Godt arbeid!
Ta masse bilder, for dette vil jeg se mer av!
Godt arbeid!
Ta masse bilder, for dette vil jeg se mer av!
2003 Volvo V70 D5 163hk, 1990 Volvo 740, 1994 Volvo 940
X: 2001 Volvo V70 2.5 TDI, 1995 Volvo 850 2.5 20v [SOLGT], 1995 Volvo 855 [SOLGT OG VRAKET]
Sist endret av Daniel V; 09/01/12 kl 22:31 Begrunnelse: Fikset quoten.
Min bilpleieportefølje:
http://www.detailersclub.no/forum/to...s-portefoelje/
Takk for detKommer masse bilder nu straks
![]()
Lade stort og lade stort. Var egentlig ikke planen å pushe denne så mye på bane. Hadde jo vært moro å teste, men har et annet motorprosjekt i tankene etterhvertKan jo ikke gi seg til våren å si seg ferdig med bilen
![]()
Mvh Daniel V. Volvo 444 PV 1958
Da er vi klare for litt bilder vel?![]()
I morgen blir toppen og ventilene levert hos Einar Flakk til sliping. Han sliper alle ventilene og ventilsetene slik at alt blirr 100%.
I dag var det å ta ut ventiler og tetninger som var jobben![]()
En spe start:
Eksosventilene var ganske gromsete kan man vel si![]()
Etter litt sliping og rengjøring kunne man se stor forskjell:
Innsugsventilene hadde det noe bedre:
Brukte en miniskrustikke for å holde ventilene under rengjøringen:
Så begynte det å komme seg litt:
Innsugsventil etter rengjøring:
Vi fortsetter bortover:
Vi rengjør:
Så var vi ferdig med alle 20: Viktig å ha system på alt![]()
![]()
Mvh Daniel V. Volvo 444 PV 1958
For et plukk!
Håper ikke jeg dummer meg nå, men skal du bytte shimsene til kammen nå som du har det ute? De er vel litt slitt etter et par mil på veien?
2003 Volvo V70 D5 163hk, 1990 Volvo 740, 1994 Volvo 940
X: 2001 Volvo V70 2.5 TDI, 1995 Volvo 850 2.5 20v [SOLGT], 1995 Volvo 855 [SOLGT OG VRAKET]
Hvordan vet du hvor store shims du må ha? Hva skal klaringen være?
2003 Volvo V70 D5 163hk, 1990 Volvo 740, 1994 Volvo 940
X: 2001 Volvo V70 2.5 TDI, 1995 Volvo 850 2.5 20v [SOLGT], 1995 Volvo 855 [SOLGT OG VRAKET]
Så var det den fantastiske bolten da.
Den ble en større overraskelse enn forventet. Bare denne gangen en positiv.![]()
Verktøyet som ble brukt:
Begynte med å finne senteret i den delen som stod igjen, og borret et 5mm hull:
Når vi begynte å borre gikk bolten nedover av seg selv. Da var det bare å finne frem en lang torx og banke den ned og skru bolten ut:
Voila! Alle gjenger og alt inntakt![]()
Mvh Daniel V. Volvo 444 PV 1958
Strålende!![]()
2003 Volvo V70 D5 163hk, 1990 Volvo 740, 1994 Volvo 940
X: 2001 Volvo V70 2.5 TDI, 1995 Volvo 850 2.5 20v [SOLGT], 1995 Volvo 855 [SOLGT OG VRAKET]
lekent dette Daniel. som jeg skulle gjort det selv![]()
Volvo 850 2.0 Turbo X= 745 GLE
Solskinnshistorie det der Daniel![]()
1976 Langførr med 6 på rekke !
1977 Volvo 245 Turbo
1990 Volvo 240 Stasj
2013 VW Passat 4motion
2004 Renault Trafic
ikke dårlig å få den ut nei
nei får se på blokka mi om jeg får den ut på lignende måte. 1 cm lang bit som sitt att hos meg tror jeg.
1988 760 B6284T
1988 765 D24TIC
1985 740 B230ET
Da står det stille til i morgen igjen gitt. Venter på deler igjenHar brukt dagen på å skru på en kamerat på skolen her sin V70N som han hentet i stad. Klarte å omvende han fra Opel til Volvo. Han meldte seg straks inn i klubben og kjøpte et sett med skiltplater også.
En flott dag.
Det som gjør at det ikke skjer stort på min for øyeblikket er at jeg venter på toppen min som kommer fra fresing i morgen. Det blir knall.
Fikk også tilbake turboen i går. Det var saker:
Alt på innsiden er nytt, så dette blir bra.![]()
![]()
Mvh Daniel V. Volvo 444 PV 1958
Elsker arbeidet dit Daniel! Du er et forbilde for meg når det gjeller å gjøre ting grundig:P Fortsett å stå på, jeg følger med![]()
XX antall Volvo'er
www.mosletbil.no (VOLVO DELER)
Tusen takk for det, Andreas! Veldig hyggelig å høreMå jo gjøre ting ordentlig når man først er i gang.
Bunndelen for forresten ikke stå ifred alikevel. Blir bytte av stempelringer og honing i løpet av uken![]()
Fikk tilbake toppen og ventilene i dag. Bilde følger senere i dag!![]()
Mvh Daniel V. Volvo 444 PV 1958
Topp innsatts !
Likte din avgjørelse om å gå igjennom bunndelen !
Har stusset litt på alt arbeidet du har lagt i å plukke ut motor, gå igjennom topp, shine alt utvendig osv,
men ikke se over ringer, lager, pakkninger m.m i blokka..
Blir litt som å gå inn på badet sur og svett, kle av seg for så å droppe dusjinga, og bare ta på seg reine klær...
Litt tvilsomt resultat under den blanke/reine fasaden liksom..
Nå blir motorarbeidene skikkelig gjennomført både utv. og innv. !
Hehe, ser den.
Grunnen til at jeg egentlig tenkte å la det være er det at jeg vet at det er gjort for noen år siden, men når jeg ser nå synes jeg ikke det er gjort tilfredsstillende. Da er det like greit å bytte stempelfjærer og hone opp sylinderne også. Kommer til å bli en fin motor dette tror jeg![]()
Mvh Daniel V. Volvo 444 PV 1958
Bilder av toppen som er kommet tilbake. Kammene kommer etterpå![]()
Ferdig frest eksosventil:
Nyfreste ventilseter:
Nyfrest innsugsventil:
Vil si alt ble perfekt. Regner med jeg er ferdig med toppen i løpet av mandag. Da vil den sannsynligvis være ferdig lakkert, og montert med nye ventiltetninger osv. Tror det blir veldig bra.
Mvh Daniel V. Volvo 444 PV 1958
Blir det glassblåsing ? Eller gjør du den ren på andre måter ?
1976 Langførr med 6 på rekke !
1977 Volvo 245 Turbo
1990 Volvo 240 Stasj
2013 VW Passat 4motion
2004 Renault Trafic
Det er ikke korrosjon på toppen, så den blir tatt med fintP1200 tenker jeg. Hvis det ikke blir bra nok blir det glassblåsing ja. Blokka skal blåses når utstyret er tilbake på plass igjen.
Kom en pakke i dag også:
Så da er det som må til i monteringssprosessen klart![]()
Mvh Daniel V. Volvo 444 PV 1958
Sikkert en n00b-spørsmål men; Vil fresingen av toppen gi mer krutt, eller er det mer for å få "oppfrisket" toppen til mer original ytelse?
Missunner deg arbeidet ditt. Håper jeg kan gi 850R motoren samme behandling i framtiden. Den turboen du har der? Er den orginal bytteturbo?
Det er mest for at det skal bli 100% tett mellom ventil og ventilsete. Jo tettere det er der, jo bedre ytelse. Du kutter egentlig bare svinne av at motorens elding.
Takk for det Kenneth.Det er originalturboen. Sendte den inn til en bekjent av læreren min, og han byttet alt som var inni der + eksoshus. Så den er jo så godt som ny. Fant ut at dette sparte meg for 7 000,-.
Mvh Daniel V. Volvo 444 PV 1958