
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av HvedingN Vis post
    Nå snakker du mitt språk

    Så 2,5L veiv og kammer... Køstøm kammer eller er det noe der ute jeg kan bruke?
    Catcams partnr.: 7900601 vil funke fint Men før du hverken bytter kammer, råder eller veiv... skal du benytte original
    ECU
    ? Hvis så; er det like greit at du ikke forandrer noe som helst! LH2.4 er et 30 år gammelt sprut som ikke liker forandringer overhodet (egen erfaring her gitt), og du blir garrantert missfornøyd med karakteristikken på motoren din med mindre du finner en chip som er laget spesifikt for det nye oppsettet. Selv om du så KUN forandrer volumet til 2,5 og setter kompnivået tilbake til 10,4:1 igjen og bruker std. kammene ved å dreie ut stempla, så blir karakteristikken på motoren og hvordan den originale kammen funker på motoren helst annerledes og det blir en, hva kan vi kalle det? "interessant" oppførsel på motoren... Du har jo forsåvidt alt du trenger på en B234F motor fra før, annet enn potmeter tps. Så du trenger i grunn kun selve
    ECU
    og tps fra 850 Da blir nødvendigvis ikke det så dyrt med datasprut...
    Tidligere brukernavn: flyfaen
    Opptatt med kjipe greier som "Sundown" for P-3 Orion, et dritthus osv...
    Pellementmaker hos NK Engineering AS
    A-til-B-traktor: 90' 740GL
    Njål's 940Dtic --> 960II 3.0 24v Bruksbilprosjekt

  25. #749
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    26. feb. 2010
    Sted
    Mysen, Østfold
    Innlegg
    251
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av V20T Vis post
    Vel. Billigere vet jeg nå ikke, men enklere å få et kjørbart register
    billig blir det nok ikke uansett
    finnes det ferdige innsug for weber til 16v? og holder org kammene/toppen til noe morro?
    01 v70 2,4 aut
    94 945 turbo

  26. #750
    Registrerte brukere Ola Moen sin avatar
    Medlem siden
    08. mai 2011
    Sted
    Skotselv, Buskerud
    Innlegg
    3.173
    Antall takk

    Standard

    Billig er det ikke nei. Kommer jo på borti 10K bare å få igang en std motor med 16V topp så den starter og går Og da er en et stykke på vei med en 8V også
    Det finnes 16V innsug til doble dellorto eller Weber-forgassere. kommer på ca 2900,-
    Sist endret av Ola Moen; 24/02/12 kl 20:12
    Pedersen & Moen's diverse galskap.
    Treffes på 93288310
    75' 242
    81' 242 (Vent å se)

Side 30 av 65 FørstFørst ... 20 28 29 30 31 32 40 ... SisteSiste

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •