Et par tekniske frågar om M56:
Hvor sitter selve differensialen i forhold til akseluttak?
Jeg vet selve prinsippmessige konstruksjonen av kassa, en aksel som kommer med motorturtall, med fastmonterte drev, som deretter overfører krefter til den sekundære akselen, som igjen, via diffen går ut til drivaksler. Det jeg har fått inntrykk av, er at differensialen, hvis eneste formål er å la hjula snurre med forskjellige hastighet, kun "fungerer" på det ene hjulet?
Grunnen til at jeg spør, er at hvis jeg provoserer frem hjulspinn på grus, virker det som regel som at det er venstre hjul som spinner. Hvis den sekundære akselen i girkassa sitter koblet direkte på vesntre fremhjul, mens den går via diffen på høyre siden, vil jo hjula kunne spinne uavhengig av hverandre, samtidig som det forklarer tendensen til å spinne for det meste på vesntre hjul (det er noe jeg har følelsen av, uten at jeg har skjekka).
Eller er det slik at det kun er en ende av den sekundære akselen som er tilkoblet noe, altså diffen, og at begge drivaksler går ut i fra diffen?
Håper dere forstår hva jeg mener, har ikke alle ord helt på greip
Og et siste, teoretisk spørsmål:
Kan diffen fjernes? Altså så man i prinsipp får en sperret aksel?
Dette er IKKE noe jeg vurderer i det hele tatt, kun for prinsippets skyld. Sperret diff i en forhjusltrekker er jo poengløst med mindre man skal kjøre dragrace, noe som ikke akkurat gir deg gode tider i en forhjulstrekker i utgangspunktet
Setter pris på skikkelige svar:d