blir morro å se hva det bor inn ettervert da. finnes mye kammer å velge i ja, ikke lett.. km-cams, gruppe a t5 kam, STS (jens gustavsson), kg2t er vel noe av det som er populært..
blir morro å se hva det bor inn ettervert da. finnes mye kammer å velge i ja, ikke lett.. km-cams, gruppe a t5 kam, STS (jens gustavsson), kg2t er vel noe av det som er populært..
Driver å pusler med noen småting og har så vidt begynt å montere sammen igjen. Bilen har fått stå i ro litt væl lenge egentlig, men gidder ikke å skru når lysta ikke er der, men den begynner sånn smått å komme for fullt tilbake nå
Alt som var satt sammen er plukket fra hverandre da dette kun var under tilpassing av deler.
Det som har skjedd siden sist:
- Byttet begge simringene forran på motor (Det var ikke pakningen til pakkboksen som jeg trodde)
- Byttet servopumpe
- Byttet servotannstang
- Tapet tilførsel til servopumpa
- Lakkert lykterammene (De platene som lykta sitter skrudd i) De skråveggene måtte det skjæres ganske mye i for å få plass til intercooleren.
- Lakkert fremsiden av intercooleren svart.
- Tilpasset varmeskjoldene som beskytter pluggkablene. Disse fungerer ikke mot varme fra DP da denne sitter ganske høyt nå, men vil ta unna mye varme fra grenrøret, og der SKAL det blir varmt
- Fant ut at det jeg har kjøpt av skjøtehylser til retureolja fra turboen tar borti flensen på grenrøret så jeg må på Tess igjen og kjøpe ett annet skjøterør. Evt kappe det jeg har og skjøte seg selv. Hvis det er vanlig stål
Intercooleren er grunnet med syregrunning og lakkert matt svart.
Grunnen til at jeg vil ha den svart er at det lyser IC lang vei. Synes selv det ser penere ut når man ikke ser den.
Det så litt mørkt ut for å få brukt varmeskjoldene, men etter litt sliping så passet de perfekt igjen
Jeg vet det er mange som sliter med å skjerme pluggkablene nok, og jeg må vel tape kablene mine jeg å, men dette hjelper i hvertfall litt.
Skjoldet på plugg 1 er litt Tard og jeg vet ikke hvorfor. Jeg får se om jeg får bryti det på plass, ellers så får det sitte sånn.
Her ser du hvordan den er orginal kontra en som er modifisert litt.
Denne biten her må byttes i en lengere en (Blå pil). Skjøtehylsa (gul pil) er for tjukk og tar borti flensen på grenrøret :(
![]()
Sist endret av Zeeker; 01/12/11 kl 19:20 Begrunnelse: noe kluss med URL'er
VW Transporter - 02 - Trekkbil/Arbeidsbil
Volvo 242 - 76 - Lekebil
Videos:
Peite @ facebook
Peite @ youtube
simpel engineering is easy to maintain, and it works
BCB.no
Realcar.no
Artige patenter her ja![]()
Liker arbeidet!![]()
Christian Gulbrandsøy
Volvo Car Club Norway - VCCN.NO
Nestleder/Treffansvarlig
Kva har du lakka intercooleren med? Du må ha ei veldig porøs maling på slikt, eller så endar du med å redusere kjøleffekta.
2006 V70R AWD sonicama, 2007 XC90 Executive D5, 1992 244 Classic++
x: 1992 244 Classic, 1982 244 Turbo, 2004 S80 AWD, 1983 245 tic, 92 240 classic, 2 x V70R AWD -00, 90 760 TIC , 78 245L
har vel bare brukt sprayboks.. den er jo pisstynn, så skulle ikke tro det reduserer så mye?
'80 242 Turbo
'86 240 16v Tic (langtidsprosjekt)
'90 940 - s90
'05 V70 2.0T
x: 1992 244 Classic, 1982 244 Turbo, 2004 S80 AWD, 1983 245 tic, 92 240 classic, 2 x V70R AWD -00, 90 760 TIC , 78 245L
Jeg har brukt vanlig lakk på boks ja.
Har ikke hørt om at det finnes egen lakk til sånt jeg :/ Men det kan vel ikke ødelgge for altfor mange par grader?
Jeg tenkte jeg skulle teste til sommeren ved å snu intercooleren for den er bare lakkert i fronten, så da får jeg svar
Jeg leste frem og tilbake på diverse forum og folk er både for og imot om den i det hele tatt mister kjøling ved å påføre grunning/lakk.
Jeg har truaOg jeg vil heller miste litt kjøleeffekt og ha usynlig kjøler
![]()
Volvo 242 - 76 - Lekebil
Videos:
Peite @ facebook
Peite @ youtube
BCB.no
Realcar.no
Gasolin har i det minste ein radiatorlakk: http://www.gasolin.no/index.php?main...products_id=83
da lærte jeg jaggu noe nytt i dag og..
men her er noe vi bør satse på ravna....
Sist endret av buster83; 01/12/11 kl 16:15
'80 242 Turbo
'86 240 16v Tic (langtidsprosjekt)
'90 940 - s90
'05 V70 2.0T
Hehe.. det spørs.
Omsær så sprøyter du, så står jeg med vannet. Det ser lettest ut(hvis det er vann da,, noe det sikkert itte er)
Volvo 242 - 76 - Lekebil
Videos:
Peite @ facebook
Peite @ youtube
BCB.no
Realcar.no
Da har jeg fått handla litt til. Og håper det er stopp i handlinga snart :/
Jeg kjøpte ett lengre skjøtestykke i dag, men den ble altfor lang så klart.
Så da var det bare frem vinkelsliperen og modifisere litt til det passet
Det nye røret var 12 cm mot det lille på 6 cm, og det ble for langt slik at returslangen nesten gikk rett i rammevangen. Og det kan vi jo ikke ha noe av.
Så da ble sånn at jeg kappet og forlenget de lille røret slik at det ble 9 cm omtrent. Da ble slangen flyttet litt opp og jeg fikk vridd litt på senteret på turboen slik at det ble en bedre vinkel ned mot returrøret som står i blokka.
Har også fått tak i de siste delene til luftstyringa av wastegate'n. Det siste som manglet er den delen som skal sitte på kompressorhuset på turboen. (Tror det er komplett nå)
Litt dårlig bilde, men slangen kommer for langt ned. Dette er med 12 cm umodifisert skjøterør
Slik ble den etter litt modding. Returslangen skal selvfølgelig ha en annen vinkel enn å peke rett mot gulvet, men fikk ikke strekt den dit den skulle være uten å måtte kappe den
Her er den delen som skal sitte i kompressordelen på turboen
T-skjøten, den ene 90-graderen og den rette skal sitte på trykkregulatoren. Også sitter det 2 90-gradere på wastegate'n, men det kan jeg komme tilbake til.
![]()
Sist endret av Zeeker; 01/12/11 kl 20:01
Volvo 242 - 76 - Lekebil
Videos:
Peite @ facebook
Peite @ youtube
BCB.no
Realcar.no
Ser du har vært på tess å handla ja![]()
bare moro dette jo!!
Det er moro når ting går etter planen, hehe.
Noen har bestemt at planen min er for dårlig, også tar alt mye lenger tid enn jeg tror så ting tar ting dessverre.
Men begynner å se lyset i tunnelen nå![]()
Volvo 242 - 76 - Lekebil
Videos:
Peite @ facebook
Peite @ youtube
BCB.no
Realcar.no
Luftniplene kommer ifra Tess, men det første jeg kjøpte av rør til oljeretur kommer ifra en lokal konkurrent av Tess.
Den lange skjøten kjøpte jeg hos en rørlegger. (Den hadde ikke Tess)
Volvo 242 - 76 - Lekebil
Videos:
Peite @ facebook
Peite @ youtube
BCB.no
Realcar.no
Da var nattens skru-økt over, og klokka er 04.12
I natt har jeg sjekket at jeg fikk skrudd alle boltene som holder turboen fast og at jeg fikk skrudd på oljeretur-røret etterpå. Der er det sinnssykt trangt og på returrøret måtte jeg kaste vekk de vanlige 6-kantskruene og finne meg noe umbrako-skruer.
Kompressorhuset måtte av for å komme til på den ene bolten på flensen både på turboen og oljerøret. Det jeg ikke har sjekka er om jeg får på igjen alle de små boltene som holder kompressorhuset mens turboen sitter på grenrøret, men det regner jeg med at går bra
Ellers har jeg laget et lite stag til turboen. Det er for at pinneboltene til grenrøret ikke skal bære alle vekta. Jeg vet ikke hvor tungt grenrøret er, men turboen veier 10 KG + DP, wastegate, så det er litt kilo som henger ut fra motoren. Staget er bare en flattjernbit som går fra senteret på turboen om inn på toppen.
Jeg har også laget et feste nederst på Dp'n som er skrudd i girkassa og som jeg håper er med å bærer litt vekt, men tror kanskje at vinkelen til staget ble litt for bratt.
Det hjelper i hvertfall til at DP'n ikke henger helt fritt, og at eksos videre ikke henger i turboen.
Jeg dreit meg ut på en ting, og det er at det ene skrufestet ble pekende nedover :( og dvs at det er omtrent det laveste punktet på eksosen/bilen. Jeg får se hvor mye det plager meg i mårra, noe jeg tror er en del :(
Jeg kan sikkert få tatt litt bedre bilder av opphenget nederst på DP'n litt senere og etter at det er lakkert
Også ser jeg at skjøten mellom DP og resten av eksosen er så som så, men det er fordi jeg har laget ett feste rett i bakkant av bildet som holder midtrøret oppe mens jeg skrur på eksosen og det bitte litt for kort. Så det ser litt tard ut akkurat nå. hehe
Ser det ikke så godt, men det er ei klemme rundt eksosen som jeg har sveist og forsterket et flattjern i
![]()
Sist endret av Zeeker; 02/12/11 kl 04:22 Begrunnelse: la til litt tekst :)
Volvo 242 - 76 - Lekebil
Videos:
Peite @ facebook
Peite @ youtube
BCB.no
Realcar.no
Mye førnurlige løsninger her ja ^^ Liker det at du er veldi lik med der, lager det meste sjelv og prøver oss frem
Følger med i stillheten![]()
Volvo 945 Turbo - http://forum.vccn.no/showthread.php?...olvo-945-Turbo
Volvo 745 - Missile Drift Car
Her må det bygges sjøl. Har ikke penger til å sette det bort. (Det hadde blitt dyrt)
Men så er jo bygginga halve moroa. Og det er ofte jeg ligger å tenker etter at jeg har lagt meg på hvordan jeg skal løse ditten og datten. Jeg syns det er litt av sjarmen at folk lager ting selv
Men når man er utstyrt med sveiseapparat, 2 vinkelslipere, en drill, 10 skjæmme borr og ei fil så er det ikke mye man får til, men det er da litt. hehe
Volvo 242 - 76 - Lekebil
Videos:
Peite @ facebook
Peite @ youtube
BCB.no
Realcar.no
Syns du er flink eg ^^
Likte specielt løsningen med eksos oppheng og di tingerne du oppdatert nettopp^^
Volvo 945 Turbo - http://forum.vccn.no/showthread.php?...olvo-945-Turbo
Volvo 745 - Missile Drift Car
det her ser jo sikkelig bra utkeep up the good work!!
95mod Nissan 200SX S14A
95mod 940LT
JAG GASAR TILLS DET RASAR
Fikk ikke gjort så mye i går.
Jeg drev å kuka med oljereturen aldri så lenge :( Også ble det antagelig ikke bra heller
Jeg syns den har for lite vinkel og er usikker på om olja vil renne fritt ned i motoren igjen.
Har på en måte lyst til å gjøre om og så sveist inn en sving på oljereturrøret fra turboen sånn at røret svingen bakover mot torpedoen mye før, men usikker på om det er noe lett da jeg ikke har noen sånn bøyer.
Kjøpte også litt olje motoren skal få bade i
Hva tror folket om vinkelen?
![]()
Volvo 242 - 76 - Lekebil
Videos:
Peite @ facebook
Peite @ youtube
BCB.no
Realcar.no
Ser jo ikke så galt utKan jo teste den da hvis du tar den av i bunnen å holder den cirka som den skal stå å kjinner opp oljetrykk å ser om det kommer noe gjennom der. Tror ikke jeg hadde så veldig mye mer vinkel på min, fikk en rørlegger kompis til å bøye til ett rør rundt grenrøret også en slange bit i bunnen, å han mente det ikke kom til å bli noe problem med fallet
Hva er det du har teipet rundt med forresten?
Det "burde" jo være nok, for det er jo helling der, men jeg har aldri sett på flow'n på oljereturen noen gang.
Det er kjett om turboen ikke blir kvitt olja også.. derfor jeg er litt skeptisk
Tape'n er varmeavisene. Det er sølvpapir med lim på den ene siden egentlig.
Volvo 242 - 76 - Lekebil
Videos:
Peite @ facebook
Peite @ youtube
BCB.no
Realcar.no
Tror det skal gå bra, min så slik ut å den funka:
Bare si ifra hvis jeg skal fjerne bildet fra tråden din
Ja har brukt noe av det samme selv, brukte en alu tape som var veldig grei
På oljereturen min satte jeg på en pyrojacket over slangen i etterkant.
Husk at lagerhuset på turboen skal ligge på +\- 5 grader helling for lengst levetid =) ( I følge Garrett)