Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  71
Side 14 av 30 FørstFørst ... 4 12 13 14 15 16 24 ... SisteSiste
Viser resultater 326 til 350 av 728

Tråd: Guide fra A til F/FK/FT (oppdatert 02/03/10)

  1. #326
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    07. des. 2010
    Sted
    Bjørkelangen
    Innlegg
    1.214
    Antall takk

    Standard

    på gassspjeldsensorn går det 3 ledninger inn, min er klipt av og har ikke stikket. noen som har lysta til å sjekke for meg hvor de 3 forskjellige skal stå?

    samtidig lurer jeg på en ting, på min lmm og tenningsmodul er det 6 stikk.
    mens på ledningsnettet er det bare 5 stikk til hver av de.

    skal det være slik?

  2. #327
    Registrerte brukere Anders Dybvadsskog sin avatar
    Medlem siden
    19. des. 2009
    Sted
    Verdal`n
    Innlegg
    4.740
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Thobbus Vis post
    Om det er noen forskjell på fargene om jeg skal koble opp LH 2.4 i en Volvo 740GLE med E-motor ?
    ikke om du bruker LH.2,4 fra 240, men bruker du fra 740 er lys og alt sånn dritt inni nettet også

  3. #328
    Registrerte brukere Frigstad Racing sin avatar
    Medlem siden
    27. juli 2010
    Innlegg
    1.929
    Antall takk

    Standard

    E-motor har mekanisk innsprøytning, LH 2.4 er elektronisk.

  4. #329
    Registrerte brukere Frigstad Racing sin avatar
    Medlem siden
    27. juli 2010
    Innlegg
    1.929
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Dimmern Vis post
    på gassspjeldsensorn går det 3 ledninger inn, min er klipt av og har ikke stikket. noen som har lysta til å sjekke for meg hvor de 3 forskjellige skal stå?

    samtidig lurer jeg på en ting, på min lmm og tenningsmodul er det 6 stikk.
    mens på ledningsnettet er det bare 5 stikk til hver av de.

    skal det være slik?
    TPS'n husker jeg ikke, men hvis du ser på ett koblingskjema for LH 2.4 ser du det på 1,2,3.

    Og ja, det er helt riktig det med lmm og tennmodul at det er 6-pins kontakt med bare 5 stikk i.

  5. Takk Dimmern takket for denne posten
  6. #330
    Registrerte brukere Thobbus sin avatar
    Medlem siden
    12. des. 2010
    Sted
    Tananger
    Innlegg
    348
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av AndersD Vis post
    ikke om du bruker LH.2,4 fra 240, men bruker du fra 740 er lys og alt sånn dritt inni nettet også
    Bruker LH2.4 fra 240, hvordan skal jeg da forholde meg? :(

    Sitat Opprinnelig postet av Frigstad Vis post
    E-motor har mekanisk innsprøytning, LH 2.4 er elektronisk.
    Derfor jeg må koble opp LH2.4 for å ha i FK motoren
    1988' Volvo 740GL m/800 000km B230E --> B230FK Prosjekt:
    http://forum.vccn.no/showthread.php?t=32894
    1969' Jaguar 420G 4.2L Overdrive

    "Neida, du ser det at eg har ikje hestar onna pansere.. eg har ponniar!"

  7. #331
    Registrerte brukere Anders Dybvadsskog sin avatar
    Medlem siden
    19. des. 2009
    Sted
    Verdal`n
    Innlegg
    4.740
    Antall takk

    Standard

    fargene står jo lengre bak, er jo bare 3 ledninger du trenger å forholde deg til R.G er vist god på dettr

  8. Takk Thobbus takket for denne posten
  9. #332
    Christian sin avatar
    Medlem siden
    14. des. 2009
    Sted
    Longyearbyen
    Innlegg
    6.569
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Thobbus Vis post
    Om det er noen forskjell på fargene om jeg skal koble opp LH 2.4 i en Volvo 740GLE med E-motor ?
    Hvis du bruker LH2.4 nett fra 240, trenger du kun tenke på disse:

    MAO så er det kun 4-5 kabler i tillegg til hovedstrøms ledningen som man skal bry seg om:
    -tykk rød /gul fra bensinrele til hovedpumpe og forpumpe (monter sikring)
    -tynn blå (Se uthevet tekst under)
    -tynn Blå/gul Kobles til signal fra tennings lås til starter (merket 50, event kobles den rett på starteren)
    -tynn gul/rød fra forvarming lamdasonde, kobles sammen med tynn blå.
    -tynn rød\svart sammen med tynn blå dersom den finnes(kun enkelte 9-pol nett).
    Hvor du kobler deg inn på 740 nettet kan jeg desverre ikke svare på, men du kan uansett koble deg rett på B+ og 15 på tenningslåsen.
    Christian Gulbrandsøy
    Volvo Car Club Norway - VCCN.NO
    Nestleder/Treffansvarlig

  10. Takk Thobbus takket for denne posten
  11. #333
    Registrerte brukere Frigstad Racing sin avatar
    Medlem siden
    27. juli 2010
    Innlegg
    1.929
    Antall takk

    Standard

    Tips til alle som bygger om til LH 2.4 fra 240 i andre biler:

    Det er egentlig ikke så veldig hokus pokus, man må bare se litt.
    Gå på volvo, få koblingsskjema på din bil, og få ett koblingsskjema for LH 2.4.
    Der har du hver eneste ledning, der står det dimensjon og farge på ledning, og hvor den går til, med dette så kan du lett finne ut hva alle ledningene i 9- eller 11- pol kontakten går til(men disse står allerede i guiden så halve jobben er gjort)
    Og så ser du hvilke ledninger i din bil som skal kobles på disse.
    Der kan du se hva alle ledningene i bilen din er til, du kan ta (hvis du vil) alle kablene som ligger under dashbordet ditt, å ta en og en ledning, finne den på skjema å så vet du til slutt hva hver eneste ledning i hele bilen er til.

    F.eks, det står Rød/gul skal kobles på + på bensinpumpe, greit, hvis ikke du legger opp nye kabler, så finn koblingsskjema, finn hvilken ledning i din bil som går til bensinpumpa. Koblet opp i en bil fort og galt, så ser jeg i skjema at kabelen til pumpa går til bensinrelè og hvilket stikk den er på. Bang, koblet bare slik: Den sorte kabelen (la den bare videre til rød/gul med sikring mellom under dash) rett inn der som bensinrelè står orginalt i 740, denne går jo rett til pumpa.

    Så tar du en og en ledning helt til du har koblet alle. Så har jeg en sjekkliste hvis du ikke får start etter du har koblet alt:

    Tenningsmodul
    Stikk nr 1 - Rød hvit til coil (minus, gir også turteller signal)
    Stikk nr 2 – Jording
    Stikk nr 4 - Blå til coil (pluss, skal ha strøm i hakk 2 og 3)
    Stikk nr 5 (mulig også stikk 3, grå ledning) i kontakt med stikk 16 på tenningshjerne

    Tenningshjerne
    Stikk nr 5 - skal ha fast strøm fra batteri (rød ledning)
    Stikk nr 6 – skal ha strøm når nøkkel er i hakk 2 og 3 (blå)
    Stikk nr 14 – Jording (av og til fins den ikke)
    Tenningshjerne skal ha konstantstrøm på stikk nr 9 gjennom samme sikring som bensin og tenningsstrøm på pin 6 på samme sikring som bensinhjernen.

    Bensinhjerne
    Stikk nr 4 – fast strøm (rød)
    Stikk nr 35 – strøm hakk 2 og 3 (blå)
    Stikk nr 9 – Til nr 1 eller nr 1 og nr 6 på bensinrele.
    Sjekk lmm kontakt, stikk nr 5 for å finne farge, pleier å være oransje.(strøm i hakk 2, 3 når rele aktivt)
    Skal være kontakt mellom Nr 9, LMM stikk nr 5 og tomgangsregulator stikk nr 1.
    Stikk nr 18 – jording (åpnings signal til dyser)
    Bensinhjerne jorder bensinrele, god jording i godset er viktig.

    Lykke til
    Sist endret av Frigstad Racing; 23/11/11 kl 22:14

  12. Takk Thobbus, s4nd3r takket for denne posten
  13. #334
    Registrerte brukere Thobbus sin avatar
    Medlem siden
    12. des. 2010
    Sted
    Tananger
    Innlegg
    348
    Antall takk

    Standard

    Tusen takk
    1988' Volvo 740GL m/800 000km B230E --> B230FK Prosjekt:
    http://forum.vccn.no/showthread.php?t=32894
    1969' Jaguar 420G 4.2L Overdrive

    "Neida, du ser det at eg har ikje hestar onna pansere.. eg har ponniar!"

  14. #335
    Registrerte brukere Thobbus sin avatar
    Medlem siden
    12. des. 2010
    Sted
    Tananger
    Innlegg
    348
    Antall takk

    Standard

    Men når det gjelder Motronic og LH 2.4.. må ledningsnettet byttes også?
    1988' Volvo 740GL m/800 000km B230E --> B230FK Prosjekt:
    http://forum.vccn.no/showthread.php?t=32894
    1969' Jaguar 420G 4.2L Overdrive

    "Neida, du ser det at eg har ikje hestar onna pansere.. eg har ponniar!"

  15. #336
    Christian sin avatar
    Medlem siden
    14. des. 2009
    Sted
    Longyearbyen
    Innlegg
    6.569
    Antall takk

    Standard

    Motornettet, ja.
    Christian Gulbrandsøy
    Volvo Car Club Norway - VCCN.NO
    Nestleder/Treffansvarlig

  16. Takk Thobbus takket for denne posten
  17. #337
    Registrerte brukere Frigstad Racing sin avatar
    Medlem siden
    27. juli 2010
    Innlegg
    1.929
    Antall takk

    Standard

    Motronic nettet å alt som har med den motor styringen må ut.
    Mye av kablene til motorstyringa i motorrom ligger i samme strømpe som ledninger til lys, osv.
    Så disse må skjæres opp og alt som er til motorstyringa fjernes.

    Så legger du inn LH2.4 240 nettet som er ett rent motornett.

    Angående Motronic:

    Hva er denne boksen?

  18. #338
    Registrerte brukere R.G sin avatar
    Medlem siden
    08. sep. 2010
    Sted
    alvdal
    Innlegg
    4.040
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Frigstad Vis post

    Angående Motronic:

    Hva er denne boksen?
    den boksen er tomgangsstyring.
    1988 760 B6284T
    1988 765 D24TIC
    1985 740 B230ET

  19. Takk Frigstad Racing, Thobbus takket for denne posten
  20. #339
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    07. des. 2010
    Sted
    Bjørkelangen
    Innlegg
    1.214
    Antall takk

    Standard

    har ett lite spørsmål om lambda, på 240 lh 2.4 nettet mitt, så er det sånn " 2+1" stikk, samme som det er på ett av de første 10 bildene i denne tråden der man ser ledningsnett. men jeg har ikke lambda med disse stikkene, det "enslige" stikke, skal jo på den svarte ledningen på lambdan, så det er jo greit. men de to hvite ifra lambdan, er det samme hvem jeg setter hvor på det doble stikket ifra ledningsnettet?

    håper noen kan svare på dette!

  21. #340
    Moderator ArneR sin avatar
    Medlem siden
    23. des. 2009
    Sted
    Overhalla, Nord Trøndelag
    Innlegg
    3.004
    Antall takk

    Standard

    Ja, det spiller ingen rolle, de er til forvarmingen av sensoren, og den virker uansett om den kobles den ene eller andre veien.
    '83 242
    '92 BMW 325i coupe
    '92 BMW 325td coupe

  22. Takk Dimmern takket for denne posten
  23. #341
    Registrerte brukere Thobbus sin avatar
    Medlem siden
    12. des. 2010
    Sted
    Tananger
    Innlegg
    348
    Antall takk

    Standard

    har en plugg ifra E-nettet mitt.. låner et bilde her: 18052011122.jpg
    Den breie kontakten med alle ledningene, som jeg har forstått skal denne kobles til LH nettet om fargene er like?
    1988' Volvo 740GL m/800 000km B230E --> B230FK Prosjekt:
    http://forum.vccn.no/showthread.php?t=32894
    1969' Jaguar 420G 4.2L Overdrive

    "Neida, du ser det at eg har ikje hestar onna pansere.. eg har ponniar!"

  24. #342
    Registrerte brukere metrakit sin avatar
    Medlem siden
    23. des. 2009
    Sted
    ålesund
    Innlegg
    877
    Antall takk

    Standard

    ja du bruker guiden fargene stemmer overens ,har akkurat gjort dette

  25. Takk Thobbus takket for denne posten
  26. #343
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    07. des. 2010
    Sted
    Bjørkelangen
    Innlegg
    1.214
    Antall takk

    Standard

    har hatt e motor men er over på fk nå, på e er jo drivstoff filter i motorrom, gjør vel ikke noe om jeg har det der på fk også? i stedefor ved pumpa som det er org.

    er vel i grunn ett dumt spørsmål, men kjedelig å måtte gjøre om

  27. #344
    Registrerte brukere Frigstad Racing sin avatar
    Medlem siden
    27. juli 2010
    Innlegg
    1.929
    Antall takk

    Standard

    Gjør ikke noe det så lenge det er mellom pumpa og motor en eller ann plass

  28. Takk Dimmern takket for denne posten
  29. #345
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    07. des. 2010
    Sted
    Bjørkelangen
    Innlegg
    1.214
    Antall takk

    Standard

    På coil, 15 er pluss og 1 er minus ?


    og detta her, skjønte jeg ikke en døyt av, må jeg legge spenning ifra batteri rett til coil?


    husk å koble på + strøm til coilen, på eldre modeller sitter coilen på pass.siden av bilen, så den ledningen må strekkes til førersiden eller hvor nå enn du har satt coilen din. De allerfleste som mangler gnist har glemt eller koblet denne på feil måte. Den blå ledningen som orginalt går til coil, skal kobles inn på den blå ledningen i denne pluggen. Coilen får IKKE +strøm fra motorledningsnettet. En annen årsak kan være feil tenningsmodul. F-modulen har -124 som siste siffer i Bosch nummeret. Så sjekk at du har riktig
    Sist endret av Dimmern; 17/12/11 kl 23:10

  30. #346
    Registrerte brukere Thobbus sin avatar
    Medlem siden
    12. des. 2010
    Sted
    Tananger
    Innlegg
    348
    Antall takk

    Standard

    Lurer på det samme :/ er forvirra
    1988' Volvo 740GL m/800 000km B230E --> B230FK Prosjekt:
    http://forum.vccn.no/showthread.php?t=32894
    1969' Jaguar 420G 4.2L Overdrive

    "Neida, du ser det at eg har ikje hestar onna pansere.. eg har ponniar!"

  31. #347
    Registrerte brukere R.G sin avatar
    Medlem siden
    08. sep. 2010
    Sted
    alvdal
    Innlegg
    4.040
    Antall takk

    Standard

    er strøm fra tenningslås som skal på coil ja. den blå kabeln.

    den rødhvite som folk kalle minus er signal fra teningsmodul
    1988 760 B6284T
    1988 765 D24TIC
    1985 740 B230ET

  32. #348
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    19. des. 2011
    Innlegg
    4
    Antall takk

    Standard

    Hei
    Skal bytte fra f motor til FK 95 mod.i min 90 mod 240 og så lurer jeg på om jeg kan kutte ut det røret Som går
    Fra eksosmanifoilen til en forgrening under innsuget og så et rør opp til innsuget?

  33. #349
    Registrerte brukere A.Finstad sin avatar
    Medlem siden
    15. des. 2009
    Sted
    Norway
    Innlegg
    3.111
    Antall takk

    Standard

    ja det er EGR DRITT så fjern det å plugg det ordentlig bare sørg for å ikke få tak i hjerner til EGR turbo bil
    Arne Finstad(finsta'n)Granhus 91 model
    1989 modell 245 brukis
    1987 modell 740 turbo prosjekt
    1977 modell 242 Prosjekt
    1988 modell 740 GLE Vinterbil å kansje banebil med sekser
    momy said i could not handle a V8, momy is now religious!

  34. #350
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    07. des. 2010
    Sted
    Bjørkelangen
    Innlegg
    1.214
    Antall takk

    Standard

    har kobla opp alt i bilen min nå, med lh 2.4 turbo. chippa bensinhjerne og 219 gullboks.

    problemet nå er at dysene åpner ikke, noen som har noen forslag?

Side 14 av 30 FørstFørst ... 4 12 13 14 15 16 24 ... SisteSiste

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •