Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  144
Side 31 av 65 FørstFørst ... 21 29 30 31 32 33 41 ... SisteSiste
Viser resultater 751 til 775 av 1606

Tråd: Sugemotortråden!

  1. #751
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    04. feb. 2010
    Sted
    Lillestrøm
    Innlegg
    1.247
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av flyfaen Vis post
    Må ha kortere råder ja, 3mm kortere. Da havner kompen på 11,2. hvilket vil si at en innsugskam på ala 237-240*@ 1mm løft (typ 274-277 i setedur) vil være nødvendig for å få en passelig dynamisk komp. Den med lavest dur. litt retardert ift. den med 240* Bør havne på i duren 9:1 dynamisk da, hvilket bør gå fint på en 16V topp Kommer nok til å passere 100% VE med de kammene om ikke resten rundt er helt missmatch da.
    9:1 dynamisk vagler litt i grenseland... jeg ville nok satset på 8.5:1 dynamisk på en gatemotor på 98. 9:1 dynamisk er noe HELT annet enn 9:1 statisk, og fyllingsgraden gjør mye...
    "Impossible? ...Nah. Just needs more development time."

  2. #752
    Registrerte brukere Njål Nilssen sin avatar
    Medlem siden
    27. jan. 2010
    Sted
    Andøy
    Innlegg
    4.097
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av SWR Vis post
    9:1 dynamisk vagler litt i grenseland... jeg ville nok satset på 8.5:1 dynamisk på en gatemotor på 98. 9:1 dynamisk er noe HELT annet enn 9:1 statisk, og fyllingsgraden gjør mye...
    Fult klar over det Burdte kanskje tatt med at det ikke er helt lurt med den dynamiske kompen hvis det er snakk om momenttopp på 4000rpm men Så veldig mye over 100% VE uten avstemte runnere og eksos kommer man jo ikke Blir vel nærmere 9,2:1 på den 24V'n min da med ala 116% VE, men den har igjen veldig kompakte brennkammer, også er det ved 5800rpm. + Så skal jo jeg bruke den "lys" (plasma) tenninga :P originalt har den motoren Hveding snakker om 10,4:1 og havner vel nesten i 9 dynamisk en plass med std. kammene som stenger innsugsventilen noe tidligere... men igjen den når vel aldri over 90% VE heller da når jeg tenker meg om...dog den funker jo på US regular da, og har tenningsmap tilpasset det (med litt margin i tillegg)... kan kanskje være lurt å bruke 10,8:1 elns... det bør gi ala samme dynamiske som std. med de kammene jeg ga delenr. på da har man litt rom for VE også, hvertfall med 98
    Tidligere brukernavn: flyfaen
    Opptatt med kjipe greier som "Sundown" for P-3 Orion, et dritthus osv...
    Pellementmaker hos NK Engineering AS
    A-til-B-traktor: 90' 740GL
    Njål's 940Dtic --> 960II 3.0 24v Bruksbilprosjekt

  3. #753
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    04. feb. 2010
    Sted
    Lillestrøm
    Innlegg
    1.247
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av flyfaen Vis post
    Så veldig mye over 100% VE uten avstemte runnere og eksos kommer man jo ikke
    Hvor mye vedder du?
    "Impossible? ...Nah. Just needs more development time."

  4. #754
    Registrerte brukere Njål Nilssen sin avatar
    Medlem siden
    27. jan. 2010
    Sted
    Andøy
    Innlegg
    4.097
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av SWR Vis post
    Hvor mye vedder du?
    ikke for mye egentlig Så spør heller hvor mye man kan for vente
    Tidligere brukernavn: flyfaen
    Opptatt med kjipe greier som "Sundown" for P-3 Orion, et dritthus osv...
    Pellementmaker hos NK Engineering AS
    A-til-B-traktor: 90' 740GL
    Njål's 940Dtic --> 960II 3.0 24v Bruksbilprosjekt

  5. #755
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    04. feb. 2010
    Sted
    Lillestrøm
    Innlegg
    1.247
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av flyfaen Vis post
    ikke for mye egentlig Så spør heller hvor mye man kan for vente
    På et vanlig oppsett så kan en nok ikke forvente så mye mer... men folk som tror at potensialet er helt slutt ved 115% eller så og kun guder kan nå 125% uten overlading sliter nok litt med verdiene en kompis verifiserte i forrige uke. Skal komme tilbake med mer info etterhvert som jeg vet mer...
    "Impossible? ...Nah. Just needs more development time."

  6. Takk Njål Nilssen takket for denne posten
  7. #756
    Registrerte brukere Njål Nilssen sin avatar
    Medlem siden
    27. jan. 2010
    Sted
    Andøy
    Innlegg
    4.097
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av SWR Vis post
    På et vanlig oppsett så kan en nok ikke forvente så mye mer... men folk som tror at potensialet er helt slutt ved 115% eller så og kun guder kan nå 125% uten overlading sliter nok litt med verdiene en kompis verifiserte i forrige uke. Skal komme tilbake med mer info etterhvert som jeg vet mer...
    Jupp Post info når du vet noe Er vel faktisk en "fare" for at 24v'n kan bikke 120% iaffal. Har vel egentlig brukt litt strenge kriterier ved simulering så
    Tidligere brukernavn: flyfaen
    Opptatt med kjipe greier som "Sundown" for P-3 Orion, et dritthus osv...
    Pellementmaker hos NK Engineering AS
    A-til-B-traktor: 90' 740GL
    Njål's 940Dtic --> 960II 3.0 24v Bruksbilprosjekt

  8. #757
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    04. feb. 2010
    Sted
    Lillestrøm
    Innlegg
    1.247
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av flyfaen Vis post
    Jupp Post info når du vet noe Er vel faktisk en "fare" for at 24v'n kan bikke 120% iaffal. Har vel egentlig brukt litt strenge kriterier ved simulering så
    ...kan si det sånn at de har logga verdier i testmotoren sin som KNUSER F1....
    "Impossible? ...Nah. Just needs more development time."

  9. #758
    Registrerte brukere Njål Nilssen sin avatar
    Medlem siden
    27. jan. 2010
    Sted
    Andøy
    Innlegg
    4.097
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av SWR Vis post
    ...kan si det sånn at de har logga verdier i testmotoren sin som KNUSER F1....
    Nice! Men igjen F1 har jo en GOD del kameler de må svelge da... og kan vel ikke få så enormt mye VE når de heller prøver å få så jamn kurve som mulig innafor rimelighetens grenser da
    Tidligere brukernavn: flyfaen
    Opptatt med kjipe greier som "Sundown" for P-3 Orion, et dritthus osv...
    Pellementmaker hos NK Engineering AS
    A-til-B-traktor: 90' 740GL
    Njål's 940Dtic --> 960II 3.0 24v Bruksbilprosjekt

  10. #759
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    04. feb. 2010
    Sted
    Lillestrøm
    Innlegg
    1.247
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av flyfaen Vis post
    Nice! Men igjen F1 har jo en GOD del kameler de må svelge da... og kan vel ikke få så enormt mye VE når de heller prøver å få så jamn kurve som mulig innafor rimelighetens grenser da
    De brenner så labert at det som gir effekten er i stor grad fyllingsprosenten... de har vel oppgitt 129% eller så, med rundt 118% "trapped", altså som ikke forsvant ut i eksosen...
    "Impossible? ...Nah. Just needs more development time."

  11. #760
    Registrerte brukere Njål Nilssen sin avatar
    Medlem siden
    27. jan. 2010
    Sted
    Andøy
    Innlegg
    4.097
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av SWR Vis post
    De brenner så labert at det som gir effekten er i stor grad fyllingsprosenten... de har vel oppgitt 129% eller så, med rundt 118% "trapped", altså som ikke forsvant ut i eksosen...
    jupp kraftig tenningsanlegg er jo fyfy iht FIA så :(
    Tidligere brukernavn: flyfaen
    Opptatt med kjipe greier som "Sundown" for P-3 Orion, et dritthus osv...
    Pellementmaker hos NK Engineering AS
    A-til-B-traktor: 90' 740GL
    Njål's 940Dtic --> 960II 3.0 24v Bruksbilprosjekt

  12. #761
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    04. feb. 2010
    Sted
    Lillestrøm
    Innlegg
    1.247
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av flyfaen Vis post
    jupp kraftig tenningsanlegg er jo fyfy iht FIA så :(
    Hjelper ikke alltid hvis flammefronten bare krabber igjennom kammeret og en varver 19 000... en balansegang mellom luftfløde og forbrenning. Som på alle 4-ventilere.... bommer en, fløder den til masse potensiell effekt men brenner så dårlig at den gir mindre enn før pga at den trenger massiv fortenning... 50º er ikke uhørt.
    "Impossible? ...Nah. Just needs more development time."

  13. #762
    Registrerte brukere Njål Nilssen sin avatar
    Medlem siden
    27. jan. 2010
    Sted
    Andøy
    Innlegg
    4.097
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av SWR Vis post
    Hjelper ikke alltid hvis flammefronten bare krabber igjennom kammeret og en varver 19 000... en balansegang mellom luftfløde og forbrenning. Som på alle 4-ventilere.... bommer en, fløder den til masse potensiell effekt men brenner så dårlig at den gir mindre enn før pga at den trenger massiv fortenning... 50º er ikke uhørt.
    Tragisk at lasertenninga ble banna... Den satte jo fyr på alt faenskapet inni dær på en gang ommentrent :O
    Tidligere brukernavn: flyfaen
    Opptatt med kjipe greier som "Sundown" for P-3 Orion, et dritthus osv...
    Pellementmaker hos NK Engineering AS
    A-til-B-traktor: 90' 740GL
    Njål's 940Dtic --> 960II 3.0 24v Bruksbilprosjekt

  14. #763
    Registrerte brukere Tarell sin avatar
    Medlem siden
    03. mai 2011
    Sted
    Bergen
    Innlegg
    1.286
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av flyfaen Vis post
    Tragisk at lasertenninga ble banna... Den satte jo fyr på alt faenskapet inni dær på en gang ommentrent :O
    Skjønner ikke helt koffor FiA sa det ble ulovelig........
    Ensom V70 Turbo

  15. #764
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    25. des. 2009
    Sted
    Kristiansand
    Innlegg
    1.217
    Antall takk

    Standard

    det ble nok for dyrt tipper jeg, de prøver jo å holde sporten på ett nivå der det ikke er de med mest penger som vinner, pluss at utviklinga av teknologien skal være en fordel for produksjonsbiler.

  16. #765
    Registrerte brukere Njål Nilssen sin avatar
    Medlem siden
    27. jan. 2010
    Sted
    Andøy
    Innlegg
    4.097
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Sebbe Vis post
    det ble nok for dyrt tipper jeg, de prøver jo å holde sporten på ett nivå der det ikke er de med mest penger som vinner, pluss at utviklinga av teknologien skal være en fordel for produksjonsbiler.
    Har plasmatenning... den bruker i prinsipp mere lysenergi enn varme den også, kanskje ikke like heftig som laseer som KUN er fotonenergi, men funker fortsatt bra Det er IKKE dyrt... Skal ha plasmatenning på min egen bil som sagt...

    FIA er ikke kun imot at det skal koste for mye, de HATER effekt også virker det som... Men de glemte vel fort at det gir betraktelig miljøgevinst også... blir både mindre CO og nox av slikt...
    Tidligere brukernavn: flyfaen
    Opptatt med kjipe greier som "Sundown" for P-3 Orion, et dritthus osv...
    Pellementmaker hos NK Engineering AS
    A-til-B-traktor: 90' 740GL
    Njål's 940Dtic --> 960II 3.0 24v Bruksbilprosjekt

  17. #766
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    09. feb. 2012
    Sted
    Hordaland
    Innlegg
    52
    Antall takk

    Standard

    Prøver igjen her. Nokon som kan gje meg eit par hint innan sugetrim på ein b230fb motor?

  18. #767
    Registrerte brukere Njål Nilssen sin avatar
    Medlem siden
    27. jan. 2010
    Sted
    Andøy
    Innlegg
    4.097
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Lorentz Vis post
    Prøver igjen her. Nokon som kan gje meg eit par hint innan sugetrim på ein b230fb motor?
    Ja. bytt til 530 topp som du fjærner allt fabrikkslørv på og lager fin radie på. Bytt kam. hev kompresjonen så den passer til den aktuelle kam. lag innsug som er avstemt til motoren. Et av stemt grenrør og plenum hjelper også på. Skal du beholde original eksos, innsug osv. og kun forholde deg til Volvo sine kammer, blir det ikke noe eureka forskjell ift til originalt...
    Tidligere brukernavn: flyfaen
    Opptatt med kjipe greier som "Sundown" for P-3 Orion, et dritthus osv...
    Pellementmaker hos NK Engineering AS
    A-til-B-traktor: 90' 740GL
    Njål's 940Dtic --> 960II 3.0 24v Bruksbilprosjekt

  19. #768
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    09. feb. 2012
    Sted
    Hordaland
    Innlegg
    52
    Antall takk

    Standard

    hadde ikkje tenkt på org eksos og insug nei, so blir mulignes prøvd ut detta, ca effekt?

  20. #769
    Registrerte brukere Njål Nilssen sin avatar
    Medlem siden
    27. jan. 2010
    Sted
    Andøy
    Innlegg
    4.097
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Lorentz Vis post
    hadde ikkje tenkt på org eksos og insug nei, so blir mulignes prøvd ut detta, ca effekt?
    Vel det kommer HELT an på... en 150hk med nesten flat momentkurve bør gå greit. Og opp til i duren 220hk men da straks mindre hverdagsvennlig... å kjøre den 220hk'ern er absolutt ikke morsomt med 3,31 utveksling i bakakselen, så det har MYE å si på hvordan de HK oppleves også. Med std. til litt lettere sluttveskling ville jeg faktisk valgt den 150hk'ern framfor en 200+ hester...
    Tidligere brukernavn: flyfaen
    Opptatt med kjipe greier som "Sundown" for P-3 Orion, et dritthus osv...
    Pellementmaker hos NK Engineering AS
    A-til-B-traktor: 90' 740GL
    Njål's 940Dtic --> 960II 3.0 24v Bruksbilprosjekt

  21. #770
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    17. okt. 2011
    Sted
    Bergen
    Innlegg
    77
    Antall takk

    Standard

    Noen som kan fortelle meg hva sugemotor betyr egentlig?
    Var på en fest her hinn dagen og snakket med noen venner av min bror og fortalte at jeg skulle få FT motoren hannes. da fikk jeg i svar "det er orginal sugemotor som er tingen" er det forskjell på sugemotor og orginal sugemotor? har mine mistanker om hva tingene betyr eller er men hadde vært greit å fått en kort og konkret forklaring.

  22. #771
    Registrerte brukere Njål Nilssen sin avatar
    Medlem siden
    27. jan. 2010
    Sted
    Andøy
    Innlegg
    4.097
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Phillip Vis post
    Noen som kan fortelle meg hva sugemotor betyr egentlig?
    Var på en fest her hinn dagen og snakket med noen venner av min bror og fortalte at jeg skulle få FT motoren hannes. da fikk jeg i svar "det er orginal sugemotor som er tingen" er det forskjell på sugemotor og orginal sugemotor? har mine mistanker om hva tingene betyr eller er men hadde vært greit å fått en kort og konkret forklaring.
    Sugemotor, std. eller trimma; betegner en motor hvor lufta strømmer inn i motoren ved hjelp av atmosfæretrykket, eller undertrykket som følger av at stempla går ned når kun innsugsventilen står åpen, alt etter hvordan du ser på det.

    Derav "sugemotor" den suger luft selv, uten hjelp av annet en det lufttrykekt som finnes i atmosfæren til enhver tid.

    Turbomotorer og kompressormotorer benytter en ekstern enhet (turboen eller kompressoren) til å komprimere luft i innsugssystemet til motoren som da sørger for høyere trykk enn atmosfæretrykket.
    Tidligere brukernavn: flyfaen
    Opptatt med kjipe greier som "Sundown" for P-3 Orion, et dritthus osv...
    Pellementmaker hos NK Engineering AS
    A-til-B-traktor: 90' 740GL
    Njål's 940Dtic --> 960II 3.0 24v Bruksbilprosjekt

  23. #772
    Registrerte brukere Tarell sin avatar
    Medlem siden
    03. mai 2011
    Sted
    Bergen
    Innlegg
    1.286
    Antall takk

    Standard

    Vel, det å si at prisen er for høy i F1 er vel ikke god grunn.
    Hvor mange millioner koseter det å bare delta på ett løp?
    Er jo snakk om flere millioner, hvis ikke milliarder å kjøre en hel sesong i F1
    Ensom V70 Turbo

  24. #773
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    04. feb. 2010
    Sted
    Lillestrøm
    Innlegg
    1.247
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Tarell Vis post
    Vel, det å si at prisen er for høy i F1 er vel ikke god grunn.
    Hvor mange millioner koseter det å bare delta på ett løp?
    Er jo snakk om flere millioner, hvis ikke milliarder å kjøre en hel sesong i F1
    De har faktisk begrensninger... materialer og løsninger som brukes i vanlige bruksbiler er noen ganger forbudt, oftest basert på kostnadsgrunnlag. Motorblokker i magnesium, aktive dempere og bruk av beryllium, veldig høyt bensintrykk, etc...
    "Impossible? ...Nah. Just needs more development time."

  25. #774
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    30. nov. 2010
    Sted
    Trondheim
    Innlegg
    333
    Antall takk

    Standard

    37mm separate spjeldhus. Noe som er verdt å prøve på en rimelig standard B230F, eller bortkasta tid? Har tilbud om et sett for veldig lite penger

  26. #775
    Registrerte brukere Ola Moen sin avatar
    Medlem siden
    08. mai 2011
    Sted
    Skotselv, Buskerud
    Innlegg
    3.173
    Antall takk

    Standard

    ITB er ikke dumt
    Pedersen & Moen's diverse galskap.
    Treffes på 93288310
    75' 242
    81' 242 (Vent å se)

Side 31 av 65 FørstFørst ... 21 29 30 31 32 33 41 ... SisteSiste

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •