Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  38
Side 24 av 35 FørstFørst ... 14 22 23 24 25 26 34 ... SisteSiste
Viser resultater 576 til 600 av 858

Tråd: Div. turbo spørsmål og tips, B230

Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Antall takk

Standard

Sitat Opprinnelig postet av flyfaen Vis post
    Det vil jeg påstå ja,
    Det er jeg helt enig i og da synes jeg i og for seg at saken er tilstrekkelig belyst.
    Dere har brukt argumenter som:
    Høy komp gir lavere eksostemp.
    Høy komp. gir finere kurve.
    Høy komp. trenger ikke høy oktan hvis baktrykket er lavt.
    Det er i praksis intet problem å kjøre bensin på en E85 motor.
    Trykkpulser tilfører mye positivt når de er korrekt utregnet.
    18:1 i komp. og 1,4 BAR ladetrykk er ingen dårlig løsning når man kjører E85.
    Drivstofforbruket reduseres dramatisk når kan bygger høykomp.
    Samt:" For ikke å snakke om at motoren blir mere responsiv OG får bedre bunndrag og tidligere spool up. Om ikke det gir bedre kjørbarhet og finere moment- og effektkurve så vet ikke jeg..."
    Utviklingen har altså gjort lavkomp. gammeldags og helt unødvendig.

Dette er spennende anbefalinger, så: "Ok, det er flott det. Det er sånn so ungdomen lika"
    Sist endret av Batland; 12/12/11 kl 07:51

Registrerte brukere
    Medlem siden
    04. feb. 2010
    Sted
    Lillestrøm
    Antall takk

Standard

Sitat Opprinnelig postet av Batland Vis post
    Det har jeg ikke da problemet er omvendt. Har selv sett langt over 1000 grader på Rødmotor og når turboen ble demontert etter ras så var akslingen misfarget blå av all varmen.
    Hvordan har dette endret seg synes du? Folk kjører stadig 1960 talls teknologi b230, de kjøper stadig 70 talls tech. dritt kina snurrer o.l.
    I praksis er det lite nytt under kjolen her.
    Noen gjør nok det, ja... ofte fordi de får de anbefalt fordi det er "billige hester". Og det KAN det være, hvis en vet å leve med bakdelene og begrensningene.

Hvis akselen er blå vil jeg vel tro det er snakk om å "kjøre med antilag"... dvs ok blanding, men alt for lav tenning i panisk frykt for et lite bank... Brenner sent og tenner for sent = mesteparten brenner i eksosen. Det dreper en turbo nesten uavhengig av annet oppsett på motoren. Grunnregelen er, har man kontroll på trykk og temperaturer, så holder det. Velger man å overse en eller flere av de, ryker det.

Hehehe, To stk. nyere og optimale 3,0 L 6 syl. motorer med 4V topper, små stempler og kompakte forbrenningskamre altså. Jeg har ikke påstått at disse eller Volvos hvitmotorer er helt avhengig av lavkomp for å levere høy effekt. Rødmotorene har ingenting tilfelles med disse så har du noen eksempler som er relavante for denne B230 spørsmål og tips tråden?
    Små stempler og små stempler... 3000GT har ikke "typisk japansk" 86mm borring. De har faktisk større borring enn en YB Cossie... som du jo brukte som eksempel litt lenger oppi her. Rødmotorene har det til felles med de at de er alle underlagt termodynamiske lover, og selv om forutsetningene er litt annerledes behøver man ikke slå seg til ro med at "det eneste som funker er å senke komp, uansett. Om du skal endre kam, porting, innsug, grenrør, kubikk eller ventilstørrelser (eller ALT sammen), begynn med lav komp". Det er nemlig slik jeg tolker dine relativt bastante "sånn skal det være"-uttalelser, og det tror jeg flere av "noobsa" du hevder å beskytte mot vranglæren også vil gjøre... Og det er å bygge motor baklengs, slik jeg ser det.

Statisk grunnkomp blir det den blir etter at en har funnet ut hva toppen orker av fløde og hvor langt en skal varve, det bestemmer hva en kan/bør bruke av kam og innsug for ønsket register, så estimerer en fyllingsgrad og nødvendig ladetrykk, og så ser en hva estimert sylindertrykk er, og hvor langt en kommer med det før det blir bank i et gitt kammer. Så justerer man grunnkompen dit den BØR være, og det er ikke alltid til et lavere nivå. Å si at det "er gitt" før en vet noe som helst spesifikt om det rundt, er som å si at det å gå fra squishhøyde - høyde mellom stempeltopp og undersiden av forbrenningskammeret sånn at noobsa jeg tviler på er her vet hva vi snakker om - fra 1.3 til 2.5mm ALLTID senker tendensen til bank.

Nei. Med datasprut er det bare å mappe slik at det ikke raser. Sylindertrykket med 4,4 BAR ladetrykk og høy komp. vil ikke automatisk bli vanvittig høye og denne driftstilstanden BRUKES selvsagt ikke.
    Tror du virkelig at vi har mappet den til noe mer enn de 2.1 Bar på 99 oktan vi hadde..? Og hvis det bare er å mappe det så det ikke raser, hva er da problemet med 9:1?

Rødmotorene står i biler med stadig tyngre diff utveksling slik a tidlig spool er helt nødvendig for å få noe kjøreglede.
    Har dere ikke første, andre og tredjegir hos dere? Bilen har da ikke akkurat låst seg i fjerdegir.. du er jo en foregangsmann når det gjelder å ha optimal utveksling, så da ville jeg vel tro at du velger et lavere gir for mer aks UTEN å bekymre deg, og dumper den i siste når du skal fra A til B...
    Som du også helt sikkert har sett så velger mange billige, gammeldagse og dårlige kinaturboer som også gir høyt baktrykk. Vi må forholde oss til slik det faktisk er og ikke slik vi skulle ønske at det var.
    Du uttrykker deg som om "mange" betyr "Alle"... hvis du ser av mine andre poster her er jeg ikke akkurat en kar som prøver å pushe billige turboer på noen, de er billige av en grunn og de blir fort dyre.

Hmm, hvorfor kjører de med to grader ekstra tenning når effektøkningen er så liten da?
    Gammel vane vil jeg tro, ihverfall fra ringrevene... jeg har hørt sagt under bremsing av Volvomotor at "Dissa her SKAL ha 36 grader på topp, dissa... så det er det de får". Folk henger ofte fast i gamle spor. Dessverre. :(

Kunden var ikke spesielt motorkyndig, men spurte motobygger om hva som kunne gjøres. Det var motorbyggeren som spec. alt, men var overoptimistisk i forhold til kompresjonsforhold.
    Jeg er litt nysgjerrig på hvordan du vet at det KUN var kompforholdet som ga raset..?

Det var motorbygger som mappet motoren og han kunne fint lagt inn boost cut på 1,6 BAR. Jeg mener at vedkommende burde redusert kompforholdet og levert de 600 hk han hadde GARANTERT og tatt betalt for.
    Garanterer man for et resultat og krever kroner for det, så er vi enige om at motoren SKAL levere minst det den er oppgitt å yte ved leveringstidspunktet.

Han frarådet det, men forbydde det ikke. Det var kun snakk om at motoren ikke hadde det så bra da, og at racefuel ble anbefalt på ladetrykk over 1,6 BAR. Racefuel ble brukt, men det raste likevel.
    Hvis den motoren du beskrev raste med racefuel, så har ikke kompen NOEN RELEVANS. For da kan den ikke ha banket hvis den var bygget for 1.6 Bar på 98 oktan og alle deler rundt fungerte og var tilpasset motoren. Har du tilfeldigvis noen bilder av motorrommet før eller delene etter dette raset..? Ville vært morsomt å se de og tatt en analyse..
    I forhold til det du sier så er det omvendt. Det er når kunden gjør som du sier, men så raser det likevel at det blir problemer.
    Jepp, men som over, har en virkelig kontroll på trykk og temperaturer og det raser, så har en raset fordi en har ikke brukt sterke nok deler eller deler anpasset til denne motoren...
    Har du da gode eksempler på en holdbar og velfungerende 8V rødmotor med fin dreiemomentkurve som går på gate med høy komp. turbo, pumpebensin og 300 hk målt på nav?
    Nei, den svakeste Volvo turbomotoren jeg har bygget ga oppunder 450 hk, så det har jeg ikke...
    "Impossible? ...Nah. Just needs more development time."

Registrerte brukere
    Medlem siden
    04. feb. 2010
    Sted
    Lillestrøm
    Antall takk

Standard

Det er jeg helt enig i og da synes jeg i og for seg at saken er tilstrekkelig belyst.
    Samt:" For ikke å snakke om at motoren blir mere responsiv OG får bedre bunndrag og tidligere spool up. Om ikke det gir bedre kjørbarhet og finere moment- og effektkurve så vet ikke jeg..."

Dette er spennende anbefalinger, så: "Ok, det er flott det. Det er sånn so ungdomen lika"
    Du skal ha det at det er ikke mange som slår deg i å ta ting ut av kontekst eller la de være totalt Svart-Hvitt og gjeldende OVERALT helt uten gråsoner, det skal være visst..

Alt det du har listet over fungerer.. At det funker på absolutt alt ved alle tilfeller og at folk skal bygge motor utifra eget hode med den lista der i bakhodet og derved tro at 18:1 er knall og "garantert virker fordi jeg har lest det på Internett" på en Volvo 16V før overlading, det er å legge ord i min munn jeg ikke har sagt...

Registrerte brukere
    Medlem siden
    31. okt. 2010
    Sted
    Bergen
    Antall takk

Standard

Har selv sett langt over 1000 grader på Rødmotor og når turboen ble demontert etter ras så var akslingen misfarget blå av all varmen.... .....

Vist det er Glen sin motor du refererer til her så glem det ........ intercoolern VAR propp..... og baktrykket gikk i taket.....
    Racing makes heroin addiction look like
    a vague wish for something salty
    Proud member of BAILEYS TUNING

Registrerte brukere Njål Nilssen sin avatar
    Medlem siden
    27. jan. 2010
    Sted
    Andøy
    Antall takk

Standard

Du er flink til å dra ut sitater av kontekst slik at de passer akkurat deg i denne diskusjonen, og ikke all teksten mellom sitata (den har noe innhold den også, tenk ). Og ja for å sitere deg på samme måte som du har gjort med alle andre så har du helt rett i at: "Utviklingen har altså gjort lavkomp. gammeldags og helt unødvendig." For det har du helt rett i

Og når du først er inne på hva ungdommen liker/hva trenden er, så er det å senke komp. Fordi de ikke VET bedre. Ikke rart heller det, da det har blitt en innstilling om at det er eneste veien å gå. Mest fordi folk som holdt på med forgasserturboer uten IC på tidlig 80-tall sier det er sånn. Velkommen til det 21. århundre sier jeg... 80-tallet har passert for lengst. Hjelper ufattelig lite å hive på en en moderne (og forholdsvis dyr) EFR eller tilsvarende turbo om resten henger igjen på 80-tallet...

De fleste her inne som er ute etter å lære seg motor bygging, vil ha innblikk i hvordan dette gjøres NÅ, så hvorfor ikke begynne der vi er nå... i det 21. århundret altså... isteden for å begynne med å gjøre alle tabber de gjorde på 80-tallet OM IGJEN? For så å begynne der vi er nå? Det blir temmelig dyrt vil jeg si, siden penger også er viktig i dette...

Og det TRENGER ikke bli dyrt i det hele tatt, spør du meg så vil jeg si at, å ta en topp fra 70/80 tall opp til år 2000 for 2500kr, er en ganske bra grunninvistering for en hvilken som helst motor av litt eldre design...
    Sist endret av Njål Nilssen; 12/12/11 kl 15:56
    Tidligere brukernavn: flyfaen
    Opptatt med kjipe greier som "Sundown" for P-3 Orion, et dritthus osv...
    Pellementmaker hos NK Engineering AS
    A-til-B-traktor: 90' 740GL
    Njål's 940Dtic --> 960II 3.0 24v Bruksbilprosjekt

6. Takk Ola Moen, Larsgunnar takket for denne posten
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Antall takk

Standard

Sitat Opprinnelig postet av SWR Vis post
    Du skal ha det at det er ikke mange som slår deg i å ta ting ut av kontekst eller la de være totalt Svart-Hvitt og gjeldende OVERALT helt uten gråsoner, det skal være visst..
    Alle er gode til noe vet du.

Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Antall takk

Standard

Sitat Opprinnelig postet av flyfaen Vis post
    Du er flink til å dra ut sitater av kontekst slik at de passer akkurat deg i denne diskusjonen, og ikke all teksten mellom sitata (den har noe innhold den også, tenk ). Og ja for å sitere deg på samme måte som du har gjort med alle andre så har du helt rett i at: "Utviklingen har altså gjort lavkomp. gammeldags og helt unødvendig." For det har du helt rett i

Og når du først er inne på hva ungdommen liker/hva trenden er, så er det å senke komp. Fordi de ikke VET bedre. Ikke rart heller det, da det har blitt en innstilling om at det er eneste veien å gå. Mest fordi folk som holdt på med forgasserturboer uten IC på tidlig 80-tall sier det er sånn. Velkommen til det 21. århundre sier jeg... 80-tallet har passert for lengst. Hjelper ufattelig lite å hive på en en moderne (og forholdsvis dyr) EFR eller tilsvarende turbo om resten henger igjen på 80-tallet...

De fleste her inne som er ute etter å lære seg motor bygging, vil ha innblikk i hvordan dette gjøres NÅ, så hvorfor ikke begynne der vi er nå... i det 21. århundret altså... isteden for å begynne med å gjøre alle tabber de gjorde på 80-tallet OM IGJEN? For så å begynne der vi er nå? Det blir temmelig dyrt vil jeg si, siden penger også er viktig i dette...

Og det TRENGER ikke bli dyrt i det hele tatt, spør du meg så vil jeg si at, å ta en topp fra 70/80 tall opp til år 2000 for 2500kr, er en ganske bra grunninvistering for en hvilken som helst motor av litt eldre design...
    Akkurat. Jeg forstår.

Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Antall takk

Standard

Sitat Opprinnelig postet av howdini Vis post
    Har selv sett langt over 1000 grader på Rødmotor og når turboen ble demontert etter ras så var akslingen misfarget blå av all varmen.... .....

Vist det er Glen sin motor du refererer til her så glem det ........ intercoolern VAR propp..... og baktrykket gikk i taket.....
    Videoen viser tydelig at problemet IKKE var på full gass så feilen var nok helt sikkert det som som påpekes her, ALT for lav komp.
    Lavkomp. = turbinkiller ble postet ganske tidlig så det stemmer nok.
    Skikkelig bra at alle får moderne, effektive og gode tips her slik at både vi og andre slipper å gjøre disse gammelmodige og foreldete tabbene om igjen.

Registrerte brukere
    Medlem siden
    31. okt. 2010
    Sted
    Bergen
    Antall takk

Standard

Elsker den syrlige tonen ...... MEN ikke trekk meg inn i dette ...

EG har aldrig nevnt NOE om komp i denne diskusjonen....

Men siden du var der og talt opp eksos tempen fra 950grader til 1030grader på 5gear i tunellen....(på delgass)

Tror du må lese den KRX400 tråen på fmcn.... den begynte vell på høy komp og endet i lavkomp.... under påvirkning av deg ELLER nts ????

Ps! Der helst du sletter der du referer til mitt motor bygg.......

Diskusjon over fra min side ADJØ
    Racing makes heroin addiction look like
    a vague wish for something salty
    Proud member of BAILEYS TUNING

Registrerte brukere
    Medlem siden
    04. feb. 2010
    Sted
    Lillestrøm
    Antall takk

Standard

Sitat Opprinnelig postet av howdini Vis post
    Men siden du var der og talt opp eksos tempen fra 950grader til 1030grader på 5gear i tunellen....(på delgass)
    Ok, jeg har gjort mye teit på min vei til å kunne det lille jeg kan, men selv jeg har ikke klart å krype over 1000ºC EGT på DELGASS... kanskje bortsett fra når spjellet var doble størrelsen av trykkrøra en gang. Fordi det var det jeg hadde...

Registrerte brukere joko5 sin avatar
    Medlem siden
    24. sep. 2011
    Sted
    Bergen
    Antall takk

Standard

jeg har en 945 med bf230fk som jeg skal overta av min far og ha som prosjekt og førstegangsbil. noe av det første jeg skal gjøre er vel å montere filter. Men lurer på hvordan dere gjør det med luftmengdemåleren? og ellers fint om noen har andre tips og triks. det er jo orginal turboen som står i, men kommer til å bytte til noe større etter hvert.
    Sist endret av joko5; 13/12/11 kl 09:55
    Turbovogn-prosjekt

KTM 125 EXC 09

It`s not pollution. It`POWER!

Registrerte brukere JørnM_940 sin avatar
    Medlem siden
    19. des. 2009
    Sted
    Stoksund, Norway
    Antall takk

Standard

Sitat Opprinnelig postet av joko5 Vis post
    jeg har en 945 med bf230fk som jeg skal overta av min far og ha som prosjekt og førstegangsbil. noe av det første jeg skal gjøre er vel å montere filter. Men lurer på hvordan dere gjør det med luftmengdemåleren? og ellers fint om noen har andre tips og triks. det er jo orginal turboen som står i, men kommer til å bytte til noe større etter hvert.
    Søk litt rundt på forumet, er uendelig mange tråder om "husmortrim", som det kalles. Ved å husmortrimme FK-motoren så får du en bruksbil som går godt, til å være bruksbil. Billig trim er det også, kort sagt: chip (f.eks viking), 3" eksos, 0,8 i trykk, tut og kjør.
    -BMW 320cd, 2005

X: 1991 Volvo 940 bruksbilprosjekt ---> Solgt!

Registrerte brukere joko5 sin avatar
    Medlem siden
    24. sep. 2011
    Sted
    Bergen
    Antall takk

Standard

finner ikke noen tråder om den "husmortrimmen". link?
    Turbovogn-prosjekt

KTM 125 EXC 09

It`s not pollution. It`POWER!

Registrerte brukere JørnM_940 sin avatar
    Medlem siden
    19. des. 2009
    Sted
    Stoksund, Norway
    Antall takk
    -BMW 320cd, 2005

X: 1991 Volvo 940 bruksbilprosjekt ---> Solgt!

Registrerte brukere tempo_panter sin avatar
    Medlem siden
    19. aug. 2010
    Sted
    Sarpsborg
    Antall takk

Standard

Hei!

Har fått tak i meg en turbo ifra en gammel volvo F609/ F613 lastebil! ifølge instruksjonsboka yter denne motoren 180hk og har motorvolum på 5,48L Det jeg lurer på er om denne turboen er brukenes til 300-350hk?
    Legger ved noen bilder!

Takker for svar!

Registrerte brukere
    Medlem siden
    04. feb. 2010
    Sted
    Lillestrøm
    Antall takk

Standard

Skru av husene og gi meg mål på minste- og størstediameter på både kompressor og turbin, så skal jeg se hva jeg finner ut.. Har endel T04B kompressorkart..

Registrerte brukere Frigstad Racing sin avatar
    Medlem siden
    27. juli 2010
    Antall takk

Standard

Hva syns dere som har peiling om Turbonetics TN400?

comp wheel E-50, turbine wheel, F1-57, 0,65 A/R.
    Er den øverste på linken:
    http://www.turboneticsinc.com/turboc...-turbochargers

Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Antall takk

Standard

Sitat Opprinnelig postet av Frigstad Vis post
    Hva syns dere som har peiling om Turbonetics TN400?

comp wheel E-50, turbine wheel, F1-57, 0,65 A/R.
    Er den øverste på linken:
    http://www.turboneticsinc.com/turboc...-turbochargers
    Jeg mener at E50 kompressoren som bl.a. TN400 har en en av de beste i hele utvalget. GT-K 350 og TN400 er derfor GODE valg.

Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Antall takk

Standard

Sitat Opprinnelig postet av tempo_panter Vis post
    Hei!

Har fått tak i meg en turbo ifra en gammel volvo F609/ F613 lastebil! ifølge instruksjonsboka yter denne motoren 180hk og har motorvolum på 5,48L Det jeg lurer på er om denne turboen er brukenes til 300-350hk?
    Legger ved noen bilder!

Takker for svar!
    Bildet her viser ett kompressorhjul med 8 blader og antyder at inducerdiameteren er rundt 44 mm. Denne er ingen mulighet til å levere nok luft til 350 hk.

Bildet under her viser en "305 hk" T3 trim 60 med 6 blader og 46,5 mm inducer. Dette er mye bedre, men ikke nok til 350 hk.

Turbo med minimum 51 mm og helst 53,5 - 55 mm inducer anbefales.
    Sist endret av Batland; 02/01/12 kl 12:40

Registrerte brukere tempo_panter sin avatar
    Medlem siden
    19. aug. 2010
    Sted
    Sarpsborg
    Antall takk

Standard

okok! er ikke ute etter noe værstinggreier og fikk den jo gratis så da skulle den vell kanskje funke greit med "300hk" chipper, andre dyser og litt diverse?

Registrerte brukere
    Medlem siden
    04. feb. 2010
    Sted
    Lillestrøm
    Antall takk

Standard

Bildet her viser ett kompressorhjul med 8 blader og antyder at inducerdiameteren er rundt 44 mm. Denne er ingen mulighet til å levere nok luft til 350 hk.
    Den har samme inlet diameter som en T03-55... 44.7mm, helt slutt ved 300 hk.

Bildet under her viser en "305 hk" T3 trim 60 med 6 blader og 46,5 mm inducer. Dette er mye bedre, men ikke nok til 350 hk.

Turbo med minimum 51 mm og helst 53,5 - 55 mm inducer anbefales.
    Dvs, turbo med kapasitet til 450+ hk ved 60% effektivitet for å orke 300-350 hk..?

Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Antall takk

Standard

GT-K er Turbonetics sin flaggskip serie. GT-K325 (HK) bruker E46 kompressoren som har 51 mm inducer.
    Her er samme turbo med kulelager, men uten de andre unødvendige og fancy GT-K greiene.
    Denne E46 vil, på en B21-B230, kunne gi ett resultat som er mer enn "helt greit" i forhold til budsjettet.

Selges for kr. 4500,- her:
    "Turbo netics e46 Kulelager turbo, Nesten ubrukt, helt strøken handla på krb 4500.-
    Sender ved forskudd.
    Delene er i drammen
    Tlf 90910400
    Dag j "

Registrerte brukere metrakit sin avatar
    Medlem siden
    23. des. 2009
    Sted
    ålesund
    Antall takk

Standard

hvor kjøper dere turboer?

har vel så og si bestemt meg for garret t3 60 trim/super60 med ar63 eksos .om ingen andre har noen inspill?:P
    270-300hk må gå ann og bruke intern wg

Registrerte brukere henrik940 sin avatar
    Medlem siden
    16. des. 2009
    Sted
    Kongsberg, Norway, Norway
    Antall takk

Standard

Kjøp på ebay
    1999 VOLVO V70 AWD <- Clicky
    1995 VOLVO 940 <- Clicky
    1988 VOLVO 740GL <- Clicky

Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Antall takk

Standard

Sitat Opprinnelig postet av metrakit Vis post
    hvor kjøper dere turboer?

har vel så og si bestemt meg for garret t3 60 trim/super60 med ar63 eksos .om ingen andre har noen inspill?:P
    270-300hk må gå ann og bruke intern wg
    Det avhenger av budsjett. Jeg mener at Turbonetics har de beste T3 turboene og i så tilfelle kan du velge T3 trimSUPER60 også.

T3 i 60 trim og med A/R 0,63 turbinhus er uansett ett godt valg. Ta en seriøs vurdering på å investere i 3" baklokk og 3" downpipe.

Intern Wg kan rekker til 600 hk så det er liten grunn til å bruke noe annet.

Side 24 av 35 FørstFørst ... 14 22 23 24 25 26 34 ... SisteSiste

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •