Hei,
Har mistenkt at jeg har manglet drift på bakhjulene en god stund og etter å ha lest dette (samt endel på utenlandske forum) så leverte jeg XC90'n på "diagnose" hos den lokale Volvo forhandleren. De mente at det var hylsen eller giret som var gåent.
I engelske forum kommer det frem at Volvo England langt på vei har innrømmet at dette er en feil fra Volvo og vil være "fleksible" med å dekke hele eller deler av reparasjon.
Spørsmål:
Hvis dette er en defekt som Volvo har visst om men valgt å ikke gjøre en tilbakekalling på, så skal de jo dekke denne reparasjonen hvis / når den oppstår?
Argument:
Det er jo en risiko bedømming fra Volvo sin side: Denne defekten medfører ingen økt sikkerhetsrisiko, samt at det i veldig mange tilfeller ikke vil oppstå en feil fordi flesteparten av brukeren ikke "bruker" 4-hjulstrekken veldig aktivt. Det ville derfor være overkill å kalle inn alle biler for å reparere dette.
På basis av ovenstående mener jeg det fremdeles vil være mulig å kreve at reparasjonen blir dekket av Volvo selv om nybilgarantien forlengst er gått ut.
Hva mener dere?
Den hylsa er vel som en svakhet å regne, men å si at den er en fabrikasjonsfeil som volvo bør dekke i lang tid etter garantiutløp seg jeg ikke helt poenget med. Hylser som holder ut garanti-tiden holder i praksis det Volvo lover at den skal gjøre...
Er jo samme systemet volvo har brukt siden de startet medAWDpå personbilene, og på min har hylsa nå holdt 13 år/246.000 km. De har fra en eller annen gang utti 2000-tallet kommet med en kraftigere hylse, fordi de ser at det er en svakhet, men at det betyr at eldre hylser skal dekkes av garanti kan jeg ikke forstå.
---Tore---
Nåværende kjøretøy X'er fra Volvo 2015 Volvo XC60 D4 Summum 2005 XC90 D5 Summum 2018 Volvo V40 T2 Inscription 1998 Volvo V70 2.5T AWD
Saken kan jo argumenters med at det det er en latent defekt. Ja faktisk så latent at som eier så kan det ta år fra den faktisk gikk i stykker til man merker at den er i stykker, det i en så klar situasjon at man fatter mistanke at man ikke har 4-hjulstrekk.
Når jeg betaler 8-10000kr for service hvert år i 5 år, er det ikke rart at de ikke har et system for å sjekke dette? (det tar vist 2 minutter) når de vet at de har en svakhet?
En analogi. Hadde på 90 tallet en Ford escort stasjonsvogn, der jeg skulle ha den på service hos Røhne og Selmer. Der var det begynt å ruste på bakdøra rundt noen skruehull som holdt håndtaket. Uten oppfordring sa kundebehandleren at denne bakdøra kunne de fikse på garanti selv om nybilgarantien var gått ut for lengst. Dette fordi det var et kjent problem på disse bilene og Ford hadde bestemt at biler som kom inn kunne få denne reparasjonen dekket.
Poenget er vel det at når Volvo vet at det er en svakhet så burde de ha et opplegg for å ta hånd om det. De har jo kjørt tilbakekalling på problemer med batteriet hvor det er også slik at det er mest sannsylig at det ikke skjer noe galt, men det KAN skje noe galt og konsekvensene er brann eller eksplosjon. Hadde jeg hatt en sånn bil så hadde de vel byttet/ reparert dette selv om bilen er 6 år gammel og utenfor garanti?
Jaja, mulig jeg er en kverulant. Men når Volvo i et annet land "innrømmer feilen" så burde det gjelde i alle land.
noe veldig mange ikke innser er at hylsen er ett " offer ", ja de lagde kraftigere hylse en gang på 2000 tallet pga den forrige var hakket for svak, visst hylsen hadde blitt laget så kraftig at den ikke ble utslitt så ville noe annet gått på 4x4 systemet, mest sannsynlig vinkeldrevet, som er myyyyye dyrere å bytte ut enn hylsen.
Volvo xc70 2013 D5 Inscription
Hei, tar opp igjen denne her jeg. Har en XC90 07 mod D5 AUT. Kjørt 68800km.
Jeg har nettopp mistet drift på bakhjulene, har og fått feilmelding om at antiskidd service må foretaes. Har og funnet ut at sikringen tilAWDryker, den sitter i sikringsboks bak dekselet i bagasjerommet på venstreside. Har skiftet sikringen, men den ryker igjen med engang tenning vris rundt. Volvo sier det kan være alt i fra en ledning som det er slitt hull i, til aggregatet.
Skal på feilsøking på mandag, gruer meg for det koster 1350.- hos Frydenbø i Bergen.
Noen tips å hente her?
Kan dessverre ikke hjelpe deg, men fy for en pris på feilsøking. Koster 300 kr på Volvo verkstedet jeg bruker.
2001 Volvo S60 2.0 T BSR Steg 2
1996 Volvo V40 1,7 (solgt)
Østlie Servicesenter -------> Østlandets beste Volvo verksted.
Bor du i nærheten og ønsker å lese/slette feilkoder? Send meg en PM.
Du kan svinga ut til meg på Sotra og lesa ut feilkoder gratis
-06 VW Phaeton 3.0 TDI 4Motion
-02 Jaguar X-Type 2.5 V6 AWD Aut.
x -03 Volvo XC90 D5 AWD
Finner du alle kodene da? Hva om det er en ledning som er feilen? Og ja fy for en pris, og det pr time.
HarVIDAog DiCE, så skal få lest ut og sletta det som ligg lagra av feilkoder. Om du har feil i systemet som ikkje genererer feilkoder kan eg ikkje hjelpa...
-06 VW Phaeton 3.0 TDI 4Motion
-02 Jaguar X-Type 2.5 V6 AWD Aut.
x -03 Volvo XC90 D5 AWD
Om det er en norsk bil som ikke er 5 år ennå kan du kanskje støtte deg på relklamasjonsretten hva angår kostnader...?
Ett skudd i blinde; jeg vet ikke mulighetene for det, men hva med om mulig å koble fra pumpa på haldexen, og så sette inn en hel sikring; om den forstatt går så er det neppe pumpa, men trolig kortsluttning på kabel... Om den ikke går da så er det trolig pumpa...
Sist endret av Tore; 09/12/11 kl 12:35
---Tore---
Nåværende kjøretøy X'er fra Volvo 2015 Volvo XC60 D4 Summum 2005 XC90 D5 Summum 2018 Volvo V40 T2 Inscription 1998 Volvo V70 2.5T AWD
EKTE kinakopi uten minnekort ja... Kaffi skal kunne ordnast, berre å ta turen ut!
-06 VW Phaeton 3.0 TDI 4Motion
-02 Jaguar X-Type 2.5 V6 AWD Aut.
x -03 Volvo XC90 D5 AWD
Hei, Takker for det, må se på søndag, da skal jeg til Bergen, men det blir sent på ettermiddagen. Så jeg kunne jo tatt en tur ut før jeg leverer bilen på Frydenbø søndag kveld.
Takk for det Tore, ingen dum tanke, skal se hva jeg får til før søndag kveld. Noen som har en god forklaring på hvor denne pumpa finnes? Er en hobbymekanikker:-) uten bukk, men skal nok finne det ut bare jeg finner rett pumpe.
Er i 98 av 100 tilfeller pumpa som knekker sikringen. Kurant jobb forresten
Takk for svar alle, skal prøve å finne pumpen og koble den i fra, kanskje jeg slipper feilsøking hos Frydenbø til 1350 pr time.
Hei, har funnet to kontakter i den aktre enden av mellomakslingen, er vel viskosekoblingen som ligger der??? nå jeg tar ut begge og skifter sikring tilAWD, så ryker ikke sikringen, når jeg plugger inn den forreste av kontaktene ryker heller ikke sikringen, når jeg plugger ut den forrseste og plugger inn den bakerste ryker sikringen. Så da har jeg vel funnet hvor feilen er, men hva gjør jeg nå? ny kobling eller? Kontaktene sitter på en rektanguler boks like under koblingen.
Skulle laste opp bilde, men det var ikke så enkelt:-)
Prøv å last opp bildet ditt der, og legg ut linken eller koden til bildet her
http://forumbilder.se/
- 2018 Volvo V90 CC D5 AWD Polestar
- 2014 Volvo XC70 D4 AWD
x Div. Volvo
Var og prøvde ein 06 xc90 i dag, den var jævlig gira på å spinne på framhjula og var ganske vinglete på glatt føre, og jaggu, bakhjula hang berre og slang på den :( Men bilen er fortsatt interessant den
2006 V70R AWD sonicama, 2007 XC90 Executive D5, 1992 244 Classic++
x: 1992 244 Classic, 1982 244 Turbo, 2004 S80 AWD, 1983 245 tic, 92 240 classic, 2 x V70R AWD -00, 90 760 TIC , 78 245L
hvordan var 4x4 på den i forhold til v70r'n du har?
Volvo xc70 2013 D5 Inscription
Sist endret av gaupe; 12/12/11 kl 09:21
2006 V70R AWD sonicama, 2007 XC90 Executive D5, 1992 244 Classic++
x: 1992 244 Classic, 1982 244 Turbo, 2004 S80 AWD, 1983 245 tic, 92 240 classic, 2 x V70R AWD -00, 90 760 TIC , 78 245L