Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  3
Viser resultater 1 til 22 av 22

Tråd: Konstruksjonsspørsmål om M56-kassa

  1. #1
    mrstfu sin avatar
    Medlem siden
    13. feb. 2010
    Sted
    Rotnes, Norway
    VCCN medlemsnummer
    273
    Innlegg
    12.590
    Antall takk

    Standard Konstruksjonsspørsmål om M56-kassa

    Et par tekniske frågar om M56:

    Hvor sitter selve differensialen i forhold til akseluttak?

    Jeg vet selve prinsippmessige konstruksjonen av kassa, en aksel som kommer med motorturtall, med fastmonterte drev, som deretter overfører krefter til den sekundære akselen, som igjen, via diffen går ut til drivaksler. Det jeg har fått inntrykk av, er at differensialen, hvis eneste formål er å la hjula snurre med forskjellige hastighet, kun "fungerer" på det ene hjulet?

    Grunnen til at jeg spør, er at hvis jeg provoserer frem hjulspinn på grus, virker det som regel som at det er venstre hjul som spinner. Hvis den sekundære akselen i girkassa sitter koblet direkte på vesntre fremhjul, mens den går via diffen på høyre siden, vil jo hjula kunne spinne uavhengig av hverandre, samtidig som det forklarer tendensen til å spinne for det meste på vesntre hjul (det er noe jeg har følelsen av, uten at jeg har skjekka).

    Eller er det slik at det kun er en ende av den sekundære akselen som er tilkoblet noe, altså diffen, og at begge drivaksler går ut i fra diffen?

    Håper dere forstår hva jeg mener, har ikke alle ord helt på greip

    Og et siste, teoretisk spørsmål:

    Kan diffen fjernes? Altså så man i prinsipp får en sperret aksel?

    Dette er IKKE noe jeg vurderer i det hele tatt, kun for prinsippets skyld. Sperret diff i en forhjusltrekker er jo poengløst med mindre man skal kjøre dragrace, noe som ikke akkurat gir deg gode tider i en forhjulstrekker i utgangspunktet

    Setter pris på skikkelige svar:d
    Raymond Lysaker
    Volvo Car Club Norway - VCCN.NO
    Styremedlem

    ---
    2016 D-max AT35 / 2019 Yamaha MT07

    Dunfrid - '07 V70 D5 AWD #becauseracediesel - SOLGT -

    Vera - '99 V70 2.5T AWD - solgt
    FunkyMonkey.no
    VCCN på Instagram <-- trykke

  2. #2
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    30. sep. 2010
    Sted
    Ski
    Innlegg
    178
    Antall takk

    Standard

    Anbefaler deg å kikke litt på www.howstuffworks.com eller wikipedia. Differensialen er en kraftutveklser som i teorien gir lik kraft ut til hvert hjul. Det at det ene hjulet ofte spinner lettere enn det andre, kan skyldes at bilen "vrir" seg og dermed har en tendens til å heve bilen litt på den ene siden slik at det ene hjulet spinner lettere enn det andre. Dette gjelder særlig biler med bakhjulsdrift og stiv aksel. Et godt alternativ er jo å investere i en Quaife diff til 6-8 lapper - noe som gjør underverker med fremkommeligheten samtidig som det svir litt i lommeboka

  3. #3
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    21. des. 2009
    Innlegg
    610
    Antall takk

    Standard

    har selv altid lurt på, men alle 850/x70 som eg har prøvd er det altid høyre hjul som spinner, altså høyre når du sitter inni bilen

  4. #4
    mrstfu sin avatar
    Medlem siden
    13. feb. 2010
    Sted
    Rotnes, Norway
    VCCN medlemsnummer
    273
    Innlegg
    12.590
    Antall takk

    Standard

    Har titta mye på CarBibles.com, og jeg er fra før av godt kjent med prinsippet bak en åpen differensial. Jeg fikk dog svar fra Locked på PM, differensialen gir ved likt veigrep lik kraftutveksling. Tendensen til å spinne på venstre hjul, kan skyldes at vanstre drivaksel er kortere enn høyre drivaksel, og dermed lettere å spinne igang. Ser ingen grunn til at høyre skal spinne lettere, hvertfall.
    Raymond Lysaker
    Volvo Car Club Norway - VCCN.NO
    Styremedlem

    ---
    2016 D-max AT35 / 2019 Yamaha MT07

    Dunfrid - '07 V70 D5 AWD #becauseracediesel - SOLGT -

    Vera - '99 V70 2.5T AWD - solgt
    FunkyMonkey.no
    VCCN på Instagram <-- trykke

  5. #5
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    06. jan. 2011
    Sted
    Fosser, Aurskog Høland
    Innlegg
    5.170
    Antall takk

    Standard

    Dette med hvilket hjul som spinner har nok mere med hva slags vekt som ligger på de aktuelle hjulene.
    Altså at det kan være forskjell på hvor mye vekt som ligger på venstre kontra høyre hjul.
    Hjulet med mest vekt på seg får uvilkårlig noe høyere friksjon mot underlaget, og dermed mindre tendenser til å spinne.
    Lengden på drivakslingene har nok lite med det å gjøre med at ditt venstre hjul spinner mere.

  6. Takk Morgis takket for denne posten
  7. #6
    Registrerte brukere Foe sin avatar
    Medlem siden
    14. des. 2009
    Sted
    Batnfjordsøra
    Innlegg
    120
    Antall takk

    Standard

    Ta en titt her du.

    http://forum.vccn.no/showthread.php?t=17549

    Bilder av demontering og diff montasje i M56

    MVH Frode
    1978 Volvo 242 16v

  8. #7
    mrstfu sin avatar
    Medlem siden
    13. feb. 2010
    Sted
    Rotnes, Norway
    VCCN medlemsnummer
    273
    Innlegg
    12.590
    Antall takk

    Standard

    Takker, Foe! Virkelig interessant lesing
    Raymond Lysaker
    Volvo Car Club Norway - VCCN.NO
    Styremedlem

    ---
    2016 D-max AT35 / 2019 Yamaha MT07

    Dunfrid - '07 V70 D5 AWD #becauseracediesel - SOLGT -

    Vera - '99 V70 2.5T AWD - solgt
    FunkyMonkey.no
    VCCN på Instagram <-- trykke

  9. #8
    Registrerte brukere Tarell sin avatar
    Medlem siden
    03. mai 2011
    Sted
    Bergen
    Innlegg
    1.286
    Antall takk

    Standard

    Very nice yes
    Ensom V70 Turbo

  10. #9
    mrstfu sin avatar
    Medlem siden
    13. feb. 2010
    Sted
    Rotnes, Norway
    VCCN medlemsnummer
    273
    Innlegg
    12.590
    Antall takk

    Standard

    Virker jo faktisk som om dette er en jobb en stakkars fjøsmekker kan ta på seg, selv om jeg blir litt svett av det han sier om selve girvelgermekanismen, selektorgaflene og slikt... tar dette over et par kaffekopper, eller hva?
    Raymond Lysaker
    Volvo Car Club Norway - VCCN.NO
    Styremedlem

    ---
    2016 D-max AT35 / 2019 Yamaha MT07

    Dunfrid - '07 V70 D5 AWD #becauseracediesel - SOLGT -

    Vera - '99 V70 2.5T AWD - solgt
    FunkyMonkey.no
    VCCN på Instagram <-- trykke

  11. #10
    Registrerte brukere C.Erstad sin avatar
    Medlem siden
    13. mai 2010
    Sted
    Radøy
    Innlegg
    2.648
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av 850GLTsilver Vis post
    Lengden på drivakslingene har nok lite med det å gjøre med at ditt venstre hjul spinner mere.
    Lengden på akslingen har noe med det å gjøre jo...
    Er jo derfor bilen altid spinner på Venstre forhjul! :P

  12. #11
    Registrerte brukere Tarell sin avatar
    Medlem siden
    03. mai 2011
    Sted
    Bergen
    Innlegg
    1.286
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av C.Erstad Vis post
    Lengden på akslingen har noe med det å gjøre jo...
    Er jo derfor bilen altid spinner på Venstre forhjul! :P
    Med mindre motor og gear står andre veien
    Ensom V70 Turbo

  13. #12
    Registrerte brukere C.Erstad sin avatar
    Medlem siden
    13. mai 2010
    Sted
    Radøy
    Innlegg
    2.648
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Tarell Vis post
    Med mindre motor og gear står andre veien
    Meget enkelt reknestykke.... Kraft X ARM.

    Prøv med lang forlenger på muttertrekkeren og skru løs et hjul, og du vil ikke få det av!
    Ta av forlengeren og prøv.

    Vips du får løsnet bolten/ mutteren!

    Bilen er konstruert for å ha like mye vekt på hver side........

  14. #13
    Registrerte brukere Tarell sin avatar
    Medlem siden
    03. mai 2011
    Sted
    Bergen
    Innlegg
    1.286
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av C.Erstad Vis post
    Meget enkelt reknestykke.... Kraft X ARM.

    Prøv med lang forlenger på muttertrekkeren og skru løs et hjul, og du vil ikke få det av!
    Ta av forlengeren og prøv.

    Vips du får løsnet bolten/ mutteren!

    Bilen er konstruert for å ha like mye vekt på hver side........
    Kommentaren min var til det at venstre forhjul alltid spinner pga lengde på akslingen

    Derfor, hvis man har motor og gear snudd andre veien som på noen franske biler, så vil da igjen lendge på akslingene bli snudd, ergo, det blir høyre hjulet som spinner.

    Og kraft igjennom en aksling er ikke F x l (kraft x arm), den formelen brukes i forbindelse med bøyende kraft
    I en aksling så er det vrimoment, husker ikke den formelen i hodet, men den er litt anderledes, da det er andre faktorer som spiller inn, deriblandt materialtes egenskaper som må taes med i beregningene
    Ensom V70 Turbo

  15. #14
    Registrerte brukere Robert H. sin avatar
    Medlem siden
    14. des. 2009
    Sted
    Sotra
    Innlegg
    639
    Antall takk

    Standard

    På min bil som har automat spinner den lettest på høyre hjul.
    Antar det har med den økte vekten på venstre forhjul å gjøre, automaten er ikke akkurat lett.
    Lengden på drivakslingene er vel omtrent lik dersom man måler fra støttelageret på høyre side og grunnen til det er vel for å minimere "torque steer" http://en.wikipedia.org/wiki/Torque_steering
    Robert H.
    2001 C70 2,5T
    2004 MG ZTT 1,8 turbo ZandF
    2006 Ford Ranger XLT
    2007 Challenger Mageo 107

  16. Takk Tarell takket for denne posten
  17. #15
    mrstfu sin avatar
    Medlem siden
    13. feb. 2010
    Sted
    Rotnes, Norway
    VCCN medlemsnummer
    273
    Innlegg
    12.590
    Antall takk

    Standard

    Alt dette åpner vel for muligheten til å plassere motor andre steder?

    Porsche har jo til dels lykkes med bakmotorisert
    RWD
    , hva emd bakmotorisert
    FWD
    ?



    (det var en spøk, bare så alle skjønner det)
    Raymond Lysaker
    Volvo Car Club Norway - VCCN.NO
    Styremedlem

    ---
    2016 D-max AT35 / 2019 Yamaha MT07

    Dunfrid - '07 V70 D5 AWD #becauseracediesel - SOLGT -

    Vera - '99 V70 2.5T AWD - solgt
    FunkyMonkey.no
    VCCN på Instagram <-- trykke

  18. #16
    Registrerte brukere Tarell sin avatar
    Medlem siden
    03. mai 2011
    Sted
    Bergen
    Innlegg
    1.286
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av mrstfu Vis post
    Alt dette åpner vel for muligheten til å plassere motor andre steder?

    Porsche har jo til dels lykkes med bakmotorisert
    RWD
    , hva emd bakmotorisert
    FWD
    ?



    (det var en spøk, bare så alle skjønner det)
    Alt lar seg gjøre, er kun fantastien og lommeboken som setter grenser
    Ensom V70 Turbo

  19. #17
    mrstfu sin avatar
    Medlem siden
    13. feb. 2010
    Sted
    Rotnes, Norway
    VCCN medlemsnummer
    273
    Innlegg
    12.590
    Antall takk

    Standard

    nja, selv om det lar seg gjøre, trur jeg ikke det er optimalt drivlinje i NOrge


    eller noe annet sted, for den saks skyld
    Raymond Lysaker
    Volvo Car Club Norway - VCCN.NO
    Styremedlem

    ---
    2016 D-max AT35 / 2019 Yamaha MT07

    Dunfrid - '07 V70 D5 AWD #becauseracediesel - SOLGT -

    Vera - '99 V70 2.5T AWD - solgt
    FunkyMonkey.no
    VCCN på Instagram <-- trykke

  20. Takk Tarell takket for denne posten
  21. #18
    Registrerte brukere Sollien sin avatar
    Medlem siden
    19. jan. 2011
    Sted
    Langevåg
    Innlegg
    822
    Antall takk

    Standard

    tar denne opp igjen hvor mye nm tåler egentlig en M56 kasse?? noen som vet hva som kan ta knekken på den??
    Sollien

  22. #19
    mrstfu sin avatar
    Medlem siden
    13. feb. 2010
    Sted
    Rotnes, Norway
    VCCN medlemsnummer
    273
    Innlegg
    12.590
    Antall takk

    Standard

    Her er det veldig mange faktorer som spiller inn, som hvor ofte du flusher, hvordan du girer, hvor slitt kassa er I utgangspunktet, driftstemperatur osv... Men rundt 450Nm burde ikke være noe problem, har jeg fått inntrykk av.

  23. #20
    Administrator
    Medlem siden
    10. des. 2009
    Sted
    Kongsberg
    VCCN medlemsnummer
    5
    Innlegg
    5.183
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av mrstfu Vis post
    Men rundt 450Nm burde ikke være noe problem, har jeg fått inntrykk av.
    Er haugevis med svenske 850/S/V70 som kjører med M56 kasse og mellom 500-1000nm+. F.eks. så kjører han her med M56 kasse og 1050nm http://www.garaget.org/?car=58795

  24. #21
    Registrerte brukere Tarell sin avatar
    Medlem siden
    03. mai 2011
    Sted
    Bergen
    Innlegg
    1.286
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av volvoRsport Vis post
    Er haugevis med svenske 850/S/V70 som kjører med M56 kasse og mellom 500-1000nm+. F.eks. så kjører han her med M56 kasse og 1050nm http://www.garaget.org/?car=58795
    Godt poeng
    Det er jo en annen kar som har en original kasse, bortsett fra Quilfe diffen, som kjører med rundt de samme tallene.
    M56 kassene er latterlig sterke, tror ikke du trenger å være bekymret for at den ryker med det første
    Ensom V70 Turbo

  25. #22
    Registrerte brukere Sollien sin avatar
    Medlem siden
    19. jan. 2011
    Sted
    Langevåg
    Innlegg
    822
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Tarell Vis post
    Godt poeng
    Det er jo en annen kar som har en original kasse, bortsett fra Quilfe diffen, som kjører med rundt de samme tallene.
    M56 kassene er latterlig sterke, tror ikke du trenger å være bekymret for at den ryker med det første
    har hørt at det kan vere greit å sveise på 2 og 3 gir?? stemmer dette ?? noen med bilde??
    Sollien

Lignende tråder

  1. Åssen elementer til denne kassa?
    By TimB in forum Bilstereo og Multimedia
    Svar: 2
    Siste post: 18/11/10, 19:04
  2. Speedometeruttak på gir kassa. M47
    By RogerK in forum Motor og gir
    Svar: 0
    Siste post: 19/07/10, 11:44
  3. 940: Hvordan fungerer automat kassa ?
    By gasgasboy in forum 700 / 900 / x90 -serien
    Svar: 18
    Siste post: 06/05/10, 13:27
  4. m90 kassa
    By kristian87-740tic in forum 700 / 900 / x90 -serien
    Svar: 14
    Siste post: 09/03/10, 06:05

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •