Ja, vi vil alltid kunne si at 240, 740, 940 er "sikrere enn nesten alt annet" fra 70-, 80- og til dels 90-tallet. Likevel holder ikke det helt mot en del av de kollisjonstestene vi ser videosnutter av i blant. For der har vi flere ganger sett at en 940 i sammenstøt med en mer moderne småbil bryter sammen litt mer enn vi liker å tro.
Likevel må man huske på at Volvo faktisk har et velbegrunnet rykte for kollisjonssikkerhet - og det innebærer at folk har ikke bare overlevd, men unngått alvorlige skader eller skader i det hele tatt i frontkollisjon i 240, 740 eller 940. Og mitt poeng begynner med at dette kanskje ikke er helt forenlig med "skrekkeksemplene" vi blir vist.
En ny bil (nesten uansett merke) er sikrere, slik bør det være og det er bra - jeg skal ikke prøve å argumentere bort det. Og en ny bil er sikker på flere måter enn gamle Volvoer. Men jeg går ut fra at en gammel Volvo i beste fall er sikrere enn de 940-eksemplene som vi har sett noen forskjellige av. Disse har vist treff på hjørnet i fronten - da blir konsekvensene alvorligere enn ved en jevnere fordelt smell.