Jeg mener at en Turbonetics E50 er ett godt, trygt og korrekt valg til en 2,3 L motor, men uansett hvordan man ser på det så har denne turboen kapasitet til 450 hk. Den vil derfor være en god del tregere enn en en knøttliten originalturbo.
Disse 300 hk oppsettene gir jo ikke i nærheten av 300 ærlige hk og da vil man få unødvendig dårlig spool up når man velger seg en turbo som har nærmere 200 hk overkapasitet. Hvorvidt dette vil oppleves som er problem eller ikke er individuelt.
Det er flere rundtom her som har kjørt E50 og andre 450 hk turboer på Volvos 2,3L motorer og som alle har vært godt fornøyd med resultatene.
Hvis budsjettet er høyt nok og man krever/ønsker så god spool up som mulig fra en turbo med ca. 450 hp kapasitet, så er det turboer som Garrett GTX3071R og EFR7064 som er det rette valget.
Dersom man skal ha bilen godkjent ombygget av biltilsynet da er det i praksis kun Turbonetics sin GT-K serie som er aktuell.
Ett eksempel er GT-K350 som går med E50 kompressordelen, men den gir bedre spool up enn de andre turboene med E50 kompressor som f.eks TN400 og andre T3/T4 hybrider.
http://turboneticsinc.com/store/inde...&product_id=86
![]()